Anatomica: Octant of Orion

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Anatomica: Octant of Orion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 09:44

Sinds maart heb ik een nieuw paard. Deze heeft een enorme schoft en het was een flinke klus om een passend zadel te vinden.
Eindelijk een zadel gevonden wat goed lag voor hem: kan ik er niet op zitten. Paard houdt zich daardoor in de bovenlijn wat strak, waardoor doorzitten niet zo fijn is voor zowel hem als mijzelf.

Bij zijn vorige eigenaar heeft er altijd een Anatomica op gelegen, waardoor ik ook hiernaar teruggrijp.
Dinsdag komen ze van Anatomica zadels passen.
Nu schijnt de Octant prettiger te zijn als de Orion, maar graag hoor ik verhalen van jullie uit eerste hand, wat jullie voorkeur heeft.

Voor mezelf vind ik het wel prettig om bovenbeenwong te hebben, maar ik houd niet van een gedwongen zit.
Welk model zouden jullie kiezen?

Link naar een plaatje van beide zadel tegelijk:
http://www.drunensruiterhuis.nl/anatomi ... zadel.html

AJM

Re: Anatomica: Octant of Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:19

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een zadel voor mijn nieuwe paard.
De Anatomica Ocant spreekt mij het meest aan.
De Octant heeft meer kniewrong, dus (voor mij iig) een stevigere zit.

Ik lees eventjes mee!
:)

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:20

Je kunt het best eventjes gaan proefzitten, dan weet je welke je zelf het lekkerst vindt!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:18

Puur wat je zelf fijner vind, aan de Orion heb je net wat minder steun dan de Octant. Ik weet niet of je weleens op een Euroriding Luxor hebt gezeten? Die zitten in ieder geval hetzelfde. :) Ik heb zelf wel een onafhankelijke zit en houd niet zo van een gedwongen, diepe zit. Gelukkig kan ik op beide soorten fijn zitten. Ik ga dinsdag mijn bruine Octant ophalen, helaas past de Orion niet op mijn andere paard (die moet een boommaat groter hebben).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:20

Ik heb voor mijn paard de orion.. Ze hadden toen de octant ook nog niet. Het is een super fijn zadel. Het ziet eruit als een zadel met hele diepe gedwongen zit, maar het valt mee.
Ik heb ook eentje met extra lange zweetbladen voor mijn lange bovenbenen zodat mijn knieen niet over de wrong heen komen.

Ik zou als jou was, ze allebei proberen en zelf kijken waar je het beste op zit en het beste voor je paard is!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:37

Als het goed is, wordt er vanalles meegenomen. Van nieuw naar gebruikt, bruin en zwart en Octant en Orion.
Mijn voorkeur gaat uit naar donkerbruin, maar als ik daar niet lekker op zit of hij ligt niet perfect, dan gaan we gewoon verder voor een ander modelletje. Ze nemen ook alleen Anatomica mee en er heeft altijd Anatomica opgelegen, dus verwacht ik geen problemen.

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:48

En welke passervice laat je komen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:58

Bij mij komt het Drunens ruiterhuis deze keer. Voorheen had ik County of Barnsby en kwam een andere zadelmaker, maar die verkopen geen Anatomica.
Gelukkig ben ik qua zadels geen leek en laat ik me niets aansmeren, want je hoort over iedereen wel wat.

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:06

Zat eerst ook te denken over DRH, maar lees er zoveel slechte dingen over dat ik toch maar ergens anders ga navragen...
Nou heb ik er zelf geen verstand van, en jij wel. Dat scheelt natuurlijk heel veel :p

Laat je nog eventjes weten welke je koopt?
Succes!

Karianne12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:07

Ik heb de octant, begin van het jaar gekocht bij drunensruiterspirthuis
Super fijn geholpen, er hebben wel 15 zadels op gelegen.
Verschillende merken, maten enz enz..
Zelf zit ik erg fijn op mijn octant mn paard is er ook heel erg van opgeknapt!
Succes met uit kiezen van een zadel!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:11

Ik ben ook eerst bij het drh gaan passen. Zij zijn met en auto vol zadels, naar ons gekomen. Onze keuze ging uiteindelijk tussen de KN en Anatomica. De Anatomica lag meteen heel goed op ons paard. De KN vond ik nog lekkerder zitten maar daar moest op het paard veel aan worden aangepast. Ik had geen zadel en als ik 6 maanden had moeten wachten ging ook niet.
Voor wat betreft de service na het kopen van het zadel, ben ik dan weer veel minder tevreden over. We hadden een paar keer gebeld of ze langs wilde komen, maar nee hoor iedere keer hetzelfde liedje. Heb toen de hoop maar opgegeven en een andere zadelmaker laten komen!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:18

Mijn Orion is ook 3 jaar geleden aangemeten door Drunens Ruiterhuis, de Octant ga ik daar dinsdag ook halen voor mijn andere paard.
Mijn eigen zadelmaker is Karl Langeraap en die past hem nog aan als dat nodig is. Hij kan ook Anatomica leveren (haalt ze ook bij Drunen gezien dat de importeur is), als je twijfelt aan de kundigheid van DRH is Karl Langeraap ook nog een goede optie om er naar te laten kijken.

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:47

Jullie hebben dus wel goede ervaringen met DRH?
Als je de naam intypt op de zoeker, krijg je bijna alleen maar slechte verhalen.
Dat ze met scheve maten meten, verpeste rug door slecht liggend zadel enz...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:27

Karl kwam ook vaker bij mij, maar die wil tegenwoordig niet meer inruilen. En aangezien ik dat echt wil, moet ik even overstag.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:16

Net mijn zadeltje opgehaald, hij is schitterend. *\o/*
Ik heb hem meegenomen omdat ik mijn Orion voor de Octant heb ingeruild, a.s. donderdag komt Bart kijken of hij goed ligt en of er nog e.a. aangepast moet worden. Degene die bij mij de Orion voor mijn inmiddels verkochte paard had aangemeten, was een vrouw.
Ik denk gewoon dat het nogal wisselend is wie je hebt met aanpassen, qua ervaring als zadelmaker enzo. Wat ik begreep is dat Bart juist ervaren en kundig is, dus ik hoop op het beste. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:22

Bart is hier geweest, inmiddels is hij een zadel armer en ik één rijker.

We hebben er zowel Octant als Orion op gehad. Eerst rijden met de Ocant, die zat eigenlijk meteen super: lekker zacht voor mijn billen en Olie liep er heel fijn en ontspannen op. Neus over de grond, ook met doorzitten.
Toen toch even de Orion erop, die lag echt heel anders en hij was behoorlijk hard aan mijn kont. Qua beenligging reed ik met de Orion heel rommelig, dus toen toch maar weer de Octant erop, om zeker te zijn dat dat wel beter lag/zat/voelde.
En ja, zijgangen, wissels en ontspannenheid waren super te rijden. Beenligging was gewoon echt stil te noemen, ondanks dat mijn laarzen 5cm te wijd zijn.
Het zadel moet nog iets aangepast worden (voor meer opgevuld wegens kamelenbult ) en ligt morgenmiddag klaar voor me.

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:19

Fijn dat het gelukt is met je zadel. Heeft Bart ook één site, of is hij van het drunens ruiterhuis?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:21

Bart is van Drunens Ruiterhuis. Zover ik weet zijn er daar meer dan één zadelpassers.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:43

IK heb ook de Octant. Louis heeft hem bij mijn paard en mij natuurlijk gepast. Later kwam Bart voor een ander meisje bij mij op stal en heb hem er ook naar laten kijken. Hij vindt hem ook goed liggen. Vraag me wel af wanneer hij opgevuld moet worden is het de eerste keer gratis. Komen ze dan weer kijken of doen ze dat in Drunen zelf. Want dan weten ze toch niet hoe hij ligt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 08:58

Dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik zal het straks even vragen als ik daar ben.
Ik moest iig 2 weken zonder gelpad rijden om het zadel in te rijden, daarna mocht ik evt. mét rijden.
Mijn paard heeft nogal een enorme schoft, dus een gelletje is altijd fijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:31

AJM schreef:
Als je de naam intypt op de zoeker, krijg je bijna alleen maar slechte verhalen.

Ja ik ben zo iemand met zeer slechte ervaringen met het DRH. Ik koop er zelfs geen snoepjes meer.

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:39

Schangah schreef:
AJM schreef:

Ja ik ben zo iemand met zeer slechte ervaringen met het DRH. Ik koop er zelfs geen snoepjes meer.

Is wel apart hoor: de één heeft hele goede ervaringen en de ander juist hele slechte.
Ben daar pasgeleden heen gegaan om zadels proef te zitten in de winkel.
Voordat ik erheen ging had ik op voor even rondgekeken naar ervaringen, en die varieerden dus van verpesten rug tot geweldig.
Als je zulke dingen hebt gelezen ga je er toch met een ander gevoel naar binnen...

Móet zeggen dat het meisje dat ons hielp weinig initiatief toonde en niet veel verstand had van zadels...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:04

Weet je, op internet is altijd over allerlei zaken/bedrijven/producten van allerlei negativiteit te lezen, maar zelden iets positiefs. Wij consumenten zijn nogal geneigd om alleen slechte ervaringen op internet te knallen.
Ik moet zeggen dat ik er ook geen hoge pet van op had, maar ik ben gister super geholpen en ben zojuist als een tevreden mens met mijn aankopen naar huis gegaan. Goed geholpen, aardig personeel die graag willen helpen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:19

Hier echt slechte ervaringen. Ik denk dat het er ook vooral aan ligt of er nog vanalles aan je zadel moest gebeuren of niet. Bij mij hebben zij het zadel scheef gevuld, dat heeft dus niets met het passen en het zadel te maken (over het passen was ik ook super tevreden), maar met het feit dat ze niet willen komen kijken als ze het opgevuld hebben. Zolang alles meteen goed is, zal je er prima zadels kunnen kopen. Ik doe het echter nooit meer.

Heel veel plezier met je nieuwe zadel! En je kunt inderdaad altijd Karl nog een keer laten kijken of hij goed ligt of niet ;) Mocht er toch ooit nog iets mee zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:26

Pieteritus1 schreef:
Dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik zal het straks even vragen als ik daar ben.
Ik moest iig 2 weken zonder gelpad rijden om het zadel in te rijden, daarna mocht ik evt. mét rijden.
Mijn paard heeft nogal een enorme schoft, dus een gelletje is altijd fijn.

Tja en dat is dus nu zo'n voorbeeld van een slecht advies.

Zie topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1446991&start=25

Eerlijk gezegd is het wel prettig wanneer mensen hun ervaring met andere delen. Weet je van te voren waar je op moet letten.

Overigens waren mijn slechte ervaringen ook zo slecht dat het de gezondheid van mijn paarden heeft aangetast en het oplossen (oorzaak en gevolgen) mij duizenden euro's heeft gekost.
En dat alles vanwege slecht passende zadels en een eigenwijs DRH die niet wilde toegeven dat hun zadels totaal verkeerd waren.