Stress met bitje in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KanjerLove

Stress met bitje in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:32

Ik en mn zusje hebben dus 2 pony's, en 1 daarvan is aan de grote kant, en zijn we een maandje of 3-4 geleden begonnen met het inrijden, zadel en hoofdstelletje geleent van een vriendin, en uiteindelijk dus ook gekocht. Ik heb al die tijd mn pony ingereden zonder het bitje, dus gewoon met halster. Het hoofdstel deed ik gewoon in, paar rondjes lopen (er naast) en daarna gewoon weer eruit gehaalt. Nu rij ze echt heerlijk. Makkelijk te sturen met lichaam en benen, af en toe de teugels nodig (ik werk met Natural Horsemanship enz.) Ik rij daarom vaak met het bitloze hoofdstel, ik wil ook dol graag gewoon met een gewoon hoofdstel kunnen werken (met bit). Dit heb ik zoals je al gelezen had, wel elke keer herhaalt, maar niet echt mee gereden. Dus afgelopen maand geoefent met het bit te rijden, maar nu is het probleem dus dat ze heel erg stresserig is, en ik haar moeilijk kan sturen, qua lichaam, benen en teugels. Ze probeert het liever te ontwijken om het kort te zeggen. Dus ik een training daarna hoofdstelletje ingedaan, en weer gekeken, precies hetzelfde, dus ik even het simpele halstertje erover heen gedaan, en daar de teugels aan gedaan. Is wel minder, wat makkelijker te sturen maar nog zo ontzettend stressig. Nadat ik 5 minuutjes even zo gereden heb, het hoofdstel afgedaan en gewoon met halster gereden, duidelijk verschil, harstikke rustig, en komt heerlijk door de bocht (amper teugeltjes voor nodig).

Zolang ik weet is ze nooit eerder ingereden (of bereden geweest), ze is nu 7 jaar geworden op 2 juli.
Als ik gewoon het bitje in doe kauwt ze er na een halve minuut (of eerder) niet meer op, maar zodra ik er gewoon mee op wil rijden is het een probleem.

Ik weet niet precies wat ik nu moet doen? Gewoon proberen te oefenen, en herhalen.. Of gewoon op bitloze hoofdstellen houden?

P.s: Hoofdstel en bit is correct in orde, goedgekeurd! Ook in de mond zelf niks aan de hand, ook na laten kijken. Ook nog naar laten kijken of ze er pijn van had kunnen hebben , maar dit was niet het geval. Dus denk dat het zo is omdat ze het niet gewend is.. Ik wil graag jullie hulp horen..

(sorry voor lang verhaal)

tamary

Re: Stress met bitje in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:33

Wat voor bitje heb je voor haar?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:37

Een ander bitje proberen? Er zijn veel verschillende bitten en mijn paard loopt op de een ook veel beter dan op de andere. Wat voor bit heb je nu precies? Enkelgebroken, dubbelgebroken of een ongebroken bit? Daar zit veel verschil in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:38

Wat betekent Natural Horsemanship enz. ?
Wat doe je dan nog meer?

Wat je misschien kunt proberen haar een hoofdstel met bit in te doen.
En ook het bitloze hoofdstel eroverheen. Dan rij je met het bitloze hoofdstel maar kan ze aan het bit wennen.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:46

Tamary: Ik heb momenteel een ongebroken bitje (werd aangeraden in een paardenzaak toen ik het verhaal had uitgelegt.), het hoofdstel wat ik leende van mn vriendin was enkelgebroken, maar toen heb ik er niet mee gereden, had al gauw mn eigen hoofdstelletje:)

miss_lizje: Kijk even bij het antwoord van Tamary

mika11: Natural Horsemanship, is op een natuurlijke wijze werken met je paard, neem bijv. grondwerk, basis, vrijheidsdressuur, bitloos rijden (groen inrijden), zonder zadel rijden, overstappen naar neckrope (touw om hals) en dat soort dingen. Daarom rijd ik heel erg veel op de been en met het lichaam, en weinig met de teugels.. Ik heb dat al geprobeert, maar dan gewoon met het halstertje, dit was wat makkelijker te verstellen dan een bitloos hoofdstel (ook wel makkelijk, maar wist anders de 'juiste' maat niet meer) maar heeft dan wel dezelfde werking. (lees anders het laatste gedeelte van mn verhaal)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:12

Ik weet wel wat NH is, alleen niet wat je met dat enz. bedoelde :D

Een instructeur zoeken die op NH manier lesgeeft?

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:15

mika11: Nouja dat zijn er heel erg weinig of helemaal niet in onze buurt. En het gaat er ook niet om hoe ik verder kan gaan met NH maar hoe ik het stresserige gevoel van mn pony weg kan halen als ik even met bitje wil rijden. Heb je/jullie daar nog tips voor?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:24

`Zo snel mogelijk hulp zoeken, dit gaat duidelijk boven jullie kunnen! Een ouder onbeleerd paard beleren is moeilijker dan een 3/4 jarige.
Waarschijnlijk heeft deze al slechte ervaring met een bit, of jullie doen het te snel, verkeerd! `Een stang (ongebroken) bit is voor een paard dat geen bit is gewend nu niet de juiste oplossing !

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:31

aerdenhout1 : Mmm.. Welk bitje is dan wel het handigst om te gebruiken?? Wij doen echt rustig aan, en we hebben met een ervaren iemand al ingereden. Daar ligt het niet aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:33

Bus trens of dubbel gebroken b.v? `Een stangetje kan wel, maar dan een kluifje, dat is een rubber stang die vriendelijk is voor de lagen in de mond van je paard. Anders is voorlopig bitloos...als hij daar wel fijn op te rijden is...ook een optie.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:35

aerdenhout1: Dankjewel, ga weer eens even op zoek. Waarschijnlijk is ze het ook nog niet heel erg veel gewend aan geraakt. En rij tot nu toe verder voor het echte rijden ook gewoon bitloos, als het nadat ik een ander bit, na oefenen, en hulp heb gehad nog steeds niet werkt. Zal ik waarschijnlijk gewoon op bitloos houden, en met mate oefenen met het bitje.. Altans zo denk ik momenteel even er over na..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:39

Je kunt haar eerst eens longeren met een bit in. Wat doet ze dan? Afhankelijk van de reactie daarop kun je een verder plan maken. Je zou haar dan heel licht bij kunnen zetten zodat het ze went aan het gevoel dat er contact met het bit is.
Het is natuurlijk best even wennen, iets in je mond als je dat niet gewend bent. Doe maar een paar stapjes terug met inrijden (zoals weer longeren) en neem daarin het gebruik van het bithoofdstel mee.
Het allerbelangrijkst is dat JIJ je zelf niet anders gedraagt. Ontspan je, let op je ademhaling en probeer zoveel mogelijk hetzelfde te doen als wanneer je bitloos rijdt. Succes!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:44

Motje11: Heb al 1 x gelongeert met het bitje in, ze luisterde prima. Maar probeerde wel snel wat naar buiten te gaan, waardoor ik soms goed beet moest houden, omdat ze zo sterk was. Ik heb van het begin al een bit bij haar in gedaan, en na nog niet eens een halve minuut stopt ze met op het bitje te kauwen, en is er helemaal niet meer mee bezig, en ook gewoon rondjes lopen doet ze perfect, heb net nog ook even het hoofdstel met bit ingedaan, en halster erover heen (en aan het halster de teugeltjes aan vast gedaan), Nu is ze al veel ontspannender, en kauwt er ook niet echt meer op. (heb net even nog geprobeert, 2á3 rondjes) Misschien hebben jullie er iets aan. moet ik hier nu mee doorgaan? Want zie hier nu wel weer vooruitgang in..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:50

Klinkt goed. Ik vind het heel normaal dat ze in het begin even aan een bit moeten wennen, dat zie je bij het aanrijden van het begin af aan met bit ook. Wat je in dit laatste stukje beschrijft klinkt heel normaal.

Je vraagt of je er mee door moet gaan. Tja, dat ligt eraan wat je wilt. :) Als je met bit wilt kunnen rijden dan zou ik zo doorgaan.
KanjerLove schreef:
ik wil ook dol graag gewoon met een gewoon hoofdstel kunnen werken (met bit)

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:56

Motje11: Tja dat is bij de meeste paarden zo dat ze er even aan moeten wennen, daar heb ik ook echt geen problemen mee. Kijk wat ik schreef over dat ik dolgraag gewoon met een gewoon hoofdstel zou willen werken is natuurlijk prachtig als dat natuurlijk ook echt zou kunnen. Maar als dat natuurlijk er niet in zit, dan vind ik het ook niet zo'n groot probleem, dan blijf ik gewoon lekker bitloos rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:30

aerdenhout1 schreef:
Bus trens of dubbel gebroken b.v? `Een stangetje kan wel, maar dan een kluifje, dat is een rubber stang die vriendelijk is voor de lagen in de mond van je paard. Anders is voorlopig bitloos...als hij daar wel fijn op te rijden is...ook een optie.

Een bit zonder scharen is geen stang. TS gebruikt zo te lezen een ongebroken trens, dat is één van de vriendelijkste bitten. Behalve als het van rubber is, want dat kan schuren in de mond en zo brandwondjes veroorzaken.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:50

hestejente ik gebruik inderdaag een ongebroken trens zonder rubber..

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:01

Misschien is het paard te gewent aan bitloos rijden en moet ze wennen aan de bit??
Het kan ook dat de bit te groot of te klein is?? Dat kan namelij ook vervelend zijn....
Sorry als dit antwoord al eens is gegeven....
Veel succes!!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:03

Serena_ Mmm.. Ik heb haar wel bitloos ingereden, maar daarnaast ook meteen gewoon het hoofdstel van te voren (of erna) even ingedaan, en er gewoon even naast gewandeld, dat ging/gaat super!
We hebben haar mond opgemeten en de juiste maat gekocht;) Daar ligt het niet aan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:41

Toch vreemd dat de ruitersportzaak dat advies geeft, het enige juiste mondstuk is namelijk het mondstuk dat jouw paard het minst vervelend vindt. Het een is niet beter dan het ander, er is alleen dat wat het paard bevalt, of niet.

Persoonlijk ben ik altijd een voorstander van ongebroken trensen, maar bij mijn eigen paard hoef ik daar echt niet mee aan te komen. Oke, een dubbelgebroken KK dan. Nou vergeet het maar. Enkelgebroken vond ik helemaal niets, maar de paardentandarts heeft gekeken naar de anatomie van zijn mond en raadde juist enkelgebroken aan. En meneer loopt er prima op. Ondanks dat ik het een waardeloos ding vind.

Blijf dus niet te krampachtig bezig met enkelgebroken maar vraag je paardentandarts eens om bitadvies. Ongebroken kan voor paarden met een dikke tong erg onprettig zijn, evengoed kan dubbelgebroken te wriemelig zijn, of het gehemelte te laag voor een enkelgebroken. Alleen een "dit is het want dat hebben ze gezegd zonder het paard zijn mond te kennen" bestaat niet.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:07

Vroeg me meteen af waarom je eigenlijk met bit wilt rijden?

Daarnaast een instructeur klassieke dressuur, sluit mooi aan bij NH (heb zelf ook die combinatie, gaat uitstekend). Is misschien makkelijker te vinden dan een NH instructeur.

Ik rijd zelf ook op kunststof (niet rubber) ongebroken trens. Heel zacht, ook groene pony. Heeft ze ook wel echt even aan moeten wennen, een bit uberhaupt. Mijn probleem is precies andersom: ik kan haar nu alleen met bit rijden en wil graag bitloos. Ik heb een africhtingshoofdstel. Die hebben een lage neusriem, waar je ook teugels aan kan maken. Zo heb je de mogelijkheid om twee paar teugels vast te maken en gelijdelijk de overgang te maken. Er zijn ook kaptooms waar je ook een bit aan kan hangen.

Mijn paard was met bit beleerd, en de overgang naar bitloos is voor haar niet logisch. Het kan voor een paard echt iets totaal anders zijn, met of zonder bit. En ze hebben ook echt tijd nodig om aan t bit te wennen. Die van mij heeft n paar keer geprobeerd t uit te spugen, maar wel dan de hele tijd dat ik er op reed. Toen bitloos geprobeerd en ze was er echt niet op te rijden, ze werd er heel paniekerig van. Dus toen maar met bit en een neusriem (die lage). Moest ze echt even doorheen, maar nu gaat t prima. En een hele goede instructrice, die heeft me nu al erg veel geholpen. De mijne werd van andere dingen erg nerveus. Nu is ze eigenlijk al de rust zelve (na drie rijlessen en een longeerles).

Succes!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 08:24

delerium: Je hebt gelijk idd, waarschijnlijk hebben ze het gezegt omdat het 'vriendelijkste' bitje is. Altans dat word gezegt, ik ga nu gewoon even op zoek naar andere bitjes.

Gineke: Waarom ik graag nog met een bitje wil kunnen rijden is niet echt heel noodzakelijk, ik vind het ook echt geen probleem zodra ik met bitloos hoofdstel moet blijven werken, het is alleen soms wel wat handiger. Zelf doe ik Vrijheidsdressuur en die kant op, en lees ik vaak dat het bitje soms net iets extra's verduidelijking kan geven. Maar moet even kijken;) Wel lastig dat jouw paard juist niet naar bitloos wil, misschien kan je gewoon hoofdstel omdoen en dan nog een 'stal'halster eromheen doen? En daar de teugels aan bevestigen? (En ook teugels aan het hoofdstel voor als het echt niet lukt.)

Nouja, als iemand nog wil reageren? Tips? of ideeën heeft, laat het me weten!:D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:13

RT-P --> HAR

dieseltje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:09

waarom zou je met bit gaan rijden als het bitloos goed gaat
ik rij zelf bit en boomloos en dat bevalt prima en het is ook veel beter voor de mond van het paard om bitloos terijden
en er zijn tegenwoordig suppermooie hoofdstellen zonder bit

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:27

dieseltje01: Ik wil graag zowel zonder als met bitje kunnen rijden, lukt het niet; dan hoeft het ook niet perse. Ik ben het gewoon aan het proberen