Pessoa bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arwenride

Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:05

Hoi bokkers, ik heb een paar vraagjes.

Ik zit een Pessoabit voor buiten te overwegen. Ik had dan bedacht met pelhamriempjes, maar ik hoor daar veel commentaar op. Kunnen jullie mij misschien uitleggen wat hier niet goed aan is?? :)

Nog een vraag. Is het mogelijk om een kinketting aan een pessoabit te doen en zoja hoe, dat lijkt me toch wel iets prettiger aangezien het bit dan niet door kan klappen. :j

Alvast heel erg bedankt. :P

biancavos

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:12

waarom een pessoabit en geen pelham, hier zit al een ketting aan, ongebroken is het prettigst voor een bit met hefboomwerking.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:14

Idd, ik zou voor buitenrijden dan liever een pelham doen, juist omdat een pessoa teveel doorschaart.
Doe er dan 2 teugels aan zodat je gewoon op trens kan rijden en als het moet/nodig is de andere teugel.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:14

Helemaal eens met biancavos! Neem dan een Pelham met twee teugels. Een pessoa blijft maar "doorscharen" omdat er geen kinketting aanzit.
Neem inderdaad een ongebroken (dus een stang) je hebt al een hefboomwerking om dan ook nog een gebroken bit te hemen knevel je je paard aan alle kanten.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:15

biancavos schreef:
waarom een pessoabit en geen pelham, hier zit al een ketting aan, ongebroken is het prettigst voor een bit met hefboomwerking.

Omdat ik met een 3 rings pessoa wil gaan rijden en een pelham dan dus een veel grotere hefboomwerking heeft.

En ik was van plan een ongebroken te doen. :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:16

Waarom wil je hiermee rijden??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:23

Arwenride schreef:
Omdat ik met een 3 rings pessoa wil gaan rijden en een pelham dan dus een veel grotere hefboomwerking heeft.

En ik was van plan een ongebroken te doen. :D

Vandaar dat ik al zeg; 2 teugels. Pelham is imo vriendelijker dan pessoa.

Oh, en het was gewoon al wachten wanneer de bitloos ed bokkers hierop afkwamen ~~}> Je bent iig geen verklaringen schuldig :Y)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:40

Somebitch schreef:
Waarom wil je hiermee rijden??

Ik denk omdat het paard buiten sterk is... Is de open deur zo ingetrapt?

Voordat er weer iemand gaat beginnen over grondwerk en bitloos enzo... Niet elk paard is buiten goed te rijden, dat hoeft niet te maken te hebben met te weinig vertrouwen en leiderschap. Maar ook met een gebrek aan concentratie van het paard en afleiding in de vorm van verkeer, andere dieren, geuren en geluiden.

Het is dan in mijn optiek niet onverstandig om dan te grijpen naar een hulpmiddel zoals een Pelham, dit bit is met de bovenste teugel een normale trens, pak je de onderste teugel erbij is er een pittige hefboomwerking te voelen voor het paard. (Doe dit bit eens om je knie om te ervaren hoe pijnlijk het is als je te hard trekt dus gebruik dit bit alleen in deze uitzonderlijke omstandigheden.)

Mijn paard kan op commando achterwaarts, ik kan haar zonder lijn longeren en van hand laten veranderen daarbij is het een dominante merrie die met consequente hand goed naar mij luistert. Echter buiten is het een ander verhaal, als ik een kudde jaarlingen tegenkom die met luid gehinnik zich aankondigen en er komt tegelijkertijd een wielrenclub langs of een vrachtwagen is de controle met een bit, stem en bijvoorbeeld een slofteugel niet genoeg. Om (dodelijke) ongelukken te voorkomen en de veiligheid van mij, mijn paard en medeweggebruikers zoveel mogelijk te garanderen (het is en blijft een dier) gebruik ik een bit met een hefboomwerking. Zo kan ik ontspannen rijden en is mijn paard ook ontspannen.

Naast deze vrij universele problemen (verkeer, druk paard en drukke omgeving) is er nog een individuele situatie, ik ben een tengere vrouw van ongeveer 50 kilo. Mijn paard is een brede gespierde Friesche merrie van zo'n 500 a 600 kg. In situaties waarin mijn paard mij negeert red ik het qua kracht niet van mijn paard, dan heb ik een hulpmiddel nodig zoals een Pelham.

Ik zeg niet dat grondwerk uitgesloten moet worden, het is zeker van belang maar de veiligheid van mezelf, mijn paard en anderen kan ik daarmee niet waarborgen. Ga zeker eens aan de hand langs de route die je normaal rijd en samen met een ander braaf paard en doe eens wat grondwerk met je paard het is erg leuk en goed voor jullie band maar mocht dit niet zorgen voor een gehoorzaam paard kies dan liever voor een Pelham dan een slofteugel of een Pessoa.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:42

Wat een aannames weer. Ik zeg toch niet dat TS zonder bit moet rijden? Ik ben niet tegen een bit, heb er immers zelf ook mee gereden. ;)
Met een scherp bit rijden om de reden dat een paard buiten te sterk is.. Ja daar heb ik wel problemen mee, vandaar dat ik het netjes vraag. :) Je kan jezelf ook gaan afvragen waarom het paard sterk is buiten en sinds wanneer dit is gekomen. ;)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:47

Ben het helemaal met Melanie mee eens ;-)
Pessoa is iets strenger dan pelham en je moet geen uitleg geven waarom je mee wilt rijden, want bitloos kan zelf strenger inwerken dan een pelham ( te maken wel met de handen van de ruiter ;-) )
Doormet 2tugel te rijden kun je gewoon rijden op de bovenste ring en als het echt moet de onderste teugel vd pelham erby halen.

@somebitch: omdat sommige paarden gewoon graag buiten en enthousiaster worden en misschien ook voor zich zelf ;-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:49

mohica schreef:
Ben het helemaal met Melanie mee eens ;-)
Pessoa is iets strenger dan pelham en je moet geen uitleg geven waarom je mee wilt rijden, want bitloos kan zelf strenger inwerken dan een pelham ( te maken wel met de handen van de ruiter ;-) )
Doormet 2tugel te rijden kun je gewoon rijden op de bovenste ring en als het echt moet de onderste teugel vd pelham erby halen.

@somebitch: omdat sommige paarden gewoon graag buiten en enthousiaster worden en misschien ook voor zich zelf ;-)

Dan is er toch iets mis, een paard kan makkelijk enthousiast worden maar dan nog zou je dat af moeten kunnen met een simpel bit. ;)
Zo en nu wacht ik op de reacties van de TS voor we allemaal dingen gaan concluderen. Misschien wilt ze er wel heel ergens anders voor mee rijden. ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:51

Somebitch schreef:
Wat een aannames weer. Ik zeg toch niet dat TS zonder bit moet rijden? Ik ben niet tegen een bit, heb er immers zelf ook mee gereden. ;)
Met een scherp bit rijden om de reden dat een paard buiten te sterk is.. Ja daar heb ik wel problemen mee, vandaar dat ik het netjes vraag. :) Je kan jezelf ook gaan afvragen waarom het paard sterk is buiten en sinds wanneer dit is gekomen. ;)

Er is niets mis met een aanname, waarom denk je dat een paard sterk is als er een kudde paarden langskomt en een groep wielrenners?

Mijn paard heb ik zelf ingereden en verkeersmak gemaakt. Ze is werkelijk voor niets bang (is wel eens hilarisch als je een zeil neerlegt en mevrouw loopt er tussen haar tanden weer mee weg, gaat erop staan en scheurt het zo meteen even kapot... :') ) Groot agrarisch verkeer tot een rollator... Het maakt haar niets uit, maar er zijn omstandigheden waar ze nogal wat drukker wordt als normaal meestal door andere paarden, grote groepen fietsers en onverwachte geluiden zoals sissende remmen van vrachtwagens of klapperend zeil, dan steekt ze haar grote hoofd erop en kan ik met haar oren sturen en praten als brugman maar dan rijd zij met mij.

Dus dan neem ik een scherper bit om de boel onder controle te houden in die situaties, wat is daar dan op tegen? Ik kan moeilijk afwachten of zo'n situatie zich voordoet of niet, daarnaast rijd je met een Pelham met dezelfde "sterkte" als een gewone ongebroken trens. Alleen als je de onderste teugel erbij pakt is het bit scherp en moet je er ook altijd met zorg mee omspringen. In deze situaties is afstappen niet aan te raden aangezien ze net zo druk blijft en ze dan helemaal boven mijn macht is.

En wat zou jouw oplossing zijn voor dit probleem? En daarbij nodig je dan uit om met een enkel gebroken trens (waar ik normaal mee rijd) een buitenrit te maken met mijn paard en het op jouw manier op te lossen aangezien je zegt dan een enthousiast paard met een simpel bit te rijden blijft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:54

Wat gaat er mis dan? Een schrikreactie is heel natuurlijk voor een paard hoor. :) Ik kan uit jou reactie niet opmaken dat je hiervoor een pelham nodig hebt. Pelham is inderdaad ook een stuk vriendelijker omdat het sterke deel in jou handen ligt. ;) En je dus ook op een simpel ongebroken bit rijdt.

Overigens vraagt de ts om een pessoa en geen pelham.
Verder gaan we nu behoorlijk off-topic.

Edit: Ik vraag me dan ook af hoevaak jij die onderste teugel nodig hebt. :o Niet vaak gok ik zo? Zoiets zit vaak ook tussen je oren, een paard gaat echt als hij wil of je er nu een marteltuig van maakt of niet. Dat heeft iedereen weleens ervaren.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:59

Somebitch schreef:
Wat gaat er mis dan? Een schrikreactie is heel natuurlijk voor een paard hoor. :) Ik kan uit jou reactie niet opmaken dat je hiervoor een pelham nodig hebt.

Overigens vraagt de ts om een pessoa en geen pelham.
Verder gaan we nu behoorlijk off-topic.

En ik adviseer een Pelham mocht je iets scherpers willen gebruiken omdat je dan ook een normale werking hebt als je met twee teugels rijd en wat ik de nadelen vind van een Pessoa. Dus geheel niet off-topic.

Ik heb het niet één keer over schrikreacties, en die kan ik zonder hefboomwerking ook wel af, het gaat om een paard met ogen op stokjes wat zit te brullen naar andere paarden begint te draven en een galopje wil inzetten om gezellig bij die jaarlingen te buurten. Ik kan dan rijtechnisch voltes gaan rijden om het tempo eruit te halen, mijn bekken kantelen om zwaar te zitten en mijn hand sluiten, maar dat gaat niet langs een weg als er fietsers aankomen of ander verkeer. Ik gebruik die hefboomwerking dus in dit soort situaties. Even een ophouding en weer los, zodat ze weet dat ze niet harder mag dan ik aangeef.

Dus wat is jouw oplossing met een enthousiast paard zoals in boven beschreven situatie? Mag uiteraard ook per PB, ik sta overal voor open aangezien ik ook ooit met een normaal bit zou willen rijden. Dus tips zijn ook voor mij welkom!

Nog even op je EDIT: Ik wordt zoooo moe van mensen die dan zeggen dat "als ze gaan dan gaan ze echt" volgens mij heb je dat zelf nooit meegemaakt. Reken maar dat je met een Pelham die je op volle kracht gebruikt ze echt stoppen.... Ik moest echt een keer hard trekken en mijn pinken waren blauw (nou heb ik wel minipinken...) anders waren we op een auto geklapt (mijn oude paard, staat in mijn profiel) schrok van een Shetlander en draaide 90 graden en rende het ruiterpad weer terug naar huis. Er kwam een auto van links en we stoven er vol op. Ik moest echt hard trekken maar we kwamen hortend en stotend tot stilstand vlak voor die auto, hij kreunde ervan en stond te stuiteren voor de weg. Mijn paard was echt bang en het schuim stond op zijn vacht en het bakstuk was ingescheurd van de kracht die er vrijkwam. Dan is het verschrikkelijk dat ik zo hard moest trekken maar nog erger als de chauffeur van de auto gewond was geraakt incluis mezelf en mijn paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:14

ik zou geen pessoa nemen als ik jou was,
heb er 2 paarden mee gereden en de ene werd helemaal panich van de druk in zijn mond de ander liep er wel fijn op,
ik zou eerst een pelham nemen en als dat niet helpt kun je verder kijken

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:20

Ik rij zelf buiten met een pessoa bit, waarbij 1 paar teugels aan de grote ring en 1 paar aan de onderste ring. Ik pak alleen de onderste teugels erbij als mijn paard erg heftig wordt (meermaals het bit vast gepakt en ervandoor gegaan, meerdere bitten geprobeerd, maar dit werkt voor mijn paard het beste).
Paard is verder goed te rijden, alleen soms te enthousiast en begint te drammen en wil het op een lopen zetten.

Pessoa met 2 paar teugels heb je dus ook de keuze om op het gewone paar te rijden en de onderste erbij te pakken als het lastig wordt. (ik heb wel altijd in 1 van de paar teugels een soort knoop gelegd, dat deze teugels niet te laag naast het paard hangen als ik ze niet gebruik)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:02

Bokkers, ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik denk nu ook dat een pelham een betere oplossing is. Ik ga eens kijken of ik er een van iemand kan lenen. :D

Heel erg bedankt.
Liefs van mij. :)

Ojaa, nog even voor de mensen die zeggen dat een pelham geen noodrem is: Dit is inderdaad zo. Maar mijn paard gaat er niet echt vandoor, maar hij kan wel wegspringen en dan eventjes een stukje willen rennen. En dat kan niet langs een drukke weg. Met een ander bit, in de geval waarschijnlijk een pelham, kan ik mijn paard in lastige situaties beter onder controle houden. De bedoeling is alleen op de bovenste teugel te rijden, en de onderste er pas bij te pakken als het echt nodig is. Denk eens logisch na. Een goed gebruikte pelham is echt veel vriendelijker dan als hij er vandoor gaat, bijvoorbeeld langs de weg, en ik met mijn volle gewicht aan een trensje moet gaan hangen. Een bit is zo scherp als je er zelf van maakt.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 09:20

O mensen, nu heb ik een probleem. Aangezien wij bij mij in de buurt alleen een Epplejeck hebben en ik niet mag bestellen, moet ik dus naar de epplejeck. Nu keek ik op de website en hebben ze alleen enkelgebroken pelhams! Ik wou eigenlijk ongebroken, of als er niks anders was kon dubbelgebroken ook nog wel. En bovendien is het bit vanaf 12,5, mijn paard heeft 11,5. ;(

Wat moet ik nu doen? Ik zit hier behoorlijk mee, want ik wil na jullie reacties ook liever geen pessoa meer gebruiken. :7

|(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:35

Ik zie in je profiel dat het waarschijnlijk om de hengst gaat ? waarom laat je hem niet castreren ?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 09:39

Mist schreef:
Ik zie in je profiel dat het waarschijnlijk om de hengst gaat ? waarom laat je hem niet castreren ?

Ik ben een hele tijd niet meer op bokt geweest, in de tussentijd is mijn paard gecastreerd. :)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:12

Ojaa, ik heb nog een probleem.

Mijn pony loopt nu gewoon op een dubbelgebroken aurigan D-trens, dan vindt ik de overstap naar een pelham best wel groot... Kan dit wel?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:17

Als jij niet gelijk naar de onderste teugel grijpt, is er niets aan de hand.

Overigens wil ik je wel zeggen dat de rem van je paard niet af moet hangen op een bit.
Mijn paard was buiten ook heel sterk, ik reed haar op een pessoa bit. Na een tijd verdroeg ze dit niet meer, en zelfs een simpele trens wilde ze niet meer.
Nu rijd ik zonder bit, en mijn paard is veel rustiger geworden. Ze is ook niet meer zo sterk.
Omdat je met zo'n hoofdstel druk op het hele hoofd legt, en niet alleen in de mondhoeken.
Afhankelijk natuurlijk wat voor hoofdstel je koopt.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:19

daNiielle_ schreef:
Als jij niet gelijk naar de onderste teugel grijpt, is er niets aan de hand.

Overigens wil ik je wel zeggen dat de rem van je paard niet af moet hangen op een bit.
Mijn paard was buiten ook heel sterk, ik reed haar op een pessoa bit. Na een tijd verdroeg ze dit niet meer, en zelfs een simpele trens wilde ze niet meer.
Nu rijd ik zonder bit, en mijn paard is veel rustiger geworden. Ze is ook niet meer zo sterk.
Omdat je met zo'n hoofdstel druk op het hele hoofd legt, en niet alleen in de mondhoeken.
Afhankelijk natuurlijk wat voor hoofdstel je koopt.

Okee, dan is het goed. :)

Eventjes ter uitleg: :D

Ojaa, nog even voor de mensen die zeggen dat een pelham geen noodrem is: Dit is inderdaad zo. Maar mijn paard gaat er niet echt vandoor, maar hij kan wel wegspringen en dan eventjes een stukje willen rennen. En dat kan niet langs een drukke weg. Met een ander bit, in de geval waarschijnlijk een pelham, kan ik mijn paard in lastige situaties beter onder controle houden. De bedoeling is alleen op de bovenste teugel te rijden, en de onderste er pas bij te pakken als het echt nodig is. Denk eens logisch na. Een goed gebruikte pelham is echt veel vriendelijker dan als hij er vandoor gaat, bijvoorbeeld langs de weg, en ik met mijn volle gewicht aan een trensje moet gaan hangen. Een bit is zo scherp als je er zelf van maakt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:20

Arwenride schreef:
Mist schreef:

Ik ben een hele tijd niet meer op bokt geweest, in de tussentijd is mijn paard gecastreerd. :)

en zo niet vind ik het toch een rare reactie waarom altijd gelijk maar zeggen ´´ laten castreren´´

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:39

Arwenride schreef:
O mensen, nu heb ik een probleem. Aangezien wij bij mij in de buurt alleen een Epplejeck hebben en ik niet mag bestellen, moet ik dus naar de epplejeck. Nu keek ik op de website en hebben ze alleen enkelgebroken pelhams! Ik wou eigenlijk ongebroken, of als er niks anders was kon dubbelgebroken ook nog wel. En bovendien is het bit vanaf 12,5, mijn paard heeft 11,5. ;(

Wat moet ik nu doen? Ik zit hier behoorlijk mee, want ik wil na jullie reacties ook liever geen pessoa meer gebruiken. :7

|(

Bij Divoza hebben ze ongebroken, daar heb ik die van mij besteld! Bij EJ hebben ze id alleen gebroken en rubber (ook geen aanrader...)