daNiielle_ schreef:Als jij niet gelijk naar de onderste teugel grijpt, is er niets aan de hand.
Overigens wil ik je wel zeggen dat de rem van je paard niet af moet hangen op een bit.
Mijn paard was buiten ook heel sterk, ik reed haar op een pessoa bit. Na een tijd verdroeg ze dit niet meer, en zelfs een simpele trens wilde ze niet meer.
Nu rijd ik zonder bit, en mijn paard is veel rustiger geworden. Ze is ook niet meer zo sterk.
Omdat je met zo'n hoofdstel druk op het hele hoofd legt, en niet alleen in de mondhoeken.
Afhankelijk natuurlijk wat voor hoofdstel je koopt.
Okee, dan is het goed.
Eventjes ter uitleg:
Ojaa, nog even voor de mensen die zeggen dat een pelham geen noodrem is: Dit is inderdaad zo. Maar mijn paard gaat er niet echt vandoor, maar hij kan wel wegspringen en dan eventjes een stukje willen rennen. En dat kan niet langs een drukke weg. Met een ander bit, in de geval waarschijnlijk een pelham, kan ik mijn paard in lastige situaties beter onder controle houden. De bedoeling is alleen op de bovenste teugel te rijden, en de onderste er pas bij te pakken als het echt nodig is. Denk eens logisch na. Een goed gebruikte pelham is echt veel vriendelijker dan als hij er vandoor gaat, bijvoorbeeld langs de weg, en ik met mijn volle gewicht aan een trensje moet gaan hangen. Een bit is zo scherp als je er zelf van maakt.