halsverlenger maken, tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

halsverlenger maken, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:28

Ik wil van een oude longeerlijn waarvan de sluiting is geknapt, een halsverlenger maken voor het longeren. Het model moet ong gelijk worden aan dat van het "elastiek", dus achter de oortjes langs, door de bitringen en dan naar opzij bevestigen aan weerszijden van de singel.

Ik wil met D-ringen aan de zijkanten de halsverlenger verstelbaar maken in verschillende lengtes. Achter de oortjes langs komt een stukje bescherming, zodat het niet ruw is en de sluitingen worden geen musketons maar gewoon de haakjes die je bijv ook aan het halster hebt zitten (ben even de naam kwijt)

Nu moet ik even weten wat de totale lengte van de halsverlenger moet worden voor een maat full (gewoon paard)

Heeft iemand iets dergelijks liggen in maat full? Zou je dan even willen kijken hoe lang het geheel is?

Muronia

Re: halsverlenger maken, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:03

het zijn wel gewoon musketonhaakjes ben ik al achter haha. Maar goed. Iemand die de lengte misschien weet?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:30

Gewoon je paard even opmeten..? Ik zou het niet weten, wat bij jouw paard te klein is is voor die van mij misschien veel te groot ;)
Even opmeten dus? :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:33

ik denk ook best opmeten de verstelbaarheid is eerder nodig omdat een oude longeerlijn weinig tot niets meegeeft tov zo'n elastiek.

zelf bevestig ik de haakjes van een halsverlenger altijd tussen de benen... kunnen ze er nog minder gaan tegen "in hangen"...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:37

Oh ik las al te snel geloof ik.. TS wil de longeerlijn achter de oren langs..
Besef dan wel dat je je paard in een houding zet.. Elastiek geeft mee, maar een longeerlijn niet :n
Dan beter als de zgn longeertouwtjes vastmaken, dit kan op verschillende manieren, en je geeft je paard genoeg vrijheid om zijn hoofd hoger of lager te kunnen brengen, zonder zijn neus er teveel uit te kunnen drukken :D

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:37

Ik zou de lengte ook niet weten.
Maar een halsverlenger is expres van elastiek gemaakt. Zodat deze kan rekken!
Het lijkt mij niet echt verstandig om daar een longeerlijn voor te gebruiken, omdat deze niet meerekt.
Straks beschadigd het paard, plek achter de oren is heel gevoeling, en er zit een botje dat heel snel kan breken. (weet alleen even niet hoe dat botje heet). En de druk in de mond lijkt mij ook niet echt prettig voor het paard. Elastiek beweegt beetje mee met de beweging van het paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:38

ja maar dat wil wel eens schuren bij de borst, dus ik wil ze aan de zijkanten bevestigen. Ik maak aan beide zijden 4 of 5 D-ringen om verschillende standen te kunnen maken. Ik dacht zelf iets van 4 meter totale lengte, maar wellicht was er een standaard maat als uitgangspunt zeg maar.

ik heb een elastiek, maar dit werd me door mn instructie aangeraden en ik hou wel van een beetje knutselen dus ik kijk even of het me bevalt ;). Elastiek heb ik vroeger wel vaker bij andere paarden gebruikt en daar trekken ze gewoon doorheen zeg maar, en hij werkt ook meer in dan een ding zonder elastiek vind ik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 14:15

Inmiddels ben ik een heel eind opgeschoten :). Ik heb even foto's gemaakt van het proces, stap voor stap.

De lijn op maat gemaakt, daarna musketon haken aan de uiteinden genaaid:
Afbeelding

Het midden bepaald en hier bescherming van wol aan genaaid (dit deel komt achter de oortjes)
Afbeelding

Dan ziet het er dus zo uit:
Afbeelding

Aan beide zijkanten met tuigleer en D-ringen haakjes gemaakt om zo de lijn in verschillende standen te kunnen gebruiken (de haak wordt dus langs de zijkanten, onder de singel langs geslagen en loopt dan weer terug aan 1 van de 4 standen (haakjes)
Afbeelding
close-up van de naadjes:
Afbeelding
bovenkant (met leer) en onderkant (longeerlijn):
Afbeelding

Foto's in actie aan het paard volgen nog. Hij is vanochtend getest en bleek nog wat te lang dus ik ben nu bezig om hem wat in te korten ;).

Alle naden zijn met dubbele naald (zadelmakerssteek) genaaid met de hand. De uiteinden waar de musketonhaken zitten, worden uiteindelijk nog met leer afgewerkt. Het zit nu prima vast, maar voor de afwerking wel zo netjes ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:28

Hierbij de foto's aan het paard. Ik heb nog enige zaken aangepast. De aanhechting van de musketonhaken is nu met leer afgewerkt, de lijn is ingekort omdat hij (veel) te lang bleek te zijn enz). Op dit moment is hij op zich helemaal goed, maar ik zet er nog 2 d-ringetjes bij aan (zodat hij op 6 standen kan ipv 4). De foto's zijn nu in stand omdat de bewegingsfoto's wazig werden doordat het regende en het donker werd. Die foto's volgen komende week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een reactie zou leuk zijn, ik heb er hard mijn best op gedaan ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:54

Ziet er goed uit! Is het nu niet net een gogue of chambon? of werken die weer anders?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 09:18

Die werken net even anders, namelijk vanaf 2 punten (achter de oortjes en vanaf het bit naar boven). Deze werkt puur van achter de oortjes en het paard kan dus als het over de rug loopt wat meer met de neus er uit. Ook is het voordeel, wat de mensen hier boven niet goed hebben opgemerkt, dat de hulpteugel alleen inwerkt wanneer het paard van de rug af komt en zich (te veel) opricht. Zodra het paard weer over de rug zakt en ontspant, stopt de inwerking, terwijl een elastiek door blijft werken. Daarnaast "trekt" een elastiek (veel) meer aan het bit door de elasticiteit, terwijl deze in principe niks met de mond (bit) doet.

Let wel, er komen dus nog 2 extra ringetjes bij aan. Het is best een gepuzzel op de juiste lengte te bepalen. Ik zal dan ook bewegingsfoto's (of een filmpje) maken zodat men beter kan zien wat het precies doet.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:29

Wauw, mooi gemaakt hoor!! Heb geen idee of het werkt maar vind het erg knap dat je dat zo in elkaar kan knutselen :-)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:04

Dat heb je handig in elkaar gezet :) Handig hoor, hoef je je hulpteugels niet te kopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:57

Dank jullie:)

Hierbij bewegingsfoto's (wel op lange stand, mijn vosje is het niet gewend om aan hulpteugels te lopen) ;). Zoals je kunt zien hangt alles op bijna alle foto's slap en werkt amper in. Alleen wanneer nodig dus. Als dit een elastiek was geweest, had ie bijna constant op spanning gestaan....

Afbeelding
Afbeelding

zo ziet ie er van dichtbij uit
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:32

Leuk dat je zo enthousiast bezig bent +:)+

Ik snap alleen je opmerking niet zo bij de foto's , dat als het geen webband maar elastiek was geweest , het elastiek bijna constant op spanning had gestaan :P

Op eigenlijk alle foto's hangt het webband slap. Als je een elastiek van dezelfde lengte neemt als deze webband versie , dan hangt het elastiek ook gewoon slap op de momenten dat het webband slap hangt. De beide materialen reageren anders als er spanning op staat , maar niet als ze slap hangen :)

Met het voordeel van het elastiek dat het elastiek dan meeveert dus niet zo hard inkomt als dit stevige materiaal.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:36

nee dat vind ik geen voordeel, omdat het elastiek doortrekt in de bitringen doordat er rek in zit. Ook zou een elastiek van dezelfde lengte eerder inwerken en langer blijven doorwerken tot de druk er af is. Het is niet in die zin verstelbaar dat je verschillende bewuste gradaties aan kunt brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:44

Natuurlijk niet , het werkt pas in als er druk op staat :)

Hangt er een boogje in het webband , dan staat er geen druk op het paard (behalve het gewicht van het materiaal dan natuurlijk ;) ).

Hangt er een boogje in het elastiek , dan staat er ook geen druk op maar reageert het elastiek gewoon als een touwtje.

Pas als het paard gaat trekken , begint het elastiek terug te trekken. Het elastiek geeft dan nog een beetje mee terwijl het bij het webband meteen *klats* in de mond is.

Blijft het paard trekken met elastiek , dan trekt het elastiek constant terug.
Stopt het paard met trekken , dan stopt het elastiek ook , op hetzelfde punt als het webband.

Het elastiek gaat alleen eerder inwerken en langer doorwerken , als je het korter zet dan het webband :)

Elastiek is gewoon een touwtje , totdat je er aan gaat trekken :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:42

Ik heb hier geen topic om over het verschil tussen elastiek en webband te discussiëren. Ik heb heel bewust deze keuze gemaakt, omdat IK van mening ben dat elastiek meer doortrekt in de mond van het paard, wanneer het inwerkt. Webband heeft een veel kortere inwerking. Inderdaad een directe inwerking, kort en duidelijk, maar een paard zal bij elastiek er meer in gaan hangen en rekken dan bij een vast materiaal, DUS meer trekkerij in de mond van het paard. Zelfde idee dan wanneer men een paard constant moet drijven en drijven en drijven met de kuit in plaats van kort en duidelijk een hulp te geven.

Ik gebruik de hulpteugel om hem zijn werk te laten doen --> paard over de rug met de neus er uit, rechtrichten en sterker maken. Liefst met zo weinig mogelijk inwerking en gehang en gedoe, lijkt MIJ voor het paard aardig wat vriendelijker dan een elastiek. Maar ik merk wel dat men hier zo "in" het elastiekgedoe zit, dat men niet even logisch nadenkt en open staat voor wat ik heb geconcludeerd uit mijn onderzoek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:13

Tja sorry , maar het klopt gewoon niet wat je zegt , juist door even logisch nadenken kun je dat zelf ook concluderen :) Daar gaf ik een reactie op , doe er mee wat je wilt :)

Het elastiek werkt niet eerder in en gaat niet langer door dus je vertelt op dat punt gewoon onzin , en wilt het nog niet inzien ook :P

WEL kan het inderdaad zijn dat een paard er bewust in gaat hangen , dus voorbij het punt waarop het slap hangt. Zoals een paard ook in normale teugels kan gaan hangen (maar dan met een elastische inwerking). Wat dat betreft kan DAT wel een reden zijn om voor een niet-elastisch materiaal te kiezen.

Het lijkt me op zich wel handig als je iets aan het uitproberen bent (en eventueel wilt gaan verkopen) dat je wel kloppende informatie geeft en geen dingen gaat vertellen die gewoon niet kloppen , zoals dat het eerder in zou werken want daar krijg je gedonder van :)

Maar goed , doe er mee wat je wilt , het was goed bedoelt ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:20

Leorah schreef:
Die werken net even anders, namelijk vanaf 2 punten (achter de oortjes en vanaf het bit naar boven). Deze werkt puur van achter de oortjes en het paard kan dus als het over de rug loopt wat meer met de neus er uit. Ook is het voordeel, wat de mensen hier boven niet goed hebben opgemerkt, dat de hulpteugel alleen inwerkt wanneer het paard van de rug af komt en zich (te veel) opricht. Zodra het paard weer over de rug zakt en ontspant, stopt de inwerking, terwijl een elastiek door blijft werken. Daarnaast "trekt" een elastiek (veel) meer aan het bit door de elasticiteit, terwijl deze in principe niks met de mond (bit) doet.

Let wel, er komen dus nog 2 extra ringetjes bij aan. Het is best een gepuzzel op de juiste lengte te bepalen. Ik zal dan ook bewegingsfoto's (of een filmpje) maken zodat men beter kan zien wat het precies doet.

Ik heb dit bericht maar even gequote, maar ik denk dat het je inmiddels wel duidelijk is wat ik ermee wil zeggen. Dat ik het misschien wat ongelukkig heb verwoord, daar mag je me op "pakken" als dat de bedoeling is, maar zoals je zelf hierboven ook al zegt, de inwerktijd is dus korter en duidelijker dan bij een elastiek.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:33

Knap dat je dit zelf gemaakt hebt. Handig zo hoef je nooit iets weg te gooien. :))

Het is zeker niet min bedoeling je ergens op te pakken maar ik begrijp niet dat de inwerking van deze hulpteugel zo anders is. Dan bedoel ik vooral het trekken aan het bit en de plaatsen waar het inwerkt waar je het over hebt?

2 hulpteugels op dezelfde manier bevestigd de ene van een meeverend materiaal de andere van een niet meeverend materiaal. Hoe komt er dan uit jouw onderzoek naar voren dat de meeverende variant de mindere is? Mijn boerenverstand zegt dan namelijk dat het inwerken hetzelfde is alleen dat de verende hierbij meegeeft en dus minder aan het bit trekt op het moment dat het inwerkt? Of zie ik dat helemaal verkeerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:39

ten eerste: in een meeverende hulpteugel zal het paard eerder en langer de inwerking accepteren en opzoeken (gevolg: er in gaan hangen, er uit proberen te trekken enz.) dan bij een hulpteugel die niet meeveert. Daarvan zoekt hij 1 of 2 keer de grens op, het apparaat werkt in en het paard komt binnen een seconde weer van de druk af omdat het een hardere grens is dan bij een meeverend apparaat. Minder (langdurige) inwerking dus.

Ten tweede: op het moment DAT een meeverend (en rond) elastiek inwerkt, trekt hij, doordat hij elastisch is en door de ronde vorm, het bit strak in de mond. Mijn hulpteugel doet dit niet, hij werkt rechtstreekser van achter de oren weg zonder duidelijk in te werken in de mond, doordat hij a. niet elastisch is en b. plat is door de bitringen.

Volg je hem?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:39

Depende : dat vind ik dus ook :j

En ook ik heb helemaal geen behoefte om je te "pakken" Leorah , waarom zou ik :?

Ik kan me wel voorstellen dat de meningen erover verdeelt zijn , ik vind zelf de elastische begrenzing op zich een prettiger idee dan het *twok* van een vast materiaal , maar als je een paard hebt dat op het elastiek gaat hangen en bij een vast materiaal niet het punt van de druk opzoekt , dan kan ik me voorstellen dat je liever het vaste materiaal gebruikt :)

Al de rest is gewoon onzin i.m.o. , maar dit is wèl een verschil waar je iets mee kunt :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:42

misschien dat de uitleg die ik boven jouw reactie heb gegeven duidelijker is pmarena.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:44

Mwoah , niet echt. Ik begreep je idee al , volgens mij :)

Laten we het maar op een verschil van mening houden want ik ben bang dat de inwerking op het bit ook niet zo vriendelijk is zoals je denkt...je ziet verschillen die er niet zijn i.m.o. :o

Ik laat het hierbij want zit hier niet om je te pesten :)