Zadel met extreem brede boom voor fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Zadel met extreem brede boom voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:18

Ik wist echt even geen geschikte titel voor dit topic aangezien ik meerdere vragen heb, maar deze titel dekt het redelijk :Y)

Over een dikke week ga ik mijn nieuwe aanwinst ophalen, een hele leuke fjord *\o/*
Het enige probleem is: ik krijg geen zadel erbij. Ik heb een ander paard, daarbij kreeg ik het zadel er wel bij en die lag ook goed, vandaar dat ik verder nooit wat met zadels heb hoeven doen. Nu voel ik me alleen een beetje in het diepe gegooid, want hoe moet ik uit het gigantische aanbod van zadels een goede kiezen?

Nou wordt dat gigantische aanbod al aanzienlijk verkleind. Ten eerste omdat ik geen geld heb voor een echt goed, nieuw zadel :o Mijn fjord is niet in topconditie, wordt zo af en toe recreatief gereden en ik wil dressuurmatig het een en ander gaan oppakken maar ook stevige buitenritten gaan maken. Ze zal in haar bespiering en dus in haar bouw zeker veranderen. Daarom ben ik op zoek naar een tijdelijk 'beginners'zadeltje. Gewoon een oud ding dat ergens bij iemand onder een hoop stof zit en die hem voor een eurootje of 50 weg wil doen. Maar ik wil wel een zadel die niet bij de eerste beste bok doormidden scheurt. En wat ik ook erg belangrijk vind: dat hij echt goed past op mijn fjord :) . Ik krijg ook een bareback pad te leen waar ik voorlopig even mee kan rijden, maar wil ook zeker even een zadeltje. Ondertussen kan ik dan rustig doorsparen en zodra m'n fjordje dan anders in de spieren gaat zitten kan ik iets beters gaan kopen.

Nu het probleem. Als een echte zadel-expert (not! :P) heb ik dus geen idee waar ik zo'n zadeltje vandaan haal en wat voor maten ik nodig heb. Dit is geen topic waarbij ik vraag wat voor zadels jullie hebben en waarom, daar bestaan er al genoeg van.
Ik heb de huidige eigenaresse van de fjord gevraagd wat voor maten er in haar zadel staan, ze noemde deze op: 17,5" en 38. De eerste snap ik dat dat de inches zijn en die afhankelijk zijn van je eigen kontgrootte, om maar even zo te zeggen :+
En dat tweede, is dat dan de boommaat? Ik heb eens op bokt rondgespeurd naar zadels maar heb geen zadel gevonden met een boommaat breder dan pakweg 32. Is de fjord dan zo breed, of klopt er iets niet? :o

Dus...adviezen zijn welkom, of het nou over de boommaat gaat, over een goedkoop zadeltje dat je nog hebt liggen, of wat het beste zou passen op de fjord..laat je horen :)
Foto's kan ik evt uploaden als daar interesse voor is.

Uiteraard kijken er mensen met ervaring met me mee met zadels passen, en zo mogelijk ook een zadelmaker.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:24

De boommaat kan verschillen per merk gezien de maat opgemeten is bij de uiteinde van de voortakken. En bij het ene merk zijn die langer als het andere merk. Ik snap dat je niet veel geld hebt maar als je geen zadelmaker kunt laten komen is een boomloos zadel misschien een betere optie ook die passen niet altijd maar zijn volgens mij goedkoper.

MissCharlie

Re: Zadel met extreem brede boom voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:27

Ik heb best geld voor een zadelmaker en die wil ik ook graag laten komen. Maar die hebben geen zadels van 50 euro neem ik aan :P

Ik heb nu meerdere malen op een andere fjord met boomloos zadel. Heb er letterlijk blauwe plekken van bij mn bovenbenen elke keer :(
Nu nog steeds een plekje terwijl de laatste keer anderhalve week geleden is. Verder vind ik het topzadels, maar denk niet dat het mijn ding is. En ook niet in mijn prijsklasse voor nu. Heb al zeker een bedrag bij elkaar, maar vind het zonde als ik over een paar maanden dan een nieuw zadel moet kopen!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:29

Tigra_ schreef:
De boommaat kan verschillen per merk gezien de maat opgemeten is bij de uiteinde van de voortakken. En bij het ene merk zijn die langer als het andere merk.

Het is een massimo dressuurzadel ....weet niet of het je wat zegt, mij iig niet. Ken het merk wel maar qua boommaat zegt het me niks.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:31

Of je doet in 1 keer een goede investering; een WoW zadel. Als je paardje groeit in de spieren wordt er een onderdeeltje vervangen en je kan er weer een tijdje tegen aan. :d

Trouwens, ik dacht eerst hetzelfde als jou, ben begonnen met een zadeltje van zo'n 300 euro. Paar keer mee gereden en hij liep niet helemaal lekke. Wat blijkt; het pastte niet (meer). En tja, de verkoper had ook deze maten dus ik dacht ook dat dat zadel dan wel zou passen. Niet dus......

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:15

Een WoW zadel valt helaas geheel buiten mijn budget :P Het is niet de bedoeling dat het zadel meer gaat kosten dan het paard....

Ik wil niet gelijk uitgaan van de maten van degene waar ik mijn paard van ga kopen. Maar wil het wel als een indicatie houden :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:19

Wel compleet buiten je budget hoor.. Maar heb je al eens naar trekker zadels gekeken.
Die kun je zelf traploos verstellen, en gaan echt heel breed.

Succes met je zadelzoektocht.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:24

Bedankt voor de tip :)
Ga ik zeker onthouden zodra ik naar een definitief zadel ga kijken.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:29

De boommaat is afhankelijk van de bouw van je fjordje, misschien kun je een foto plaatsen voor het idee?

Je kunt ook voor een tweedehands kentaur, kieffer, stubben enz. kijken, deze zadels zijn aardig waardevast. Als het zadel niet meer past kun je het voor dezelfde prijs weer verkopen.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:31

Zicky schreef:
De boommaat is afhankelijk van de bouw van je fjordje, misschien kun je een foto plaatsen voor het idee?

Je kunt ook voor een tweedehands kentaur, kieffer, stubben enz. kijken, deze zadels zijn aardig waardevast. Als het zadel niet meer past kun je het voor dezelfde prijs weer verkopen.

Ik zou het zeer knap vinden als jij vanaf een foto kan zien welke boommaat het paard ongeveer nodig heeft. Zou ik ook wel willen kunnen!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:33

Ik upload gelijk even een paar foto's :)

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:39

Hoi,

Ik ken iemand met een brede haflinger en die heeft een zadel van interhippique. Toevallig heeft er nu nog iemand van stal een afspraak met hun gemaakt die heeft ook zo een brede boom nodig.
Moet je even op google kost niet veel en moet zeggen haar zadel ziet er nog steeds super uit.

Zij heeft de exhibitory art 0411012 en ze hadden nog een bredere boom/

Gr,

Linda
Laatst bijgewerkt door linnie112 op 16-07-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:41

Interhippique ken ik, mijn tante heeft daar ook een zadel gekocht en is daar erg tevreden over. Maar feit blijft dat het paardje qua bespiering gaat veranderen, dus weet ik niet zeker of het verstandig is om gelijk een nieuwe te kopen :) Hoewel ze qua prijs heel netjes zijn.

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:44

Ik denk dat je bijna net zo veel kwijt bent aan een goede 2e hands als daar een nieuwe.
Of je moet kijken naar een verwisselbare boom...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:45

Nou, ik moet wel een beetje lachen, 32 is een vrij normale maat mijn haflinger heeft maat 39/40 in zijn boom ;)

Kijk ens naar MAssimo zadels

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:47

Je mag best lachen hoor :P
Het is alleen dat ik de indruk gekregen heb dat 38 gigantisch is omdat ik nergens zulke zadels aangeboden zie.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:50

Ik zou eens kijken voor een leuke 2dehandse massimo ofzo, dan heb je een veel beter zadel als de zadels van bv interhippique.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:51

euh......als je maar 50 eurie voor een zadel kunt/wild betalen......hoe wil je het beestje onderhouden dan????

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:52

Heb maar 1 goede foto van toen ik ben wezen kijken, ff op het laatste moment geschoten. Meest recente foto dus. Hij is te groot voor op bokt dus even via linkje: http://i1181.photobucket.com/albums/x42 ... o-3055.jpg

Deze foto's zijn van marktplaats gepikt, geen idee hoe oud ze zijn. Maar dus voor het idee even.

http://i1181.photobucket.com/albums/x42 ... y/Zig5.png

http://i1181.photobucket.com/albums/x42 ... y/Zig3.png

http://i1181.photobucket.com/albums/x42 ... y/Zig2.png

Ze is 8 jaar en op 4jarige leeftijd op 1.46 gemeten, zal nu dus iets groter zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:54

Gefeliciteerd met je aanwinst :)

Die zadels met boommaat van rond de 32 zijn voor ranke warmbloeden ;) Mijn IJslander zit ook rond de 38, maar de boommaat verschilt inderdaad per merk en zelfs per model. Ik heb in ieder geval een heel breed paard, het zadel dat ik bij de aankoop kreeg past goed in de breedte. Boommaat 37 of 38 vind ik niet extreem voor een stevige/ronde fjord.

@ Papagroom: LEES dan. Ze zoekt eerst een tijdelijk zadel ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-07-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:55

Papagroom, ik heb meer geld beschikbaar, maar mijn punt is dat ik niet tweemaal een duur zadel wil aanschaffen zodra ze verandert in de bespiering en bouw. Vandaar dus een beginnerszadeltje. Dat geeft mij dan ook weer de kans om door te sparen zodat ik straks ook echt een goed zadel kan aanschaffen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:57

Loes'sCorner schreef:
Ik zou eens kijken voor een leuke 2dehandse massimo ofzo, dan heb je een veel beter zadel als de zadels van bv interhippique.

Mag ik vragen wat er mis is met de zadels van interhippique? Heb je ervaring ermee?
Ze bieden daar ook Wintec en verschillende boomloos zadels aan dus ik zie niet in waarom die dan slechter zijn dan massimo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:59

Massimos vind ik sowieso fijne zadels, je hebt ook het voordeel dat je de juiste boommaat daarvan al weet. Ze zijn er vast ook wel tweedehands :) Is het niet mogelijk om het zadel dat nu op de fjord ligt toch op één of andere manier over te nemen?

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:03

Leuk fjordje!

Ze komt aardig overeen met mijn (helaas overleden) fjord. Voor hem had ik een kentaur met boommaat 4, wijd dus. Misschien dat dit je enig houvast kunt geven in je zoektocht.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 23:07

Bedankt Zicky :)

Hestejente, helaas niet, want het zadel wordt ook voor haar moeder gebruikt. Niet de moeder van het meisje, maar de moeder van de fjord, die staat daar ook nog steeds :P