Blijheid schreef:@Juliette86: Het is niet mijn bedoeling om de schuld te schuiven op barefoot of boomloos, juist niet

Ik wil gewoon weten hoe het zit, en wat de mogelijke problemen kunen zijn, waar je op moet letten. Problemen met boomzadels zijn zeker ook ernstig. Ik wil het een niet ophemelen ten opzichte van het ander, gewoon beiden kritisch bekijken, en van boomzadels weet ik zelf nu eenmaal al een stuk meer, dus vandaar dat ik nu graag bijleer over boomloos.
Was ook helemaal geen opmerking richting jou maar op een andere post in dit topic. Die argumenten kom ik ook wel vaker tegen in topics over boomloze zadels
.
Blijheid schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat je sommige ruiters geen barefoot zou aanraden door hun rijstijl, omdat dat problemen kan geven (als ik je goed begrijp?). Dat lijkt me wel een typisch boomloos 'probleem'. Ik zie tenminste nooit boomzadelproblemen door de rijstijl. Tenzij je echt stuiterende ruiters of mensen die je uberhaupt liever niet op een paard zou zien zitten bedoeld.
Ja dat klopt. Ik zie veel ruiters die overdreven lichtrijden en naast de opwaartse beweging van het paard zichzelf ook nog eens extra afzetten in de beugels (al dan niet in combinatie met optrekken aan de teugels). Of mensen die altijd in een halve verlichte zit galopperen ipv op hun kont zitten. Dan gaat het met een boomloos zadel gegarandeerd fout. Dat is in mijn ogen geen boomloos zadel probleem maar een rijkundige fout die door een boomzadel wat beter verbloemd kan worden. Dat zijn over het algemeen geen ruiters die je niet op je paard zou willen hebben maar die onbewust meer druk zetten op de stijgbeugels dan nodig is. En regelmatige lichte overbelasting van de huid op een klein oppervlak = problemen.