Help, zadel schuift!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Candeletta

Help, zadel schuift!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:49

Hoi,

Op mijn 4 jarige merrie schuift mijn zadel altijd naar voren. Dit komt omdat ze een beetje holle rug heeft en dus ook een beetje bol buikje :P .
Nu is het iedere keer dat ik aansingel mn zadel naar voren schuift. Dit is best wel een groot probleem, omdat wanneer ik dan dus op dr schouder zit, ze helemaal niet meer kan stappen (soms is het zo erg dat ze bijna op 3 benen loopt). Nu heb ik ook al een paar keer in de draf gemerkt dat ze egt kreupel loopt, als ik dan afstap en het zadel weer naar achter leg is dit over.
Nu zoek ik dus iets waardoor het zadel op zijn plek blijft. Want zo is het egt niet fijn voor dr om te lopen..

Dus als jullie iets weten?

Alvast bedankt!

Groetjes Candeletta

_aussi

Re: Help, zadel schuift!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:53

Staartriem kan een oplossing zijn, als je voor 100 % zeker weet dat je zadel goed ligt :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:57

Ik denk dat je beter een passend zadel kan zoeken ;) ook bij paardjes met een holle rug en een bolle buik mag een zadel niet (zo erg) schuiven! Waarschijnlijk is ie aan de voorkant te breed (wijd) en aan de achterkant te hoog?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:03

Dit klinkt niet goed. Ga niet meer zelf lopen prutsen, maar haal er snel een goede zadelmaker bij, voordat je paard echt een blessure heeft of gaat staken onder het zadel. Volgens mij is het al best wel erg als je paard onregelmatig loopt door het zadel.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:04

Ook een passend zadel kan door ene erg bolle buik naar voren worden getrokken, zeker als de singel wat verder naar achteren is geplaatst op het zadel, wat bij veel zadels het geval is. Je zou kunnen kijken of een banaansingel het probleem verhelpt, maar ik zou ook een zadelmaker laten kijken of het zadel zelf nog wel goed ligt. Succes!

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:06

nee zadel ligt egt wel goed..
hij is helemaal niet wijd van voren (rij ook met hetzelfde zadel op een smaller paardje)
vanachter is hij ook niet te hoog..
ik zou ook liver geen staartriem willen, maar als het niet anders kan..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:10

Als je zadel schuift, ligt ie echt niet goed. Ik had ook een schuivend zadel op mijn paard en dat kwam echt doordat het zadel niet goed lag. Een staartriem vind ik een verschrikkelijk hulpmiddel. Ga eens na wat er een druk op de gevoelige staart van je paard komt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:12

_Dune_ schreef:
Ook een passend zadel kan door ene erg bolle buik naar voren worden getrokken, zeker als de singel wat verder naar achteren is geplaatst op het zadel, wat bij veel zadels het geval is. Je zou kunnen kijken of een banaansingel het probleem verhelpt, maar ik zou ook een zadelmaker laten kijken of het zadel zelf nog wel goed ligt. Succes!

Dan is het naar mijn idee geen passend zadel. Als je de singelstoten recht naar beneden hangt moeten deze al op de "juiste" plek hangen. Het is niet de bedoeling dat als je aansingelt, je zadel nog een halve meter naar voren getrokken wordt ;)

Maar om een lang verhaal kort te maken. Laat idd maar iemand komen die er verstand van heeft! Het is een jong paard, dus het zou zonde zijn als hij last van zn rug krijgt :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:15

Een goed passend zadel kost veel geld.
Ook bij mij op stal, waar een stuk of tien dure western zadels aanwezig zijn, wordt er elke keer gepast en gezocht naar het goede passende zadel voor een nieuw in te rijden paard.
En dan heb ik het over zadels die meer dan 1000 euro kosten, nieuw.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:17

Leedebee schreef:
Dan is het naar mijn idee geen passend zadel. Als je de singelstoten recht naar beneden hangt moeten deze al op de "juiste" plek hangen. Het is niet de bedoeling dat als je aansingelt, je zadel nog een halve meter naar voren getrokken wordt ;)

Ik heb het ook over bolle buikjes, daardoor ligt de singelplek vaak verder naar voren dan wanneer er geen bol buikje zou zijn. Dat gaat vaak minder goed samen met een singel die wat verder naar achteren is geplaats. Een banaansingel kan dan helpen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:21

_Dune_ schreef:
Leedebee schreef:

Ik heb het ook over bolle buikjes, daardoor ligt de singelplek vaak verder naar voren dan wanneer er geen bol buikje zou zijn. Dat gaat vaak minder goed samen met een singel die wat verder naar achteren is geplaats. Een banaansingel kan dan helpen.

Oh ok, ja het valt te proberen. Het is wel goedkoper dan een nieuw zadel ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:25

Leedebee schreef:
Oh ok, ja het valt te proberen. Het is wel goedkoper dan een nieuw zadel ;)

Inderdaad een stuk goedkoper! Maar dan moet uiteraard het zadel verder wel goed liggen.
Maar TS, als je met dit zadel ook op een smaller paard rijdt, is het zadel dan juist niet te smal? Of anders te wijd voor dat andere paardje?
En staartriem zou ik ook zeker niet doen, dan heb je continu druk op de staartwortel, lijkt me niet zo prettig voor het paard.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:31

een handoek onder de voorkant van het zadel leggen. dan zorg je er voor dat het zadel voor meer naar boven komt en blijft dan vaak wel liggen. heb dit bij mijn pony gedaan en hij blijft liggen, dat is ook een stuk goedkoper

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:40

Afbeelding

ze is de laatste tijd een beetje aangekomen, dus dr buikje is nog iets boller.
op deze foto vind ik ook dat het zadel ietsje te ver naar voor ligt, voor een echte vrije schouder.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:43

Het is moeilijk te zien omdat je erop zit, maar als ik zo naar deze foto kijk, dan lijkt het alsof het zadel te smal is. De voorboom lijkt hoger te liggen dan de lepel.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:44

Ik heb er ook last van. Rij op een drachtige merrie, dus die buikjes zijn altijd bol. Heb nu een staartriem, maar door de reacties begin ik daar ook aan te twijfelen. Zelf heb ik niet het idee dat ze er veel last van heeft. Staat ook geen druk op als ik er aan voel. Misschien is die zelfs wel overbodig.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:46

het zadel komt vanvoor omhoog omdat ze een beetje een holle rug heeft..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:48

Dan past het zadel gewoon niet. De zadelboom moet de gehele rug volgen en het zitvlak hoort recht te liggen en niet naar voren of naar achteren te kantelen. Als de voorboom hoger ligt, dan is in ieder geval de voorboom te smal.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:49

Sorry, dit paard drukt zijn rug weg, doordat die rug te lang is.
Daarnaast vergeet het paard zijn achterhand mee te nemen.

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:49

Van het merk CSO is er een Frontriser te koop voor ongeveer 35 Euro.
Dat is een heel fijn ding.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:50

elsjebelsje schreef:
Van het merk CSO is er een Frontriser te koop voor ongeveer 35 Euro.
Dat is een heel fijn ding.

Als het zadel nu al van voren te hoog ligt, dan moet je er vooral daar niets onder gaan proppen.
Waarschijnlijk brugt dit zadel, dus raakt het de rug in het midden niet.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:53

Het zadel zou inderdaad wel gewoon goed moeten liggen, hoe holle rug of rechte (die van mij) rug een paard ook heeft, het zadel moet daaraan aangepast zijn.
Ik ben ook lange tijd op zoek geweest naar het juiste zadel, nét waren ze het allemaal niet. Goed je zadelmaker laten beoordelen, en vraag anders eens een ander zadelmaker erbij. Een frisse blik kan nooit kwaad.

Ligt het zadel echt juist, dan zou een bananensingel, zoals eerder genoemd wel uitkomst kunnen bieden.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:21

Ariebren schreef:
Sorry, dit paard drukt zijn rug weg, doordat die rug te lang is.
Daarnaast vergeet het paard zijn achterhand mee te nemen.

ik had geen commentaar op mn paardje gevraagd!!
ze drukt niet dr rug weg, ze loopt gwn opgericht!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:26

Voor zover je het van een foto kunt zeggen ligt het zadel niet lekker. Het dieptepunt hoort normaal in het midden te liggen, het ligt bij jouw zadel te ver naar achteren. Ik zou er dus zeker een goede zadelpasser bij halen die het in het echt kan beoordelen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:27

op die foto drukt ze wel haar rug weg
een zadel wat schuift past gewoon niet en zeer zeker niet als die voren omhoog komt
alle druk komt achterop wat me geen fijn gevoel lijkt..
Een bondje eronder proppen maakt alles nog enger en smaller..
of is een zadelmaker te bellen te duur ???

helemaal onderaan in me profiel een erg interesant filmpje wellicht even de moeite waard om deze te bekijken
mischien ga je dan wel nadenken ;)