Inmiddels heeft ze dus geen grammetje vet meer op haar lichaam. Heupbotten, schouders, ribben alles steekt uit. Daardoor is het zadel uiteraard ook te breed geworden.
Woensdag gaat het veulen naar de opfok en ik verwacht dat met de juiste training mijn merrie dan ook met een week of 8 weer op haar normale gewicht zit.
Is het een idee om, totdat ze weer op haar normale gewicht zit, tijdelijk met een bontje onder het zadel te rijden? Het zadel ligt verder perfect, het schuift niet en de kussens sluiten overal mooi aan. Alleen de boommaat is nu iets te breed. Dit is een merrie die normaal meteen begint te staken als het zadel verkeerd ligt en ze laat op het moment nog niets merken, een teken dat ze nog niet gehinderd wordt door het zadel. Uiteraard stap ik er niet op als ze wel reactie begint te geven op het zadel.
Wat denken jullie, is een bontje eronder een goede oplossing voor die paar weken tot ze weer goed op gewicht is? Ik rijd haar nu 1 tot 2 keer in de week een half uur. Ze wordt 3 keer per week een half uur tot drie kwartier bijgezet gelongeerd. Zodra ze goed op gewicht is, is de bedoeling dat we weer een uur gaan rijden, daar heeft ze nu de bespiering nog niet voor.
Uiteraard zijn alle medische oorzaken voor het afvallen afgesloten. Bloedwaarden zijn goed, geen wormen, vitaminen en mineralen zijn in orde en ze krijgt voldoende voer. Ze heeft alleen flink last van een kleine parasiet
die haar leegzuigt, die parasiet gaat woensdag naar de opfok en dan kan ze weer aankomen.Edit: omdat het nu al op een discussie dreigt uit te lopen wil ik er even bij zeggen dat de veearts, ostheo en fysio mij hebben aangeraden om weer te beginnen met rijden zodat de spieren op de juiste manier opgebouwd kunnen worden. Ik heb een trainingsschema van hen gekregen en daarom wil ik weer met haar rijden.