Hoe strak zit jouw hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Hoe strak zit jouw hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:27

Een tijdje terug was ik opzoek naar een verzorg pony. Bij het opzadelen van de pony, zei het meisje dat ik het hoofdstel strakker moest doen. Aangezien ik de pony niet kende heb ik dit gedaan, waar zij op antwoorden dat hij nog strakker moest. Dit heeft ze toen zelf gedaan. Omdat het mijn pony niet was, heb ik er verder niet naar gevraagd.

Ik zelf heb de riempjes van mn hoofdstel altijd erg los zitten. Laatst zat de sperriem zo los dat hij van de neus afschoof. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zelf zie ik de meerwaarde er niet van in om de riempjes strak vast te maken.

Dus mijn vraag is, 'Hoe strak zit jouw hoofdstel en waarom?'

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:28

Keelriem gewoon een ruime vuist (heb kleine handjes vandaar), neusriem en sperriem niet strak maar wel zo dat het niet kan gaan schuiven. :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:30

Mijn hoofdstel zit niet strak, want dat is nadelig voor de ontspanning van mijn paard. Sperriempje gebruik ik niet, maar als ik het wel zou gebruiken, zou dat ook niet strak zitten. Probeer zelf maar eens te ontspannen terwijl je je kaken niet van elkaar kunt doen....
Niet straks is natuurlijk niet hetzelfde dat het zo los zit, dat het er zo van af schuift. Dan kun je beter hoofdstelloos gaan rijden ;-).

_aussi

Re: Hoe strak zit jouw hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:38

Dat idee heb ik dus ook. Ontspanning vind ik ook belangrijk :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:39

Keelriem gewoon dat er nog ruimte tussen zit.. Neusriem 1 vinger tussen, net als sperriem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:39

Een vuist bij de keelriem en bij de neus wil ik rondom met gemak 2 vingers tussen de neus en neusriem hebben. Een paard wat goed ontspant zal de kaken loslaten en daarbij komt de onderkaak dus los van de bovenkaak en de ruimte moet er dus wel zijn dat het paard zijn kaken los kan laten. Bij een te strakke neusriem is dit niet mogelijk.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:46

Neusriemen zijn er om de mond van het paard dicht te houden. Paarden openen hun mond vaak als verzet tegen onrustige of te strenge handen. Als je je handen goed stil houdt (maar dat is erg moeilijk) ligt het bit dus ook goed stil en heb je de neusriem niet nodig. Bij Western is het heel gewoon om zonder neusriem te rijden.

Hoe strak moet een neusriem (hoge en lage)? Er moeten twee (volwassen) vingers tussen kunnen op de neusrug. Niet strakker want je paad moet zijn tong en kaken nog wel wat kunnen bewegen om te slikken en te ontspannen!
Hoe strak moet een sperriem? Niet keistrak, maar mag ook niet echt wiebelen. (Als je 'm losser wilt kun je 'm er beter aflaten, dan heeft ie toch geen nut en dat is fijner voor je paard dan zo'n wiebelend riempje in zijn tastharen).

Hoe hoog de neusriem moet: hoge neusriem twee vingers onder het jukbeen, en onder de bakstukken door. Lage neusriem net boven de neusgaten/ holtes (zachtjes voelen), over het bit heen vastmaken(onder het bit/ meest bij de grond-kant als je paard met z'n neus omlaag staat). Sperriem: gaat vanzelf, vanaf de hoge neusriem over het bit langs (net als de lage neusriem).

Een gecombineerde neusriem (die de meeste mensen tegenwoordig hebben) is een hoge neusriem plus een sperriem. Werkt vrijwel hetzelfde als alleen een lage neusriem, maar veel mensen vinden het mooier.
De sperriem en lage neusriem zorgen ervoor dat het bit wat stiller ligt, doordat ze echt tegen het bit aan liggen.

Keelriem: die is ervoor zodat het hoofdstel niet over de oren afglijdt als je paard even schuurt of als je er over z'n hoofd af schiet. Een vuist tussen de wang en het riempje, of in de keelholte tussen de wangen en het riempje. Of in de keel-knik, en dan zo dat ie net tegen de de wagen aan komt, maar er niet los onder hangt. Probeer maar uit, trek het kopstuk maar eens over de oren naar voren. Dat moet niet makkelijk gaan, de keelriem moet dat verhinderen.
Ik denk wel 90% van de keelriemen die ik zie zitten te los, of veeeeel te los. Dan heeft ie geen enkel nut, kan je 'm net zo goed weglaten/ erafhalen. Als ie echt te lang is: gespje laten verzetten door de schoenmaker of zadelmaken, of een knoopje in de keelriem erin leggen, daar wordt ie ook korter van.

missLJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:45

ik doe t zelfde, dus vuist bij keelriem, 2 vingers bij neusriem, sperriem op gevoel, is denk ik plm 1 vinger
zo zit t mooi 'net aan' en dus niet te strak en niet te los en blijft alles netjes zitten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:53

de vuist bij de keelriem haal ik niet. Maar dat is ivm het afschudden van het hoofdstel.. (dikke voorpluk, kleine oortjes)
Mijn neusriem van mijn rijdhoofdstel zit 1,5 vinger ruimte tussen. Deze ligt vrij hoog op de neus. Dit is tevens mijn ''stuur'' omdat ik bitloos rijd :)
Met longeren met normaal hoofdstel kunnen er 3 vingers tussen de neusriem _O-
Met mennen gaat de keelriem ook zéker niet op een vuist. Ook ivm hoofdstel kunnen verliezen. De neusriem zit wel ook op 2 vingers ruimte. Heerlijk :) (voor de wagen loopt hij wel met bit)

sperriem gebruik ik niet :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:55

Ik zie het zo:

Neusriemen zijn niet bedoeld om een paard zijn mond dicht te laten houden. Een paard dat zich verzet doet zijn mond toch open, dat kun je op heel veel foto's zien. Het principe : hoe strakker, hoe beter gaat dus niet op.

Een Engelse neusriem is voor de sier. Het sperriempje zet ik zo los dat het bit stiller in de mond ligt. Daar issie volgens mij alleen voor bedoeld: stabiliseren van het bit in de mond. En zeker niet om een mond dicht te binden. (Ik krijg daar dan ook veel commentaar op op stal, ha ha)
Een keelriem zit vaak te los, hij moet wel kunnen voorkomen dat een hoofdstel afschiet over de oren. Maar mag de ademhaling niet belemmeren.

Een hoofdstel met een lage neusriem - tegenwoordig bijna zeldzaam...- is dus het meest functioneel.
De bakstukken moeten zo los dat het bir net de mondhoeken omkrult, zonde ze op spanning te zetten. Kijk ook in de mond of het bit niet tegen tanden aankomt.

Bij een bitloos hoofdstel is het weer een heel ander verhaal.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:56

Keelriem gewoon goed los, sperriempje zit ook niet heel strak. maar neusriem zit bij mij erg strak, dit op aanraden van die tandarts omdat zijn gebit erg lijdt met een te losse neusriem.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:02

De keelriem, daar krijg ik meestal net geen vuist tussen.
Neus- en sperriem net 2 vingers :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:02

Gewoon netjes aangesloten, maar wel zo dat er geen ademhaling oid. verhinderd wordt natuurlijk.

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:20

Bij mijn keelriem past er een vuist tussen, dat is het minimale,
de keelriem maakt niet echt uit, als hij maar niet te strak zit, want je paard/pony heeft ruimte nodig om te kunnen nageven (buigen). Je neusriem moet niet te los zitten, want dan kan hij gaan spelen met zijn mond, en dit kan tot verveling lijden bij het rijden, omdat hij dan met zijn bit kan spelen, en het kan slijten aan zijn tanden als hij ruimte heeft om te knabbelen/knarsen. Maar de neusriem moet ook weer niet zó strak dat zijn huid/vel eronder gaat lijden. Ik raad je aan om tussen de neusriem ong nog 1 vinger te kunnen doen.
Ook ongeveer 1 vinger tussen je sperriempje kunnen doen.
Hopelijk kun je hier iets mee,
Mvg Kelly

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:24

Neusriem 4-5 vingers makkelijk. Sperriem 1-2 vingers.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:45

Ik zelf heb graag alles los. Keelriem zeker een vuist. Neusriem volgens mij ook wel een vinger of 4 ertussen. Sperriem die heeft bij mij geen nut want die kunnen ze meestal zo afschudden. Maar ik houdt niet van het strakke.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:42

Kaitlyn schreef:
Keelriem gewoon een ruime vuist (heb kleine handjes vandaar), neusriem en sperriem niet strak maar wel zo dat het niet kan gaan schuiven. :)

Hier ook :j

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:35

Ik doe de neusriem zo strak dat je er gemakkelijk een vinger tussen kan steken, de sperriem ook. De keelriem daar kan bij mij een vuist tussen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:44

Neusriem 2 vingers, sperriem 2 vingers. en keelriem vuist. zo hoort ieder hoofdstel eigenlijk te zitten

ik ken jammer genoeg teveel mensen die hun aansnoerneusriem zo strak doen dat er nog niet eens eens mn nagel erdoor past

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:04

Keelriem ongeveer een vuistje, neusriem twee vingers. Bijneusriem (sperriem) gebruik ik niet, ik zie het nut er niet van in :s

@Kell199 Ik ben altijd aangeleerd geweest dat het goed is dat een paard met zen bit speelt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:47

keelriem gewoon op het laatste gaatje, een goede vuist ertussen.
neus en sperriem gewoon aangesloten maar vrij los eigenlijk, is meer voor de ligging van het bit dan om de mond dicht te houden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:51

bij de keelriem kan ik mijn vuist er tussen houden
bij de sperriem zeker 2 vingers en bij de neusriem ook wel, ze zitten niet heel los want ik wil ook niet dat het gaat schuiven en dus gaat schuren bij beweging.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:06

ik heb een kaakgekruist hoofdstel, daarvan kunnen er bij de neusriem ongeveer 3 platte vingers tussen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 06:40

M_hartje_M schreef:
Neusriem 2 vingers, sperriem 2 vingers. en keelriem vuist. zo hoort ieder hoofdstel eigenlijk te zitten

ik ken jammer genoeg teveel mensen die hun aansnoerneusriem zo strak doen dat er nog niet eens eens mn nagel erdoor past

Ja precies. :) Wel grappig dat hier alleen maar mensen reageren die hun hoofdstel niet zo strak hebben. Ik was juist benieuwd naar de reden van mensen om hun hoofdstel wel zo strak te doen. :Y)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:03

_brunette schreef:
Ja precies. :) Wel grappig dat hier alleen maar mensen reageren die hun hoofdstel niet zo strak hebben. Ik was juist benieuwd naar de reden van mensen om hun hoofdstel wel zo strak te doen. :Y)

EL4a1990 schreef:
Keelriem gewoon goed los, sperriempje zit ook niet heel strak. maar neusriem zit bij mij erg strak, dit op aanraden van die tandarts omdat zijn gebit erg lijdt met een te losse neusriem.

ik doe hem dus wel strak!