Singel voor buikig paard, neopreen, geen elastiek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Singel voor buikig paard, neopreen, geen elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:11

Wie heeft de gouden tip? Door de flinke buik van mijn paardje schuift het zadel naar voren. Ik zoek dus een gevormde singel die dit tegengaat. Van leer krijgt ze plekjes, dus hij moet neopreen zijn en zonder elastiek (de singel mag licht elastisch zijn, maar geen elastiek aan de stoten)

Ik wil graag een Mattes banaansingel, maar die heeft een levertijd van 3 weken en ik wil de singel graag hebben als de zadelmaker volgende week komt. Heb ook goede verhalen gehoord over de Eric le Tixerant, die wil ik ook graag proberen, ook al is die leer met elastiek.. ;)

Wie heeft nog een supertip? :)

Sodeletuut

Re: Singel voor buikig paard, neopreen, geen elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:14

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:18

Die heb ik al! :D Daarbij zit het elastiek aan de stoten en dat schuift bij mijn paard.. Maar bedankt voor het meedenken :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:22

Oh oké, succes verder met je zoektocht. Je kunt ook kijken naar anatomische singels of wave singels. :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:23

Die zijn meestal leer en daar kan mijn paard niet tegen. Ik kom echt heel zelden een neopreen singel met vorm tegen en die zijn dan meestal met elastiek..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:24

En een schapenbontje er omheen is geen optie?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:30

Nee, dat wordt echt te dik, dan loopt ze zichzelf helemaal open. Bovendien is leer heel stug, ik denk dat ze een redelijk flexibele singel nodig heeft, maar weer niet TE flexibel omdat het dan gaat schuiven. Nou ja, het is dus nogal een zoektocht ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:37

Succes! Misschien heeft je zadelmaker nog ideeën. :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:38

Dank je! :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:46

De F.R.A. singel bestaat volledig uit elastiek, hij is enorm plat waardoor hij scherp lijkt (wanneer wij eraan voelen) maar valt juist in de huidplooi zonder deze klem te zetten of kapot te schuren. De singel is paard-elastisch, een mens krijgt hem niet uitgerekt, rekt dus mee met de paardenbuik zonder te schuiven. Bij mijn vorige paard altijd plekjes en dat was met een superzachte lederen singel over, bij mijn nieuwe paard met dezelfde singel toch plekjes.
Over gegaan op de supersingel en geen plekjes meer, kijk maar op onderstaande site. (overigens zijn er enkele lengtes wel op voorraad en kunnen direct worden geleverd itt wat er nu op de site staat ivm vakantie)
Succes!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:02

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die heb ik ook al liggen :') Echt een heerlijke singel, mijn paard vindt 'm heel fijn, maar het zadel blijft toch niet helemaal netjes liggen. Als ik niets beters vind blijf ik bij de FRA, maar ik zou zo graag nét iets beters vinden.

Bedankt voor het meedenken! :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:56

Moet het perse een singel zijn? Ik dacht gelijk aan een staartriempje..

Of is dit heel raar?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:57

Ik stem voor een wintec singel met drukverdeler.
Die hebben wel elastiek maar dat is behoorlijk stug.
Zelf ook overwogen om er een zonder elastiek te kopen, maar ze loopt duidelijk fijner met elastiek.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:59

Ik zag laatst een bokker die heeft ook zo'n paard met de bouw als jij beschrijft.
Die had een H-singel.

edit; gevonden, daan_ordeal heeft zoiets.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:00

Als al die singels niet passen zou ik toch het zadel nog eens opnieuw aan laten meten, klinkt namelijk of het niet goed ligt..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:06

Of buikje eraf trainen ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:10

Passend zadel aanschaffen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:12

Een H singel is van leer, maar wel geschikt voor ronde modelletjes, betere drukverdeling. Alleen goedkoop issie niet. Mijn dikkiedik had ook een singel die naar voren trok, nu met de H singel is dat over.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:52

ik heb een leren banaansingel van kieffer - mijn pony kreeg er ook wondjes van en mijn instructrice gaf een tip :D

heb om de singel gewoon van de action een beenwarmer geschoven -- sindsdien geen wondjes meer en me zadel blijft nu veel beter liggen ;)

kon namelijk ook geen neopreen vinden zonder elastiek

mischien past het zadel van TS wel maar heeft haar paard gewoon een klein buikje en de singelgroef ver naar voren (net zoals bij mijn pony ) kan je vertellen dan is het verdomt lastig hoor ;)
( mijn zadel is afgelopen week nagekeken door een zadelmaker die zei dat mijn zadel perfect lag - maar toch schuift deze naar voren rara -- komt puur door zijn rondgeribt buikje en singelgroef en mijn pony is niet dik ! haha )

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:57

Waarom geen leer als ik vragen mag?
Leer is (mits onderhouden) zacht, natuurlijk product
En daar in zijn jou wensen makkelijker te vinden

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:11

Ik heb het zelfde probleem en gebruik een gewone neopreen singel van Kiefer, die is zachter en soepeler dan andere neopreen singels. Famke krijgt van alle andere singels wondjes maar niet van deze.
Verder heb ik een zadel opmaat laten maken (Barnsby), deze schuift niet (zelfs niet als ze hoog drachtig is :+ )en ik begin al met de singel iets "te ver" naar voren.
Als de singel naar voren schuift zitten de haren dubbel, daarom kan je hem beter al meteen op de natuurlijke plaats leggen.

@nibbit: Famke kan ook geen leer hebben, ondanks alle mooi afgeronde randen en goed onderhoud loopt ze een huidplooi tegen de rand van de singel aan en een leren singel geeft dan minder mee dan een neopreen.
Verder zijn er paarden die allergisch zijn voor het middel waarmee het leer gelooid wordt, leer is een natuurproduct maar ondergaat een chemisch bewerkingsproces waardoor het niet meer zo natuurlijk is.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 08:43

Steefjevos schreef:
Moet het perse een singel zijn? Ik dacht gelijk aan een staartriempje..

Of is dit heel raar?

Nee, ik wil absoluut geen staartriem, dat geeft een enorme belasting op de ruggewervels.

Steefjevos schreef:
Of buikje eraf trainen ;)

Dat gaat makkelijker met een zadel dat fijn blijft liggen ;) Bovendien heb ik dit probleem ook gehad toen ze in topconditie was, haar ribbenkast en buik zijn gewoon erg rond.

moonfish13 schreef:
Ik stem voor een wintec singel met drukverdeler.
Die hebben wel elastiek maar dat is behoorlijk stug.
Zelf ook overwogen om er een zonder elastiek te kopen, maar ze loopt duidelijk fijner met elastiek.

Die heb ik inderdaad ook overwogen, ik wist alleen niet dat het elastiek vrij stug is. Hij gaat op de lijst van mogelijkheden, dank je! :)

daNiielle_ schreef:
Ik zag laatst een bokker die heeft ook zo'n paard met de bouw als jij beschrijft.
Die had een H-singel.

edit; gevonden, daan_ordeal heeft zoiets.

Ik heb een WoW zadel, dus het zou wel passen, maar ik ben bang dat dit echt een singel is waar alle huidplooien tussen komen en schuren, maar ik vraag mijn fitter of ze er een meenemen om te proberen, bedankt!

nolanlover schreef:
Als al die singels niet passen zou ik toch het zadel nog eens opnieuw aan laten meten, klinkt namelijk of het niet goed ligt..

pubelia schreef:
Passend zadel aanschaffen?

Mijn paard heeft een heel lastige bouw, echt een zadelmakers nachtmerrie. Kort, rondgeribt, smalle schoudertjes en licht overbouwd. Als je een rechte lijn omhoog trekt vanuit de singelplek kom je op de schouder uit, als je achter de schouder een lijn naar beneden trekt kom je bij het brede gedeelte van de buik uit. Het beste zadel wordt dus nog naar voren getrokken als de singel niet goed is.

Nibbit schreef:
Waarom geen leer als ik vragen mag?
Leer is (mits onderhouden) zacht, natuurlijk product
En daar in zijn jou wensen makkelijker te vinden

Omdat ze daar schuurplekken van krijgt.

LucianoS schreef:
ik heb een leren banaansingel van kieffer - mijn pony kreeg er ook wondjes van en mijn instructrice gaf een tip :D

heb om de singel gewoon van de action een beenwarmer geschoven -- sindsdien geen wondjes meer en me zadel blijft nu veel beter liggen ;)

kon namelijk ook geen neopreen vinden zonder elastiek

mischien past het zadel van TS wel maar heeft haar paard gewoon een klein buikje en de singelgroef ver naar voren (net zoals bij mijn pony ) kan je vertellen dan is het verdomt lastig hoor ;)
( mijn zadel is afgelopen week nagekeken door een zadelmaker die zei dat mijn zadel perfect lag - maar toch schuift deze naar voren rara -- komt puur door zijn rondgeribt buikje en singelgroef en mijn pony is niet dik ! haha )

Lastig he! :D Ik ben blij dat je iets gevonden hebt dat werkt :) Een hoes om een leren singel werkt bij mij helaas niet, blijkbaar toch te stug. Het zadel blijft wel veel mooier liggen met een leren singel (Passier anatomisch en WoW curved geprobeerd) maar ze ligt gewoon open na het rijden, dus dat is geen optie.

tiwi1969 schreef:
Ik heb het zelfde probleem en gebruik een gewone neopreen singel van Kiefer, die is zachter en soepeler dan andere neopreen singels. Famke krijgt van alle andere singels wondjes maar niet van deze.
Verder heb ik een zadel opmaat laten maken (Barnsby), deze schuift niet (zelfs niet als ze hoog drachtig is :+ )en ik begin al met de singel iets "te ver" naar voren.
Als de singel naar voren schuift zitten de haren dubbel, daarom kan je hem beter al meteen op de natuurlijke plaats leggen.

Fijn dat het bij jou opgelost is! :)
Ik heb ook al een Daaleman op maat laten maken, die bleef ook schuiven helaas. Achteraf bleek hij ook te lang voor mijn paard, maar dat is weer een heel ander probleem ;)
Ik heb ook een neopreen singel van Kieffer, helaas is dat echt de minst succesvolle singel die ik heb..

Op het lijstje staan dus:
Le Trixerant
Mattes Banaan
Wintec Cair

Aanvullingen zijn welkom, bedankt voor alle nuttige reacties! :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:46

Een singel schuift naar het smalste punt van de buik, als dat punt zich vlak achter de ellebogen bevind terwijl de singelstoten verder naar achteren zitten, dan strekt de singel je zadel mee naar voren. Eigenlijk zou er dan een voorsingel in je zadel gebouwd moeten worden zodat het zadel mooi achter de schouders blijft liggen. Een banaansingel zal niet veel gaan uitmaken, die singel schuift ook naar het smalste punt van je buik.

Mijn paard is wat dat betreft ook ongunstig gebouwd.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 15:49

Ik heb een voorsingel, dat werkt ook zeker, maar helaas dus niet genoeg :)
Een banaansingel zoekt met het middenstuk toch ook het smalste deel van de buik terwijl de uiteinden verder naar achter liggen?

Blijft het bij jou met alleen een voorsingel bij jou goed liggen? :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:52

Bij mijn paard is het op t randje, dus bij mijn zadel hebben ze alleen de singelstoten naar voren geplaatst waardoor het zadel achter de schouder blijft liggen maar moet wel altijd op tijd mn zadel weer laten aanpassen.