Schutte zadels en albion zadel? Goede zadelmaker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dym_whis2

Schutte zadels en albion zadel? Goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:34

Ik heb nu een passier hannover op mijn paard liggen, nou was van Rijs (kees) 2 maanden geleden geweest en heeft het zadel niet goed opgevuld.
Hij lag een maand goed en toen is de vulling ingaan zakken, me paard heeft nu een hele witte streep op zijn schoft en het zadel knelt bij zijn schouder, zonder dat je erop zit of hebt aangesingelt.
Laatst had ik nog 1 keer gereden en toen ik het zadel eraf haalde had hij een hele bobbel op zijn rug.

het kan toch niet dat hij in 2 maanden tijd zoveel bespiering heeft gekregen (ik rij er B mee)

Nou ben ik op zoek naar een nieuw zadel voor hem, hij heeft een hele hoge schoft, is gem breed en heeft een beetje een weke rug en een korte rug.

Wie heeft er ervaring met schutte zadels en albion zadel? En kent iemand een hele goede zadelmaker? (iemand die bijv. de zadels van anky of bartels doet)

Of kent iemand een ander goed merk zadel met veel schouder vrijheid en onafhankelijke zit (dat je niet gedwongen wordt)?

Moderatoropmerking:
Schoppost verwijderd, graag gewoon even geduld hebben, niet iedereen zit 24 uur per dag op Bokt en kan binnen 2 uur reageren....

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:12

Ninon Schutte is perfect om jouw verder te helpen.
Zeer vakkundig en professioneel en zeer goede kijk op pasvorm etc.
Zij kan met jouw zadel aan de gang of maakt een nieuw maatzadel voor je (wat jij wilt)

www.zadelatelier.nl

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:13

Dutch Saddle Company is erg goed. Dankzij hen liep mijn pony weer als een zonnetje!
Beide compagnons hebben jarenlang bij Hulsebos gewerkt en hebben nu hun eigen zadels ontwikkeld, die qua kwaliteit gelijk zijn aan de Hulsebos zadels.

Ninon Schutte schijnt ook erg goed te zijn, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:16

Horseware schreef:
Dutch Saddle Company is erg goed. Dankzij hen liep mijn pony weer als een zonnetje!
Beide compagnons hebben jarenlang bij Hulsebos gewerkt en hebben nu hun eigen zadels ontwikkeld, die qua kwaliteit gelijk zijn aan de Hulsebos zadels.

Ninon Schutte schijnt ook erg goed te zijn, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Ninon heeft vroeger ook bij Hulsebos gewerkt maar is met een andere insteek voor zichzelf begonnen.
Werkt samen met zadelmakers uit Engeland.

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:22

MiniBoots schreef:
Horseware schreef:

Ninon heeft vroeger ook bij Hulsebos gewerkt maar is met een andere insteek voor zichzelf begonnen.
Werkt samen met zadelmakers uit Engeland.

Klopt inderdaad. Hetzelfde als Dutch Saddle Company.

BosscheBol

Re: Schutte zadels en albion zadel? Goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:25

heleen Klunper, Martine Liefstingh en Helen van Dijk allemaal goed. Ruim assortiment, zowel confectie als maat zadels.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:36

ninon schutte komt zaterdag kijken naar het zadel, ik ben benieuwd:)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:18

dym_whis2 schreef:
ninon schutte komt zaterdag kijken naar het zadel, ik ben benieuwd:)

Fijn, ik hoor graag of het je bevallen is!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:23

Wij hebben sinds een aantal jaren een Albion op onze E liggen: hoge schoft, korte rug en wat diepliggend door hoog kruis. De Albion bevalt prima. Ziet er nog uit als nieuw en past nog steeds perfect.

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:34

ik heb nu zins een poosje een op maat gemaakt zadel van schutte, ik liep tegen precies hetzelfde probleem als jou aan. het zadel is echt super!! ben er zoo blij mee, hij zit HEERLIJK! en licht perfect! zeker een aanrader! :)

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 19:46

heel erg bedankt voor jullie reacties ik laat jullie weten hoe het zaterdag gegaan is:)

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:18

ninon schutte is echt een hele aardige vrouw en komt heel geleerd over. Ze ging eerst helemaal naar me paard kijken, naar zijn bouw, bespiering, drukplekken enz. Toen moest ik vertellen over hoe oud hij was, wat hij liep of had gelopen, hoe lang ik hem had. En ik moest vertellen wat er met het zadel was (ze had het zadel nog niet gezien)en hoe hij lag voor mijn gevoel. Toen moest ik het zadel erop leggen en ging ze bestuderen hoe het zadel lag zonder singel, toen moest ik hem aansingelen en ze zag al aan zijn reactie dat hij het niet fijn vond. Het zadel lag over zijn schouder, waardoor hij geen schouder vrijdheid had. Ook lag het diepte punt te ver naar achteren. En het zadel was iets te groot voor hem, hij heeft een vrij korte rug.
ook onder het zadel ging ze voelen en in het midden van het zadel zat een gat bij zijn rug en verder naar achteren was het te veel opgevuld en dat was een enorme druk, terwijl ik er nog niet op zat.

Ik vroeg of er nog iets aan het zadel gedaan kon worden, maar ik moest eerst rijden zodat ze kon zien of het zadel anders ging liggen. Eerst even stappen paar rondjes en toen ging ze nog eens kijken naar het zadel en de druk. En toen moest ik gaan draven. Rechtsom valt hij met zijn achterhand naar binnen (ik dacht dat komt door mijn eigen rijstijl) maar dat bleek door het zadel te komen, omdat het zwaartepunt te veel naar achteren lag en ook nog iets meer naar rechts, waardoor ik zelf ook rechtsom moeilijk kon lichtrijden en ik werd ook achterin het zadel geduwd. Ook me beenligging hoorde anders te liggen, maar kwam ook door het zadel. Met licht rijden ging ik altijd heel hoog staan en weer zitten, maar kwam ook door het zwaartepunt.

Maar het ergste was eigenlijk dat hij zijn schouder niet kon bewegen en dat hij zijn rug met geen mogelijkheid kon ontspannen en dus daarom ook niet lang laag en rond kon lopen.

En ik maar denken dat het aan mijn eigen rijstijl lag, maar aan de ene kant ook weer een voordeel dat al die problemen oplosbaar zijn.

Ook bleek het zadel tijdens het rijden meer naar beneden te zijn gaan zakken.

We zijn toen weer naar stal gegaan en heeft heel het zadel uitgelegt en het op een papiertje getekend hoe het zadel op het paard lag en hoe hij zou moeten liggen.

De uitslag was het zadel paste niet op mijn paard!!! Omdat zijn schouder best ver naar achteren ligt, hij een hoge schoft heeft en een korte rug, wordt een gewoon zadel erg lastig en zit ik dus tegen een opmaat gemaakt zadel aan.

Nou zat ik te twijfelen want van schutte zadels zijn natuurlijk niet heel bekend. en ik heb ze ook nog niet tweedehands gezien. Of ze liggen zo goed op de paarden dat niemand ze verkoopt of ze heeft er nog niet heel veel verkocht. Het zadel valt op zich mee en kost €1850,- nieuw.

Ze heeft wel een enorme stapel aan losse bomen en bij de volgende afspraak gaat ze de prefecte boom zoeken en een zadel wat voor het paard heel goed ligt en waar ik ook lekker op zit.

Nou ben ik wel een beetje boos op van rijs want die zij dat het zadel prima past. Dat zij schutte ook dat op het oog het zadel goed lag, maar als je veel verder ging kijken en zadel dus voor geen meter lag. Ze heeft er wel alles aangedaan om hem proberen op te vullen, dus ze is niet zo iemand van ik wil dat je een nieuw \zadel neemt. Ze is echt heel goed en ik ga niet meer naar iemand anders.

Ook zou ik van haar een gratis leen zadel krijgen als ik een nieuw zadel bestel en gratis opvullen naar een half jaar. Het is een hele nette service.

Ik was nu, terwijl ze anderhalf uur a 2 uur met me paard bezig was, 20 euro kwijt, dat is echt niks. Zij wil dus echt je paard en jou helpen.

Wel een echte aanrader.

Ook had ze nog even naar me zadel gekeken of hij nog in goede staat is voor de verkoop en het zadel is in hele goede staat, dus iemand die een passier zoek?

Ninon schutte is echt een aanrader! (sorry voor me lange verhaal en evt. spelligsfouten)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:20

ik heb een albion zadel.
Ik heb nog nooit zulke goede zadel gezien. en ze zitten heerlijk!

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:24

ja daar zat ik idd ook door te twijfelen want een albion is wat bekender en staat ook bekend om zijn enorme schouder vrijheid

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:59

Wat fijn om te horen, ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.
Ik heb ook een maatzadel gehad van haar, nadat ze eerst 4 andere merken geprobeerd heeft passend te krijgen op mijn paard.
Ik ''kocht'' elke keer een zadel en die liet ik dan door haar nakijken.
(Knight rider, Kentaur, kieffer, KN) allemaal te smal of te lang, verpestte mijn zit of hadden keilkussens)

Mijn paard had een brede maar toch iets hoge schoft, ruime schouder en zeer korte rug)
En als ik dan een zadel had wat hem redelijk goed lag, verpestte het mijn hele houding!
Toen uiteindelijk echt bleek dat het gewoon niet ging werken, heb ik ook voor een maatzadel gekozen.
Erg mooi en zeer vakkundig aangemeten.
Na mij heeft nog een vrouw die ook bij mij op stal stond, bij haar een zadel aan laten meten.
Die is ook zeer tevreden daarover!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:18

Fijn dat Ninon je heeft kunnen helpen... Ik ben ook helemaal WEG van haar en dus vooral haar zadels :-)
Enfin... voor mij nooit meer een ander.

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:56

fijn om te horen! heb nu ook een singel van haar bij het zadel laten bestellen, die licht ook mooi alleen dat is gewoon wat extra :P

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:32

Kun je je oude zadel niet inruilen bij haar?
Ik zat ook sterk te twijfelen tussen beide merken, maar ik heb gisteren een afspraak gemaakt met Ninon. Ik ben ontzettend benieuwd, want ik hoor en lees alleen maar enthousiaste verhalen.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 09:00

Mrise wanneer heb juj een afspraak? Ik woon namelijk in delft. Je kan je oude zadel nirt inwisselrn bij haar en ze heeft ook geen twredehands zadels

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:32

@ Dym_whis2: ze komt 2 augustus bij mij op stal (v.d. Helm). Maar ik weet niet of ze nog plek heeft op die dag. Ze moet eerst in Den Haag zijn en komt eind van de dag, na vieren bij mij.
Jammer dat ze niet inruilt, ik heb nu nog een zo goed als nieuw Euroriding zadel.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:33

Hey ik werk bij stal v d helm en Dan is martine en Ronald op valantie en pas ik samen met milou op welk paard is van jou bij mij kan ze inderdaad ook pas 5 Augustus komen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:43

Gezien je probleem met een ver naar achterliggende schouder zou ik toch voor flair aanraden.
Je kunt dit in een zadel laten inbouwen of een zadel kopen waar het al ingebouwd in zit.
Daarnaast heb je de wow die door zijn constructie ook veel schoudervrijheid geeft en hier zit al Flair in.

Hoogst waarschijnlijk komen de zadels van schutte uit een van de fabrieken uit Engeland. Ideal en Sanckey zijn bijvoorbeeld merken die ook veel zadels voor anderen maakt waar dan een eigen merkje op wordt geplakt.

Overigens is op maat gemaakt iets anders en ligt de prijs beduidend hoger.
Nu wordt er bij de fabriek aangegeven uit welke onderdelen een zadel opgebouwd moet gaan worden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:05

Schutte zadels worden inderdaad in Engeland gemaakt, maar wat wil je daar dan eigenlijk mee zeggen?
En wat is flair?

Belangrijkste is dat het paard een goed passend zadel aangemeten krijgt, waar inderdaad veel schoudervrijheid in zit.
Ninon is een erg goede, vakkundige zadelmaakster en kan dit dus aanmeten.
Waarom zou ze dan moeten overstappen op iets anders?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:09

Bij ons op stal komt ze ook vaak, veel mensen met een schutte zadel ook omdat ze zo fijn zijn :j

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:19

MiniBoots schreef:
Schutte zadels worden inderdaad in Engeland gemaakt, maar wat wil je daar dan eigenlijk mee zeggen?
En wat is flair?

Belangrijkste is dat het paard een goed passend zadel aangemeten krijgt, waar inderdaad veel schoudervrijheid in zit.
Ninon is een erg goede, vakkundige zadelmaakster en kan dit dus aanmeten.
Waarom zou ze dan moeten overstappen op iets anders?

Het zijn gewoon confectie zadels. Gaat alleen een andere naam op.
De zadelboom wordt niet specifiek voor jouw paard gemaakt/gewijzigd. Veel merken die nu de naam van de zadelpasser/maker dragen, worden precies hetzelfde onder een andere naam verkocht. Overigens verder niets mis mee hoor. net wat Schangah zegt. Ideal maakt veel zadels voor andere merken.

Er is alleen veel misvatting over bij mensen, denken dat het zadel helemaal exact voor hun paard gemaakt wordt. Er wordt gewoon een boommaat, soort kussens,singelstootophanging etc doorgegeven. Dit is niet veel anders dan bv bij een KN.

Net als het begrip "schoudervrijheid". Ieder dressuurzadel moet schoudervrij liggen ( 5cm van rand schouderblad), bij VHZ en spring komt de flap over de schouder. De boompunten moeten ook ( 5 cm van rand schouderblad) van de schouder afliggen.
Uiteindelijk moet een zadel passen en is perodieke controle ( 2x per jaar of als je paard heel erg veranderd is) belangrijk. Soms staan er klachten op Bokt over een zadelmaker/passer dat zadel niet meer past en dat diegene slecht werk heeft geleverd. Blijkt paard gegroeid in bespiering, zadel ondervult is omdat het zadel ruim een jaar niet is gecontroleerd. De vulling al jaren niet is vervangen. Let op een vulling moet +- iedere 2 jaar volledig vervangen worden.

mevrouw Schutte staat bekend als een correct werkend dame.