Boomloos, ik kom er echt niet uit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stoof

Boomloos, ik kom er echt niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:39

Jullie zullen denken weeral een topic over de boomloze zadels, maar ik kom er echt niet uit. Heb al vele oudere topics doorgekeken en op verschilldende websites, maar vind maar niet het perfecte zadel. :+

Ik heb een ijslander met een moeilijke rug. Heel erg kort en tot overmaat van ramp ook wat doorgezakt. Momenteel rijdt ik haar met een wintec issabel werth, maar dat is het toch niet. Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in de boomloze zadels, maar er is zoveel keus en zoveel verschillende meningen over de zadels dat ik er niet uit kom. De barefoot leek me wel wat, maar die is echt te groot. Verder leek de freeform me wel wat, maar dat vind ik niet zo mooi := . Hetzelfde probleem heb ik bij de ghost.

wie o wie kan me helpen om een mooi en goed boomloos zadel te vinden? :D

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:41

is ook een barefoot maat 1 te groot? je kan ze eens proberen, via de site van de nederlandse barefoot leveranciers kan je ze gewoon een week proberen en tegen betaling ook langer. Ik heb een barefoot en ben er erg tevreden mee

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:42

Nadine_v_P schreef:
is ook een barefoot maat 1 te groot? je kan ze eens proberen, via de site van de nederlandse barefoot leveranciers kan je ze gewoon een week proberen en tegen betaling ook langer. Ik heb een barefoot en ben er erg tevreden mee

voor de ijslander niet, maar voor mijn kont is hij wat te klein :o

boooo

Re: Boomloos, ik kom er echt niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:45

Startrekk? :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:48

Ik rij met dit zadel rond op een paardje met korte rug (barefoot ook net te lang)
Is een semi boomloos en ik vind het een geweldig zadel.
Het is de trekker pro endurance.

Afbeelding

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:50

de startrekk vond ik opzich nog wel goed, maar had liever iets gehad dat wat minder op een dressuurzadel leek (ben nogal kieskeurig :o )

is die trekker van goede kwaliteit?
Laatst bijgewerkt door Stoof op 06-07-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:51

Ik rijdt met hetzelfde zadels als Silence.

Haf met een korte rug, ook nog hol. Daardoor kan ze geen boomzadel want die gaat bruggen.
Op advies van Esther Groen van Greendistance dit zadel genomen en het bevalt echt super.

Kunnen kortere kussens onder en het zitvlak is groter en kleiner te stellen naar gelang de maat van de ruiter. Ik ben een erg tevreden gebruiker van dit zadel. Zit niet als een barefoot (vind ik van die veredelde dekjes :o ) en geeft mooi steun aan zit en been van de ruiter zonder te dwingen.

icelandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:53

Ik heb een barefoot cheyenne maat 1 voor mijn ijslander. Ik heb zelf broekmaat 42-44 en ik pas erin. Mijn bovenbenen komen vooraan wel tegen de pommel maar daar heb ik eigenlijk geen last van. Ook niet na lange buitenritten. Kan je de voorboog ook opvullen met een zachte vulling als je er toch last van zou hebben. Ik heb lang gezocht achter een geschikt zadel voor een korte rug en ben nu super tevreden

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:55

wat ik me ook afvroeg is als je paard een holle rug heeft, gaan die speciale dekjes dan wel de ruggegraad genoeg vrijhouden of gaan die doorhellen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:56

Voordeel van het zadel wat ik heb, is dat er geen speciale dekjes nodig zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:00

Onder de Trekker zadels hoeven geen speciale dekjes.

Bij mijn holle rug haffie ligt het zadel mooi aangesloten als ik er op zit. Doordat de beugelriemophanging over het hele zadel is verdeeld qua druk krijg je geen drukplek in het midden wat nog wel eens te zien is bij een Barefoot. Vooral bij paarden met een holle rug.

Juist door het 'semi' boomloze van het Trekkerzadel bij mij is dit het enigste waar ik op kan rijden. Boomzadel brugt en compleet boomloos zakt te ver waardoor ik last van drukpunten krijg op de rug van mijn pony.

Ik zou je adviseren om eens contact op te nemen met een verkoper van Trekker zadels in NL. Bij Greendistance bv kan je ook zo'n zadel voor een kortere periode leasen om te testen en te kijken of het bij jou en je pony past. Past het niet dan ben je niet gelijk een berg geld kwijt.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:03

Buitenzinnig.nl ;)
Ze komen langs met zadels die mogelijk passen bij jou en je IJslandertje.
Als je precies aangeeft wat je zoekt, wat je mooi vindt en wat echt niet, hoe kort je paard is en hoe klein/groot jij bent, hebben ze onwijs veel mogelijkheden.
Na een half jaar zoeken, heb ik bij hen een passend zadel gevonden. Het verhaal dat een boomloos zadel past, ook al is het te lang, heb ik lekker naast me neergelegd. Ik wilde een zadel dat niet verder kwam dan de achterste wervel. En ik moest er zelf in passen. Gelukt :D

Ik heb dit zadel nu voor mijn net 4 jarige Lusitano die onwijs moet groeien nog:

http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Freeform_Engels.html#5

Met ROL seat (staat ook op de site)

Edit: ze hebben een heeeeeeeeel uitgebreid aanbod.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:04

bedankt allemaal, ga eens kijken op de site van greendistance
Wat bedoel je met semi-boomloos? Dat er vooraan en achteraan een versteviging is?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:05

D00R schreef:
Buitenzinnig.nl ;)
Ze komen langs met zadels die mogelijk passen bij jou en je IJslandertje.
Als je precies aangeeft wat je zoekt, wat je mooi vindt en wat echt niet, hoe kort je paard is en hoe klein/groot jij bent, hebben ze onwijs veel mogelijkheden.
Na een half jaar zoeken, heb ik bij hen een passend zadel gevonden. Het verhaal dat een boomloos zadel past, ook al is het te lang, heb ik lekker naast me neergelegd. Ik wilde een zadel dat niet verder kwam dan de achterste wervel. En ik moest er zelf in passen. Gelukt :D

Ik heb dit zadel nu voor mijn net 4 jarige Lusitano die onwijs moet groeien nog:

http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Freeform_Engels.html#5

Met ROL seat (staat ook op de site)

Edit: ze hebben een heeeeeeeeel uitgebreid aanbod.

Komen ze ook tot in België?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:05

Kijk D00R dat is pas een goede tip. Zie net dat zij ook meerdere types boomloos hebben dus dat is altijd prettig.

TS, ik zou er toch echt even wat paskosten tegenaan gooien en dus een goede zadelpasser laten komen. Welke is dat je eigen keuze natuurlijk. Wel prettig als ze meerdere opties hebben en je ook even er op kan rijden zodat je zelf weet of je lekker zit en het ook goed ligt als je er op zit.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:13

MarliesV schreef:
Kijk D00R dat is pas een goede tip. Zie net dat zij ook meerdere types boomloos hebben dus dat is altijd prettig.

TS, ik zou er toch echt even wat paskosten tegenaan gooien en dus een goede zadelpasser laten komen. Welke is dat je eigen keuze natuurlijk. Wel prettig als ze meerdere opties hebben en je ook even er op kan rijden zodat je zelf weet of je lekker zit en het ook goed ligt als je er op zit.

Het enige probleem is dat er in België niet zoveel mensen zijn die boomloos verkopen en die van in Nederland vinden het te ver om te komen passen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:15

Ik zou gewoon er een telefoontje aan wagen. Zag dat buitenzinnig.nl in Noord Brabant zit, geen idee hoe diep jij België in zit maar waarschijnlijk is het voor hen nog dichter bij dan bv Groningen of Leeuwarden.

Niet geschoten is altijd mis hè.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:16

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:19

Ik rij ook met de Trekker Pro Endurance en het is een heel erg fijn zadel voor paardjes met korte ruggetjes. Die van mij is ook nog eens enorm breed, heel compact gebouwd en ietwat overbouwd. Zit echt goed en het is een sterk, mooi zadel. Succes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:25

Als je paardje een doorgezakte rug heeft, zou ik denk ik niet met boomloos gaan rijden... :o

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:26

Banjer schreef:
Als je paardje een doorgezakte rug heeft, zou ik denk ik niet met boomloos gaan rijden... :o

Waarom niet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:30

Omdat je paard al een moeilijke rug heeft... een doorgezakte rug heeft (zover ik weet) minder spierkracht/draagkracht dan een "normale" rug... en dat is juist bij een boomloos zadel belangrijker...

Ik kan er naast zitten hoor, maar ik zou eerder kijken voor een (duurder) merkzadel dat op maat wordt gemaakt voor je paardje.

(Overigens heb ik zeker niets tegen boomloos... Banjer en ik rijden al een jaar of 7 met een Torsion, boomloos zadel :D )

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:37

Banjer schreef:
Omdat je paard al een moeilijke rug heeft... een doorgezakte rug heeft (zover ik weet) minder spierkracht/draagkracht dan een "normale" rug... en dat is juist bij een boomloos zadel belangrijker...

Ik kan er naast zitten hoor, maar ik zou eerder kijken voor een (duurder) merkzadel dat op maat wordt gemaakt voor je paardje.

(Overigens heb ik zeker niets tegen boomloos... Banjer en ik rijden al een jaar of 7 met een Torsion, boomloos zadel :D )

Een op maat gemaakt zadel is toch al snel tussen de 1500 - 2500, en aangezien mijn pony al 17 jaar is en we enkel nog wat recreatief rijden, vind ik dat een beetje zonde. Hoop natuurlijk nog lang plezier van haar te hebben, maar als ze er geen plezier meer in heeft....

Een andere reden voor een boomloos is ook dat ik een haflinger heb van 4 jaar die ik binnekort wil beleren. Dus zou ik dat boomloze daar in het begin ook voor gebruiken om daarna een eigen zadel voor haar kopen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:41

Karlslund heeft weer een nieuw model boomlooszadel; Karlslund Kontakt
De Kontakt heeft een soort mini voorboompje zodat de schoft echt vrij blijft.

En dan heb je natuurlijk de Topreiter, en 2 nieuwere modellen met smallere zit en meer steun voor de ruiter van Hilbar en een nieuw merk: Eques.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:43

Ik snap het... :) Dan zou ik denk ik voor een steviger model boomloos gaan, zoals bijvoorbeeld de Trekker Pro Endurance, die Silence gepost heeft... :)