Wat zijn nou echt fijne zadels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spytgnieskje

Wat zijn nou echt fijne zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:09

Jawel het zoveelste zadel topic.

Ik weet dat de meningen erg verdeeld zijn en er veel verschillende zadels zijn. Maar ik wil gewoon wat informatie verzamelen over wat voor mij en mijn paard wel eens een goed zadel zou kunnen zijn.

Ik ben niet echt op zoek naar een nieuw zadel, simpelweg omdat ze gewoon niet te betalen zijn. Wel zou ik erg graag een nieuwe willen, maarja je kan niet alles hebben :+. Nieuwe (echt goede) zadels kosten minimaal zo'n €1500,-.

Op dit moment heb ik een Rossner Amerika. Ruim anderhalf jaar geleden nieuw gekocht bij Divoza en ook door hun gepast. Dit zadel kost zo'n €700,- dacht ik.

Prima zadel, ligt fijn op mijn pony, schuift niet, pony krijgt geen drukplekken, pony is fijn rond te sturen. Geen problemen zou je zeggen. Nou.. ik kan er dus voor geen meter in zitten, dus ik heb het gevoel dat ik mijn pony in de weg zit ondanks dat het rijden wel goed gaat. Ik heb ook altijd last van mijn onderrug als ik na het rijden afstap. Nou komt dat ook mede doordat ik mijn rug eens gebroken heb gehad, maar toch. Misschien komt het ook doordat mijn pony 'maar' 1.53 is en ik 1.78. Ik heb het idee dat ik mijn benen nergens kwijt kan. Ook merk dat ik op (grote) paarden wel lekker kan zitten.

Mijn pony is niet extreem breed maar wel vrij rond met een beetje schoft. Zijn gangen helpen ook niet echt mee want hij hobbelt ontzettend! Iedereen die op mijn pony heeft gereden zegt altijd meteen.. 'jeetje wat hobbelt jou pony!'

Wat is mijn doel met dit topic?

Ik wil gewoon informatie verzamelen over zadels die geschikt zijn voor ronde paarden. Met een diepe zit en kniewrongen, die zitten als een huis. Zodat als ik wel het geld heb ik meteen weet naar welke zadels ik moet zoeken. Het zadel moet wel in het bruin leverbaar zijn.

Ook ben ik op zoek naar een goede zadelmaker in het Noorden. Ik zou toch graag eens iemand naar mijn zadel willen laten kijken om zeker te weten of mijn zadel wel goed ligt.

Adressen in het Noorden waar je je 2ehands zadel kunt inleveren tegen een nieuwe (uiteraard met bijbetaling) zijn ook welkom.

Favoriete merken: Fryso, Anatomica, Arno Brandt enz.

Brand los!

felicity

Re: Wat zijn nou echt fijne zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:29

Ik heb een vrij ronde kwpner met de singelplaats erg ver naar voren. Ik heb in een jaar tijd 4 zadels gehad maar alles schoof naar voren over de schouder. En zat er zelf ook niet echt lekker in. Maar vond het belangrijker dat hij op me paard paste.
Ik heb sinds drie weken een Anatomica Octant. En wat ben ik daar ontzettend blij mee. Hij ligt super op mijn paardje in combinatie met een speciale antislip singel. En ik kan voor het eerst echt in balans op mijn paard zitten. Ik zit niet meer achter de bewegingen aan.
Ik moet alleen mijn iets wat stoelzit afleren. Maar dat gaat helemaal goed komen met dit zadel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:32

Hier iemand die het rug probleem herkent, fracturen in mijn wervels gehad...
Ik zweer bij boomloos. Het geeft je paard meer bewegingsruimte, en jij kunt beter meegaan in de beweging. Een boomzadel is gewoon een stuk metaal tussen jullie in, hoe kunnen twee lijven soepel samenwerken als er een stuk metaal tussenzit? Met een boomloos zadel ben je in staat, om na enig oefenen, de beweging veel beter op te vangen. Ik zou zeggen verdiep je er eens in. :)
In het topic voor en nadelen van boomloze zadels vind je ook mensen met veel kennis ervan.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:06

Ik heb ook een iets wat ronde pony , niet zo veel schoft en een beetje hobbelig :P Met mijn vorige zadel kon ik in een sukkel drafje redelijk doorzitten maar een goed tempo niet , galop was al helemaal een ramp om op mijn billen te blijven zitten. Werd letterlijk en figuurlijk mijn zadel uitgelanceerd. Ik heb sinds een klein weekje een Bates Isabell Werth (ook 2de hands gekocht) en ik merk echt aanzienlijk verschil! Heerlijk diepe zit met prima kniewrongen. Boom en kniewrongen zijn naar eigen wens aan te passen net als bij de Wintec alleen niet het ellende van de kunststof. Ik kan nu gewoon eens lekker gaan zitten en genieten van een drafje/galopje in plaats van mezelf in het zadel zien te houden. Ik heb dit zadel zelf aangeschaft omdat ik een afwijking aan mijn been heb en met diepe zit en goeie wrong gewoon een stuk makkelijker en stiller zit. Je zit niet echt heel erg vast , maar als ik ga zitten in dit zadel , zit ik ook echt! ;)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:30

@Felicity: Ik herken dat wel een beetje 'achter de beweging aan rijden' zo'n gevoel heb ik ook wel eens. Lichtrijden kost me ook altijd veel energie, het gaat niet vanzelf zeg maar.

Ik zou ook dol graag een Anatomica willen maar dan mag ik eerst wel eens gaan sparen. Al is 't het geld wel waard natuurlijk. Waar heb je die van jou aangeschaft?

@Gypsy: Boomloos heb ik al geprobeerd. Ik vond het absoluut niet fijn. Veel te plat allemaal en veel te veel bewegings vrijheid. Mijn benen bungelden alle kanten op. Ik had ook het gevoel dat ik teveel op de rug van mijn paard zat. Kon z'n rug door het zadel heen voelen zeg maar.. moeilijk uit te leggen :+

Maar zo heeft ieder zijn eigen natuurlijk.

@Sharkj: Hoe heb je dat gedaan met een 2hands zadel dan? Hoe weet je dat het past? Of heb je er een zadelmaker bij gehad? Ik durf nooit zo goed iets 2ehands te kopen, al is de prijs dan natuurlijk wel aantrekkelijker.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:33

Dat klopt ja, dan is je zit niet goed, en waar een boomzadel dat verhult laat een boomloos zadel keihard de waarheid zien. Bij mij zag het er de eerste week ook niet uit hoor. Afschuwelijk.
Maar na een week kon ik dus goed genoeg zitten, en leerde gebruik maken van dat je zo lekker dicht op je paard zit.

Te breed zitten kan inderdaad wel vervelend zijn, soms ligt dat aan een zadel dat nog niet soepel genoeg is, kun je tijdelijk verhelpen met extra inlages. Maar als je echt te smalle heupen hebt kan het vervelend blijven...

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:34

Ik heb zelf aardige kijk op hoe een zadel ligt , dus heb de afspraak gemaakt dat ik wat tijd zou krijgen om te passen en als het zadel niet goed zou liggen dat ik mijn geld terug zou krijgen.
Daarna heb ik mijn eerste indruk nog eens laten bevestigen door iemand die er verstand van heeft ;) Nou woonde die gene waarvan ik het zadel over genomen wel in de buurt , dus hoefde niet het hele land door te reizen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:35

Ik heb een anky classic, zit als een huis. Ik heb zelf nogal lange benen en bij dit zadel kan ik mijn benen gewoon kwijt. Daarnaast heeft het flinke wrongen en een diepe zit, je krijgt geen kans om te schuiven. Volgens mij zijn ze ook goed tweedehands te krijgen. Enige nadeel vind ik dat het vrij zacht leer is, ik heb er een met opgeruwde zweetbladen en die structuur slijt er af waardoor het glad wordt. Maar qua zitten ben ik nog geen fijner zadel tegengekomen :)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:46

@Gypsy: Klinkt indd wel heel logisch wat je zegt. Maar ik ben een echte dressuurprikker en blijf toch liever bij een boomzadel ;)

@Bromfiets: Anky Classic is mij ook al eens opgevallen ja! Maar dat zadel vind ik er vrij simpel uit zien vanaf de foto. Dan wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet lekker zit. Ook vind ik het zitvlak er vrij 'ondiep' uit zien. Ken eigenlijk ook niemand die zo'n zadel heeft om even uit te proberen.

Zijn anky's er eigenlijk wel in het bruin? :+

Edit, gevonden! Hij ziet er wel prachtig uit zeg!

Afbeelding

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:49

Dat durf ik niet te zeggen, of ze er in het bruin zijn :P Ze zijn dieper dan ze lijken, je zit vrij vast. Ik kan het zelf vergelijken met wintec 500, euroriding diamant, kieffer wienn en kieffer bavaria. Daarvan is de anky echt het diepste... Misschien kun je een zadelmaker laten komen die anky heeft? Kun je hem iig proberen :)

Edit: Dus wel in het bruin :D Die mag er zeker zijn :~

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:53

Als je niet perse een dressuurzadel wil kan je ook denken aan een Massimo Trail :) Is wat meer richting veelzijdigheid (alhoewel nog best richting dressuur) en in aardig wat kleuren beschikbaar. Ik heb hem zelf ook in het bruin. :+

Een goede zadelmaker in het noorden is Harrie van den Bosch: http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl/

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:56

Maar als je moeite met lichtrijden hebt, is het dan wel verstandig om voor een diepe zit te gaan? Ik heb een pony met een hele vlakke gang, doorzitten is vele male makkelijker dan lichtrijden maar ik met een zadel met diepe zit is lichtijden bijna onmogelijk omdat je zo opgesloten zit. Ik heb een euroriding diamant op proef gehad en die zat heerlijk, echt heerlijk. Alleen lichtrijden ging niet. Ik heb nu een KN en wil niet anders meer.

Succes met je zoektocht! En neem een zadelmaker/passer waar je het zadel op proef kan krijgen zodat je het meerdere dagen kan proberen. Zeker met een rugprobleem is dit aan te raden.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:58

Hulsebos, for sure.
je moet wel Jan himself hebben. ik raad het je zeker aan.
Bel gewoon eens en vraag over hoe en wat.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:00

bromfiets schreef:
Dat durf ik niet te zeggen, of ze er in het bruin zijn :P Ze zijn dieper dan ze lijken, je zit vrij vast. Ik kan het zelf vergelijken met wintec 500, euroriding diamant, kieffer wienn en kieffer bavaria. Daarvan is de anky echt het diepste... Misschien kun je een zadelmaker laten komen die anky heeft? Kun je hem iig proberen :)

Edit: Dus wel in het bruin :D Die mag er zeker zijn :~

Ik vind Anky niet vast en diep zitten hoor!
Maar wel, de heerlijkste zadels die er zijn!
Ook zit er een verwisselbare boom in, handig!

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:02

Zicky, daar heb je een punt. Maar ik denk dat je in diepe zadels meteen als een huis zit.. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) Ik denk dat ik in vlakke zadels nog meer ga stuiteren. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.. met lichtrijden heb ik minder moeite dan met doorzitten.

En dat van die zadel maker.. dan moet ik er eerst 1 zien te vinden :P

Massimo zal ik me ook nog eens in verdiepen..

Edit:

Rivaldo schreef:
Ik vind Anky niet vast en diep zitten hoor!
Maar wel, de heerlijkste zadels die er zijn!
Ook zit er een verwisselbare boom in, handig!

Dit klinkt dan wel weer positief :)

Maar volgens mij zijn ze er niet zo heel veel 2ehands in het bruin
Laatst bijgewerkt door Spytgnieskje op 05-07-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:03

Rivaldo: Misschien heb je een ander type? Die van mij heeft geen verwisselbare boom namelijk :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:04

Harrie vd Bosch geeft nog wel zadels op proef hoor :j Mocht je de Massimo eens willen proberen dan ben je welkom hoor :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:11

Wat dacht je van een Rossner maar dan VZH?
Deze heb ik zelf en ik vind het echt een super zadel. Je zit vast/stevig, maar zeker niet TE.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:13

bromfiets schreef:
Rivaldo: Misschien heb je een ander type? Die van mij heeft geen verwisselbare boom namelijk :)

Ik ken die van de foto ;)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:00

ik heb ooit op die anky gezeten met de verwisselbare boom. ik ben na 3 rondjes afgestapt want ik kon er niet in zitten. ik heb nu een hulsebos dressage cc. die zit echt pas geweldig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:25

Hulsebos zijn inderdaad fijne zadels, maar dat mag ook wel voor de prijs natuurlijk! Ik heb zelf een Kentaur Penelopa en ik ben er helemaal weg van.. nee voor mij noooooit meer een ander merk.. ik zweer erbij.. zit echt heeeerliijk en voor de prijs kun je het beter niet laten; nieuw ongeveer 1000 euro en tweedehands rond de 400. _/-\o_

Tinuuuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:51

Wat een mooie die anky. Zelf rijd ik op een duits merk, DMS. Misschien wat voor jou? Rossner vindt ik btw wel goede zadels.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:43

Hmm.. de meningen zijn dus erg verdeeld. Jullie maken me in de war mensen! :+

Het beste is natuurlijk gewoon een aantal zadels proberen en kijken wat je zelf het fijnst vind.

Hulsebos ben ik niet bekend mee, zal eens even google'en

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:11

waar woon je??
je zou een keer mijn zadel kunnen proberen.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:41