Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje1992

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:08

Aangezien mijn zadel nu toch echt aan z'n einde is, ben ik op zoek naar een nieuw zadel.
Maar waar moet ik nu precies op letten?
Dit is het eerste zadel wat ik zelf koop dus ik heb nog geen idee.
Mijn merrie is drachtig van haar eerste veulentje en zal waarschijnlijk elk jaar een veulen krijgen.
Kan ik hier mijn zadel op aanpassen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:11

mja....het eerste waar je echt op moet letten en wat echt heel belangrijk is........
Is dat je er een goede zadelpasser bij hebt.
Het is gewoon onmogelijk om dit jou uit te leggen zonder dat je het zien kunt.
Daarbij zijn er niet voor niets mensen die hier in doorgeleerd hebben, zo makkelijk is dat n.l. helemaal niet ;)
Bedenk goed dat je met een niet goed passend zadel zo je paard stuk kan rijden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:11

Ik vind het zelf het prettigst om een zadelpasser te hebben die aan huis zadels komt passen en ze opvult waar nodig. Online zadels kopen, of in een ruitersportzaak op het oog, daar ben ik geen fan van. Bij de ruitersport zaken waar ik ben geweest werd een zadel gepast, weggestuurd om gevuld te worden en dan kon ik het in de winkel weer ophalen. Er werd daarna niet gekeken of het nu wel goed lag op het paard.

Ik ben ook fan van eht verwisselbare kopijzer, ivm de vetjes die ik wil inruilen voor spieren bij mijn paardje. Zo kan het zadel meer 'meegroeien' dan een zadel met vast kopijzer.

Meisje1992

Re: Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:14

ik zag de site www.interhippique.nl
Daar vind ik wel mooie zadels tussen staan. Zij laten ook een zadelpasser langs komen.
Iemand hier toevallig ervaringen mee?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:16

Daar hoor ik vreselijk goede dingen over ...
Mischie ngewoon een ''buurt'' zadelpasser in de regio ? (dus niet de buurman haha ,maar ik bedoel meer iemand die in de regio goed bekend staat etc)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:16

Meisje1992 schreef:
ik zag de site http://www.interhippique.nl
Daar vind ik wel mooie zadels tussen staan. Zij laten ook een zadelpasser langs komen.
Iemand hier toevallig ervaringen mee?

gebruik de zoekfunctie dan kom je erachter.. deze zadels staa neit goed bekend ook niet van zadelmarkt.nl

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:27

Okee, ik zal eens op zoek gaan hier in de buurt.
Maar drachtig of niet drachtig.. maakt dat qua zadel nog uit?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:35

Meestal, als ze drachtig is, is ze stukken breder. Je zou er evt wel voor kunnen kiezen in de tijd dat ze drachtig is zonder bontje te rijden en als ze dan niet drachtig is een bontje onder het zadel te leggen, zodat het niet te ruim is. Maar dat moet je allemaal even aan de zadelmaker vragen.

Interhippique niet doen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:42

Echt even een goed aangeschreven zadelmaker laten komen.
Ivm regelmatige dracht is het handig een zadel met verstelbaar kopijzer aan te schaffen, of tijdelijk met een bontje te rijden.
Een goede zadelmaker kan je hierbij adviseren.
Raad je wel aan om het zadel ook regelmatig (2x per jaar) te laten controleren op ligging, zeker omdat je merrie regelmatig drachtig zal zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:44

of een boomloos zadel erbij aanschaffen voor wanneer je meer van de dracht gaat merken qua bouw?

ihp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:26

Elin_ schreef:
Mischie ngewoon een ''buurt'' zadelpasser in de regio ? (dus niet de buurman haha ,maar ik bedoel meer iemand die in de regio goed bekend staat etc)

Interhippique werkt samen met een zelfstandig werkend KNVR erkend zadelmaker voor onafhankelijk en deskundig advies.
Deze zeer vakkundige zadelmaker past de zadels ter plaatse aan.
Naast de goedkope zadels die uitstekend geschikt zijn als starters zadel voor recreatief gebruik, voor inrijden en beleren of als paarden nog in de groei zijn, heeft Interhippique ook een uitgebreide collectie middenklasse zadels zoals bijvoorbeeld Knight Rider, Thoworrogood, Eric Thomas, Kentaur, Kent & Masters, Wintec, Rossner, Tekna.
Natuurlijk zijn er niet alleen verschillen in prijs tussen de zadels in de lage of de midden prijsklasse.
Bij Interhippique wordt de klant eerlijk voorgelicht over de prijs/kwaliteit verhouding en wat je van een bepaald zadel kan verwachten en voor welke gebruiks doeleinden het zadel geschikt is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:45

Ik zou in ieder geval gaan voor een zadel met een verstelbare voorboom of een boomloos zadel, gezien de rug van een merrie flink kan veranderen tijdens de dracht.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:59

Gewoon zadelpasser laten komen. Die hebben er verstand van en kan je uitleggen wat voor soort zadel er op moet (verstelbare boom, boomloos, whatever).

Ik heb goede ervaringen met de Gouden Naald en de Gooische Zadelmaker. Succes!

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:59

connepon85:
bedankt voor de tip! ik ga gelijk even kijken :D

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:20

Mr ed uit maasland. Heeft goede service! Hij past meteen aan dus je bent je zadel niet kwijt voor het opvullen en aanpassen. Heeft voor leuke prijzen nieuwe zadels! Zoals ik al zei heeft ie vreselijk goede service! wij zijn fan! Hihihi

ihp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:47

xSimonee schreef:
Maar dat moet je allemaal even aan de zadelmaker vragen.

Interhippique biedt een passervice door een zelfstandig KNVR geregistreerd zadelmaker.
De zadelmaker werkt onafhankelijk en niet in het belang van Interhippique. Dat is een goede zaak, want zo is de klant verzekerd van onafhankelijk en deskundig advies. Het belang en welzijn van het paard komt op de eerste plaats. Naast een van de grootste collecties zadels in de lage prijsklasse heeft Interhippique ook een uitgebreide collectie merkzadels in de midden prijsklasse zoals Knight Rider, Thorowgood, Kentaur, Tekna, Kent&Masters, Rossner, Wintec, Eric Thomas en bijvoorbeeld ook alle modellen JC en Massimo en gebruikte zadels zijn bij de zadelservice leverbaar.
Er is zeker niets mis met de goedkope zadels zoals bijvoorbeeld de Norton zadels, de voordelige serie Wintec of de voordelige leren en kunststof zadels van diverse merken. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen met de duurdere zadels.
De goedkopere zadels zijn geschikt voor andere gebruiksdoelen. Prima voor inrijden, beleren, paarden in de groei, starters zadel, recreatief gebruik of om een begin te maken met de wedstrijd sport.
De prijs geeft een indicatie voor kwaliteit, duurzaamheid en gebruikers doeleinden.
Bij Interhippique wordt de klant voorgelicht over wat je van een bepaald zadel mag verwachten. De keuze voor een zadel in de lage of middenprijsklasse ligt bij de klant en is afhankelijk van onder andere het budget, gebruiksdoeleinden en eisen die aan het zadel worden gesteld. Door de grote collectie zadels is er ook met een kleiner budget in bijna alle gevallen een goed passend zadel te vinden, ongeacht de bouw van het paard. Ook past de zadelmaker het zadel ter plaatse aan.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:12

ihp schreef:
xSimonee schreef:

Interhippique biedt een passervice door een zelfstandig KNVR geregistreerd zadelmaker.
De zadelmaker werkt onafhankelijk en niet in het belang van Interhippique. Dat is een goede zaak, want zo is de klant verzekerd van onafhankelijk en deskundig advies. Het belang en welzijn van het paard komt op de eerste plaats. Naast een van de grootste collecties zadels in de lage prijsklasse heeft Interhippique ook een uitgebreide collectie merkzadels in de midden prijsklasse zoals Knight Rider, Thorowgood, Kentaur, Tekna, Kent&Masters, Rossner, Wintec, Eric Thomas en bijvoorbeeld ook alle modellen JC en Massimo en gebruikte zadels zijn bij de zadelservice leverbaar.
Er is zeker niets mis met de goedkope zadels zoals bijvoorbeeld de Norton zadels, de voordelige serie Wintec of de voordelige leren en kunststof zadels van diverse merken. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen met de duurdere zadels.
De goedkopere zadels zijn geschikt voor andere gebruiksdoelen. Prima voor inrijden, beleren, paarden in de groei, starters zadel, recreatief gebruik of om een begin te maken met de wedstrijd sport.
De prijs geeft een indicatie voor kwaliteit, duurzaamheid en gebruikers doeleinden.
Bij Interhippique wordt de klant voorgelicht over wat je van een bepaald zadel mag verwachten. De keuze voor een zadel in de lage of middenprijsklasse ligt bij de klant en is afhankelijk van onder andere het budget, gebruiksdoeleinden en eisen die aan het zadel worden gesteld. Door de grote collectie zadels is er ook met een kleiner budget in bijna alle gevallen een goed passend zadel te vinden, ongeacht de bouw van het paard. Ook past de zadelmaker het zadel ter plaatse aan.

Jammer alleen dat ik er niet zo'n goede verhalen over heb gehoord.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:29

Ihp zal wel interhippique zijn. Maar ach, je hoort over elke zadelmaker wel wat. Je moet je als klant begrepen en serieus genomen voelen. En voor mij ook belangrijk dat een zadelmaker ook over de toekomst (groei e.d.) Van je paard meedenkt. Dat heb ik bij mr ed. Hij doet zijn opperste best om je te helpen en denkt aan dingen waar je zelf als leek niet op let. Maar wat ik zeg! ieder heeft wel iets. Waar gewerkt wordt vallen spaanders.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:36

Ninon Schutte van zadelatelier.nl..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:45

De prijs van een zadel zegt niets over of een zadel wel of niet past op een paard. Liever een goedkoop zadel met de juiste pasvorm, dan een duur zadel wat niet past.

Meestal is wel de prijs en de duurzaamheid/kwaliteit in verhouding.

Ik snap TS dat ze op haar verzorgpaard niet meteen een maatwerk zadel van €1500 of meer wil leggen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:54

ihp schreef:
xSimonee schreef:

Ik denk dat je kan praten als brugman, maar jullie reputatie is helaas niet al te best, en snel verander je dat ook niet.
[HAR] Ervaringen met zadels van Interhippique?
[HAR] Interhippique zadels hoe slecht zijn ze? Ervaringen.

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:17

ik zie inderdaad weinig goeie verhalen over interhippique.. gelukkig wel genoeg alternatieven!
maar zoals tiwi1969 al zegt, ga ik er geen zadel van honderden euro'sop leggen. het moet voor mij ook leuk blijven natuurlijk ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:25

Absoluut lekker een boomloosje kopen. Heb ik ook gedaan, heb al weer 2 jaar lang plezier ervan. Ik kocht er 2 jaar terug een, voor een vzpaardje, en ben altijd boomloos gebleven.

-Vzpaard in kwestie ging opeens een stuk beter lopen!
-Ik zat veel lekkerder, mijn zit verbeterde enorm.
-Pony gigantisch dik in de zomer en hardstikke iel in de zomer? Geen punt, zadel lag altijd perfect.
-Weekje ponykamp met veel rijden? Ik neem mijn eigen zadel mee, geen manegezadels voor mij. Knal het erop en het past.
-Nieuwe verzorgpony, of juist meer als eerst? Zadel past overal op.

Ik vind het echt ideaal. :) Of het nu gaat om bakwerk, of eventjes 80 km in twee dagen, zadel en paard houden zich perfect.

Zeker omdat je er niet idioot veel geld aan uit wilt geven. Een tweedehands barefoot kost niet zo gek veel. En als je stopt met je verzorgpaard, kun je 'm simpel meenemen naar het volgende paard, of verkopen. :)
Succes iig, wat je ook kiest.

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:35

Bedankt voor de tip gypsy! ik ga eens op zoek naar een boomloos zadel :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:36

Gypsy: Ik ben het er niet mee eens dat een boomloos zadel zo overal op past... Ken een pony waarbij de rug aardig verknald was na het gebruik van een boomloos zadel, en toen is er na lang wikken en wegen toch een boomzadel op gekomen, een verademing voor de pony.