Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Worrel

Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 12:45

Hoe stel je een Thiedeman juist af? Wat is een vuistregel en op welke details moet je letten?

Een foto met een toelichting is zeer welkom, ook van verkeerd afgestelde thiedemans.

anneliesdj

Re: Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:48

Als je hem niet gebruikt kun je hem ook niet verkeerd afstellen.
Het ligt volledig aan de manier waarop je paard erop reageert.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:10

RT-P >> HAR

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:47

anneliesdj schreef:
Het ligt volledig aan de manier waarop je paard erop reageert.

Kan je dat verder toelichten? "Als je paard zus reageert dan misschien zo of zo".

Van een martingaal heb ik vernomen dat als basisregel geldt dat het oogje tot de kaak moet/mag reiken, daarna begint de fijnafstemming. Nu vraag ik me af waar op de kaak.

Geldt dit globaal voor een thiedeman ook?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:46

Ik ben van mening dat je zowieso geen thiedemann moet gebruiken, je zet het paard ermee vast en dat levert alleen maar ellende op.
Heb je een probleem waarbij je echt een dergelijke hulpteugel nodig hebt dan is een slof en betere oplossing. Ben je niet ervaren genoeg voor een slof, dan ook niet voor een thiedemann.

Het probleem oplossen begint altijd bij voorwaarts neerwaarts rijden, contact krijgen met de mond. Met een hulpteugel kan het paard niet meer neerwaarts, er zijn imo maar weinig situatie's die gebruik van een slof rechtvaardigen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:05

Als een paard 'gewoon' loopt met zijn hoofd, dus in een normale houding (niet nagevelijk, want daar is een Thiedemann niet voor!), hoort een Thiedemann niet in te werken. Gooit het paard zijn hoofd omhoog, dan hoort er inwerking te zijn.

Goed;
http://www.tacksales.co.uk/images/T/Stu ... ng-set.jpg

Fout:
http://www.reitartikel-webfox.de/shop/images/004521.jpg

Er mag nooit continu spanning staan op de thiedemann teugel wanneer het paard gewoon loopt met zijn hoofd en een Thiedemann teugel mag nooit gebruikt worden om een paard mee nagevelijk te krijgen, het is en blijft een HULPteugel, dus denk er goed over na voordat je het gebruikt!

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 19:57

Bedankt XladyX, jouw reactie is adequaat.

Ik wil het paard niet laten buigen hoor, maar mevroi heeft geblesseerd op het land gestaan en blijkt iets te enthousiast met rijden terwijl ik het rustig rijden met haar wil oppikken, Nu is het nog geen windkracht 10 ...

Ik ga kijken hoe ik het morgen kan instellen; zonder effect heeft het geen zin (behalve psychologisch) maar teveel druk wil ik ook niet geven, laat staan dat ze omhoog komt.

Volgende vraag: is dit een risico bij gebruik van een thiedeman?

Ik wil dat ze d'r kop naar beneden houdt en d'r neus niet teveel voor de loodlijn zet...ze voelt zo explosief, hangt op mijn handen en ze wil alleen maar hard...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:39

Worrel schreef:
Bedankt XladyX, jouw reactie is adequaat.

Ik wil het paard niet laten buigen hoor, maar mevroi heeft geblesseerd op het land gestaan en blijkt iets te enthousiast met rijden terwijl ik het rustig rijden met haar wil oppikken, Nu is het nog geen windkracht 10 ...

Ik ga kijken hoe ik het morgen kan instellen; zonder effect heeft het geen zin (behalve psychologisch) maar teveel druk wil ik ook niet geven, laat staan dat ze omhoog komt.

Volgende vraag: is dit een risico bij gebruik van een thiedeman?

Ik wil dat ze d'r kop naar beneden houdt en d'r neus niet teveel voor de loodlijn zet...ze voelt zo explosief, hangt op mijn handen en ze wil alleen maar hard...

Ja een heel groot risico!

Je geeft een precieze situatie waarbij een thiedemann geen enkel nut zal hebben, het hangen werk je met een thiedemann juist in de hand, lichter zal ze er zeker niet van worden! Hard lopen zul je er ook niet snel mee oplossen, ze kan ook doorlopen met het hoofd naar beneden.
En grootste gevaar is dat ze het niet accepteerd en terug gaat trekken, een thiedemann kun je niet losmaken/laten als je erop zit dus wanneer een paard daar tegenin gaat trekken krijg je vrijwel altijd ongelukken. (steigeren en achterover gaan)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:43

Misschien is het psychologische effect wel net genoeg???

Ik gebruik buiten ook een Thiedeman omdat de vorige eigenaar dat ook deed, om hem makkelijker terug te kunnen nemen als hij zich sterk maakt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:51

Psychologisch voor het paard of de ruiter?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:53

Als het voor de ruiter werkt zonder dat het paard er last van heeft ishet prima.

Het geeft mij een veiliger gevoel, maar als ik er goed over nadenk, zie ik niet de toegevoegde waarde, behalve dat de Thiedeman nog even contact laat op het bit as ik weer eens mijn teugels te lang heb..... en dat is heeeeeeeeeeel vaak.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:55

Waarom longeer je je paard niet eerst even dan? Dan is de ergste stoom afgeblazen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:57

Het paard heeft er wel last van.
Want als jij bv je teugels laat vieren kan je paard de hand niet volgen.
Als de situatie is zoals ts het schetst bereik je er niets mee behalve een paard wat zwaar is op de hand.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:58

Daarom is het goed om dit topic te lezen: zet me weer een aan het denken over de Thiedeman.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:06

Ik ben niet tegen het gebruik van hulpteugels, mits ze op de juiste manier gebruikt worden. Maar als je zoals TS je paard kort wilt zetten met een Thiedeman, is het handiger om naar een andere oplossing te kijken.

Ik heb zelf in het verleden al eens meegemaakt dat ik op een jong paard werd gekwakt waarbij ze de Thiedeman lekker strak hadden gezet. Onwetend als ik was, ben ik er maar gewoon opgestapt en het paardje kwam in verzet. Voordat ik het wist, kwam het paard omhoog en viel ik met paard en al achterover. Ik heb mazzel gehad dat zowel het paard als ik er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen... Dat was een hele wijze les!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:09

Ik heb trouwens zojuist een topic geopend over een noodrem op je paard. ik kan helaas geen link plaatsen- zie onderschrift.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:13

had hem toevallig al gevonden ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:16

anneliesdj schreef:
Het paard heeft er wel last van.
Want als jij bv je teugels laat vieren kan je paard de hand niet volgen.
Als de situatie is zoals ts het schetst bereik je er niets mee behalve een paard wat zwaar is op de hand.

En dit klopt dus niet. Je paard kan dan nog steeds je hand volgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:19

Nee hoor, kijk maar eens wat er gebeurd als jij de teugels laat vieren.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:37

Je handen vastzetten is overigens ook niet goed voor t ruggebruik van een paard.
Voorwaarts neerwaarts is dan zeer ver te zoeken...

Een hulpteugel dient ook als hulp.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 05:30

anneliesdj schreef:
Nee hoor, kijk maar eens wat er gebeurd als jij de teugels laat vieren.

Ik probeer te begrijpen wat je hier zegt. Leg eens uit.
Volgens mij: Als je lengte geeft met je teugels, gaat de Thiedeman gewoon mee naar voren. Dan hindert de Thiedeman het paard niet in de voorwaartse neerwaartse beweging.
Dat gebeurt ook als het paard steigert en je geeft lengte met de teugels, dan wordt de Thiedeman volgens mij ook gewoon langer.
De Thiedeman, werkt volgens mij, pas in als je je teugels kort houdt en het paard probeert onder de druk uit te komen en het hoofd naar boven doet. Als het het hoofd naar beneden drukt, is het de teugel/ruiter die het paard tegenhoudt, niet de Thiedeman.
Maar misschien begrijp ik het niet, hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:39

Inderdaad, Janouk. Dat is de werking van een thiedeman.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:52

Afbeelding
Dit is wat er gebeurt, je hebt geen teugel meer, allen nog de thiedemann. De weinige ruimte die je hem kunt laten vieren stopt wanneer het clipje bij je bit is aangekomen en dat is lang niet genoeg in panieksituatie's.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:30

Daarom het eerste ringetje de Thiedemann teugel aan vast klikken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:36

Veranderd er niets aan.