Bitje indoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Bitje indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:23

halloo, ik heb een vraagje over een bitje bij een pony indoen.

!!dit is gewoon een vraag, dus betekend niet dat ik dit al ga doen bij mijn pony!! daar geen commetaar op a.u.b. ik stel een vraag om iets te weten te komen. ;)

Dus.. hier komt mijn vraag: vanaf welke leeftijd kun je al proberen een klein bitje bij een pony in te doen?
dankjewel :)

Quir

Re: Bitje indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:27

Als de pony er klaar voor is en ligt er aan wat je met de pony wilt gaan doen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:38

ik wil later gaan mennen met mijn pony, maar ze is nu ruim 1 jaar oud, dus die staat nog gewoon op de wei

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:11

Je kunt haar al rustig aan een bitje laten wennen als ze een jaar of 2 is.Fijnste is een dun stangetje met daar omheen een zeemleren lap genaaid.Wel zorgen dat er geen scherpe stukken zitten.Dit maak je nat voordat je hem indoet,eventueel met wat melasse of appelstroop.Dan indoen met halster eroverheen of onder hoofdstel.

Zeker in het begin verder niets aan het bit knopen maar aan het halster,laat ze maar lekker rommelen met het bit :)

Omdat je deze vraag steld neem ik aan dat je onervaren bent,ga niet alleen rommelen maar vraag hulp van een deskundige.Fouten zijn namelijk zo gemaakt en kunnen funest zijn voor het vertrouwen van zo'n jong ding.

Voor echt het werken zou ik wachten totdat ze een jaar of 3 is maar voorbereiden kan natuurlijk wel ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:16

Tinky12 schreef:
Je kunt haar al rustig aan een bitje laten wennen als ze een jaar of 2 is.Fijnste is een dun stangetje met daar omheen een zeemleren lap genaaid.Wel zorgen dat er geen scherpe stukken zitten.Dit maak je nat voordat je hem indoet,eventueel met wat melasse of appelstroop.Dan indoen met halster eroverheen of onder hoofdstel.

Zeker in het begin verder niets aan het bit knopen maar aan het halster,laat ze maar lekker rommelen met het bit :)

Omdat je deze vraag steld neem ik aan dat je onervaren bent,ga niet alleen rommelen maar vraag hulp van een deskundige.Fouten zijn namelijk zo gemaakt en kunnen funest zijn voor het vertrouwen van zo'n jong ding.

Voor echt het werken zou ik wachten totdat ze een jaar of 3 is maar voorbereiden kan natuurlijk wel ;)

dankjewel voor de info! hier heb ik wat aan. ik ben idd nog onervaren met zelf een pony beleren. dit is nu mijn 1e pony`tje. ik zal zeker hulp vragen aan iemand die er echt verstand van heeft. :)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:17

Dat weer langzaam opbouwen van indoen en uitdoen, niet direct mee gaan lopen enz. gewoon eventjes (minuutje ofzo) inhouden. Dat opbouwen tot al langer enz.

kkiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:45

Je kunt haar al een rustig een bitje in doen. maar niet te lang.. je gaat er bijv even mee stappen !

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:03

oke dankjewe :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:33

kkiekk schreef:
Je kunt haar al een rustig een bitje in doen. maar niet te lang.. je gaat er bijv even mee stappen !

Als je in het begin het touw maar vastmaakt aan het halster en nog niet aan het bit ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:34

Tinky12 schreef:
kkiekk schreef:

Als je in het begin het touw maar vastmaakt aan het halster en nog niet aan het bit ;)

oke haha :P dat snap ik wel :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:49

:D Dacht ik al maar denk zet even voor de zekerheid bij ;)

Diaphanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:16

Britt_Mara schreef:
ik wil later gaan mennen met mijn pony, maar ze is nu ruim 1 jaar oud, dus die staat nog gewoon op de wei

1 jaar is wel erg jong...

candourtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:30

Diaphanous schreef:
Britt_Mara schreef:

1 jaar is wel erg jong...

maar ze wil nog helemaal niet beginnen.
ze vroeg alleen hoe oud hij ong. moet zijn

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:32

Maar waarom wil je een bit in doen dan? Wat wil je ermee bereiken.

Als je straks echt gaat beleren is een bit zo aangewend, dus waarom zou je dan al jaren van tevoren gaan beginnen? Ik zie er het nut niet van in.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:37

Ik heb geen eigen paard en geen ervaring met het opvoeden van jonge paardjes, maar ik weet wel dat volgens onderzoek het paard ( ongeacht ras, grootte etc. ) pas volwassen is op zijn 8e. Het ligt er natuurlijk maar net aan op welke leeftijd je hem wil beleren. Ik zou ongeveer anderhalf jaar voordat hij beleerd wordt rustig beginnen. Neem een zacht bit waar hij lekker op kan kouwen en knabbelen, en om het extra aantrekkelijk te maken smeer het in met iets zoets. Gewoon rustig beginnen, eerst ruiken, kijken en voelen. Heel kort er in en dan weer terug vragen. Gewoon om de dag oefenen denk ik.. Als je hem wil beleren op zijn 3e jaar dan zou ik pas over een jaartje beginnen met alles ^^, Succes!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:19

dankjewel!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:44

weet iemand hier ook wat voor soort bitje het beste kunt gebruiken? ik dacht zelf aan:
Afbeelding (Happy Mouth watertrensje, 11,5 cm)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:37

Anoeska schreef:
Maar waarom wil je een bit in doen dan? Wat wil je ermee bereiken.

Als je straks echt gaat beleren is een bit zo aangewend, dus waarom zou je dan al jaren van tevoren gaan beginnen? Ik zie er het nut niet van in.

Het is gewoon een vraag, en als je geen nuttig commentaar hebt reageer dan liever niet ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:45

Zij stelt ook gewoon een vraag, denk dat ze een goed punt heeft.

Het is niet verboden om een paard als veulen een bit in te doen, dus waarom nemen we niet voortaan altijd een hoofdstel als we een veulen willen meenemen, gelijk met een bit erin? Als we dat allemaal denken word dat normaal.

Ik zou persoonlijk je paard bitloos inrijden en later ook aan een bit laten wennen, vaak zijn ze dan erg licht aan de teugel, wat alleen maar mooi uitkomt, hoef je nooit hard in de mond te zijn.

Verder zou ik pas met inrijden en wennen aan bit en zadel als ze minimaal 4 jaar oud zijn.
Als ik zelf een jong, groen paard zou hebben, krijgt ie tot z'n 5e in ieder geval geen bit in en geen zadel op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:49

Het beste is om te wachten tot je pony uitgewisseld is. En dat is rond z'n 5e jaar.
Daarmee voorkom je nare en pijnlijke ervaringen met het bit.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:52

dankjewel :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:00

je vroeg welk bit ik zou dan voor een ongebroken trensje gaan of een ongebroken appelbitje,geen gebroken bit inverband de notenkraker werking.wil je absoluut geen ongebroken dan moet je voor dubbel gebrooken kijken.ongebroken ligt lekker stil.succes en je wilt mennen dan kan beleren rond 3jr.je kunt met poetsen soms bitje er in hangen zo rond de leeftijd van 2,5jr

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:09

oke, maar wat is de notenkraker weking dan? xD

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:10

Aan het bitje wennen doe ik meestal rond de tweede levensjaar, omdat ze meestal de tanden dan nog redelijk stabiel in de mond hebben, en er dus niet zo snel last van hebben dan wanneer ze volop aan het wisselen zijn. Dan doe ik ook echt ALLEEN het bitje in, met wat lekkers, zodat ze een positieve associatie krijgen met het bit. Ik gebruik een dubbel gebroken bustrens of kneveltrens of een ongebroken bustrens, afhankelijk van de binnenkant van de mond. Over het algemeen kan je beter een wat fijner bitje gebruiken (14-16mm) omdat dat net wat lekkerder ligt met wennen dan de 18mm.

Ik weet overigens dat er veel bezwaren in paardenland zijn om het bitje indoen en aannemen te doen met behulp van iets lekkers. De reden dat ik dit op deze manier verkies is als volgt: een bitje dat van zichzelf al een lekkere smaak heeft heeft als nadeel dat een paard een normaal metalen bit daarna niet altijd wil aannemen, en die bitten zijn vaak dik, een mond vol dus! Daarnaast creëer je door het bit in eerste instantie gewoon in de mond te duwen een negatieve associatie bij een jong paard, en dat wil ik voorkomen. Door het (metalen) bit met een positieve ervaring (iets lekkers) te combineren leert het paard het bit te herkennen als iets goeds: pavloviaanse/klassieke conditionering. Daarnaast moet het paard kauwen, en kauwen is een teken van ontspanning, dus je dwingt op deze manier niet alleen een positieve associatie af, maar neemt ook de ontspanning mee. Na verloop van tijd ga je de voedselbeloning natuurlijk afbouwen. Het beste kan je dit op een onvoorspelbaar interval doen, op die manier houd de positieve conditionering het langst stand. Mocht het paard dan op den duur wat lastig/kopschuw worden met het bit indoen, is een keer bit+lekkers genoeg om de positieve conditionering weer te herstellen. Dat is een leerweg die, eenmaal goed bevestigd, altijd stand zou houden.

Notenkrakerwerking: het bit sluit tussen de ringen de kaak vast, ik zoek eventjes een plaatje, maar in principe worden de kaken tussen de uiteinden van het bit vastgeklemd in de lagen, de "breuk" steekt ondertussen in het verhemelte: AUW!

Edit, link naar plaatje toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-09-11 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:12

dankjewel voor de info! dat positieve met iets lekkers kan zeker gaan werken :) en ik w8 wel op het plaatje ;)