[WN] Bob Marshall, hoe/wat/wie/waar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem14

Bob Marshall, hoe/wat/wie/waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:25

Afgelopen dagen heb ik wat oude topics doorgespit op zoek naar info over BM zadels. Ik heb sinds de kerstsale bij Adje een Continental Equiflex RY reiner, maar ik wil eigenlijk toch boomloos... Ik zit er gewoon niet zo fijn in, volgens mij is het zadel te groot voor mij én te lang voor mijn paardje (erg kort rugje).

Na wat leeswerk kwam ik dus uit bij de BM zadels. Mijn voorkeur gaat uit voor het Barrel model, tenminste ik vind het wel prettig om iets opgesloten te zitten. Maar wellicht zit ik met een goed passende maat in Trail uitvoering ook erg lekker. Ik heb eerder een boomloos zadel gehad (barefoot dan weliswaar). Naar wat voor maat zou ik moeten zoeken? (broekmaat 36/38) En zou ik voor een trail of barrel model dezelfde maat moeten zoeken?

Ik heb natuurlijk al even gegoogled, waarbij ik een leverancier in Groningen vond, beetje ver dus! Zijn er nog meer dealers? Adje zelf misschien?

Oja alle overige info is ook welkom natuurlijk :)

MidnightPSan

Re: Bob Marshall, hoe/wat/wie/waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:21

Je kunt ook even bellen, dan is groningen niet zo ver.
En Alida, de dealer van BM, is heel aardig, en kan je de juiste info geven.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:12

Dat kan inderdaad :) Dat zal ik ook wel doen! Wil alleen eerst nog wat meer informatie, zodat ik beslagen ten ijs kan komen 8-) En hier op bokt zitten nogal was kenners/ervaringsdeskundigen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:53

Ik heb een BM-Barrel en heb nu een 16,5" en die is niks te groot (maatje 40). Ik rij graag licht en kom met een kleinere maat tegen de voorkant aan. Dat ging me irriteren :D Dus met jouw maat moet je toch we aan een 16" denken.
Bij een Trail zit je minder opgesloten )lager voor- en achterkant) en kun je dus een 15,5 hebben als je graag wat opgeslotener zit.

Overigens als je paard een korte rug heeft dan is het wel handig om te weten dat ook het Barrelmodel nog steeds 65/66 cm lang is.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 20:57

Ik hoopte al dat jij zou reageren DubbelDun, aangezien je in de meeste andere topics ook info had gegeven!

Hoe lang is het Trail model? En maakt het model trail of barrel (round of square oid) nog uit voor de lengte dat je weet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:42

Alle zadels tot zitmaat 16,5 zijn 66 cm zolang het enkele skirt modellen betreft. Maakt niet uit of het round of square is, alleen bij een round heb je minder 'hoeken' die evt in de weg kunnen zitten. Op de rug is de lengte dus gelijk.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:08

Ja ok. Maar omdat het boomloos is zal het natuurlijk minder erg zijn als het zadel ietsje te lang is dan bij een boomzadel denk ik? Zal mijn huidige zadel wel eens opmeten!

Waar heb jij die van jou vandaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:17

Het gaat om de plek waar je zit en hoe langer de zit hoe verder je naar achteren komt.
Mijn huidige komt van een mede-bokker, maar al mijn andere kwamen van Ebay.com of direkt bij BM vandaan (indien nieuw).

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:28

Hoi Tanec_meisje,

maak er een dagje uit van en kom gezellig langs.
Dan kun je proef rijden op verschillende maten en modellen.
En kun je alle informatie krijgen die voorhanden is.

Mvg L&A

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 10:00

Ik ga er eens even over denken hoe of wat. Ik wil natuurlijk mijn andere zadel eerst verkopen.. Liefst inruilen tegen een BM maar ben bang dat dat er niet in zit...

Bij direct bestellen bij BM DubbelDun, heb je daar goede ervaringen mee? Goede service enzo? Begrijp dat je custom zadels kunt bestellen maar ook gewoon de modellen die op de site staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:19

Een hoop kan bij BM, maar ze laten wel eens een steekje vallen helaas en vanwege de afstand doe je daar weinig aan. Ik krijg mijn zadel precies zoals besteld, maar ik heb ook wel andere verhalen gehoord.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:58

Als je ook niet met de dealer van een produkt werkt , heb je later ook niets om verhaal over te halen, jij geluk DD maar andere hebben dus niet wat ze hebben willen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:11

Ik zou er inderdaad eens een dagje uit van maken, zoals Alida voorstelt, om eens te kijken hoe een BM er in het echt uit ziet en om de verschillende zadels te passen (nee ik ben geen familie en heb geen aandelen).

Ik heb zelf een zwartleren 17` BM roundskirt, trailmodel, op mijn ponymodel hafje en ben er zeer tevreden mee. Deze heb ik via Ebay gekocht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:41

tanec_meisje schreef:
Ik ga er eens even over denken hoe of wat. Ik wil natuurlijk mijn andere zadel eerst verkopen.. Liefst inruilen tegen een BM maar ben bang dat dat er niet in zit...

Bij direct bestellen bij BM DubbelDun, heb je daar goede ervaringen mee? Goede service enzo? Begrijp dat je custom zadels kunt bestellen maar ook gewoon de modellen die op de site staan?

Aangezien jij in Nederland woont kun je niet rechtstreeks bij BM bestellen, Alida is de BM dealer voor Nederland en BM zal je naar haar verwijzen ;) Ik, omdat ik niet in Nederland woon, kan wel direct bij BM bestellen en heb dat nu al meerdere keren gedaan. Maar dat klantvriendelijk en alles kan.................ehhhhhhh nee niet echt. BM is een starre firma die erg moeilijk kunnen doen als jij dingen anders wilt op je zadel. Ik heb al meerdere discussies met ze gehad over de fenderophanging die ik verder naar achter wilde hebben. En pas op de laatste hebben ze het ook daadwerkelijk gedaan, na een hoop extra discussie. Voor mijn jonge Paintmerrie wilde ik graag een BM met de rigging verder naar voren omdat mijn huidige BM bij haar naar voren schuift en ze duidelijk een full rigging moet hebben Er werd beloofd dat het gedaan zou worden, maar met mijn voorgeschiedenis heb ik het uiteindelijk niet aangedurft en heb een ander merk gekocht (Circle Y heeft ook een nieuwe boomloze). Ik vind het echt heel erg jammer dat BM zich niet opener opstelt naar hun klanten, en zich niet lijkt te interesseren voor de europeese markt. Het is en blijft een geweldig zadel.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:42

Heb mijn zadel vanmiddag eens gemeten, 72 cm op het langste punt (butterfly skirt, dat wel)! Dus dan zou 65/66 cm zeker schelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:25

Maar een butterflyskirt loopt onderaan altijd breder uit als wanneer je over de rug meet. Die lengte kan dus een vertekend beeld geven.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:35

Ja dat snap ik ;) Maar punt blijft dat bij het inbuigen die dingen gewoon in de weg zitten!

En los daarvan, ik wil gewoon een BM :P Heb er een goed gevoel bij en bij mijn huidige zadel dus niet.

Fleabitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:45

Heb hier nog een nieuwe BM border tooled trail rider liggen, helaas mag ik vanwege gezondheidsredenen niet meer paardrijden. Heb er maandenlang op gewacht, na 2 x een verkeerde levering kwam hij eindelijk aan maar inmiddels was mijn rug ook zozeer verslechterd dat paardrijden min of meer werd verboden in het ziekenhuis.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:21

tanec_meisje schreef:
Ja dat snap ik ;) Maar punt blijft dat bij het inbuigen die dingen gewoon in de weg zitten!

dat is niet waar. Die skirts staan normaliter een beetje open, en het paard draait er gewoon onder. Ik heb een klein paard, 1.42, met korte rug en echt een oversized butterfly skirt zadel en ze heeft er helemaal geen last van bij het inbuigen :)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:01

Ik heb mijn BM ook rechtstreeks bij hun besteld, heb zelfs wat dingen laten aanpassen en
alles klopte perfect. Dus zeker geen klachten.
Ik heb overigens 15,5" bij kledingmaat 36.
Als ik jou was zou ik voor iets ruimer gaan, ik kom bijna tegen de voorkant aan als ik licht rijd dus 16" zou bij nader inzien beter zijn geweest........

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:11

Ik rijd eigenlijk zo goed als nooit licht :P Welk model heb je? Als ik via een van de dealers mijn maten invoer komt er ook 15/15,5 inch uit :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:32

15/15.5 inch is wel echt klein hoor. Kun je natuurlijk doen maar als je je vergist is zoiets ook weer lastiger te verkopen, is namelijk veel minder vraag naar dan een 16 inch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:03

15/15,5 is een hele normale maat, alleen wij zijn gewend dat alles in een 16" moet zitten ;)
Voor veel vrouwen met een kleine maat is de zitting dan veel te breed en kun je dus last van je bovenbenen/heupen krijgen.

Bij boomloos ligt het iets anders omdat het zadel wat 'indeukt' op de rug van een paard en de pommel van een BM wat meer rechtop staat als bij de meeste boomzadels. Vandaar dat BM aanraadt een maatje groter te nemen. Dit geldt zeker bij het Barrelmodel met de wat hogere pommel.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:19

Dus dan kan ik toch het beste een 16 inch kiezen? Ook bij een trail model?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:33

Ik heb ook een trail model en als ik jou was zou ik zeker niet kleiner dan 16" nemen