Keuze neusriem en bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Keuze neusriem en bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:01

Ik ben heel erg benieuwd waarom iemand een bepaalde neusriem en bit kiest.

Wat voor neusriem en bit heb jij en welke reden heb je daar voor?
Gewoon omdat je het mooi vind, omdat je paard er fijner op loopt, omdat iedereen die neusriem/bit heeft, omdat het niet te duur is, of?

Weet je ook wat de werking is van de neusriem en bit?

Ik maak dit topic niet voor de discussie waarom iemand wel of niet die neusriem of bit heeft, maar vooral vanuit interesse waarom iemand zo'n neusriem/bit heeft en of er echt over nagedacht is of omdat ze het gewoon mooi vinden/iedereen de neusriem of het bit heeft.

Ben benieuwd.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:07

Paard waar ik nu op rijd heeft een gecombineerde neusriem met een dubbelgebroken bustrens.
Gecombineerde(aansnoer) neusriem(niet aangesnoerd, maar gewoon normaal) gewoon omdat het eigenlijk 'normaal' is en de dubbelgebroken bustrens omdat het een zacht bitje is die wat stiller ligt als een watertrens(als ik dit fout heb, corrigeer me).
Wel zou ik eigenlijk later alleen met een hoge neusriem rijden zonder sperriem, vind ik mooier en vrijer..
Want je ziet toch wel vaak dat de sperriem echt aangesnoerd wordt zodat het paard zijn mond niet open kan doen, en er dus ook niet gezien kan worden als er in de mond wordt getrokken.

rikkybergy

Re: Keuze neusriem en bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:22

Ik ben een gecombineerde aansnoerneusriem die ik gewoon aan doe en niet aansnoer. en een dubbelgebroken bitje omdat mijn paard daar fijn op reageert (al is ze eigenwijs)

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:24

mijn pony heeft een aansnoerneusriem, die niet te strak gaat en een speriempje
ik rijd haar op een dunne D-trens enkelgebroken, die zijn best scherp, en dat is nodig omdat ze heel heet kan zijn en gek kan doen, maar ik hoef helemaal geen druk te zetten, k heb niks in mn handen met rijden
Laatst bijgewerkt door _xwien op 09-10-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:28

Ik heb een gecombineerde :j
De 'hoge' neusriem zit vaak wel strak, maar sperriempje niet, die zit er gewoon aan voor de sier :))
Ik heb verder dubbel gebroke watertrens met plat middenstuk van RVS omdat hij daar het fijnste op loopt :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:32

Ik heb geen neusriem, en een Myler bit.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:11

Ik heb een gecombineerde aansnoerneusriem neusriem, zit gewoon vast. Niet los, niet strak.
Ik rij sinds een paar dagen met een anatomisch dubbelgebroken iets dunnere (14mm) D-trens, hier reageert ze fijn op. Ze heeft een klein mondje.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:19

Ik heb een gecombineerde aansnoerneusriem, deze heeft hij al 5 jaar, ik vind het een fijne neusriem.
Bitje heeft hij een dubbelgebroken argentaan watertrens, hier rij ik hem nu al weer 4 jaar mee, daar loopt hij gewoon lekker op!

Met mijn stang en trens hoofdstel heb ik een hoge aansnoerneusriem, en een simpel RVS stangetje en een RVS watertrensje.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:23

gewone gecombineerde neuriem omdat zonder aansnoerneusriem de meeste neusriemen verschuiven,hij heeft'n heel groot lomp hoofd.
en een dubbelgebroken trensje,dit omdat hij mondood was na z'n manegepaardtijd (D trens) en hij dat nu niet meer is met z'n dubbelgebroken bitje.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:25

Heb een gecombineerde neusriem met aansnoerriem. Aansnoer zit nooit strak, gewoon 'goed'. Neusriem wel goed aansluitend. Rijd hem nu op een dubbelgebroken watertrens, maar wil overgaan op een dunnere dubbelgebroken bustrens, ivm met weinig ruimte.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:27

geen neusriem en een ongebroken watertrens. Geen neusriem ivb met western hoofdstel, ongebroken bit omdat dit het vriendelijkste is daar het inwerkt op de tong en niet op de lagen die gevoeliger zijn, kan ook niet knijpen of prikken in de mond zoals enkel en dubbel gebroken versies van bitten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:28

gecombineerde neusriem, Neusriem zit eigenlijk niet echt strak en sperriem ook niet. Bit heb ik een aurigaan watertrens. Dubbel gebroken trens loopt ze helemaaaal niet fijn op.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:29

Hier een gecombineerde neusriem die over het algemeen te los zit, hij draait ook meestal onder het rijden. Liever zou ik met een lage neusriem rijden, maar die kun je hier in de buurt bijna niet vinden in maat full, ben een tijdje op zoek geweest, maar nooit kunnen vinden. Dus neem ik maar genoegen met de gecombineerde. Het is niet zo dat hij er verkeerd op loopt, ik vind ook dat een paard zijn mond open moet kunnen doen als dat nodig is.

Verder rij ik nu met een dun dubbelgebroken bustrensje met ovale ringen, blijft goed op zijn plek liggen, met ronde ringen draait je bit wat makkelijker :)

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:32

Anon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:33

gewone neusriem (zonder aansnoer, liever net iets losser) een dubbelgebroken watertrens, gewoon omdat ze hier het beste op loopt

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:35

Rijd met gecombineerde neusriem :j Ik heb de neusriem en sperriem niet strak zitten , sperriem zit er ook alleen maar aanomdat ik het appelig eruit vind zien zonder :')
Mexicaanse neusriem heb ik ook gehad ,maar me pony liep daar duidelijk een stuk minder fijn op.

Bit is dubbel gebroken watertrens met een bol midden stukje. Pony liep altijd op een vrij smal enkel gebroken watertrensje en wilde eens kijken hoe hij reageerde op een dubbel gebroken bitje. Nou nooit meer anders! :D

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:36

Heb voor mijn shet in elk geval alleen Engelse neusriemen (zonder sperriem dus),
hij loopt er prima op en staat ook mooi(er)
bit is dubbel gebroken kneveltrens of enkel gebroken bustrens, vanwege stabiele
ligging, verder merk bij hem geen verschil tussen enkel of dubbelgebroken
hangt er dus echt vanaf welk hoofdstel ik op dat moment pak
Verzorgpaard 1, hoofdstel met Engelse neusriem (een gewone zonder aansnoer) en enkel
gebroken kneveltrens, gebruikte eerst een bustrens, maar de knevel loopt ze beter op
(Voor buitenrijden heb ik nog een westernhoofdstel zonder neusriem, met D trens erin,
bevalt ook prima)
Verzorgpaard 2, ook Engelse neusriem (ook een gewone zonder aansnoer), maar dan
in combinatie met dubbel gebroken watertrens, loopt ze prima op

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:41

Ik heb sinds een paar maanden dit: http://www.horsewaredekens.nl/index.php ... t&Itemid=4 hoofdstel. Hier zit een vaste neusriem aan.
Nav een topic op Bokt, heb ik veel zitten lezen over dit hoofdstel, en uiteindelijk de knoop doorgehakt om het te kopen. Ik ben echt heel erg blij, is een goede keuze geweest. Mijn paard is heel rustig met zijn hoofd geworden, is niet meer aan het schuren na het rijden. Echt een goede aanschaf.
(voor die tijd reed ik met een lage neusriem)

Mijn bit is een Rotarybit van Imperial Riding http://www.hippostyle.nl/images/NI%20ro ... strens.gif
Dit bit heb ik op aanraden van mijn instructrice gekocht.
Wanneer je aan de bv rechterkant een hulp geeft blijft dit bit aan de linkerkant stil liggen. Dat vind ik echt het voordeel hiervan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:59

Lage neusriem (soms met sperriem..) met een pellham bit :)

ben sinds moment één dat ik t hoofdstel zag verliefd op t hoofdstel... persoon boven mij! Geweldig mooi ding

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:30

@xslvna hoe kan je bij een lage neusriem ook nog een sperriem omdoen?

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:46

Ik gebruik liefst een doodgewoon trensbitje omdat mijn paard daar het beste op reageerd.
En van neusriem een mexicaanse neusriem omdat ik dat het mooiste vind.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:02

ik heb een hoge gecombineerde brede aansnoer neusriem -
sperriem zit niet te strak

bit : k&k scholingsbustrens
reden: pony kwam er vaak met een water/bustrens net niet helemaal door zijn kaak heen en met deze scholingsbustrens wel :d hij loopt er fijner op

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:44

ik heb een gecombineerde neusriem (niet te strak en niet te los)
voor de buitenritten heb ik een 4rings passoa bit ( 3e nog niet gebruikt) dit omdat hij buiten onwijs sterk is(het sterk zijn heeft meer te maken met dat hij groot is, 1.86, en iets te vrolijk wordt).
in de bak rijd ik met een dubbelgebroken koper watertrens.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:22

Ik heb een enkel gebroken watertrens die naar beneden draait. Die prikt dus niet in het verhemelte, maar draait meer naar de tong toe. Het is een niet al te dik bitje, omdat ze met een dikkere watertrens ging schudden met haar hoofd, blijkbaar vond ze die niet prettig.
Ik heb er nu een lage neusriem aan. Dit omdat mijn verzorgstertje nog niet altijd even stille handen heeft, en het bit hiermee stiller ligt zonder de overbodige hoge neusriem er nog eens bij. En ik vind het nog mooier ook dan een gecombineerde. Die blijft lekker in de kast liggen. Zelf rij ik ook wel zonder neusriem of met een halster-hoofdstel, dat is feitelijk ook zonder neusriem want die zit zo los als een halster.
Voor mennen heb ik een Utrechtse stang en een hoge neusriem of geen neusriem. Neusriem is niet echt nodig maar het 'hoort zo'.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:02

Ik gebruik een lage neusriem en een dubbelgebroken watertrens, met aurigan bol tussenstukje.
Zij loopt het fijnst op een lage neusriem, op de hoge word ze vaak wat sterk en vind ze het moeilijk om een fijne aanleuning te houden (krult op). Watertrens gebruik ik omdat ze daar beter op ontspand als op de bustrens waarmee ik haar heb ingereden.