Tips voor rijden met BareBackPad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kobuss1

Tips voor rijden met BareBackPad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 20:00

Hoi,

ik heb pas ontdekt dat de BareBackPad bestaat en het lijkt mij super om mee te rijden. Ik heb er gelijk eentje besteld en heb er zin in om m uit te proberen.
Alleen... ik heb tot op heden eigenlijk bijna nooit zonder zadel echt gereden dus heeft iemand nog leuke tips of zeg je van: gewoon opstappen en proberen? En wat vind je van zo'n pad?

xCODA

Re: Tips voor rijden met BareBackPad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:20

Gewoon opstappen en uitproberen. Zo'n pad zit enorm fijn voor ruiter en voor paard.

Het zal misschien wel een aantal valpartijen opleveren, maar je zit wordt er echt beter van. Probeer zo veel mogelijk in balans te blijven, een beetje mee bewegen in bochten enzo.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:51

maar dus niet erg als t effe beetje niet zo soepel gaat op de rug?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:52

Met zo'n pad kun je juist heel goed voelen wat de rug doet. Ik vind 't veel makkelijker rijden zo :)

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:37

ik vind ermee rijden super fijn, ik kan goed de bewegingen van het paard voelen, en het rijd heel gemakkelijk :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:41

ik heb mijn paard met een bbp ingereden. superfijn ding, heb er een van Emiel Voest, je voelt precies wat je paard doet.

meestal zit er ook zo'n handvatje aan dus kun je je altijd vastgrijpen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:45

Ik rijd mijn jonge pony ook regelmatig met BBP:
[RIJ-ITP] [***] en ik aan de bak in de bak.
Ik vind het heerlijk. Alleen als je het op een pony legd waarbij de kont hoger is, en je dus naar voren schuift kan de ring wat minder fijn zijn! haha

Welke heb jij besteld?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:51

misschien een moeilijke opgave, maar probeer je zoveel mogelijk te ontspannen :) en als het draven bijvoorbeeld lastig is, pak dan korte stukjes draf en bouw dat langzaam uit
een tip op nog meer te kunnen voelen, is om je ogen eens dicht te doen..dat is echt een aparte ervaring!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:00

Gewoon proberen :) Let wel, sommige paarden reageren wat onwennig, omdat het een heel ander gevoel is dan bijvoorbeeld de harde bomen op hun rug. Zij voelen al jouw bewegingen haarfijn aan, en dat kan raar voelen als je een boomzadel gewend bent als paard.
Wat voor barebackpad heb je gekocht?
Je hebt namelijk ook bbp's die ook nog dijwrongen en een lichte lepel van schuim hebben, die zitten echt hémels (Christ Premium (Plus))

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:24

ik heb er eentje besteld van Equi Novations bij Paardnatuurlijk.nl .
Het ontspannen zitten zal nog even niet gaan meevallen denk ik, afgezien van de stap natuurlijk, maar het draven lijkt me het moeilijkst omdat ik ook niet echt kan doorzitten nog, maar hopelijk helpt dit mij ermee.
Enne het ontspannen zitten, is dat ook je benen lang maken, om de buik leggen of gewoon laten hangen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:33

Gewoon met je paard meebewegen. Het is niet moeilijk.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:41

kobuss1 schreef:
ik heb er eentje besteld van Equi Novations bij Paardnatuurlijk.nl .
Het ontspannen zitten zal nog even niet gaan meevallen denk ik, afgezien van de stap natuurlijk, maar het draven lijkt me het moeilijkst omdat ik ook niet echt kan doorzitten nog, maar hopelijk helpt dit mij ermee.
Enne het ontspannen zitten, is dat ook je benen lang maken, om de buik leggen of gewoon laten hangen?

gewoon laten hangen, ook je voeten :) misschien kun je de eerste keer even aan de longeerlijn? dan hoef jij je niet druk te maken over het sturen en kun je je concentreren op je zit

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:23

Gewoon opstappen en proberen. Begin in stap, en als je je daar helemaal safe voelt, ga dan overgangen rijden (pas of 2/3 draf en weer stap). Gaan ook die lekker? Dan aandraven en kijken of je relaxed kunt blijven zitten.

Bij een paard met vlakke gangen is het makkelijker als wanneer je paard hoog opgooit (en je met zadel eigenlijk al moeilijk kan doorzitten).

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:13

Ook hier positieve reacties over een BBP!
Heb er laatst eentje van iemand op stal kunnen lenen en ik vond het zo fijn! :j
Normaal kan ik haast niet galopperen zonder zadel (pony is rond en heeft geen schoft, schuif dus ontzettend snel naar voren!), maar met een BBP ging dit echt prima! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:23

Zorg dat je paardje eerst z'n zakcentjes kwijt is,zeker voor de 1e paar keer.Bv even longeren en daarna klim je erop om uit te stappen.Dit bouw je uit met af en toe een klein drafje tussendoor.Je zult merken dat je steeds meer vertrouwen krijgt en voor je het weet kun je gewoon rijden zoals je met zadel zou doen.

Heb tijdje gereden zonder zadel en later met een schapenvacht onderlegger met dekensingel,inmiddels ook een bbp aangeschaft maar helaas ivm mijn gezondheid nog niet kunnen gebruiken.Met schapenvacht ging het ook super dus neem aan met bbp ook.

Veel plezier hoor ;)

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:18

Ik ben helemaal fan van BBP, moet zeggen dat het wel een week geduurd heeft voordat ik op mn eigen paard kon draven op mn BBP, maar uiteindelijk heb ik er zelf 80cm mee gesprongen :)!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:20

Ik vind een BBP ook heerlijk! Ik heb eentje die door een soort van suede heel veel grip geeft, heel fijn dus. :)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:10

Ik heb gewoon een schaapje als BBP voor verzorgpony :)
Bij de manege rijden we met BBP van Equestor Freestyle.

Ik vind het beide even fijn rijden :)
Veel plezier met je BBP straks en veel oefenen, handige tips staan gewoon hierboven + die tip van Corelli heb ik ook moeten doen met ogen dicht op het paard! (iemand anders liep er dan wel naast zodat jij je allen op jezelf hoeft te concentreren).

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:07

Nou, ik heb m geprobeerd hoor := . Maar t ging nog niet eens echt heel slecht, stap ging lekker, en heb gedraafd, dat ging soms goed, en soms zat ik lekker te bonken (arm paard... :(:) ) Maar inderdaad, gewoon gaan zitten, en kleine stukjes proberen. Zal t nog een poosje moeten volhouden, maar ik vind t wel heel leuk rijden! k Heb gereden in mn eentje in de bak, dus kon ook mn ogen dicht doen zonder dat ik perse hoefde te sturen, in stap dan wel he, draf is me nog te lastig!
En daarna is zelfs mn vriend er nog even op gaan zitten om een rondje te stappen _/-\o_

Bedankt voor de tips allemaal, ik blijf oefenen !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:34

Het is even wennen hoe je moet zitten, maar vind het zelf geweldig lekker rijden :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:33

Ik rij altijd op een ijslander met een pad. Zit heerlijk! Het is gewoon opstappen en weg lopen. In het begin zal je wel wiebelig zitten. Als je met zadel rijd kan je je beugels uit doen. Dan zit je met minder steun maar toch iets meer dan een pad zo kan je het goed opbouwen.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:44

lekker een beetje mee bewegen met je paard scheelt heel veel in het begin.
Probeer een keertje in draf aan de longe een beetje voltige oefeningen te doen.
Daar krijg je heel veel balans van!
Bijv. zonder handen in draf, 1 hand in je rug en 1 hand naar voren. In stap met je rechterarm je linker voet aan tikken en andersom.

Ik heb ook een barebackpad van FRA en het zit heerlijk!
Met zadel kon ik nooitt door zitten op mijn pony maar met de barebackpad lukte het super goed!

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:35

Hoi allemaal, heb sinds kort ook een bbp (premium plus) rijd echt hemels, bedankt voor de tip slofje!
Maken jullie hem vast met een gewone singel of ook iemand ooit een poging gewaagd met een elastische band? ( ben nogal bang dat het gaat schuiven, maar graag jullie ervaringen)

xchaymae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:49

ik vind het ook erg fijn
ookal heb ik het trouwens nog niet zo lang!
Laatst bijgewerkt door Martine op 18-09-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:43

1Farah schreef:
Hoi allemaal, heb sinds kort ook een bbp (premium plus) rijd echt hemels, bedankt voor de tip slofje!
Maken jullie hem vast met een gewone singel of ook iemand ooit een poging gewaagd met een elastische band? ( ben nogal bang dat het gaat schuiven, maar graag jullie ervaringen)

Mijn schapenvacht onderlegger heb ik vastzitten met een elastische dekensingel,gaat op zich prima maar minder stevig dan een singel.De BBP die ik heb,heeft gewoon een singel en dat zit een stuk steviger.

Wat je wilt gebruiken ligt er dus aan wat je gaat doen en hoe goed je balans is ;)