Bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:05

Wat vinden jullie het beste bit voor een paard?
wat vriendelijkste is voor paard
eventueel een foto?

tinkerfunss

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:09

gewoon gebroken bitje, of dubbelgebroken bitje, niet de dun

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:12

Ik rijd mijn paard op een dubbel gebroken trensje, daar loopt hij het best op :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:15

Wat is beter een dik of dun bitje,
ik heb een enkel gebroken

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:17

dun werkt scherper, dik werkt vriendelijker.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:37

Alom bekende kreet: "De hand van de ruiter maakt een bit vriendelijk of onvriendelijk".

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:17

tinkerfunss schreef:

Dit ben ik gedeeltelijk met je eens. Een paard met een klein bekkie en een laag gehemelte maak je niet zo blij met een dik bit. En zoals gezegd, de ruiterhand maakt de scherpte van het bit :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:24

Ik gebruik een redelijk dun bit omdat mn paard een klein bekkie heeft, voorheen met een dikker bit gereden maar was niet zo'n succes.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:58

Enkelgebroken... :n Is notenkraker effect, niet zo fijn dus.

Ik gebruik een Myler, mooie dikte, niet te dun, anatomisch gevormd en de zijkanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen. Erg fijn bit, heb m al zeker 7 jaar.

Vriendelijkste bit is een ongebroken bitje, die ligt het meest stil in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:00

MelanieB schreef:

Ik gebruik een Myler, mooie dikte, niet te dun, anatomisch gevormd en de zijkanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen. Erg fijn bit, heb m al zeker 7 jaar.

Vriendelijkste bit is een ongebroken bitje, die ligt het meest stil in de mond.

_/-\o_ Me to

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:01

voor mijn paard een enkelgebroken bustrens en mijn shetten lopen allemaal op ongebroken watertrensjes of op een Utrechtse stang voor de wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:02

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter ;)

Ik heb niet specifiek een bepaald bit die ik het vriendelijkste vind. Dat verschilt per paard en ik kijk waar ze het fijnste op lopen. Heb momenteel 2 op een dubbelgebroken watertrens van gemiddelde dikte lopen met bol tussenstukje, 1 op een dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje en 1 bitloos die voorheen op een myler level 1 gereden werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:23

WD-V => HAR

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:25

Ik gebruik ook een myler, dubbelgebroken, mijn paard heeft een heel smal bekkie (1.65 groot en bitmaat 11.5) en dit gaat erg goed!
Laatst bijgewerkt door SuperSuup op 11-08-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:26

ik gebruik bij jongen paarden een dubbel gebroken bitje.
ik kijk na het paard zijn mondje het ene paard heeft een kleine mond en het andere een grotere.
des te kleiner mondje des te scheper word een dik bit dat is me verteld door een tandarts.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:34

tinkerfunss schreef:

:n Een dik bitje is meteen een mond vol, en zeker bij paarden met een smalle mondholte zit dat continu in de weg. Een dun bitje is comfortabeler, mits de ruiter niet in de mond zit. Een te dik bit (wat dus wel van het paard afhankelijk is) hindert ook nog meer bij de ademhaling dan een fijner bitje in een vriendelijke ruiterhand.

Een enkel gebroken bitje is helemaal niet zo vriendelijk als men doet beweren. Niet alleen heeft het een notenkraker effect op de lagen, maar tegelijkertijd prikt hij in het verhemelte.

Het stilst ligt een ongebroken bit (trens, geen stang! alleen zonder hefboomwerking), sommige paarden accepteren dat echter niet. Dan is een dubbelgebroken bit mijn tweede keuze.

Wat je dus uit deze argumentatie kan opmaken is, is dat het fijnste bitje afhankelijk is van je paard en je eigen handen. Sowieso zou ik iemand met een slechte zit of ruwe handen in eerste instantie dan ook liever bitloos leren rijden voordat ik er een bit in hang.

lisanne911

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:44

is het waar dat als paarden tijdens het rijden veel met hun hoofd schudden dat betekent dat ze hun bit niet fijn vinden zitten ofzo? Ik heb zo iets gehoord en vroeg me af of het waar is!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:47

kneveltrens met koperenrol in het midden ik zweer erbij :')

nee ik heb liever een happy mouth of appelbitje

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:50

MLoeser schreef:
tinkerfunss schreef:

:n Een dik bitje is meteen een mond vol, en zeker bij paarden met een smalle mondholte zit dat continu in de weg. Een dun bitje is comfortabeler, mits de ruiter niet in de mond zit. Een te dik bit (wat dus wel van het paard afhankelijk is) hindert ook nog meer bij de ademhaling dan een fijner bitje in een vriendelijke ruiterhand.

Een enkel gebroken bitje is helemaal niet zo vriendelijk als men doet beweren. Niet alleen heeft het een notenkraker effect op de lagen, maar tegelijkertijd prikt hij in het verhemelte.

Het stilst ligt een ongebroken bit (trens, geen stang! alleen zonder hefboomwerking), sommige paarden accepteren dat echter niet. Dan is een dubbelgebroken bit mijn tweede keuze.

Wat je dus uit deze argumentatie kan opmaken is, is dat het fijnste bitje afhankelijk is van je paard en je eigen handen. Sowieso zou ik iemand met een slechte zit of ruwe handen in eerste instantie dan ook liever bitloos leren rijden voordat ik er een bit in hang.

jaa dat snap ik uiteraard, maar als je een paard heb, en je doet er een bitje in van een halfe centimeter breed, werkt die heel scherp, vergeleken een van 2 cm ofzo breed. voor mijn pony heb ik ook een zon dun, maar voor hem toch dik genoeg bitje.
voor mijn rijpaard heb ik een ongebroken D-trens, en die werkt heerlijk bij hem! (zonder fout gebruik natuurlijk)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:52

_Sim_ schreef:
Alom bekende kreet: "De hand van de ruiter maakt een bit vriendelijk of onvriendelijk".

100% mee eens, kan het niet beter omschrijven !

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:54

Ik rij zelf bitloos maar ALS ik met bit rij doe ik het met dubbelgebroken

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:54

Mijn paard loopt het fijnste op een simpele dubbelgebroken K&K bit.
In mijn kast hangen ook alleen dubbelgebroken water, of bustrensen. En een pessoa maar dat is waardeloos.
Bit moet voor mij niet te dun zijn, maar ook weer geen mond vol.

Overigens ben ik mijn sterke paard bitloos gaan rijden.
Die is met geen enkel bit fijn te rijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:58

Het bit wat je paard het fijnst vind ;) . Ik heb het idee dat veel paarden toch ook een persoonlijke voorkeur hebben niet alleen dat het goed past maar ook wat betreft waar de druk terecht komt of hoe stil het bit is lijken sommige paarden een voorkeur te hebben.

Als je een paard hebt wat niet moeilijk doet zou ik denk ik gewoon kiezen voor een ongebroken of dubbelgebroken trensje en de dikte een beetje af laten hangen van de grote van de mond.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:07

MelanieB schreef:

:j

voor mijn bijrijdpaardjes heb ik 2 dubbelgebroken bitjes. Enkel is inderdaad niet fijn! Je geeft maar een beetje druk en er vormt zich een punt in de mond van je pony. Niet prettig... -O-

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:10

Kan de tong van je paard tussen een dubbel gebroken stukje van bit komen?
Ik heb het maar gehoord, ik denk ik vraag het even aan jullie :)