ideale singel bij singelnijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

ideale singel bij singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:09

Mijn merrie (sinds ruim 3 maanden) heeft singelnijd. Ze had het toen ze hier kwam en dat is niet verwonderlijk. Ik kocht haar met zadel en haar zadel bleek puin van eerste orde; Veel te nauw, scheve bomen die ook nog een keer zeer slecht waren opgestopt, waardoor er allemaal harde knollen in zaten.
Uiteraard is het zadel de vuilnisbak ingegaan.
Er ligt nu een barefoot op omdat die nergens drukt en omdat haar lijf nog wat verandering moet ondergaan, want ze is zo scheef als een wokkel
(ook al niet zo vreemd)
Daar wordt uiteraard aan gewerkt.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar de ideale singel om haar te helpen mbt de singelnijd. Ik weet dat het tijd vergt om het eruit te krijgen, maar alle beetjes helpen.
Ik had eerst een neopreen met elastische uiteinden (die had ik nog) maar ben daar niet zo weg van. Omdat de barefoot ernaarneigt naar beetje naar links te schuiven vanwege haar scheefheid, ben ik overgegaan naar een F.R,A, maar ik heb het idee dat ze die niet prettig vindt.

Wat is een aanrader? Heb al over de anatomische van mattes gedacht, maar ik weet het ook niet. Ze heeft overigens een rond modelletje
(hälga in mijn profiel)

Even voor alle duidelijkheid... we werken met gymnastiekoef om recht te worden en onder het zadel zijn het vnl stapritjes in het bos ter ontspanning.

xx_Irisje

Re: ideale singel bij singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:11

Ik ben ook op zoek naar een singel voor een paard met singelnijd, zit te denken aan de Wintec Pro Cair>
Maar lees hier graag even mee.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:16

Bij stal waar ik werkte deden we er altijd een bontje om... Scheelde enorm.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:16

Dan gaat mn zadel schuiven..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:30

Hmm bontsingel kan wel helpen. Bont schuift niet! :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:32

ik heb een thorowgood singel. met aan beide kanten elastiek. ik vind het ideaal! Neopreen (materiaal waarvan veel singels gemaakt zijn) neemt namelijk vocht op. Niet echt lekker. Dit materiaal is gewoon glad en kun je zo afspoelen als er bijv. zand op zit. Scheelt ook met wondjes!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:10

in heb een springzsingel met bont eronder en aan bijde zijden elastiek & mijn singel schuift niet !

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:30

Ik rij sinds vandaag met een Eric le Tixerant singel: Afbeelding

Hij schuift niet (groot probleem bij ons: paard is erg rond en bijna geen schoft) en hij is volledig elastisch. Hij wordt ook aangeraden voor paarden met singelnijd, omdat hij anatomisch is en van speciaal materiaal dat de borstspieren "vrijlaat".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:16

ok bedankt voor het meedenken. Rijerijerije... ik geloof niet dat ze die singel in de maat hebben die ik nodig heb (1.20)

Neopreen ben ik ook niet zo weg van ilse. Zal eens kijken bij die van jou. Maar het gaat mij vooral om een singel die aangenaam zit ivm singelnijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:18

Bij die van mij maakte het niks uit wat voor singel ik nam (al ben ik ook niet weg van elastieken uiteinden!!) nadat ik een passend zadel heb gekocht heeft het nog maanden geduurd, ze begint het singelen nu minder erg te vinden... dus ik denk dat geduld en een goed passend zadel het belangrijkste is, de singel maakt i.m.o voor de singelnijd niet veel uit..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:21

Geduld en een goed passend zadel hebben.

Mijn merrie heeft ook singelnijd, ik masseer haar altijd eerst 10 minuten op de singelplek.
Net zo lang tot ze volledig ontspant, en dan heel voorzichtig de singel op het 1e gaatje vastmaken.
Gaat al steeds beter. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:41

liljebo schreef:
ok bedankt voor het meedenken. Rijerijerije... ik geloof niet dat ze die singel in de maat hebben die ik nodig heb (1.20)

Neopreen ben ik ook niet zo weg van ilse. Zal eens kijken bij die van jou. Maar het gaat mij vooral om een singel die aangenaam zit ivm singelnijd.

Volgens mijn gebruiksaanwijzing moet ie er wel zijn, kan hem alleen nog niet vinden op internet...

Edit: Aha: http://www.witsenburg.net/webshop/contents/nl/d47.html
125 cm

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:42

De barefoot ligt prima op haar. Het af en toe beetje verschuiven naar links komt omdat ze erg scheef is en dat probleem zal ik houden totdat ze wat meer rechtgericht is. Maar voor het overige ligt het prima en drukt nergens. Dat is het probleem

Verder weet ik hoe te handelen met singelnijd en dat is dus verder ook niet het probleem. Dat het tijd nodig heeft, weet ik ook heel erg goed.

Ik wil het alleen zo comfortabel mogelijk voor haar maken en daar extra helpen waar dat kan. Vandaar dat ik zoek naar de meest geschikte singel

Ik weet bv dat de goedkope neopreem toch net iets beter gaat dan de speciaal daarvoor gekochte FRA. Er is dus wel verschil per singel.
En daar waar ik het extra makkelijk voor haar kan maken, doe ik dat

Dus... zadel past, geduld zat, weet hoe ik het moet aanpakken

Wil alleen advies over singel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:46

rijerijerije... ik zag het net ook-
Standaardmaat 1.25 volgens mij
Zou net kunnen.. ietsje lang miss. weet het niet zeker.
Hoe bevalt hij jou?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:20

Ik heb dan de dressuurversie, maar qua werking zal ie wel hetzelfde zijn neem ik aan.

Ik vind hem erg fijn, blijft super op z'n plek liggen. Ik kan alleen de singelstoten niet zo goed kwijt, maar dat is puur esthetisch, daar verzin ik nog wel wat op. Hij is wel erg elastisch, daarom moet je hem ook niet te strak aansingelen, dus bijv. even opstappen met een krukje. Maar ik had wel het idee dat ie ondanks dat heel erg stabiel ligt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:34

hmm... zou mijn barefoot dan niet meer gaan schuiven?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:36

Ik heb een wintec cair singel.
Beide zijdes elastiek en een luchtkussen op de borst waardoor de druk centreert op het borstbeen.
Ik ben er heel blij mee, laatst dressuurstoten gekocht en weer een Cair singel.

Met een singel met elastiek alleen vertoont ze singelnijd, met de cair helemaal niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:40

klinkt ook niet verkeerd. Iets leuker prijskaartje dan de elt, zag ik.
Meer mensen met ervaring met een van de twee singels of een mattes
(lijkt me ook niet verkeerd?)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:42

Ik denk dat lamsvel niets uit gaat maken eerlijk gezegd.
Als je trouwens interesse hebt, ik heb een wintec cair singel van 140 cm liggen.
Nu heb ik een dressuursingel, dus deze is overbodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:44

die is helaas te lang.
Heb hier ook een singel (geen goeie, maar doet er niet toe) van 1.30 en die is al te lang
Heb 1.20 nodig.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:02

Meestal zeg ik dan ook de F.R.A. singel, want die is volledig elastisch. Maar waaruit maak je op dat ze die niet prettig vindt, is het nog steeds singelnijd of wel is het gedrag wel veranderd.
Denk er wel om dat je paard gewoon een nare ervaring heeft met het vastmaken van de singel, dit is niet gelijk weg zodra je een andere singel neemt, dus voordat je bakken met geld uitgeeft zou ik het nog even voldhouden als ik jou was.
Over het algemeen doen de paarden het super op bovenstaande singel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:00

Niet mijn paard. Ik merk duidelijk verschil in gedrag in verhouding met andere singels. Ze deelt dus niet je mening en geeft dat ook aan.. Kan natuurlijk. Ik weet dat het goede singels zijn. Daarom heb ik hem ook gehaald. Maar blijkbaar geldt dat gewoon niet voor ieder paard.

Dat het probleem niet meteen weg is met een andere singel snap ik. Verwacht ik ook niet.

Maar gezien mijn paard duidelijk aangeeft deze singel niet aangenaam te vinden, voel ik mij verplicht om een alternatief te zoeken. Want naast het toepassen van een aantal vaste maatregels en training is het gewoon nodig dat alles wat je gebruikt; zadel en singel, voor het paard aangenaam zit.
En paard zelf kan daar prima in meehelpen.
Met de FRA wordt het probleem alleen groter. Helaas. Momenteel reageert ze positiever met de longeersingel en een hele goedkope, maar anatomisch gevormde neopreen singel met elastische uiteinden. Maar ik ben zelf niet weg van neopreen en het is nog net niet wat ik zoek.

Vandaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:31

Die singel van Eric le Tixterant is echt super.
Had ook een paard dat aansingelen niets vond (als resultaat van eerder slecht passend zadel, maar ook met goed passend zadel bleef het boos doen met aansingelen aanwezig).
Heb deze singel gekocht en merkte toen dat het gaandeweg steeds beter werd met aansingelen.
Het zadel schoof bij mij niet, er zit op het borstbeen een flink stuk schuimrubber om de boel te ondersteunen en daardoor is die ook wat 'stroef' en glijdt het zadel niet.

Om dat hij zo elastisch is, maak ik hem wel aan beide zijden gaatje voor gaatje vast. Dus niet rechts alvast op gaatje 4 of 5 en dan links bijsingelen, dan zit de singel toch al een beetje scheef en trekt aan het paard.
Maar met 1-2 gaatjes per keer en dan links en rechts afwisselend aansingelen zat hij uiteindelijk goed aangesingeld en netjes in het midden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:59

liljebo schreef:
Niet mijn paard. Ik merk duidelijk verschil in gedrag in verhouding met andere singels. Ze deelt dus niet je mening en geeft dat ook aan.. Kan natuurlijk. Ik weet dat het goede singels zijn. Daarom heb ik hem ook gehaald. Maar blijkbaar geldt dat gewoon niet voor ieder paard.

Dat het probleem niet meteen weg is met een andere singel snap ik. Verwacht ik ook niet.

Maar gezien mijn paard duidelijk aangeeft deze singel niet aangenaam te vinden, voel ik mij verplicht om een alternatief te zoeken. Want naast het toepassen van een aantal vaste maatregels en training is het gewoon nodig dat alles wat je gebruikt; zadel en singel, voor het paard aangenaam zit.
En paard zelf kan daar prima in meehelpen.
Met de FRA wordt het probleem alleen groter. Helaas. Momenteel reageert ze positiever met de longeersingel en een hele goedkope, maar anatomisch gevormde neopreen singel met elastische uiteinden. Maar ik ben zelf niet weg van neopreen en het is nog net niet wat ik zoek.

Vandaar.

Ik vroeg het omdat je schreef dat je het idee kreeg dat je paard het niet lekker vond, er stond niet dat het erger werd van de singel, vandaar.
Vervelend zeg, want ik deel je mening dat wat een paard ook 'aan' heeft, aangenaam moet zijn; het gaat niet alleen om het plezier van de ruiter toch!!
Succes met je zoektocht, ik hoop dat je iets kunt vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 07:16

Nee klopt. Ik heb het er niet bij geschreven omdat ik niet denk dat het aan de FRA singel ligt, maar aan de combi dit paard met die singel.
Mijn persoonlijk vermoeden is dat de randen van de singel in haar 'oksel' drukken. Ze is nl nogal 'buikig' en heeft de singelplek verhoudingsgewijs ver naar voren. Dat zou kunnen verklaren waarom ze beter reageert op de eigenlijk flutsingel die anatomisch gevormd is.
Maar volgens mij kan het dus nog beter.
Nu zit ik er een beetje mee dat de speciaal gevormde singels voor deze paarden vaak meer geconcentreerde drukpunten hebben, gezien die toch altijd onder de singelstoten zitten (als je dus een lijn trekt naar beneden).
Liefst zou ik zien dat ze uitsparing heeft bij de benen en toch een goede drukverdeling.
Historie van het hele probleem ligt in een zeer slecht passend zadel met ongelijke onderkant met harde knollen in, wat ook nog een keer heel erg ver naar voren schoof (ook door die singelplek natuurlijk)¨De barefoot doet dat veel minder, maar helemaal verschoont blijf ik niet.
Lastig hoor... rond lichaam, singelplek erg ver naar voren t.o. singel, nauwelijks schoft...

oh en ps... ja ik ben daar best pietleuterig in. Controleer tig keer alles en vraag mij altijd af hoe het beter kan. Zeker in een situatie als deze. Ik wil gewoon dat mijn paard ook comfort ervaart.