Ander bit op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mister_Macho

Ander bit op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:53

Hallo allemaal,

Ook maar even een topic over mijn eigen pony.

Ik maak erg graag buitenritten met mijn nieuwe pony. (Zijn nu een half jaar samen bijna). En ik twijfel een beetje wat voor bit ik moet gebruiken.
In de bak rijdt ik het fijnst met een dubbelgebroken bitje met een bol tussenstukje. Hierop is hij heerlijk aan het kauwen, en erg ontspannen.

Op buitenrit is hij echter enorm sterk en is hij als ik in galop ga op het duin bijna onstuurbaar. (Moet hem dan als het ware omtrekken).
De rest van de rit is hij wel goed te sturen. Alleen in galop enorm sterk.

Nu heb ik ook een enkelgebroken bit gehad. Maar ik had het idee dat hij hierop wat wegdook.
Ook heb ik een enkelgebroken pessoa bit gehad. Dit bit was een stukje dunner. Deze heb ik als normaal bit gebruikt (Dus gewoon grote ring) om een dunner bit te proberen. Dit bit pakte hij wel weer goed aan (Een te dik bit accepteert hij dus niet?), maar ook hierop erg sterk. Wel beter te sturen. Ik denk dit komt omdat dit bit nog iets dunner is als mijn dubbelgebroken?

De pessoa ringen wil ik overigens niet gebruiken. Dit wel een keer geprobeert, en hierop was hij super te sturen. Maar ik vind dit te sterk om een buitenritje op te doen.

Wat voor bit raden jullie mij aan?

delerium

Re: Ander bit op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:01

RT-P -> HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:02

Dubbeltopic...

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:06

Heb ik hem twee keer geplaatst?

Hoe haal ik die ander weg?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:08

Waarom niet de pessoa met ringen als je paard dan makkelijk te handelen is?
Beter relaxt en weinig contact met een pessoa als hangen aan een dubbelgebroken bit.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:12

Omdat ik de pessoa te strak vind inwerken. Als ik dit bit gebruik hoef ik maar een beetje contact te leggen en die hefboomwerking schakelt al helemaal in.

Dit viel mij op toen mijn verzorgmeisje (Die normaal mijn andere pony rijd maar ook af en toe deze) erop zat. En eigenlijk amper contact maakte. Dat dit bit wel heel makkelijk schaart. Iets wat mij dus iets te sterk is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:14

Dan neem je een dubbele teugel, probleem opgelost.
Teugel aan de grote ring, teugel aan de ring eronder.
Als je wat extra's nodig hebt je onderste teugel er even bijpakken en klaar. :)

Dan heb je die heftige werking ook niet als je niets met die teugel doet.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:14

Had je de pessoa dan op de 3e ring ?
Dan zou je een keer een ring hoger kunnen proberen.

Ook heb je de Yankee trens, een enkel of dubbel gebroken bitje met een lichte hefboomwerking.
Misschien zou je er zo een kunnen proberen ?

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:27

Ik heb een pessoa met drie ringen met grote ring meegeteld. Een babypessoa noemen ze dat?
Dus hij stond al op zijn lichts!

Een Yankee trens. Hoe ziet dat er precies uit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:28

Ander bit op buitenrit gaat het probleem niet oplossen. Ga eens wat aan grondwerk doen, monteerd de one rein stop.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:29

Ik heb een plaatje via google gevonden! Op dit forum, haha.

Maar zon bit.. Gaat de teugel daar niet raar aan zitten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:30

In de western gebruiken ze een shank snaffle, maar dan in combinatie met een kinketting.
Misschien is dat wat bedoelt wordt met Yankee bit?

Afbeelding

Peerke_

Afbeelding

Je maakt je bakstukken vast in het bovenste vakje,
en je teugels met een clip ertussen, aan de onderste.
Als je trekt krijg je een heel ligt hefboom effect

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

ze hebben van die tussenstukjes en dan is hij minder scherp daar mag je met de pony's mee springen misschien is dat om te proberen?

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:31

Cassidy schreef:
Ander bit op buitenrit gaat het probleem niet oplossen. Ga eens wat aan grondwerk doen, monteerd de one rein stop.

We hebben de one rein stop, en we doen aan grondwerk.

Ik wil het probleem ook niet oplossen. Ik ben alleen op zoek naar een bit wat voor zowel hem als mij prettig is op buitenrit. Want het lijkt me voor hem ook niet prettig als ik de one rein stop telkens moet gebruiken op het moment dat we een galopje maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:32

En waarom niet? Paard hoort te gehoorzamen, en eigeninitiatief zou ik dus absoluut niet waarderen. Als paard sneller gaat dan ik zeg, zou ik de ORS gebruiken. Ook midden in de galop. Als het moet iedere keer. Daar leren ze van.

Ander bit is een quick fix. Wat je paard je op die buitenrit laat zien is een symptoom. Snap niet dat je daar niet aan wilt werken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-09-11 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:33

@Cassidy, zon bit heb ik ook! Maar die was ik niet van plan erin te leggen haha. Ik rijd western met mijn kleine pony en heb ooit eens zon bit gekocht omdat ik dat stoer vond (Leuk puberteit!!). Gelukkig ligt dit bit al jaren lang in de kast. Mooi bit, maar niet voor recreatief, waarbij ook nog eens contact gehouden word met de teugel.

Zon Yankee bit lijkt me wel wat.. Is dit gewoon in een ruitersportzaak te koop? En deze is dubbelgebroken ook te krijgen? Hmm.. toch wel het proberen waard..

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:35

Cassidy schreef:
En waarom niet? Paard hoort te gehoorzamen, en eigeninitiatief zou ik dus absoluut niet waarderen. Als paard sneller gaat dan ik zeg, zou ik de ORS gebruiken. Ook midden in de galop. Als het moet iedere keer. Daar leren ze van.

Ander bit is een quick fix. Wat je paard je op die buitenrit laat zien is een symptoom. Snap niet dat je daar niet aan wilt werken.

Ze leren er inderdaad van. Maar naar mijn mening krijgen ze ook steeds een hardere mond?

Ik dacht bij mezelf ik kan beter een scherp bitje erin hangen, en hem leren dat hij ook gewoon normaal kan stoppen. En zodra hij dat doorheeft meteen weer zijn gewone bit.

ors vind ik een mooi middel. Maar hij leert hier toch nog niet van dat hij normaal moet stoppen? Ja op een teugel. Maar niet op de druk van beide teugels?

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:38

@Cassidy, wat noem jij dat ik er niet aan werken wil?

Ik wil er JUIST aan werken! Ik vind het jammer dat je deze conclussie trekt omdat ik een ander bitje wil proberen.

Zoals ik in mijn vorige post uitleg, wil ik hem leren dat hij op buitenrit ook normaal kan stoppen. Door telkens de ors te gebruiken, leert hij dit nog niet.

De ors zie ik als een noodoplossing. Niet iets om dagelijks te beoefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:40

Ik lees toch echt:

Mister_Macho schreef:
Ik wil het probleem ook niet oplossen .

Ander bit is een quick fix. Wat je nu tegenkomt is een symptoom van een groter probleem. Jammer dat je dat niet ziet of wilt zien.
Ik zou persoonlijk aan het probleem werken. En tot die tijd geen buitenritten maken.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:44

Dan is dat een verspreking sorry! Ik typ ook af en toe veel te snel! :-O

Ik wil het probleem wel oplossen! Alleen is er niet echt een probleem behalve dat mijn pony vrij sterk is. Ik wil de ors niet telkens hoeven gebruiken.

Er is overigens geen ander groot probleem? Het enige probleem dat er is. Is dat meneer heeeel graag hard galoperen wilt. En mij en mijn zeggen van dat wil ik niet, even vergeet.
Dit doet hij overigens alleen op het grote zandduin. Hierop word hij even helemaal fris, en wil zal en moet even rennen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:49

Een ORS in een reflex, dus worden ze niet harder van in de mond, omdat je niet hoeft te trekken, mits je deze goed aangeleerd hebt.

Ander bit is sowieso niet de oplossing.
Ik heb een half jaar gegrondwerkt met mijn Merrie die het nog veel erger deed, zelfs in stap etc. en die rij ik nu op een touwhalster buiten hoor.
in een half jaar tijd, en ik gebruik wel de ORS, want 'trekken' heeft toch geen zin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:52

Het probleem is dat jij niet ziet dat er een probleem is.
Je paard behoort ten allen tijde naar je te luisteren, ook al wil hij even heel hard.
Whatever, ik vrees dat je ook met een ander bit maar een tijdelijke oplossing bereikt.
Zo lang als jij niet bereid bent om het probleem echt bij de wortel aan te pakken, blijft de zoektocht naar een bit een lapmiddel.
Succes ermee.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:58

Mijn gedachten waren alleen om een ander bitje uit te proberen. Ook in de bak hebben we moeten zoeken naar een bitje dat hij wilde aannemen. Dat bleek dit dubbelgebroken bit te zijn.
Mijn mening was dus ook, dat hij buiten een bitje moet hebben dat hij zelf aanneemt. En dat idee heb ik bij dit bit niet.

Overigens heb ik ditzelfde probleem bij mijn eerste pony ook gehad. En die rijd nu inmiddels ook op een bitloos hoofdstelletje buiten (Sidepull) of gewoon stalhalstertje.

Ik ben dus niet van mening dat dit een lapmiddel is. Bij mijn pony heeft dit destijds goede resultaten geboekt. Dan mag ik dit toch ook wel bij mijn nieuwe proberen?
Ik ben immers niet van plan er het zwaarste van het zwaarste in te gaan leggen?
Ik ben alleen op zoek naar een bitje dat ons beide fijn ligt?

Want wat mij opvalt is dat mijn pony op veel bitten heel verschillent reageert.
De dubbelgebroken vind hij thuis fijner als een enkelgebroken. Hierop knauwt hij fijn, en komt mooi over de rug.
Terwijl op buitenrit hij juist meer knauwt op een enkelgebroken bitje. En hij dan hierop meer te verzamelen is.

Ik ben dus puur op zoek naar het juiste bit voor hem.

Ik kan van hem ook niet verwachten dat hij al helemaal op mij ingespeelt is na die paar maanden dat we nu samen naar buiten gaan. Daarom doen we ook veel grondwerk en gaan fijn wandelen. Binnenkort mag hij voor het eerst aan de fiets.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:01

lieve astrid jammer dat je niks meer laat horen,
erg raar dat macho weer zo sterk is op buitenrit?
ik meende toch echt dat toen ik er de vorige keer was alles goed ging met het dubbelgebroken bit?
erg jammer dat je er weer een scherper bit in wilt gaan hangen is helemaal niet nodig denk ik,
hang aub niet meer de pessoa erin dan want toen ging het helemaal mis,
hoe komt het dat hij nu in een keer niet meer luisterd dan?
hij was super braaf toen ik er buiten opzat ?
neem alsjeblieft eens goed les bij een fijne instructeur weet zeker dat het met jou en matcho dan snel opgelost gaat worden !!!