Gezocht Lepeltrens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Millene

Gezocht Lepeltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:02

Hoi bokkers,

Ik ben voor mijn paard opzoek naar een Lepeltrens.
Heb nu een rubberen Lepel om zijn bit gedaan, maar merk dat het voor mij als zowel voor hem niet echt prettig ligt in zijn mond.

Zonder Lepel is helaas geen optie, want hij gooit iedere keer zijn tong erover.

Wie kan mij hier aan een goedkope Lepeltrens helpen?
http://www.google.nl/imgres?q=Lepeltren ... 29,r:0,s:0

Het liefst omgeving Tiel/Geldermalsen/Wamel/Zaltbommel/Veenendaal om het op te halen.

Graag pb'tje met een foto zou fijn zijn.

Groetjes..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:14

Waarom een lepel....... daarmee doe je het paard alleen maar meer pijn......

CoSnuf

Re: Gezocht Lepeltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:26

Oeh ja, iedereen moet zijn eigen keus maken. Maar inderdaad wel even de vraag waarom lepel? Weet je waarom je paard zijn toch er over gooit? Omdat iets hem pijn doet. Dus ik zou eerst even proberen uit te zoeken wat je paard pijn doet. Voor dat je hem nog veel meer pijn gaat doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:35

Een ander bit kiezen dan je hebt?

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:39

Best Gerda20,

Ik heb het paard nu net 1 week hier. Bij de vorige eigenaar reed zij hem met een rubber bit lepeltje, ging daar opzich wel goed, maar merk gewoon dat hij dat niet lekker vind zo'n stuk in z'n mond :( en dat vind ik sneu.. Heb het paard toen alleen met enkel gebroken bit gereden, tong erover. Heb dubbelgebroken bit geprobeerd, tong erover. Heb toen naar rubber dubbel gebroken bit gedaan (ivm zijn gehemelte wou ik eerst van alles proberen voordat ik aan een lepelbit zou beginnen) ging ook tong erover. Heb mensen laten kijken ivm met m'n handen, doe ik dat dan verkeerd, maar dat was ook niet het geval.

Jij nog tips? Want heb al aantal bitten geprobeerd, maar iedere keer die tong erover. En bitloos vind ik geen optie.

Gr.

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:41

@xxmaxx;

Zoals je hierboven lees heb ik al een aantal dingen gedaan.. en bitloos vind ik voor mezelf geen optie.
Dus als jij nog wat anders weet? graag??

Groetjes

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:57

Millene schreef:
@xxmaxx;

Zoals je hierboven lees heb ik al een aantal dingen gedaan.. en bitloos vind ik voor mezelf geen optie.
Dus als jij nog wat anders weet? graag??

Groetjes

Dan is er toch echt een andere oorzaak. Je hebt het paard net een week zeg je. Door een lepel te gebruiken laat je symptomen van een probleem verdwijnen, maar daar mee is het niet opgelost. Er is echt een oorzaak waarom de toch over het bit gaat. Misschien toch nog verder zoeken?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:59

Waarom is bitloos geen optie? Heb je het al een keer geprobeerd? Straks reageert het paard er heel goed op

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:14

@xxmaxx;

En dan een correctiebit? Dat is een gelijke bit, dus niet gebroken.. zou het paard dan minder last daardoor hebben van zijn gehemelte, en kan dan alsnog niet tong erover heen brengen?

Is maar een suggestie.. probeer echt iets te zoeken voor hem.. want heb echt het beste met hem voor :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:18

Heeft hij misschien weinig ruimte in z'n mond?
Als dat zo is, dan heeft hij gewoon niet genoeg ruimte voor een bit en zijn tong.
Dan zou een dunner bit misschien helpen?

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:30

@mika11;

Had ik inderdaad ook al naar gekeken met iemand erbij :) Maar daar kwamen we eigenlijk allebei tot de conclusie dat hij zeker geen te kleine ruimte heeft. Maar na het eten ga ik weer naar hem, kan altijd nog even een 2e keer kijken :) gewoon voor de zekerheid :)

Hij is wel ontzettend braaf zonder het rubberen lepeltje eraan. Ookal gooit hij zijn tong erover, rent hij niet weg, hij gaat niet lopen vervelen, alleen hangt z'n tong heel veel naar buiten. (beetje raar gezicht af en toe).. Maar zodra ik dan toch het rubberen lepeltje erin doe, vind hij het vervelend (wat ik overigens heel goed snap). Hij gaat dan beetje tegen stribbelen..

Bitloos rijden vind ik echt puur voor mezelf geen optie.. (Ik wil altijd wel ergens een redelijke controle over hebben) heb ik dat niet, dan krijg ik het best benauwd. En als je bitloos rijdt (het woord zegt het al) heb ik het idee dat ik geen controle meer over hem heb, en dat benauwd me dan gewoon :(..

Gr.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:33

Misschien kun je eens samen met de tandarts kijken naar een geschikt bit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:40

is het een draver (geweest?)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:43

Nou zoals ik het lees is die wel braaf. Dus is het zeker geen pesten wat hij doet. Ik denk echt dat je paardje ergens pijn heeft. En inderdaad een paarden tandarts is misschien even een optie. En dat zijn de kosten ook nog niet zo. Je mag natuurlijk zelf weten hoor als je een lepel bit wil aanschaffen maar het zou zo zonde zijn als je hem meer pijn zou doen terwijl je paard eigelijk zo lief voor je is. Maar goed dit is geen discussie forum dus ik zal stoppen haha.

En het is niet om je aan te vallen hoor zeker niet. Alleen het zou jammer zijn als je de band zou verpesten en hem pijn zou doen. Ik denk dat je met de tandart een stuk wijzer word. En ook uitleggen wat je ons uitlegd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:44

Bokkers... dit is gewoon een zoektopic, geen discussie/meningtopic?

TS is niemand een verklaring schuldig. :n

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:51

MelanieB schreef:
Bokkers... dit is gewoon een zoektopic, geen discussie/meningtopic?

TS is niemand een verklaring schuldig. :n

Ze zegt zelf dat ze eigenlijk nog steeds een oplossing zoekt. Daarbij willen de mensen haar gewoon helpen! Omdat er misschien wel een andere oplossing is dan de lepel

Maar TS, over dat correctiebit, je zou zelf bitten moeten proberen. Natuurlijk beetje raar om bitten te gaan kopen. Misschien van vrienden of stalgenoten vragen of je een keer hun bit mag lenen (als de maat goed is). Tijdens het rijden met een andere bit moet je er dan gewoon weer op letten, bij het ene bit gooit je paard zijn tong er telkens over heen, als je dan weer een beetje hebt van iemand anders waarbij hij het maar enkele keren doet, dan krijg je misschien idee van: hee bij dit bit doet hij het minder, en meer in de richting van dat bit kijken. Of er nog variaties van zijn. Ik bedenk ook maar wat, ik wil je graag helpen, omdat een lepel meestal niet de oplossing bied voor de oorzaak!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:52

@Maxx, tsja ik lees alleen de OP, en daar vroeg ze niet naar tips of meningen oid. Vind gewoon beetje vreemd dat iedereen gelijk aanvalt op de lepeltrens (niet dat ik het een goed bit vind, maar wie ben ik om te gaan zeggen dat ze het niet moet gebruiken en mijn mening te geven)..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:00

Nou wie doet dat dan? Daar is bokt een beetje voor. Mensen geven gewoon kritiek/reacties. Dat gebeurt dagelijks dat is niks raars. De bokkers hier proberen hulp te geven, misschien dat ze ook iets anders kan proberen, ik vind niet dat er echt aangevallen wordt, zie het meer als hulp omdat je met de lepel niet oplost maar vermijd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:02

In dat geval, dan zou dit topic dus verplaatst moeten worden naar HAR oid. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:04

Hier bij de ruitersportzaak mocht ik een paar bitten uitproberen voor 1 of 2 dagen.
Als ze maar niet beschadigd waren kon ik ze zo weer terugbrengen.
Zo ben ik toen aan een bit gekomen (ook paard met gevoelige mond).
Dat is ook nog een optie.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:11

Heb al getemd. Maar mika dat is inderdaad de juiste oplossing!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:19

Na mijn idee voelt de TS zich ook niet aangevallen hoor. We geven meningen en advies. En zoals ik de antwoorden van de TS lees. Vangt ze dit in mijn ogen erg goed op. En zal ze er niet van wakker liggen en denkend waarom vallen die mensen mij zo aan..... Voor mijn gevoel denken we met haar mee zonder gemene bedoelingen en vangt ze dit gewoon goed op. Geen reden voor paniek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:49

Ik denk zelf niet dat een lepel de oplossing voor het probleem is
visualiseer (of leg) zelf maar eens een lepel op je tong. Dit geeft een beklemmend gevoel, wat bij ons mensen zelfs kokhalzen kan veroorzaken.
Ik denk dat je er meer mee geholpen bent, les te nemen van iemand , die een klassieke ondergrond heeft, zodat je met heel weinig, of geen teugelhulp kunt leren rijden.
Het komt nog wel eens voor, dat dravers dit bv doen.
Die ervaren op jonge leeftijd erg veel druk in de mond met koersen of oefenen, en gooien ook hun tong over het bit. Daar wordt meestal met hardere middelen gewerkt (niet allemaal hoor) door met pantys de tong vast te binden en dus de tong er niet overheen kan.
vandaar mijn vraag, is het een draver.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:31

EA-GZ-RP => HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:41

Wanneer een paard z'n tong over het bit of uit z'n mond legt of achter het bit opkrult, dan is dit een uiting van verzet.
Géén verzet in de zin van "ik heb geen zin", "ik doe het lekker niet" of "klieren" oid (wat veel mensen wel als zodanig interpreteren), maar verzet omdat hij iets niet prettig vindt, gehinderd wordt of pijn heeft.
Het paard zegt in feite AU tegen de ruiter.
Wanneer de ruiter dmv een tonglepel (of aangesnoerde sperriem) het 't paard onmogelijk maakt om nog langer AU te zeggen, ben je dus heel wreed bezig en is het pure kwelling voor het paard.

Anatomisch gezien kunnen er allerlei oorzaken zijn waarom dit paard z'n tong over het bit gooit.
Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit.
Ook de aanwezigheid van hengstentanden en wolfskiesjes kunnen veel pijn veroorzaken en het paard doen besluiten om z'n tong tussen het tandje en het bit (proberen) te leggen.

Dus: laat een kundige gebitsverzorger goed de mond inspecteren. Nièt alleen de kiezen en of er haken zijn, maar echt de hele mond.
Mocht er geen aanwijsbare oorzaak zijn dat je paard z'n tong over het bit legt, dan is géén bit nog altijd de beste optie.