Extreem gevoelige mond...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Extreem gevoelige mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:45

Ik heb een merrie met een zeer gevoelige mond. Op het moment dat het bit ingaat, kauwt ze énorm, bijna obsessief op het bit.
Ik heb de volgende bitjes geprobeerd: dun dubbelgebroken aurigan bitje (dun, omdat ze een heel klein mondje heeft), dun enkelgebroken bitje met d-ringen, applemouth bitje (die had ze na een paar keer gewoon dóórgekauwd), dikker dubbelgebroken, dikker enkelgebroken. Ik heb ook bitloos gereden (en doe dat nog af en toe), maar het voegt niet helemaal... Zodra je aan de teugels komt, gaat ze bijna meteen in de ankers. Je hebt dus niets in je handen en durft ook bijna niets te vragen....
Ik zoek dus een bitje die zij makkelijker aanneemt en waar ook wedstrijden gereden mee mogen worden....

Iemand een suggestie????

(p.s., ze wordt elk jaar nagekeken en behandeld door een paardentandarts)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:47

Misschien een recht bitje?

EDIT: Ik heb ook een paard met gevoelige mond. Ik men met dit paard, dus dat is even anders maar ik heb ontdekt dat mijn paard vooral een hekel heeft aan druk op de tong. Eerst reed ik met een recht liverpoolbitje met zeem, dit ging redelijk maar bij iets druk gooide ie zijn hoofd omhoog. Nu heb ik een liverpool bit met zeem er omheen dat naar voren gebogen is, dus met tongvrijheid. Nu krijgt ie dus minder druk op de tong en dat gaat erg goed!
Mijn paard loopt voor de wagen ook niet fijn met een gebroken bit: dan is er nl. druk op zijn tong.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 06-07-11 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:48

Dan zou ik overgaan op bitloos en doorhangende teugels en vooral sturen op zit. Sturen met teugels of aanleuning of zoiets wazigs is imo toch al nutteloos

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:51

Met bitloos los ik het niet aannemen van een bitje niet op. NOgmaals, tijdens bosritjes rijden we haar bitloos, maar fijn is het niet te noemen. De hulpen lijken vertraagd over te komen en ze valt uit elkaar. Daarnaast is de tölt lastiger te rijden dan. We rijden wedstrijden en willen dus een vriendelijk bitje, die zij wél kan accepteren zonder overgevoeligheid en waar ze gewoon aanleuning op durft te zoeken.

Drrrassic

Re: Extreem gevoelige mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:54

Heb je dan niet juist iets om op te oefenen, waarna je trots bent dat het gelukt is? Want uiteindelijk zou het moeten kunnen, bitloos en snel reageren op hulpen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:56

Myler bit, speciaal voor de gevoelige mond. Wel met een kenner aanschaffen want er zijn veel verschillende soorten. Ze zijn duur, maar volgens mij mag je ze op proef. Veel types zijn toegestaan op wedstrijden

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:56

Ok....nogmaals....ik zoek een bit, geen bitloze optoming.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:57

jamiroquai schreef:
Myler bit, speciaal voor de gevoelige mond. Wel met een kenner aanschaffen want er zijn veel verschillende soorten. Ze zijn duur, maar volgens mij mag je ze op proef. Veel types zijn toegestaan op wedstrijden

En welke is dat? is dat een speciaal type? die zijn toch megazwaar? of valt dat mee???

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:57

heb je al eens een leerbitje geprobeerd?
of een bitje met een tongboog? K&K bijvoorbeeld?
of een ongebroken bustrens, dit ligt zeer stil, dus geen storing in de mond.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:00

Leerbitje heb ik gebruikt bij mijn vorige ruin, dat beviel goed, maar is niet toegestaan op wedstrijden bijv.
Een tongboog of een ongebroken bustrens kan ik ook nog wel proberen. Het moet iig niet te zwaar zijn...misschien toch maar weer een applemouth en dan elke maand een nieuwe ofzo...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:07

ijslanderbitje?
met rolbaar mondstuk?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:08

en als je gewoon naar de ruitersportzaak gaat en je legt je probleem uit? zij hebben er vaak verstand van, en weten wat voor bitten er allemaal zijn

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:11

En Myler bit is het meest paardvriendellijke bit dat in gebruik is momenteel. Dit komt dooradat de bithelften door een speciaal systeem onafhankelijk van elkaar in de mond bewegen.
Ze zijn niet zwaar. als je even googelt kom je vast veel info tegen! Je mag me ook PB-en voor meer info.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:16

Misschien de dubbelgebroken kneveltrens van sprenger? (kneveltrensjes woorden vaak gebruikt met inrijden wegens hun stille ligging in de mond)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:36

Het beste lijkt mij om eerst eens een goede tandarts bij je paard te halen.
Ik vind het vooral klinken alsof het paard nog wolfstanden heeft en/of andere problemen.
Daarna kun je altijd nog proberen welk bit het prettigst werkt voor jouw paard.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:37

Svp eerst de OP lezen, de paardentandarts komt elk jaar en is uitermate deskundig en grondig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:39

Ik heb een myler maat 12,5 liggen, die mag je best ff lenen meis.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:42

Dat elk jaar de paardentandarts komt, zegt mij helemaal niets. Er lopen zoveel prutsers rond en ik heb zoveel onkundig werk gezien. De door jouw beschreven problemen komen te sterk overeen met gebitsproblemen om maar direct aan te nemen dat de tandarts die bij jouw paard komt daadwerkelijk zo kundig is.
Zijn de wolfstanden eruit gehaald dan, want daar geef je geen reactie op. Wordt het handmatig gedaan of electrisch?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:47

Een Myler bit mogen proberen, ik zou de kans niet laten liggen...... :j

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:12

Mijn paard deed dit in het begin ook heel erg.
Is minder aan het worden door myler-bit MB04, met tongvrijheid.
Hier is een topic over in RT praktijkproblemen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 04:19

ateo: ik ga dat topic eens opzoeken.

Myler is idd ook nog een optie...zal eens rondzoeken. Heb je die dan ook in het klein? ik heb niet groter dan 11.5cm nodig namelijk

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 04:37

Waarom zo anti bitloos? Het is een goede manier om aan te leren dat druk niet pijnlijk over vervelend hoeft te zijn. Het hoeft ook geen blijvende manier te zijn, maar een korte periode kan al voldoende zijn.

Mijn pony was door het verleden alle vertrouwen in de ruiterhand verloren en accepteerde geen bit meer. Beetje hetzelfde als bij jou, die heb ik bitloos geleerd om weer vertrouwen te krijgen en dat druk niet altijd pijn is en nu rijden we met een mylerbitje met lichte tongboog. Bij het mennen ook met lichte tongboog omdat ik direct merkte dat ze daar ook fijner onder liep. Ook hebben we een lage neusriem ipv gecombineerde, daar liep ze ook direct fijner op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:22

Britt schreef:
Waarom zo anti bitloos? Het is een goede manier om aan te leren dat druk niet pijnlijk over vervelend hoeft te zijn. Het hoeft ook geen blijvende manier te zijn, maar een korte periode kan al voldoende zijn.

Mijn pony was door het verleden alle vertrouwen in de ruiterhand verloren en accepteerde geen bit meer. Beetje hetzelfde als bij jou, die heb ik bitloos geleerd om weer vertrouwen te krijgen en dat druk niet altijd pijn is en nu rijden we met een mylerbitje met lichte tongboog. Bij het mennen ook met lichte tongboog omdat ik direct merkte dat ze daar ook fijner onder liep. Ook hebben we een lage neusriem ipv gecombineerde, daar liep ze ook direct fijner op.

:roll:
TS wil niet bitloos, klaar. Is dat zo moeilijk? Ze rijd toch ook bitloos in't bos, dus zo anti is ze niet. Maar volgens mij heeft ze duidelijk aangegeven een BIT te zoeken. Dus misschien gewoon accepteren ipv doorzeuren.

@TS, hier ook mylers in gebruik, super fijne bitten.
Ik gebruik level 2 comfort snaffle. Het is dat je niet dichtbij woont anders kon je ff uitproberen. Probeer DubbelDun eens te pben hier op bokt, zij koopt veel myler bitjes en verschillende soorten, dan kun je misschien uitproberen tegen borg?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:34

Ik zou zeggen, laat een een andere tandarts langs komen. Misschien is je huidige tandarts wel niet zo goed als je denkt en heb je in ieder geval wat meer zekerheid dat het niet het gebit is. Want als het gebit dus niet helemaal in orde is, kan je elk bit gebruiken dat je kan bedenken, maar het zal allemaal niet veel helpen.

Verder zou ik in dat geval toch bitloos verder gaan trainen (let op, ZOU IK, niet MOET JIJ), tot uitgesloten is dat het echt het gebit niet is. Je kan het wel niet willen, maar voorlopig heb je dus geen bit dat werkt voor je paard en geen 2nd opinion wat het gebit betreft.
Wat jou problemen met bitloos betreft, die had ik in het begin ook, na wat trainen niet meer. Hij tölt en telgangt hardstikke zuiver, zonder veel moeite van mijn kant en met voldoende rijkunstige kennis zijn je andere problemen ook op te lossen.

Als jouw paard nog steeds deze problemen heeft nadat je een 2nd opinion hebt gehad, zou ik zeggen, probeer een ongebroken trens. Voorkomt een heleboel ruis in de mond van je paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:47

Ik heb ook zo'n paard.. een klein en zéér gevoelig mondje..

Heb nu een bitje wat de goeie maat heeft (11,5) met een dun mondstuk.
Ook is het een D trens en ligt dus erg stabiel in de mond..
Verder is het bitje dubbelgebroken, maar bij teveel 'inwerking/beweging' wordt het een ongebroken bit (danger bitje).

http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... broken.htm
Laatst bijgewerkt door Casarell op 07-07-11 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt