Welk bit voor springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

courtjuh

Welk bit voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:22

Ik rij zelf nu M dressuur met een Dubbel gebroken watertrens.

Echter ga ik nu de springsport in en heb het idee dat mijn watertrens nu niet alles is. Het is een fanatieke burg raaf die zich niet zomaar laat tegenhouden door een watertrensje....

Uiteraard rijd ik met een borsttuig ;)

Ik vraag eigenlijk naar jullie ervaring met springen en het soort bit wat jullie gebruiken.
Ik zoek hierbij naar ervaren springers die ook bijv vaak springen ( wedstrijden ) en dus ook te maken hebben of hebben gehad met hete paarden.

Ieders mening is welkom!

lovepalomina

Re: Welk bit voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 04:22

Ik rijd nu met een yankeebit, maar het verschilt per paard, als je begint met iets scherpers moet je eerst kijken hoe hij op een enkel gebroken (d) trens reageerd. Je moet niet zonder na te denken meteen een pelham ofzo er ingooien ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:13

Geen springcrack, wel een hobbymatige wedstrijdspringer in 't bezit van een bloedfanatieke Burggraaf. :D

Ik heb, na jaren prutsen, eindelijk de juiste combinatie gevonden: een ongebroken bustrens met een mexicaanse neusriem. Heb veel dingen uitgeprobeerd: Hannoveraanse neusriem, gecombineerde neusriem, verschillende bitjes waaronder gewone dubbelgebroken trensjes en pelhams. Allemaal net niks.

In combinatie met goede springinstructie en het juiste harnachement kan ik nu eindelijk fijn springen.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:33

Bedankt voor jullie info..

Zijn er nog meer mensen die hun bit ervaringen met mi willen delen?

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:36

Rij mijn paard dressuurmatig ook gewoon op dubbelgebroken en met springen omdat meneer graag heel hard na de sprong toe rent en daarna ook niet echt te stoppen is (alleen omdat hij het leuk vind) heb ik er een rolletjes bit in met koperrolletjes. met een mexicaanseneusriem. WErkt super bij mij

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:36

Ik zweer bij een Myler bij mijn huidige paard. Racekonijn hiervoor reed ik op een pessoa maar met de huidige bitregels had ik daar mooi een probleem mee gehad.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:40

Ongebroken happy mounth bitje (watertrens) met mexicaanse neusriem

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:43

Het bit waar je hem dressuurmatig goed mee kunt rijden is ook het beste bit voor het springen.
Als je hem op M niveau hebt moet je hem toch al goed terug kunnen rijden, oefenen op lage hindernisjes en leer hem te wachten. Rij dressuurmatig in een bak waar een parcour staat opgesteld, oefen met balken voor en na de hindernis en in-uitjes.

Ik weet niet hoe lang je er al meer rijd en of je geklasseerd bent?
Mochten ze echt het bit pakken dan pak ik er weleens een dun watertrensje bij, zo'n bitje van een cm dik maar ik heb de beste ervaringen juist met een zachter bitje, rubber D trens of flexibele rubber stang.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:45

Hier word gedressuurd met een ongebroken watertrens icm een gecombineerde neusriem, en er word met het zelfde bit en hoofdstel gesprongen.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:06

anneliesdj schreef:
Het bit waar je hem dressuurmatig goed mee kunt rijden is ook het beste bit voor het springen.
Als je hem op M niveau hebt moet je hem toch al goed terug kunnen rijden, oefenen op lage hindernisjes en leer hem te wachten. Rij dressuurmatig in een bak waar een parcour staat opgesteld, oefen met balken voor en na de hindernis en in-uitjes.

Ik weet niet hoe lang je er al meer rijd en of je geklasseerd bent?
Mochten ze echt het bit pakken dan pak ik er weleens een dun watertrensje bij, zo'n bitje van een cm dik maar ik heb de beste ervaringen juist met een zachter bitje, rubber D trens of flexibele rubber stang.

Ja ik ben M dressuur geklasseerd.

Mijn merrie is heel braaf met het springen en lage hindernissen gaan prima, maar zodra hè hoger wordt word ze fanatieker. Ik vind datje het terugrijden met dressuur niet kunt vergelijken met terug rijden tijdens het springen en zeker niet voor een hindernis. Ik praat namelijk over sprongen van 1.10 en min pony is maar 1.56 dus de snelheid heeft ze wel nodig, maar ik wil haar wel kunnen regelen mocht ze niet helemaal lekker uitkomen... Ik hoop dat zo mijn verhaal duidelijk is..

Ik gebruik dus wel een martingaal maar heb het idee dat ik haar hiermee te veel dwars zit in de mond uiteindelijk en zoek ik dus liever naar een iets scherper botje, wat dus iets meer inwerking geeft waardoor ik met een kleine hulp duidelijker kan zijn.

Mijn pony denkt namelijk echt niet aan de dressuur regels tijdens het springen... :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:49

courtjuh schreef:
Mijn pony denkt namelijk echt niet aan de dressuur regels tijdens het springen... :')

En daarom moet je dat dus oefenen ;)

Met terugrijden bedoel ik niet dat je langzamer moet gaan maar meer vanuit een verzamelde galop op de hindernis af komt. Als je paard verzameld gaat en in een normaal tempo galoppeert kan ze prima springen, daar heb je echt niet meer snelheid voor nodig. Als je sneller gaat krijg juist een meer uit elkaar gevallen galop waardoor de sprong vlakker wordt en de afdruk minder, bovendien zal ze dan ook sneller slordig worden.

Maar als je al 1,10 springt ben je dus niet net begonnen met concoursen? Rijd je bij de pony's of paarden?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:38

Snelheid heeft niks met een goed rondje springen te maken. Je paard hoort in een mooi basistempo met genoeg ritme gewoon een hindernis van 1.10m te kunnen springen. Probeer in een lijn je paard een aantal keer stil te zetten op, zeg een meter of 10 van de 1e en/of 2e hindernis af. Als ze dit oppakt zonder naar de hindernis door te trekken kun je een keer wél die hindernis nemen.
Edit, om onduidelijkheden te voorkomen, ik bedoel dus niet in een keer vanaf die 10 meter op de hindernis af rijden, maar gewoon in 1 keer door. Als je pas op kortere afstanden naar de hindernis toe laat lopen gaan ze júist zo ongecontroleerd lopen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:41

Mijn pony wordt ook gesprongen op zijn dressuurbitje; dubbelgebroken aurigaan watertrens. Ik spring ook 1 meter en hoger (b/l), maar als je hem in de B niet rustig over een sprong heen krijgt, hoe gaat je dat dan in de L of M lukken?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:43

Hoi! Ik zou je bit niet veranderen voor het springen! Als je je bit zwaarder moet maken om een paard tegen te houden is dat echt niet goed! Gewoon klein beginnen en blijven oefenen op die controle! :)

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 18:37

Ik begrijp gewoon niet als iemand advies vraagt voor een bit iederewen meteen denkt dat je niet kunt rijden, je geen controle hebt, je geen les hebt enz... Ik dank degene die hun ervaring met mij delen :) en niet degene die mij terechtwijzen op het rijden zonder dat ze mijn pony kennen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:40

Ik persoonlijk ben als je voor hefboomwerking wil kiezen fan van Myler.
Dan met of zonder tongboog is een kwestie van proberen, sommige paarden lopen nou eenmaal beter met.
Het heeft niets te maken met hoe scherp een bit is om een tongboog te hebben.
Die mondstukken zijn ongebroken en kunnen dus niet knijpen, maar kunnen wel los van elkaar bewegen en daardoor erg duidelijk zijn.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:50

Gewoon hetzelfde bit als waar je mee dressuurt. Je paard lastig kunnen terugrijden is een kwestie van oefenen, daar heb je geen scherper bit bij nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:56

Wij dressuren met een dubbel gebroken water trensje. Springen nu (M) met het zelfde bit. Maar in het begin was het levens gevaarlijk om zo rond te rijden om de dood eenvoudige reden dat de rem geheel weg was terwijl ze dressuurmatig toch echt wel voor elkaar was.
Paard was M1 geklasseerd toen we zijn begonnen met spring wedstrijden. Ze ging toen als een raket door de baan. Levensgevaarlijk.
Hebben er toen voor gekozen om met een pessoa te gaan springen. De sterkte kan je ook nog iets aan passen. Dus mochten ze het eerste rondje fijn te rijden zijn kan je hem altijd bij stellen. Tenslotte is dat een kwestie van de teugel plaatsing veranderen.
Door de ervaring is ze wel rustiger geworden in het parcour. We hebben daarom ook lang in het B gesprongen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:57

courtjuh schreef:
Ik begrijp gewoon niet als iemand advies vraagt voor een bit iederewen meteen denkt dat je niet kunt rijden, je geen controle hebt, je geen les hebt enz... Ik dank degene die hun ervaring met mij delen :) en niet degene die mij terechtwijzen op het rijden zonder dat ze mijn pony kennen :)

En je denkt serieus een goed advies te krijgen van mensen die vanachter hun pc hun 'ervaring' met jou delen? Hoe kan iemand die jou en je paard niet kent of ooit gezien heeft jou adviseren watvoor bit je moet gebruiken?
Het advies om dressuurmatig bezig te gaan is het zinnigste advies wat je hebt gekregen en kunt krijgen.
Je wilt toch niet zeggen dat je controle hebt met springen? Dan had je dit topic niet geopend denk ik.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:54

Ik sprong met mijn fanatieke E-pony ook op een dubbelgebroken watertrens.
Dit was het enige bitje wat lekker ging, andere bitten gingen klapperen.. ( die hoorde je).
Die van mij was ook bloedfanatiek en wanneer het hoger werd had ze natuurlijk snelheid nodig maar hoe hoger hoe rustiger bij mij.
Veel oefenen en niet oplossen met een ander bit denk ik.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:01

Gewoon met je trensje gaan springen! Zeker geen sterker bit erin gaan hangen, het is een kwestie van trainen en veel oefeningen doen om meer controle te krijgen.
Neem springles en overleg over een paar maanden met je springinstuctrice hoe je het met councours het beste kan starten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:02

Uitproberen, eerst lekker op je dressuurbit.

Mijn vorige paard sprong, dressuurde en zelfs crossde ik met hetzelfde bit.
Mijn pony spring en cross ik op een Pelham.
Mijn huidige paard sprong ik een tijdje op Pelham, hij reageert hier echter niet fijn op door het verbindingstukje, dus ben weer overgestapt op zn dressuurbit en nu loopt ie er super op. Is echt even uitproberen. :j

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:05

ik zou een appelstang is proberen is ook nog wel een vriendelijk bit,
is eigenlijk voor de overgang van strans naar stang en trens, ik heb er met mijn oude paardje heel wat wedstrijden mee gesprongen.
mijn huidige paard heb ik op een dun dubbelgebroken bitje met een plat stukje loopt die ook super op.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:19

Ook ik heb nu de combi gevonden voor mijn race konijn...
Ongebroken bustrens ( gebogen stangetje dus) met een mexicaanse neusriem.
(+ een hoop zekerheid en rust van uit mezelf ;) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:22

Een ongebroken bit is geen stang.
Een stang is als die hefboomwerking is. In feite is het ongebroken bitje het meest vriendelijke bitje wat er is en sommige lopen er erg fijn op, sommige totaal niet.