drukplekken Barefoot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

drukplekken Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 09:35

Hallo iedereen,

Ik heb nu al een paar keer mijn MyBarefoot Cheyenne op mijn tinkertje gelegd. Maar de laatste keer toen ik terug kwam van wandeling schrok ik mij een bult. Ter hoogte van de beugelophanging was er aan weerskanten een grote droge plek te zien, volgens mij dus drukplekken. Ik ben ook wel vergeten om de kleinere pommel erin te steken omdat ik dit zadel ook voor mijn 3-jarige pony gebruik. Zou het daar aan kunnen liggen of is een Barefoot gewoon niets voor hem en ga ik beter op zoek naar een boomzadel? Oh ja er ligt een Hafpad onder.

Groetjes

Benfan

Re: drukplekken Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:41

Ik zou eerst even kijken wat er gebeurd als je de goeie pommel erin hebt zitten, je kunt moeilijk nu de schuld op het zadel schuiven als jezelf een fout hebt gemaakt. Je zou de juiste pommel van de juiste pony aan een zakje aan het hoofdstel vast kunnen maken. Zo word je er altijd op verdacht dat je hem moet wisselen als hij op een ander heeft gelegen.

Over de pad kan ik niks zeggen of die goed genoeg zijn, daar zou iemand anders mee moeten komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:45

De pommel gaat bij mijn weten enkel over de vrijheid bij de schoft, en zal aangezien het boomloos is geen verschil maken op de rest van het zadel. Het kan zijn dat het op de plek van de beugelophanging drukt. Hier kom je maar op 1 manier achter, en dat is door met zo'n rode klei-pad te gaan rijden die de drukverdeling laat zien.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:46

Oei dat is schrikken.
Maar je hoort het wel vaker dat dit gebeurt bij boomloze zadels.
Het heeft jammer genoeg ook te maken met het gewicht van de ruiter.
Als je een smal poppemieke bent van 50 kilo, zal je hoogstwaarschijnlijk geen problemen tegenkomen met een boomloosje thv de beugelophanging. Zodra je wat meer weegt, komen deze problemen regelmatig voor. Verkopers beweren wel vaak dat het niet mag uitmaken, maar de praktijk wijst anders uit...
Ik weeg zelf iets van een 65 maar durf mij ook niet wagen aan een boomloos zadel alhoewel het voor mijn paard misschien wel een (goedkope) oplossing zou kunnen zijn. Want met mijn 65 kilo ga ik waarschijnlijk dezelfde problemen tegenkomen als jij nu. :o

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 09:51

Nogthans heb ik bij mijn fjordje nooit zulke problemen ondervonden. Haar bouw is dan ook net ietsjes anders dan deze van mijn tinker.
Ik probeer het deze week nog met de andere pommel. Geeft het nog drukplekken krijgt Sir Paddy een ander zadel :)
Bedankt voor jullie tips :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:53

als het gewicht teveel zou zijn gebruik je gewoon geen goede pad.
Wat gebruik je van inlages?
bij mijn belg had ik een pad met een paar dubbeldikke inlages, en daaronder (de kant van de rug) nog een paar zachtere maar toch stevige inlages, anders kreeg ze ook drukplekken van de stijgbeugelophanging (en het is geen schriel paardje, en ik weeg maar 60 kg, maar rij veel licht)

nu met mijn zadel met vps heb ik de zachte maar stevige inlages, bovenop de protectorpad in mijn hkm pad van nickyu.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:55

weinig mensen hebben er erg in,maar bij boomloze zadels zit een ruitergewicht gebonden.boven een bepaald gewicht word het afgeraden..
je kan de site ff checken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:03

spicegirl schreef:
weinig mensen hebben er erg in,maar bij boomloze zadels zit een ruitergewicht gebonden.boven een bepaald gewicht word het afgeraden..
je kan de site ff checken.

Das inderdaad waar, boomloos is niet weg gelegd voor de wat stevige dames onder ons. Is het trouwens het oude type Barefoot of het nieuwere model? daar zit ook verschil in met drukverdeling.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:06

Er zit nogal wat verschil tussen Barefoot en een boomzadel he, niet alle boomloze zadels over één kam scheren ;)
Ik ben persoonlijk niet zo onder de indruk van BF's, lees té vaak dat er drukplekken ontstaan onder de beugelriemophanging. Als je wel graag boomloos wil blijven, kijk dan eens naar een Ghost, Startrekk, Trekker etc?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:10

Heb mijn BF inmiddels al 5 jaar, ben zwaarlijvig en heb nog nooit drukplekken gezien bij mijn fjord :n
Ikzelf rijd met pad met dubbele inlages en ik heb een pad met enkele inlages (die ik nog steeds moet wassen :') )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:11

Sommige paarden zijn er natuurlijk gevoeliger aan als andere.

Maar feit blijft dat je met puntbelasting blijft zitten thv de beugelophanging. (En dat zal je op elk paard hebben.) En ook al merk je niet bij elk paard drukplekken, die puntbelasting is er wel degelijk altijd.
Wat voor pad je er ook onder steekt, alleen met iets hards zou je die druk enigszins kunnen verdelen. Maar dan ga je voorbij aan het hele boomloos-concept en ben je weer aangewezen op een boomzadel of een harde corrector-pad.
Het is puur natuurkunde. Hoe zwaarder de ruiter en dus druk in de stijgbeugels, hoe meer druk op de beugelophanging en hoe meer puntbelasting. Je zou puntbelasting ook kunnen vermijden door zonder beugels te rijden. Maar dan kan je er net zo goed alleen een pad opleggen.
Ik weet dat het ontzettend cru is om te zeggen en bij voorbaat mijn verontschuldigingen. Maar ik vrees dat je te zwaar bent om met een boomloos-concept te rijden.
Ik trouwens ook hoor. Ook al zit ik zelfs onder de gewichtslilmiet die de verkopers opgeven. Zoals ik al schreef, boomloos is alleen leuk voor poppemiekes van 50 kilo. :o

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:18

Join the club, Ik heb een week geleden mijn barefoot cheyenne verkocht op precies dezelfde reden.
Hij kreeg er verschrikkelijke drukplekken van, ondanks dat ik alles van barefoot had aangeschaft.

Dus een pad die bij het zadel hoort inclusief dubbele inlage´s een singel en de fenders plus beugels.
En ik ben echt niet zwaar... Dus of het aan het gewicht van de ruiter ligt, ik heb er mijn twijfels over

Erg jammer, maar ik ga nu over op een boomzadel, boomloos is niet voor ons geschikt...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:23

Ik denk dat ik de gewone inlages heb. Mss moet ik eens proberen met de dubbele ook. Helpt dat niet + de juiste pommel krijgt hij een ander zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:29

Waaraan zag je dat het drukplekken zouden zijn!?
Waren de haren wit geworden? of bulten gekomen? was het paard gevoeliger?
Heb je de beugel ophangiing verplaatst? (naar voren)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:00

Ik had over heel de rug een mooie afdruk van het zadel, maar daar waar de beugels hangen was het droog. Daar zag je 2 duidelijke plekken die niet bezweet waren.

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:12

Steun je dan ook volop in de beugels met lichtrijden?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:34

ik probeer recht te komen vanuit mijn bekken, en niet al te veel op de beugels te duwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:39

Ik rijd al jaren op een boomloos zadel (Bob Marshall) en ondanks dat het een westenzadel is doe ik ook gewoon lichtrijden. Ik weeg meer als 65 kilo en op alle paarden waar ik op gereden heb heeft er nog niet één drukplekken gehad. Niet van mijn zit, niet van de beugels en niet van de singelbevestiging.
Lichtrijden doe je niet door je in de beugels omhoog te hijsen, maar door je door het paard op te laten gooien en te rollen over je zit/bovenbenen.

Dus het kan aan het merk liggen, maar ook aan de ruiter of aan de gebruikte pad.
Probeer eens een ander merk boomloos en kijk of je het daar ook bij hebt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:47

Of probeer eens een poosje zonder beugels licht te rijden. Zul je waarschijnlijk merken dat je toch behoorlijk steunt op de beugels, zelfs als je denkt ze amper aan te raken. Kan best dat je toch nog harder moet oefenen op goed lichtrijden. :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:03

Niet zo snel heel Barefoot afschrijven over 1 dingetje.
Droge plekken is niet direct ernstig of een indicatie van drukplekken.
Echte drukplekken zijn witte haren en dat zie je maar heel zelden bij Barefoot.

Wat voor zadel heb je? Eentje met of zonder VPS.
Dat maakt namelijk ook verschil uit in wat voor inlages verstandig zijn.
Zonder VPS is dubbeldikke inlages toch wel het beste, zowel voor drukverdeling als om voldoende ruggegraatvrijheid te creëren.
Ten tweede, is wat voor inlages je gebruikt ook belangrijk, zijn de inlages nog overal even dik? Soms moeten die ook gewoon vervangen worden.

Ik rijd al 2 jaar boomloos en nog nooit problemen gehad en ik ben ook echt niet de lichtste. En ja, ik heb ook wel eens droge plekken gehad maar een verandering in m'n inlages en probleem is opgelost.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:07

Ik heb een zadel met VPS

IK heb trouwens die donderdag ook amper gedraafd, mss 2 x 20 meter of zo voor de foto. In totaal hebben we een uurtje gereden ongeveer. Voornamelijk stap, dan die 2 drafjes en geen galop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:19

shetlandfan schreef:
Echte drukplekken zijn witte haren......

Witte haren zijn het gevolg van langdurig/weerkerende drukplekken.
Een drukplek is een drukplek en gewoon niet goed.
Als je witte haren krijgt ben je al véél te lang doorgegaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:24

Ik heb ook een barefoot gehad. Deze lag op mijn fjordje
Na een tijdje kregen ook wij droge plekken. Ik heb het zadel toen weggedaan. Maar weet wel dat het nooit aan het zadel heeft gelegen

Ik had namelijk geen balans meer, waardoor ik met lichtrijden en gewoon zitten al veel teveel druk uitoefende op de beugels. Ik heb nu een western-boomzadel en dat is in die situatie gewoon beter.

Als je correct rijdt kun je prima uit de voeten met een barefoot met goede pad en inlages op mijn pony.
Maar als je afentoe zo'n wiebeltrien bent als ik, dan lukt dat niet :)

Ponylief heeft er verder overigens niets aan overgehouden qua lichte haren. Maar ook lichamelijk niet, de osteopaat heeft er niets gevonden in elk geval :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:25

Verwar droge plekken niet met drukplekken, kan een wereld van verschil zijn ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:26

Deze waren ook verdikt. En dus zeer zeker wel meer dan alleen zweetloos..