achillespeesproblemen, welke beugels??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maureen

achillespeesproblemen, welke beugels??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 14:57

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar de meeste topics zijn behoorlijk verouderd dus ben een beetje op zoek naar nieuwe ervaringen. :D

Sinds half juni heb ik een fikse achillespeesblessure waar ik nog steeds niet vanaf ben. Tot vorige week ging het gelukkig wat beter, ook dankzij de fysio en meer rust tijdens de vakantie maar heb helaas wat teveel gedaan en de kracht is weer flink afgenomen en gevoeligheid/pijn toegenomen. Ziet er dus naar uit dat het nog wel even gaat duren helaas ;(
Nu had ik met rijden (draf en galop) uiteindelijk enorm veel pijn doordat je "doorveert" in je pees en je paard ook nog onder je beweegt natuurlijk en ben dus van pure ellende maar gaan fietsen aan de hand en af en toe met barebackpad rijden. Met beugels kan ik voorlopig nog niet proberen maar was wel vast aan het rondkijken welk type het meest ontlast om straks niet meteen weer de boel te forceren. Vóór de acute blessure had ik eigenlijk al heel lang last van tinteling onder mijn linkervoet tijdens het rijden en schopte ik de beugels in stap vaak even uit om te ontlasten dus e.e.a. lijkt wel met elkaar te maken te hebben.

Wat ik tegengekomen ben zijn de Sprenger beugels, de gewone (met zwart rubber) en de Bow Balance.
Verende beugels van div. merken, o.a. GPG (zelfs hele goedkope van Tekna??)

Ik neig naar de Bow Balance, ook vanwege het bredere voetdeel...maar hoor heel graag ervaringen ;)

Bloempotje

Re: achillespeesproblemen, welke beugels??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:02

Ik zag pas ergens (geen idee waar, iig op internet) een soort beugels, maar dan onder je gehele voet. Dus van teen tot hak. Ik weet niet of zoiets misschien iets is?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:04

Ik weet zo geen beugels voor je maar misschien kun je als tijdelijke oplossing je achillespees intapen zodat je niet ver naar beneden kan buigen. Hielp bij mij wel :j

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:08

Even zonder beugels rijden, vond ik persoonlijk het prettigste...

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:26

Dank jullie wel, het zonder beugels rijden doe ik dus inderdaad de afgelopen 2 maanden (met barebackpad voornamelijk) maar hopelijk over een poosje niet meer...

Chrissie, dat intapen van de achillespees, op welke manier moet ik dat doen?? Kun je dat uitleggen?

Die beugels onder de hele voet had ik ook ergens gelezen ja, hier op bokt geloof ik maar de meningen waren niet heel erg positief was mijn indruk...

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:35

In de volgende link staat het stap voor stap uitgelegd.
http://www.rekveld.nl/Sport%20behandeli ... ageren.pdf

Het anker op je ondervoet heb ik altijd meer achterop de voet maar dat moet je zelf even aanvullen.
Het is belangrijk dat je bij het aanleggen van de verticale stroken over je achillespees je hiel optrekt. Anders heeft het geen nut namelijk. Het lopen zal wat moeilijk gaan en in het begin van het tape wat trekken maar dat valt wel te overzien vind ik.
Belangrijk is ook dat je de ankers weer goed vast tapet na het kruis anders gaan ze los.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Twee rolletjes tape kosten ongeveer 8 euro en bij mij heeft het goed geholpen om niet ver mijn hak uit te drukken.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:17

Dank je wel! Is zeker het proberen waard :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:27

Hier nog een achillespeesblessure-kind :)
Bij mij zit er een ontsteking in de aanhechting van pees naar hiel.

Intapen helpt bij mij geen reet, steunverbanden duwen vaak op het gevoelige deel.
Wat bij mij wel helpt is een extra sokje aandoen (minder bewegingsvrijheid in m'n laars) en ook mijn nieuwe, stijvere laarzen aandoen en niet mijn oude sloefkes.
En proberen veel door te zitten, zodat ik minder steun.

Wat mijn kinesist verder nog zegt:
Zo weinig mogelijk plat lopen tussendoor ( *\o/* ) en héél véél ijs leggen.
Durf thuis wel eens m'n voet zo inwikkelen dat ik hem steeds gestrekt heb.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 10:17

Optiwolk, dank je voor je verhaal. Bij mij zit het hem namelijk ook in de aanhechting van hielbot naar pees (ontsteking) maar vermoedelijk ook de pees zelf. Achterkant van m'n pees (hoogte van m'n enkelgewricht) een flinke bobbel. Die bobbel is jaren geleden al ontstaan bij een vorige peesblessure en nooit meer helemaal weggegaan. Ik zit nog steeds in de fase dat er af en toe een flinke pijnscheut doorheen kan trekken als je een verkeede beweging maakt (zakte vorige week met m'n hiel in een diepe richel, niet leuk..) en mijn paard wil buiten nog wel eens een zijsprongetje maken onverwachts dus daarin dacht ik dat het tapen misschien ondersteunend kon werken? Heb met beugels rijden nog niet weer aangedurfd om de boel niet opnieuw te irriteren want baal al als een stekker dat het achteruit gegaan is door die actie vorige week en heb ook een te lang stuk gefietst met krachtgebruik :o .

En ja, het doorzitten is dan beter hè?! Moet ik straks mét beugels alleen voor zorgen m'n hakken niet te ver uit te drukken. Rijd nu dus steeds met barebackpad.
Het duwen tegen het gevoelige deel waarschuwde mijn fysio ook voor met niet te strakke schoenen en idd. beetje hielverhoging. Heb op m'n werk dus een zooltje in m'n schoen liggen want werk bij een tandarts en daar loop je niet op hakjes :D IJs koelen ook idd. En veel rek/strek en langzamerhand krachtoefeningen.
Dat van die stijvere laarzen is ook wel een idee ja, ik rijd ook veel met chaps maar merk zeker dat ik met mijn laarzen eigenlijk meer steun heb..

Maar niemand van jullie heeft dus andere beugels aan zijn zadel gedaan begrijp ik? Had het idee met die Bow Balance dat het verlichting zou kunnen geven?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:24

Goh en ik maar denken dat ik de enige was met die wazige klachten aan de achterkant van mijn voet.

Bij mij is het begonnen met het dragen van mijn thermolaarzen. Daar liep ik mijn hielen op stuk. Toen een tijdje niet gedragen maar de pijn is sinds januari niet minder geworden. Vooral na het rijden als ik mijn rijschoenen uittrek en weer op mijn gympen loop.

De onderkant, dus op mijn hiel, is helemaal hard en rood. De ene keer erger dan de andere keer.

Ik ga die manier van tapen een weekje proberen. Hoop dat de pijn daarna wat minder is.

Edit: en uiteraard zijn de klachten het ergst na het springen. Dan heb ik een uur met extreem korte beugels gezeten. Dan kna ik twee dagen amper lopen!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:35

Sanny, ben je er al mee naar de dokter geweest?

Ik dacht bvb dat het ècht niet mijn pees kon zijn, want vond niet dat de pijn daar zat.
Maar 't is dus wel mijn pees, de ontsteking maakt de pijn 'anders'.

Maureen: ik rijd nog steeds met dezelfde beugels.
M'n zit was een tijdje slechter (gekneusde ribben) waardoor ik dus ook niet meer zo stevig zat.
Ben wel geïnteresseerd in van die 'ontlastende' stijgbeugels, maar die klappen meestal niet open indien nodig bij een val.
Beugels die ik nu heb (Kwik-out) doen dat wel, en eerlijk, ze hebben me al een keertje gered van een meesleurpartij.
Ik draag wel regelmatig heels, en anders loop ik zoveel mogelijk in m'n bottinnes.
Heb al veel rondgekeken voor schoentjes met kleine verhoging (heels vinden kinesist en dokter dan weer te hoog, want lager dan 7 cm heb ik niet :P ) of een orthopedische sandaal à la Birckenstock, maar daar sta ik niet mee ...
Voordeel aan de winter is dat vrijetijds winterlaarzen vaak niet zo héél hoog van hak zijn, en ik heb toch een paar nieuwe laarzen nodig O:)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:46

Na lang nadenken ben ik vanmiddag bij Epplejeck wezen kijken naar de Bow Balance en moet zeggen ze voelen fantastisch aan! Heb ze bij die Duitse firma (reiterlive.de) besteld n.a.v. enkele tips hier gevonden op Bokt, ben inclusief verzendkosten dan 110 euro kwijt terwijl ze bij E.J. 157 euro kosten *\o/* ;)
Wordt vervolgd ;)

Optiwolk, ze beweren bij Sprenger overigens dat het model van de beugel ervoor zorgt dat je niet blijft hangen na een val....
Citaat:
Ook werkt de beugel als een soort schokbreker waardoor de bewegingen beter kunnen worden opgevangen. Werkt zeer ontlastend op uw gewrichten. Bovendien kan uw voet bij een val niet blijven steken.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:05

Nope niet bij de dokter geweest! Heb een bevriende fysio laten kijken en die zei dat mijn achillespees geirriteerd was. Veel ijs erop als ik terug kom van stal! Daar ben ik eerlijk gezegd een beetje te lui voor. :o

Maar jullie verhalen klinken wel precies zoals die van mij.

110 Euro is niet veel als je kijkt naar winkelprijzen. Ik probeer ze altijd hier op bokt te kopen, maar dan zijn ze ook nog zo duur! Ga eens even bij die duitsers kijken!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:20

Even kijken op www.greendistance.nl daar hebben ze beugels van Gaston mercier. Die zijn ook lekker bij knie en enkel problemen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:15

Hmmm, Maureen, ik vertrouw dat toch niet zo.
Als je nu doorschiet met je voet en vast komt te zitten, dan zit je toch vast?

Of heb ik dat nu zo verkeerd op?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:50

Ik weet het niet eigenlijk, ze beweren dus dat het onder de "veiligheids"beugels valt maar aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb durf ik het je niet te zeggen.
Misschien dat door het model en de beweeglijkheid je voet er weer zo uitschiet? Viel me namelijk op dat je ze bijna dubbel kon vouwen, zo soepel was dat beweeglijke rubber deel aan de zijkant.
Ook een heel groot verschil met een goedkopere variant van een ander merk die er bij stond.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:39

Omdat je meer op zoek bent naar geschikte beugels dan naar medische tips en adviezen, verplaats ik je topic van MW naar HAR.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:05

Ik heb door een ongeluk een vervelende achillespees. Jaren geen last van gehad, recent door een nieuw ongeluk weer helemaal teruggekomen helaas.
Hoe is jou blessure ontstaan?. Als dit door overbelasting is is de oplossing en behandeling misschien weer anders dan bij mij, en als het juist door het paardrijden komt (dit heb ik ook wel eens gehoord) is iets van lessen in de vorm van centered riding misschien een goede tip. Als het niets heeft de maken met paardrijden, zoals bij mij, heb je misschien wat aan mijn tips.

Ik rijd sinds een paar weken met flexrides en ik vind het heerlijk. Had er niet al teveel van verwacht aangezien ik niet met bijzonder veel gewicht op mijn beugels rijd, maar het is echt de beste aankoop van de laatste tijd. Heb met rijden totaal geen last, heb zelfs het gevoel dat het juist een goede oefening is (mijn pezen zijn kort en verkrampt, mijn oefeningen zijn voornamelijk strekoefeningen).
Verder kan doorzitten qua rijden helpen, maar let er ook op dat je je hakken niet té ver uitdrukt. Horizontaal is prima, maar veel verder is in principe ook niet nodig.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:19

Bij mij is het overbelasting ...
Of ik daarvoor nu centered riding moet volgen, da's een andere zaak :)
Denk dat ik gewoon te ver uitdrukte met m'n jong paard te herinrijden.
Als ik uitdruk zit ik steviger en na er 3 keer te zijn afgetoeterd in 1 week + gekneusde ribben drukte ik nog extra uit natuurlijk, anders schokte dat teveel. :)

Dat en het feit dat mijn laarzen eerder losse lapjes leer werden dan een goede ondersteunende schoen :P
Zat zelfs steviger die keer dat ik m'n sneakers reed omdat ik mijn laarzen vergeten was...

Nu zit ik terug 'goed'. Kreeg vorig weekend zelfs (via m'n oudjes die dat kregen van een omstaander) complimentjes over m'n zit :P

Maureen: als ik nog eens nieuwe beugels nodig heb zal ik er eens naar kijken :)
Kan inderdaad zijn dat het rubber zo flexibel is dat je niet vast kan komen te zitten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:41

Ik zweer bij Bow balance :D ik heb nu ongeveer 4/5 jaar geleden een fikse achillespeesblessure gehad.
Eigenlijk ben ik er nog helemaal niet goed van hersteld maar ik rijd zins dien met de BB beugels en ik kan rijden zonder pijn of bijkomende klachten die ik van de standaartd beugels wel kreeg.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:02

raya00 schreef:
Ik heb door een ongeluk een vervelende achillespees. Jaren geen last van gehad, recent door een nieuw ongeluk weer helemaal teruggekomen helaas.
Hoe is jou blessure ontstaan?. Als dit door overbelasting is is de oplossing en behandeling misschien weer anders dan bij mij, en als het juist door het paardrijden komt (dit heb ik ook wel eens gehoord) is iets van lessen in de vorm van centered riding misschien een goede tip. Als het niets heeft de maken met paardrijden, zoals bij mij, heb je misschien wat aan mijn tips.

Ik rijd sinds een paar weken met flexrides en ik vind het heerlijk. Had er niet al teveel van verwacht aangezien ik niet met bijzonder veel gewicht op mijn beugels rijd, maar het is echt de beste aankoop van de laatste tijd. Heb met rijden totaal geen last, heb zelfs het gevoel dat het juist een goede oefening is (mijn pezen zijn kort en verkrampt, mijn oefeningen zijn voornamelijk strekoefeningen).
Verder kan doorzitten qua rijden helpen, maar let er ook op dat je je hakken niet té ver uitdrukt. Horizontaal is prima, maar veel verder is in principe ook niet nodig.

Bij mij is het ook een terugkerend probleem helaas, eigenlijk nu ik erover nadenk beide keren op een vliegveld opgelopen....hmmm :? 1e keer een jaar of 5/6 terug in Barcelona waar een grote staking op de luchthaven was en ik 2 dagen met zware koffers heb lopen slepen op verkeerde (harde) schoenen. Heb er echt máánden veel pijn en last van gehad en kon voornamelijk heel lang niet op onstabiele zachte bodem (strand met de honden :( ) lopen. Daarna dus een aantal jaren "goed" gegaan maar wel altijd stijve enkels (ook wel knieën eigenlijk)met lange buitenritten en aan de blessure kant een dood gevoel onder de bal van mijn voet. Dan schopte ik m'n beugels uit en ging het wel weer...Met afstappen altijd pijnlijk..Door schildklier sowieso 's morgens stijve achillespezen vaak dus je went eraan ;).. Afgelopen zomer 's morgens vroeg iemand van Schiphol opgehaald en we waren aan de late kant door files dus vanaf de parkeergarage hard gelopen zo'n 10 minuten en voelde stijf maar geen pijn op dat moment. Toch weer overbelast en dik en moeilijk lopen, twee weken later schoot het er pas echt goed in en kon ik dus niet meer rijden vd pijn...
Tsja...heb van het weekend tóch even gevoeld met beugels en ze voornamelijk uit gehad maar merkte met doorzitten inderdaad direkt dat ik mijn hakken teveel uitdruk. Grappig om te merken dat je toch anders zit als je zonder zadel rijdt (met bbp)
Mijn strekoefenigen gaan inmiddels best heel goed, de kracht links nog steeds niet, kan bijv. niet op één voet op mijn tenen omhoog komen etc.Gebeurd gewoon niks nada noppes.

Ik hoop dat ik straks net als NienSCHaap kan zeggen dat ik zweer bij de Bow Balance :D

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:18

Helemaal blij met m'n nieuwe beugels hoor *\o/* écht top! Wat een verschil in gevoel :j

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:41

ik zou de bow-balance in combinatie met de GPG adapters nemen (blauwe) heb ik ook en is fantastisch!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:46

yasmin1 schreef:
ik zou de bow-balance in combinatie met de GPG adapters nemen (blauwe) heb ik ook en is fantastisch!

Gaat het dan niet te ver doorveren? Misschien rare gedachte hoor, maar ben ook wel bang voor teveel beweging voor m'n pees??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:01

http://www.kvall.fr/

Kan nog weleens de oplossing voor je zijn. Het zit iig heel stevig maar als je er toch onvrijwillig afgaat blijf je er niet in hangen.