Hulpteugel voor longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjehondj

Hulpteugel voor longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:45

Hoihoi bokt ik heb een vraagje.

Ik heb een paardje Bingo. Hij is een NRPS ruintje van 17 jaar oud. Hij is heel lief. Omdat ik heb graag tijdens het longeren wat meer zou willen zien ontspannen, en ik graag wil dat hij zijn rug wat meer gebruikt zoek ik een geschikt hulpteugeltje dat ik kan gebruiken tijdens het longeren. Omdat ik geen longeersingel heb, moet het te gebruiken zijn met een zadel. Ook niet al te ingewikkeld, een pessoa vind ik naast dat het niet me zadel kan ook ontzettend warrig,
De pony is 1.48 en heeft niet super veel spieren. Ik longeer hem met lijn in de longeerring.

Alvast bedankt.
Liefs van mij. :)

paarden115

Re: Hulpteugel voor longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:42

je bent 12 jaar ik zou geen geld verspillen aan hulpteugels ofz. Want dan dwing je, je paard te "ontspannen". Ik zou met het geld van die hulpteugel een aantal longeer lessen nemen;). Longeren is heel wat meer dan simpel je paard in een cirkel te doen lopen :) ik zou goed les nemen in longeren het is echt moeilijk het goed te doen. Heb er zelf ook les in (gehad) heb af en toe nog een lesje 1x in de maand ;). Heb er heel veel van bij geleerd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:50

Ontspanning kun je onmogelijk afdwingen.
Waaraan kun je merken dat hij niet ontspant?

Paardjehondj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:26

Mensen ik vroeg alleen wat een goede hulpteugel is verder niks.

Dus geef me goed advies maar laat me anders met rust,

Ik kan hier een les nemen in longeren.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:34

Ik longeer met een touwtje dat ik van de fysio gekregen heb. Je gebruikt het zonder singel. Dus het midden leg je op zn rug dan de uiteindes naar beneden tussen de voorbenen door aan het bit vastklikken. Kan ook evt met een slof teugel maar dat sneed bij mijn paard in zn oksel. Ik vind het een fijn touwtje omdat je ze niet vast zet, en ze er lekker van gaan ontspannen.

Ik houd niet van longeer singels en hulpteugels. Dit is vriendelijk en ontspannen.

Philipha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:26

Paardjehondj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:47

Zo'n touwtje lijkt me inderdaad wel handig ja. Dat ga ik proberen. Kun je ook zelf zoiets maken? Ik vind het namelijk wel erg duur voor een touwtje.
Laatst bijgewerkt door Paardjehondj op 01-09-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:50

Ik rijd altijd met hulpteugels omdat mijn paardje is eigenlijk van nature een wild paard..
maar gelukkig gaat ze nu gwn ook zonder hulpteugels ontspannen.(ik heb haar nu net 2 jaar ofzoo)

Paardjehondj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:51

loveFlicka schreef:
Ik rijd altijd met hulpteugels omdat mijn paardje is eigenlijk van nature een wild paard..
maar gelukkig gaat ze nu gwn ook zonder hulpteugels ontspannen.(ik heb haar nu net 2 jaar ofzoo)

Met wat voor hulpteuges rijd je dan?

kkiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:47

zonder hulpteugels is beter!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:53

Paardjehondj schreef:
Zo'n touwtje lijkt me inderdaad wel handig ja. Dat ga ik proberen. Kun je ook zelf zoiets maken? Ik vind het namelijk wel erg duur voor een touwtje.

als je het zelf wilt gaan maken moet je voor dik, zacht katoen gaan in koordvorm en 2 clipjes/haakjes er aan, denk dat je goedkoper uit bent door er gewoon eentje te kopen :) Een elastiek zou je ook voor kunnen gaan, is een tientje en minder dwingend, doordat het meerekt :)

ikzelf hou meer van een passoateugel omdat je daar ook bezig bent met de achterhand, terwijl deze longeerhulp alleen aan de voorkant inwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:56

Pessoa of een elastiek vind ik persoonlijk het fijnst. Maar doe het de eerste paar keer zeker met een ervaren persoon erbij zodat je weet waar je op moet letten!

anoouk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:58

ik gebruik altijd een slofjes of pessoa voor longeren

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:15

pippie123 schreef:
Ik longeer met een touwtje dat ik van de fysio gekregen heb. Je gebruikt het zonder singel. Dus het midden leg je op zn rug dan de uiteindes naar beneden tussen de voorbenen door aan het bit vastklikken. Kan ook evt met een slof teugel maar dat sneed bij mijn paard in zn oksel. Ik vind het een fijn touwtje omdat je ze niet vast zet, en ze er lekker van gaan ontspannen.

Ik houd niet van longeer singels en hulpteugels. Dit is vriendelijk en ontspannen.

Die gebruik ik ook ! is heerlijk! paard ontspant er gewoon mooi op en blijft lang en laag lopen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:26

Bij mij op stal longeerd ook iemand zo, maar die gebruikt een oude longeerlijn, die ze gewoon aan het bit knoopt. Heeft ze zo van haar instructrice geleerd. (wel zo'n soft longeerlijn) Deze kant-en-klare waren er toen zij er mee begonnen ook nog niet.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:11

Heel eenvoudig. Gewoon zadel en hoofdstel omdoen. Twee halstertouwen nemen en bij beide halstertouwen aan het uiteinde een lus maken. Hier de singel doorheen doen. Clipjes van de touwen door de bitringen heen en dan vastklikken aan de ringetjes onder het zadelrokje. :)

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:33

ninaxfriso dan moet je wel een shet hebben of een heeeeele lange halstertouw

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:51

longeren met een gogue ;-) handig als je moet longeren met zadel

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:57

Ik longeer gewoon met een simpel touwtje bij de gamma vandaan. Achter zijn oren langs door de bit ringen en dan aan de zijkant van je paard aan je singel vast maken of tussen zijn voorbenen door. Dit is afhankelijk van hoe je paard het prettigst loopt

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:00

Ik verkoop de longeerhulpen ook. Stukje goedkoper en betere kwaliteit! Zie mijn onderschrift. Heb inmiddels al heel wat leuke, positieve verhalen gehoord!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:07

Vraagje over dat touwtje he:
Kun je dat ook doen met een elastiek die je normaal van boven het hoofd naar het bit naar de buik laat lopen?
Nu zou je dan de elastiek van de rug naar de buik tussen de voorpoten en dat naar het bit kunnen doen ofzo. Of schuurt dat?
Dan ga ik mij daar eens over inlezen..

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:13

Ik doe zelf nooit met elastiek, omdat ik vind dat paard daar snel aan gaan hangen. Hier zijn de meningen altijd weer over verdeelt en wissel per paard.
Optie 1: Je doet het touwtje aan de zijkant van je zadel/singel een beide kante vast en dan door de bitringen en dan vervolgens tussen de ben van je paard of terug naar de zijkant
optie 2: Je doet het touw achter je paard zijn oren en vervolgens aan beide kanten van bit dan vervolgens weer tussen de benen of aan de zijkant vast.
Het is niet de bedoeling dat het schuurt want dan hangt je pony in de bijzetter. Als het los hangt dan kan het niet schuren. Het kan natuurlijk best dat ze de eerste keer ervan in paniek raakt. Zorg ervoor dat ze gelijk voorwaarts kan en niet te strak

jojoni schreef:
Kun je dat ook doen met een elastiek die je normaal van boven het hoofd naar het bit naar de buik laat lopen?
Nu zou je dan de elastiek van de rug naar de buik tussen de voorpoten en dat naar het bit kunnen doen ofzo. Of schuurt dat?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:18

femkemaats schreef:
Ik doe zelf nooit met elastiek, omdat ik vind dat paard daar snel aan gaan hangen. Hier zijn de meningen altijd weer over verdeelt en wissel per paard.
Optie 1: Je doet het touwtje aan de zijkant van je zadel/singel een beide kante vast en dan door de bitringen en dan vervolgens tussen de ben van je paard of terug naar de zijkant
optie 2: Je doet het touw achter je paard zijn oren en vervolgens aan beide kanten van bit dan vervolgens weer tussen de benen of aan de zijkant vast.
Het is niet de bedoeling dat het schuurt want dan hangt je pony in de bijzetter. Als het los hangt dan kan het niet schuren. Het kan natuurlijk best dat ze de eerste keer ervan in paniek raakt. Zorg ervoor dat ze gelijk voorwaarts kan en niet te strak

jojoni schreef:

Daarom vroeg ik ook eigenlijk of ik de elastiek op de manier van het touwtje kan gebruiken.. Ik vind dat mijn pony er anders een beetje in gaat hangen.
Ik heb de elastiek maar 3 of 4 keer gebruikt (om te wennen aan hulpteugel ed) en daarna ben ik overgeschakeld naar een pessoa. Maar nu heb ik herexamens gehad en dus heeft mijn pony een tijdje vakantie gehad (qua werk). Om nu weer te beginnen dacht ik weer om de elastiek te pakken de eerste keer (iig voor de pessoa)..

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:21

persoonlijk vind ik dat je met elastiek je paard leert te hangen aan je teugels. Want raakt gewend dat van het elastiek dat het mee rekt. Het zelfde met van die uitschuif riemen voor de hond. Het ene moment kan hij eraan trekken en word de riem langer en het volgende moment mag dat niet want hij moet netjes naast

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:41

Ik vind die dunne touwtjes allemaal zo eng omdat ze gaan schuren en strak zitten maar ik weet niet of dat alleen een gedachte van mij is....