Persé beenbeschermers om met springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Persé beenbeschermers om met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:36

ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus hoop dat het hier goed staat
Hallo,
Ik heb vandaag vrijgesprongen met mn 2 verzorgpony's (zijn ongeveer 1.02 en 1.10 groot). En het balkje zal ongeveer 20/30 cm hoog zijn. Alleen ik had ze geen beenbeschermers omgedaan. Daarom durfde ik eigenlijk niet hoger te gaan. Maar is het noodzakelijk om altijd beenbeschermers om te doen als je (hoger) gaat springen? Want dan moet ik even 2 setjes beenbeschermers gaan kopen. :+

Anoniem

Re: Persé beenbeschermers om met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:43

Ook als ik niet spring (altijd dus, want ik spring nooit :+ ) heb ik rondom beschermers om.. Vind het gewoon een fijner idee.. En met springen zou ik het dus zeker doen, ze kunnen altijd tegen de balk stoten oid.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:44

uh een peesbeschermer beschermt de pees, dus niet het pijpbeen (die zit daar toch?) de pezen zitten aan de zijkant. Helpt dus niks als ze tegen een balk aankomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:46

ZusJacobs, een balk kan nog altijd tegen de pezen aankomen. Gewoon omdoen dus.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:46

Ik ben zelf niet zo van de beenbescherming maar met springen zou ik het toch wel doen. Hangt trouwens ook wel een beetje van je hindernis materiaal af, als je heel veilig en licht materiaal hebt om mee te springen lijkt zonder me minder een probleem als wanneer je met emmers en oude weipalen oid aan de slag gaat.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:49

Ligt er een beetje aan. Wat vind de eigenaar?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:50

Anthea schreef:

Gehe das een leuke balk :D

Ik heb het over het aantikken van een balk.. Als je wilt dat je paard nooit iets overkomt zou ik hem in een stal zetten, met zijn beentjes vastgebonden op een meter dikke laag stro, oja en helemaal ingepakt (dekens bandages etc. etc.).. Sohhy.. wat een piep zooi _O- ben niet in een goede bui om nu te reageren.. Ik r*t hier op..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:52

Oh de eigenaar die bemoeid zich er niet mee, die vindt het allemaal wel best.
Nou ik gebruik geen 'officieel' hindernismateriaal, maar op elkaar gestapelde houtblokjes als staanders. Maar wel echte balkjes. Die zijn niet zo zwaar.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:52

Beschermers zijn er niet alleen om aantikken tegen te gaan, maar ook om de pezen te beschermen bij de klap van het landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:55

ZusJacobs schreef:
Anthea schreef:

Gehe das een leuke balk :D

Ik heb het over het aantikken van een balk.. Als je wilt dat je paard nooit iets overkomt zou ik hem in een stal zetten, met zijn beentjes vastgebonden op een meter dikke laag stro, oja en helemaal ingepakt (dekens bandages etc. etc.).. Sohhy.. wat een piep zooi _O- ben niet in een goede bui om nu te reageren.. Ik r*t hier op..

Hij kan tussen de voorbenen komen, als ie 'm van achteren eraf tikt kan ie tegen de pezen aankomen.. Bescherming aandoen tijdens het springen heeft niks te maken met je paard helemaal inpakken. Maandelijks feestje ofzo? :7

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:57

ZusJacobs schreef:
uh een peesbeschermer beschermt de pees, dus niet het pijpbeen (die zit daar toch?) de pezen zitten aan de zijkant. Helpt dus niks als ze tegen een balk aankomen..

Dat moet ook niet.

Zoals Lielle het zo mooi verwoorde:
Lielle schreef:
Je wil de pezen beschermen tegen een klap van het achterbeen, om voor hun benen niet te stoten moeten ze die gewoon wat hoger optillen :)*

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:58

Stal_Fiore schreef:
Beschermers zijn er niet alleen om aantikken tegen te gaan, maar ook om de pezen te beschermen bij de klap van het landen.

Deze mag je me even uitleggen... een peesbeschermer vangt namelijk echt de klap niet op, zelfs geen klein beetje want het geeft geen steun. dan zou je 3in1 dus die om de kogel gaan en steun geven + peesjes voor de harde schaal moeten gebruiken, en dan nog zal het niet heel veel beschermen tegen de klap van het landen.
Doe jij maar eens bijv scheenbeschermers rondom je been en spring maar eens op en neer, gaat je echt geen verlichting geven. Dan zou je dempkussens onder de hoeven moeten zetten ofzo... :Y)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:00

ik doe ze altijd om, gewoon wat extra veiligheid. Voor de rest eigenlijk nooit, alleen buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:02

ZusJacobs schreef:

Check de OID (= of iets dergelijks :+ ) aan het eind van mijn zin.. Oftewel, er kan vanalles (oa de eigen achterbenen) tegen de benen aankomen.. Dit was maar een voorbeeld..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:06

Relaxed schreef:
ZusJacobs schreef:

Check de OID (= of iets dergelijks :+ ) aan het eind van mijn zin.. Oftewel, er kan vanalles (oa de eigen achterbenen) tegen de benen aankomen.. Dit was maar een voorbeeld..

Is de kans dat de eigen achterbenen de voorbenen raken bij het springen groter ik ken eigenlijk maar 1 paard die dat doet en die tikt alleen in draf aan in galop of met een sprongetje over een plas modder geen probleem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:09

Liedje, ja bijv bij het maken van een gekke sprong als je er dicht op komt, of gewoon bij het landen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:10

Liedje, de kans is er altijd.. Maar met springen gaat het vaak allemaal iets wilder, dus lijkt mij de kans groter.. Ik zou het gewoon doen. Heb zelf om die reden altijd beschermers om.. Zelfs met longeren ;) Paard strijkt ook, dus achter moet er sowieso iets om en als je dan toch bezig bent voor ook :+

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:05

ZusJacobs schreef:

Uhmm hebben ze net de anatomie veranderd... Zo wel aan de voorzijde als aan de achterzijde van het pijpbeen zitten pezen :)
Persoonlijk rij/longeer/spring ik al mijn paarden minimaal met bescherming voor als ze strijken achter ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:44

ik vergeet mijn peesbescherming weer omdat ik er nooit vind die bij mijn dekjes passen :P (alhoewel ik blauw, wit en donkergroen heb) maar met buitenrijden of ik in het begin al zeg: ik ga springen... zoek ik er wel wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:46

chalinka schreef:
ik vergeet mijn peesbescherming weer omdat ik er nooit vind die bij mijn dekjes passen :P (alhoewel ik blauw, wit en donkergroen heb) maar met buitenrijden of ik in het begin al zeg: ik ga springen... zoek ik er wel wat

Pff wat een ongelovelijke kul.. :( Bescherming heb je niet om de show te stelen, maar voor de bescherming van je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:49

als ik spring doe ik ze meestal wel aan... maar met dressuur niet

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:26

Ik gebruik geen bescherming met springen.. als ze al wondjes oplopen zit het nooit op een plek van een beschermer (is mijn ervaring). Maar ik gebruik zowiezo geen bescherming, ik ben van mening dat het beter is om geen bescherming te gebruiken. Bij cross kan ik het wel begrijpen ivm de vaste hindernissen, maar in de bak, neehoor, nergens voor nodig imo..

http://94.100.118.216/1378250001-137830 ... _UpTK.jpeg

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:06

Ik gebruik bij mijn verzorgshet soms peesjes, maar het maakt niet zo veel uit volgens mij. Als ze de balk eraf tikken, kan je springschoenen gebruiken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:11

MeAndHorses schreef:
Ik gebruik bij mijn verzorgshet soms peesjes, maar het maakt niet zo veel uit volgens mij. Als ze de balk eraf tikken, kan je springschoenen gebruiken.

:? Springschoenen gaan je niet helpen tegen balken aantikken.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:31

Ik zou wel beschermers om doen. Heb die van mij vandaag vrij laten springen en was echt wel blij dat ze ze omhad. Ze moeten soms rare sprongen maken om goed uit te komen.