Op medisch advies bitloos rijden en dan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roadrunner01

Op medisch advies bitloos rijden en dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:33

8-) Zoals de vraag al zegt medisch advies bitloos rijden van de da nu komen de vragen welke hoofdstel kan ik beste gebruiken moet de aantekening in zijn paspoort of moet ik papiertje da hebben en dat hij op medisch advies bitloos moet rijden en waar vind ik iemand die me paard bitloos kan inrijden ik vind niet erg dat er geen bit in kan omdat we dat toch van plan waren maar bitloos te rijden maar voor keuring van onze hengst dacht even bitje in en daarna meteen weer de kast in hang maar nu heeft da gekeken of we alvast konden oefen met bit maar dat is helemaal afgeraden zelfs rubber bit het liefst niet of alleen voor de ring en snel er uit maar als ze akkoord gaan met verklaring van haar zij ze dat bitloos medische advies niet mag maar de vraag is nu welk hoofdstel en wie weet iemand die mee kan helpen met inrijden als het zo ver is en zoek ook personen die dat ook hebben met hun paard of pony /3

daNiielle_

Re: Op medisch advies bitloos rijden en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:40

Zo, hallo, zou je even met leestekens kunnen schrijven?
Begrijp er echt helemaal niets van.

Papiertje van de DA heeft geen zin, ook dan mag je niet bitloos op wedstrijd starten.
Of is dat de bedoeling niet?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:42

Mijn pony had een hangend rooster tijdens het wisselen, kon dus ook geen bit in.
Ik heb hem ingereden met side-pull, en ben daarna over gegaan op een lg zaum glucksrad.
Ik vind het erg fijn werken.

Heb bewust voor deze gekozen, zodat de overstap naar bit niet te groot is..(maar dat geld voor jou natuurlijk niet)

Het inrijden ging hetzelfde als met bit. Maakte voor mij geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:51

Er hoeft niets in het paspoort genoteerd te worden.

Of je een papiertje van de DA nodig hebt om zonder bit op de keuring te verschijnen: dat zou je kunnen navragen bij de organisatie van die keuring.

Voor het inrijden: welke regio woon je? Wil je je paard uitbesteden of wil je dat er iemand bij je komt die jou daarin begeleidt?

Welk hoofdstel: kwestie van proberen. Een sidepull, kaakgekruist of kingekruist systeem voldoen allemaal prima.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:57

Zo, duidelijk.. Maar er is al iets van gezegd.

Sidepull of kaakgekruist heeft mijn voorkeur.
Alleen starten buiten de bitloze wedstrijden om mag niet, ook niet op advies van een DA.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:05

Leest echt beroerd zonder leestekens maar geloof dat ik het soort van snap :=

Type hoofdstel kan ik je sowieso niet mee helpen... Maar wbt de keuring, sommige stamboeken hoeft een hengst niet per se op bit, dus dat zou je even kunnen uitzoeken/navragen. Misschien dat als je even belt en je vraag stelt dat zij je kunnen helpen, lijkt me dat uitzonderingen wel zijn toegestaan op da-advies. Zal dan wel gemeld moeten worden bij de jury natuurlijk.

Wat ik me wel afvraag is wat er precies aan de hand is? Ik bedoel, een hengst die iets heeft waardoor hij absoluut geen bit in mag... Lijkt me niet erg handig om daarmee aan te komen (of het moet door een ongeluk veroorzaakt zijn oid). Jury zal er denk ik iig niet al te blij mee zijn als zo'n hengst wordt aangeboden, dat zijn immers ''fouten'' die bij een hengst niet gauw getolereerd zullen worden... Ik weet niet wat de vooruitzichten zijn (miss door wisselen? Das natuurlijk niet voor eeuwig :) ) maar als hij over een jaar oid wél weer op bit mag zou ik hem tot dan gewoon even thuishouden van de keuring :)

Succes iig, wel lastig!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:23

Op HAR staan verschillende topics over het bitloos rijden. Vandaar dat ik dit topic verplaats naar HAR.
RPA--> HAR

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:40

wat mijn hengst heeft zijn mond is niet gemaakt voor bit en heel erg gevoelig hoop dat duidelijk is

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:47

Ik heb het even voor je vertaald :j

Zoals de vraag al zegt, medisch advies bitloos rijden van de da. Nu komen de vragen: welke hoofdstel kan ik beste gebruiken? moet de aantekening in zijn paspoort of moet ik papiertje van de da hebben, dat hij op medisch advies bitloos moet rijden? En waar vind ik iemand die me paard bitloos kan inrijden? Ik vind het niet erg dat er geen bit in kan omdat we dat toch van plan waren, maar bitloos te rijden met de keuring van onze hengst, ik dacht even bitje in en daarna meteen weer de kast in gehangen. Nu heeft de da gekeken of we alvast konden oefenen met bit, maar dat is helemaal afgeraden, zelfs een rubber bit. Het liefst niet of alleen voor de ring en snel er uit. Ze zei dat bitloos medische advies mag maar de vraag is nu welk hoofdstel en wie weet iemand die mee kan helpen met inrijden.. Als het zo ver is en ik zoek ook personen die dat ook hebben met hun paard of pony.

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:42

MyLittleLove schreef:
Ik heb het even voor je vertaald :j

Zoals de vraag al zegt, medisch advies bitloos rijden van de da. Nu komen de vragen: welke hoofdstel kan ik beste gebruiken? moet de aantekening in zijn paspoort of moet ik papiertje van de da hebben, dat hij op medisch advies bitloos moet rijden? En waar vind ik iemand die me paard bitloos kan inrijden? Ik vind het niet erg dat er geen bit in kan omdat we dat toch van plan waren, maar bitloos te rijden met de keuring van onze hengst, ik dacht even bitje in en daarna meteen weer de kast in gehangen. Nu heeft de da gekeken of we alvast konden oefenen met bit, maar dat is helemaal afgeraden, zelfs een rubber bit. Het liefst niet of alleen voor de ring en snel er uit. Ze zei dat bitloos medische advies mag maar de vraag is nu welk hoofdstel en wie weet iemand die mee kan helpen met inrijden.. Als het zo ver is en ik zoek ook personen die dat ook hebben met hun paard of pony.

bedankt voor vertallen mijn hengst mag geen bit omdat zijn mond bouw er niet opgemaakt is op bit en hij erg gevoelig is alles wat met mond en rond neus te maken heeft

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:56

Maar als hij rond de neus gevoelig is, dan moet je in ieder geval geen bitloos hoofdstel pakken wat veel druk op de neus geeft. :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:06

Dan vraag ik me toch ernstig af of je daarmee naar de keuring moet willen... Ik bedoel, ik zou zelf als ik een merrie zou hebben niet gauw kiezen voor een hengst met zo'n ''afwijking'' (begrijp me niet verkeerd, doet verder niets af aan de hengst, maar heel zwart-wit gesteld is het natuurlijk een fout, zeker als het dusdanig heftig is dat de da je ten zeerste afraadt een bit te gebruiken).

Ik denk ook dat als je hem aanbiedt voor de keuring en er een papiertje bijhebt dat hij op da-advies geen bit mag (iets wat de jury ook onder ogen zal moeten krijgen) dat je dat beslist punten zal kosten... Gewoon even iets om te overwegen :)

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:35

het gaat mijn niet echt om de premie maar meer om te laten zien dat hij er mag wezen want zijn krakter is erg goed en erg sociaal en dat met bit pas 4 maanden na aankoop opgemerkt en ik ga hem daarvoor niet weg doen of afzien van keuring hij komt volgd jaar ook naar openstal dag om te laten zien hoen hij was en hoe nu is en hoe hij was zo niet er paard hoordt om tegaan hij woog 4 maanden terug ongeveer 100 kilo nu zit hij op 300 kilo waar hij moet wezen hij heeft heel geschiedennis mee gemaakt en hij pronkt heel graag

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:36

:oo

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:38

een hengst die 100 kilo weegt :o

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:40

Falabella?
edit: dat rijdt wat lastig :+
Laatst bijgewerkt door Enjoy_ op 25-08-11 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:41

Misschien is het een mini-shetlander... Maar daar ga je niet mee rijden geloof ik :D

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:43

Enjoy_ schreef:
Falabella?
edit: dat rijdt wat lastig :+

nee ben niet falabella

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:45

wat voor hengst is het dan, als hij maar 100 kilo weegt??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:46

misschien kun je iets doen met de adviezen die men geeft op het gebied van interpunctie? Je weet waar de leestekens zitten op je toetsenbord?

Ik vind dit iig allemaal een raar verhaal. 200kg aankomen in een paar maanden? Over wat voor ras praten we hier?

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:56

een ,tinker. zwaar .verwaarloost, kwam/ hij .bij ons. aan .hij .woog .100 kilo .en je , kon zijn. ribben, tellen en ,nu, is/ 300 ,kilo ,en ,hij ,heeft ,ook goede, vette, wei
Laatst bijgewerkt door Roadrunner01 op 25-08-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:04

secricible schreef:
misschien kun je iets doen met de adviezen die men geeft op het gebied van interpunctie? Je weet waar de leestekens zitten op je toetsenbord?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:32

Omg raar verhaal dit! Een tinker van 100 kilo, hoe zag dat er wel niet uit! Na elk woord een punt of komma is ook weer overdreven...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:52

nou sorry maar dat KAN gewoon niet een tinker van 100 kilo :n

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:57

Huh? Vreemd verhaal.
Paard met een afwijking aan de mond heeft sowieso geen zin om naar de keuring te gaan.
Hoe dan ook kom je achteraan te lopen of word je afgewezen voor stamboekopname, want dat wordt als een grove fout gezien.

Dat maakt het voor jou natuurlijk niet een minder paard... dus ik zou zeggen: bespaar je de moeite van de keuring en ga gewoon zelf lekker van je paard genieten. Bitloos inrijden werkt hetzelfde als inrijden met bit... Immers...zo'n paard is nog een onbeschreven blad, dus wat je 'm ook leert...het is allemaal nieuw...en je kunt alles aanleren.