Over een dikke week ga ik mijn nieuwe aanwinst ophalen, een hele leuke fjord
Het enige probleem is: ik krijg geen zadel erbij. Ik heb een ander paard, daarbij kreeg ik het zadel er wel bij en die lag ook goed, vandaar dat ik verder nooit wat met zadels heb hoeven doen. Nu voel ik me alleen een beetje in het diepe gegooid, want hoe moet ik uit het gigantische aanbod van zadels een goede kiezen?
Nou wordt dat gigantische aanbod al aanzienlijk verkleind. Ten eerste omdat ik geen geld heb voor een echt goed, nieuw zadel
Mijn fjord is niet in topconditie, wordt zo af en toe recreatief gereden en ik wil dressuurmatig het een en ander gaan oppakken maar ook stevige buitenritten gaan maken. Ze zal in haar bespiering en dus in haar bouw zeker veranderen. Daarom ben ik op zoek naar een tijdelijk 'beginners'zadeltje. Gewoon een oud ding dat ergens bij iemand onder een hoop stof zit en die hem voor een eurootje of 50 weg wil doen. Maar ik wil wel een zadel die niet bij de eerste beste bok doormidden scheurt. En wat ik ook erg belangrijk vind: dat hij echt goed past op mijn fjord
. Ik krijg ook een bareback pad te leen waar ik voorlopig even mee kan rijden, maar wil ook zeker even een zadeltje. Ondertussen kan ik dan rustig doorsparen en zodra m'n fjordje dan anders in de spieren gaat zitten kan ik iets beters gaan kopen.Nu het probleem. Als een echte zadel-expert (not!
) heb ik dus geen idee waar ik zo'n zadeltje vandaan haal en wat voor maten ik nodig heb. Dit is geen topic waarbij ik vraag wat voor zadels jullie hebben en waarom, daar bestaan er al genoeg van.Ik heb de huidige eigenaresse van de fjord gevraagd wat voor maten er in haar zadel staan, ze noemde deze op: 17,5" en 38. De eerste snap ik dat dat de inches zijn en die afhankelijk zijn van je eigen kontgrootte, om maar even zo te zeggen
En dat tweede, is dat dan de boommaat? Ik heb eens op bokt rondgespeurd naar zadels maar heb geen zadel gevonden met een boommaat breder dan pakweg 32. Is de fjord dan zo breed, of klopt er iets niet?
Dus...adviezen zijn welkom, of het nou over de boommaat gaat, over een goedkoop zadeltje dat je nog hebt liggen, of wat het beste zou passen op de fjord..laat je horen
Foto's kan ik evt uploaden als daar interesse voor is.
Uiteraard kijken er mensen met ervaring met me mee met zadels passen, en zo mogelijk ook een zadelmaker.