Barefoot/boomloos, valt het toch tegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Barefoot/boomloos, valt het toch tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:28

Al een tijdje lees ik hier op bokt mee over de verschillende boomloze zadels, onder andere van Barefoot. Over het algemeen lees ik jubelverhalen van mensen die hun paard ineens veel fijner aan het lopen hebben, prima natuurlijk :)
Daarom verbaast het me een beetje dat ik op de eerste 2 pagina's van EA al 6 barefoot zadels aangeboden zie worden, en ook nog enkele ander boomloze zadels.

Ik vroeg me daarom af, valt boomloos rijden op de lange termijn dan toch tegen? En waarom?
De meeste verhalen die ik lees zijn namelijk van mensen die net boomloos rijden en enthousiast zijn, dus ik ben vooral benieuwd naar mensen die dat al langer doen en hoe die het ervaren, en mensen die om een of andere reden toch gestopt zijn en waarom :)

Het is niet de bedoeling van dit topic om boomloos rijden af te kraken, ik ben alleen ook nieuwsgierig naar de verhalen van mensen die niet enthousiast zijn, omdat je met alleen enthousiaste verhalen nooit een compleet beeld krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:36

Ik heb jaren lang Barefoot gereden en er 4 gehad. Vond het hele fijne zadels van goede kwaliteit en werden door alle pony's als prettig ervaren. Ik maakte ze zadelmak waarna ze terug gingen naar de fokker. Alleen mijn eigen (A) pony reed ik er langer mee. Toen ik uiteindelijk over ging naar een grote pony heb ik ook die zadelmak gemaakt met een Barefoot. Wegens langere ritten uiteindelijk toch over gestapt naar een steviger boomloos zadel (startrekk), omdat mijn heupen en onderrug het bredere zitgevoel van de Barefoot niet konden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:39

Dankjewel :)
Bij jou lag het dus niet aan hoe het zadel lag op je pony, maar aan hoe het zat voor jezelf :j Dus het pricipe van boomloos is wel goed wat jou betreft, alleen paste barefoot als model/merk minder.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:42

Er zijn een aantal gevallen waar het toch schuift.
Ik heb het een keer bij een trekpaard gezien, die is overgestapt op een ghost toen.

Lange ritten heb ik geen last gehad met barefoot (als paarden dan last krijgen van plekken lijkt het mij toch aan de inlages liggen ipv het zadel...)

Ieder z'n mening natuurlijk :)

lievelies

Re: Barefoot/boomloos, valt het toch tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:43

Ik heb een barefoot london, rijd er al bijna twee jaar mee. Ik weet niet of dat kort of lang is. Maar heb het op drie paarden geprobeerd, op mijn wat rondere, overbouwde paard, vind ik het niet fijn, het is echt te breed, kwa ligging ligt het wel heel mooi op har rug, maar tijdens het rijden heb ik het idee dat ik iets voorover val. Op m'n andere paard, die is veel smaller en heeft een hoge schoft, licht het ook mooi en daar zit ik echt heerlijk op. Ik heb haar er mee in en doorgereden en ze loopt er lekker mee weg. En op de laatste schoof het ontzettend, het is wel een paard met een iets rondere rug, maar het schoof en het paard werd daar erg onrustig van. Als ik vaker zou rijden met haar zou dat misschien beter worden, ze word veel gebruikt voor het mennen. =) ik vind mn barefootje echt heerlijk. Maar afhankelijk van het paard ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:45

Ik rij zelf inmiddels alweer 5 jaar boomloos, ik heb in die jaren alle boomloze A-merk zadels die in Nederland te krijgen zijn uitegeprobeerd. Uiteindelijk ben ik op de Trekker pro endurance classic uitgekomen als perfecte zadel voor mijn paard en voor mij.
Ik ben begonnen met boomloosrijden omdat ik geen passend boomzadel op mijn haflinger kon vinden dat binnen budget was, boomloos sprak me toen heel erg aan en dat doet het nu nog steeds. Mijn paard is een echte jo-jo, hij komt snel aan maar valt ook snel weer af, met booloos geeft dit geen problemen. Verder vind ik het contact dat je met een boomlooszadel hebt fijner, ik rij veel op zithulpen en die komen zo duidelijk door.
Waar ik me wel heel erg aan stoor met boomloos is dat mensen zich er niet in verdiepen, ineens wordt alles wat men weet over een passend zadel overboord gegooid. Ik vind dat je bij een boomloos zadel net zo kritisch moet zijn als bij een boomzadel, er zijn tegenwoordig zoveel verschillende modellen dat er bijna altijd wel een zadel te vinden moet zijn dat passend is voor zowel paard als ruiter. Wat het nu vaak is is dat mensen 1 boomlooszadel proberen (vaak de Barefoot omdat die hier het bekendst en populairst is) als dat niet bij hen als ruiter of bij hun paard past kijken ze vaak niet verder naar een ander geschikt boomlooszadel.
Ik geloof ook best dat er paarden of ruiter zijn waarvoor boomloos echt niet werkt, maar ik heb wel vaak het gevoel dat dat vooral komt doordat mensen niet kritisch zijn, zich er niet genoeg in verdiepen of niet het juiste zadel voor de combinatie te pakken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:47

Bij mij schoof het inderdaad ook wel eens op bepaalde pony's en op de mijne ook wel een beetje. Soms ligt dat er ook aan dat mensen niet de juiste pommel of fork erin hebben zitten, van te smal of te breed wordt het ook onstabiel. Dat schuiven vond ik niet zo'n probleem, kwestie van opstappen met een krukje en netjes in balans zitten (dus niet hangen op je beugels -> krijg je ook gegarandeerd geen drukplekken :+ ). Als het zadel tijdens het rijden extreem van links naar rechts schuift dan ligt dat niet aan het zadel maar aan de kunde van de ruiter :o .

Ik ben begonnen met de Barefoot en toen dat het voor mij niet bleek te zijn ben ik verder gaan zoeken naar andere boomloosjes. Ik heb ook de freeform, trekker en ghost geprobeerd en uiteindelijk bij de startrekk uitgekomen.

Maar het valt mij inderdaad ook op dat er zoveel 2dehands op staat, al zijn dit wel meerendeel de look-a-likes. Dat kan komen doordat mensen het alleen gebruiken om in te rijden of het heel impulsief zonder goed oriënteren en uitproberen kopen en dat het toch tegen blijkt te vallen. Er zullen ook zat mensen zijn die het als 2de zadel hebben gekocht voor buitenritten en het uiteindelijk toch niet zoveel gebruiken en maar weer van de hand doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-11 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:50

Swift schreef:
Waar ik me wel heel erg aan stoor met boomloos is dat mensen zich er niet in verdiepen, ineens wordt alles wat men weet over een passend zadel overboord gegooid.

Ik denk dat je dat ook snel krijgt als je alleen maar positieve dingen leest (op bokt bijvoorbeeld) en niet verder kijkt. Helaas kijken veel mensen niet verder...
Een wat kritischer topic als dit leek me daarom ook nuttig, niet om af te kraken, wel omdat het altijd goed is om kritisch te blijven nadenken. En daarnaast ben ik zelf gewoon erg nieuwsgierig ingesteld :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:52

Juliette86 schreef:
(dus niet hangen op je beugels -> krijg je ook gegarandeerd geen drukplekken :+ )

Heb jij wel de ervaring dat drukplekken soms voorkomen? En komt dat dan doordat het zadel toch niet past, of door minder goede drukverdeling bij bijvoorbeeld de beugelriemen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:54

moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal tevreden ben over mijn barefoot. Heb er vorige week een ander dekje onder gedaan met andere inlages en een andere pommel maar heb zelf nog niet kunnen rijden dus kan je de uitslag nog niet vertellen. Daarvoor schoof ie toch nog scheef, waarschijnlijk omdat ik zelf scheef zat. Ging beter toen ik erop ging letten.

Merk weinig verschil bij het paard.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:57

Heb heel even een Barefoot gehad, maar heel snel weer verkocht...
paardlief kreeg toch echt drukkingen het en der, ook met dubbele verschillende inlages.
Daarnaast kon ik er echt niet op zitten, meende dat dat wel zou wennen, maar nee niet echt.

Heb meerdere paarden gereden met barefoots gezien inmiddels, in sommige gevallen gaat het goed, maar vind vaak toch wat problemen in de spieropbouw e.d v/d rug, of eventuele drukkingen.

Zulke zadels passen niet zonder meer, en ik denk dat daar te weinig aandacht aan wordt besteed onder het motto: het is een boomlooszadel en past dus altijd, en daar zit het probleem denk ik.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:58

Ik vind dat een zadel gewoon hoort te passen, boomloos of niet. Maar ik lees ook geneog topics hier op bokt met de vraag 'welk zadel moet ik voor deze pony kopen' en dat pagina's lang mensen die types zadels adviseren. En de ts koop dan op een gegeven moment een wintec ofzo (want dat schijnen, volgens veel mesnen, ook zadels te zijn waar je niet kritsch naar hoeft te kijken). Deze trend geldt dus niet alleen voor boomloos. Maar doordat boomloos populairder en bekender wordt en er meer flut zadels van onbekende merken gemaakt worden gaat het vaker mis.

En mensen vergeten vaak dat je met boomloos toch iets kritischer moet zijn op je eigen houding. Je wordt ermee geconfroteerd als je scheef zit of als je teveel steun uit de beugels haalt. Ik heb mijn beugels altijd zo lang dat mensen zich afvragen hoe ik licht kan rijden maar ik doe dat dan ook vrijwel zonder druk op de beugels.
Laatst bijgewerkt door Swift op 29-06-11 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:00

Ik heb ook een Barefoot, en ben er hartstikke tevreden mee. Ik heb 'n vrij breed paard en ben zelf ook niet de smalste. Toch heb ik geen slechte verhalen over Barefoot te melden, in een boomzadel had ik altijd 't probleem dat 't zadel of te groot was, of net te klein. Maar een Inch maatje ertussen in is er natuurlijk niet. Ik heb wel vreselijk erg aan de barefoot moeten wennen, ik had namelijk een hele vaste zit in een boomzadel daar moest ik in 't boomlooszadel erg naar zoeken, maar na een aantal maanden wel gevonden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:04

@Rochiril: Waar op de rug zie je dan problemen met spieropbouw en/of drukkingen? Is dat op de typische plekken die je met een boomzadel ook ziet (geen spieropbouw naast de schoft ivm te strakke boom bijvoorbeeld) of op andere plaatsen?
@KBTP: Misschien dat sommige mensen zo erg moeten wennen dat ze het opgeven voordat ze hun vaste zit weer gevonden hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:07

Blijheid schreef:
Juliette86 schreef:
(dus niet hangen op je beugels -> krijg je ook gegarandeerd geen drukplekken :+ )

Heb jij wel de ervaring dat drukplekken soms voorkomen? En komt dat dan doordat het zadel toch niet past, of door minder goede drukverdeling bij bijvoorbeeld de beugelriemen?

Nee nog nooit gehad, ook niet na een vakantie op de veluwe met ritten van 3 uur per dag (moesten me daarna wel van het paard tillen :o ). Ik heb zowel met de aller eerste versies gereden als met de VPS. Onder de VPS gebruikte ik 1 inlage (wel die van grandeur en niet die van Barefoot) en onder de oude zadels gebruikte ik die dubbel dikke.

Ik denk dat heel veel drukkingen worden veroorzaakt door de ruiter zelf. Zeker bij de VPS zadels in combinatie met een goede pad. Kan ze op stal zo aanwijzen aan wie ik geen barefoot zou adviseren, dat is vragen om problemen.

Wel apart dat zadels zoals barefoot de 'schuld' krijgen van afwijkingen op de rug terwijl het blijkbaar als normaal wordt beschouwd dat paarden spier atrofie naast de schoft hebben door te smalle zadelbomen. Geen mens die dat meer opvalt.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:09

Ik vind het een heerlijk zadel. Mijn paard loopt alleen heel veel en vaak langere ritten, Daar is het zadel niet geschikt voor. hij kreeg gigantische drukplekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:13

@Juliette86: Het is niet mijn bedoeling om de schuld te schuiven op barefoot of boomloos, juist niet :) Ik wil gewoon weten hoe het zit, en wat de mogelijke problemen kunen zijn, waar je op moet letten. Problemen met boomzadels zijn zeker ook ernstig. Ik wil het een niet ophemelen ten opzichte van het ander, gewoon beiden kritisch bekijken, en van boomzadels weet ik zelf nu eenmaal al een stuk meer, dus vandaar dat ik nu graag bijleer over boomloos.

Wat ik wel opvallend vind is dat je sommige ruiters geen barefoot zou aanraden door hun rijstijl, omdat dat problemen kan geven (als ik je goed begrijp?). Dat lijkt me wel een typisch boomloos 'probleem'. Ik zie tenminste nooit boomzadelproblemen door de rijstijl. Tenzij je echt stuiterende ruiters of mensen die je uberhaupt liever niet op een paard zou zien zitten bedoeld.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:18

Mijn eigen paard reed ik buiten met een Barefoot Nevada. Dat ging prima, ritten van 6 uur zonder pijn bij paard of ruiter. :D Af en toe ook in de bak, ik moest echter meer moeite doen om correct te zitten. Op mijn boomzadel (een Wow) kostte dat veel minder energie, dus meestal koos ik daarvoor als ik in de bak ging rijden.

Het afgelopen jaar heb ik een paard bijgereden waar een Barefoot (model naam weet ik niet, gewoon de veelzijdige versie) op lag. Dat ging op zich prima. Maar ook hier kost het veel meer energie om correct te zitten (de neiging naar stoelzit corrigeren en het stilhouden van mijn onderbeen). Dit is overigens een heel breed paard dat heel veel beweging door geeft. Wij (de ruiters) waren wel tevreden met dit zadel. Echter van de osteo/masseur kregen we het advies toch een boomzadel te kiezen, zij kon aan de rug voelen dat er boomloos gereden werd. Geen ernstige dingen maar het kan beter zeg maar. We rijden nu met mijn Wow en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch fijner vind zitten in de bak, puur omdat je daarop minder inspanning hoeft te verrichten om correct te zitten. De rug van het paard is knapt nu met boomzadel nog sneller op dan met het boomloze, in dit geval dus boomloos goed; boomzadel beter. :)

Mijn conclusie: niks mis met boomloos, ik heb met veel plezier gebruikt, echter wel met verstand gebruiken. Maar dat is met alle dingen zo tenslotte. :D

edit: toevoeging
Blijheid schreef:
Ik zie tenminste nooit boomzadelproblemen door de rijstijl. Tenzij je echt stuiterende ruiters of mensen die je uberhaupt liever niet op een paard zou zien zitten bedoeld.

Ik vind de meest boomzadels ook niet fijn, daarop moet je net zo veel inspanning verrichten om netjes te zitten als op een boomloze. Wat ik in mijn post noem is voor mij niet specifiek op boomloos gericht dus.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:22

Natuurlijk zijn er wel boomzadel problemen door de rijstijl (als er niemand op zit zal ook een niet prefect passend boomzadel niet zo snel probelemen geven :) ), die vallen alleen minder op en worden als normaler beschouwd of er wordt een ander excuus voor verzonnen.

Drukkingen komen toch vaak omdat het zadel niet bij de comnbinatie past. Ik heb een keer een uurtje met een Freeform zadel gereden dat op het eerste gezicht perfect leek te passen, mijn pony liep er in eerste instantie ook goed onder. Na het rijden zag ik al een wat vreemde zweetafdruk dus ik was al wat gealarmeerd. De volgende dag waren de drukkingen voelbaar en hij heeft een week stijf gelopen. Zo snel kan het dus gaan als het zadel niet goed past, dit zadel bleek te bridgen (droeg alleen op de voor en achterkant). Voor mij was dit geen rede om boonmloos af te zweren (het scheelt natuurlijk dat ik daarvoor al goed ervarigen had gehad) uiteraard wel een rede om verder te kijken naar een geschikt zadel voor ons beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:30

@Swift: Laat ik het dan anders zeggen, er wordt bij boomzadels minder expliciet gewaarschuwd voor problemen met het zadel door je rijstijl. Maar dat kan, zoals je zelf al zegt, ook prima komen omdat 'we' aan boomzadels al heel lang gewend zijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:33

@blijheid, idd meestal bij de schoft, waarvan ik denk dat de pommel niet altijd even lekker past. (let op, ik ben geen zadelexpert en zeker geen boomlooszadel expert) of misschien wordt zo'n zadel voorover gedrukt bij belasting. Drukplekken, of gevoelige harde spieren meestal aan de beugelophanging of aan de achterzijde.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat zo'n boomlooszadel de druk zo verdeeld als een boomzadel als er veel druk hier wordt uitgeoefend, wat dan natuulijk ook aan de rijstijl/ruitergewicht/gebruiksduur etc ligt.

Daarbij blij ik erbij: een boomzadel wordt vaak een zadelmaker voor gebeld, die zo'n zadel passend maakt, etc. Een boomlooszadel wordt vaak zelf een beetje naar gekeken (nee niet in alle gevallen, wil niet iedereen over een kam scheren) en that's it, terwijl vast lang niet iedereen een zadelexpert is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:54

@ blijheid: Maar dat je er bij boomzadels niet voor gewaarschuwd wordt betekend niet dat het er niet is... Misschien zijn sommige dingen minder kritisch maar andere dingen zijn juist weer kritischer. Iedere ruiter zou zich bewust moeten zijn van haar/zijn rijstijl en houding. En daar zonodig energie is steken om die te verbeteren voor het behoud van je paard.

@ rochiril: Er zijn zoveel verschillende types boomloze zadels die allemaal hun sterke en minder sterke punten hebben. Mijn huidige zadel (de Trekker) is in testen juist als heel goed drukverdelend getest, dit zadel is ook weer anders opgebeoud dan bijvoorbeeld een Barefoot. Maar ook de Barefoot scoort vaak positief in testen met drukmetingen. Je moet echt kritisch blijven kijken naar jezelf en je paard en een zadel zoeken wat bij jullie als combinatie past. Het zadel moet niet alleen voor je paard goed zijn maar ook voor de ruiter. Ik heb zelf ook tijden moeten zoeken na een zadel wat zowel mijn paard als mij goed paste (en na mijn beide bevalligen kon ik weer i.v.m. bekkenklachten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:55

Blijheid schreef:
@Juliette86: Het is niet mijn bedoeling om de schuld te schuiven op barefoot of boomloos, juist niet :) Ik wil gewoon weten hoe het zit, en wat de mogelijke problemen kunen zijn, waar je op moet letten. Problemen met boomzadels zijn zeker ook ernstig. Ik wil het een niet ophemelen ten opzichte van het ander, gewoon beiden kritisch bekijken, en van boomzadels weet ik zelf nu eenmaal al een stuk meer, dus vandaar dat ik nu graag bijleer over boomloos.

Was ook helemaal geen opmerking richting jou maar op een andere post in dit topic. Die argumenten kom ik ook wel vaker tegen in topics over boomloze zadels :) .

Blijheid schreef:
Wat ik wel opvallend vind is dat je sommige ruiters geen barefoot zou aanraden door hun rijstijl, omdat dat problemen kan geven (als ik je goed begrijp?). Dat lijkt me wel een typisch boomloos 'probleem'. Ik zie tenminste nooit boomzadelproblemen door de rijstijl. Tenzij je echt stuiterende ruiters of mensen die je uberhaupt liever niet op een paard zou zien zitten bedoeld.

Ja dat klopt. Ik zie veel ruiters die overdreven lichtrijden en naast de opwaartse beweging van het paard zichzelf ook nog eens extra afzetten in de beugels (al dan niet in combinatie met optrekken aan de teugels). Of mensen die altijd in een halve verlichte zit galopperen ipv op hun kont zitten. Dan gaat het met een boomloos zadel gegarandeerd fout. Dat is in mijn ogen geen boomloos zadel probleem maar een rijkundige fout die door een boomzadel wat beter verbloemd kan worden. Dat zijn over het algemeen geen ruiters die je niet op je paard zou willen hebben maar die onbewust meer druk zetten op de stijgbeugels dan nodig is. En regelmatige lichte overbelasting van de huid op een klein oppervlak = problemen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:02

Juliette86 schreef:
Blijheid schreef:

Ja dat klopt. Ik zie veel ruiters die overdreven lichtrijden en naast de opwaartse beweging van het paard zichzelf ook nog eens extra afzetten in de beugels (al dan niet in combinatie met optrekken aan de teugels). Of mensen die altijd in een halve verlichte zit galopperen ipv op hun kont zitten. Dan gaat het met een boomloos zadel gegarandeerd fout. Dat is in mijn ogen geen boomloos zadel probleem maar een rijkundige fout die door een boomzadel wat beter verbloemd kan worden. Dat zijn over het algemeen geen ruiters die je niet op je paard zou willen hebben maar die onbewust meer druk zetten op de stijgbeugels dan nodig is. En regelmatige lichte overbelasting van de huid op een klein oppervlak = problemen.

Dat is ook wat ik denk en schreef (ietwat omslachtig verwoord :P ), en idd op een boomzadel wordt dit verbloemd, maar belangrijker, loopt het paard minder schade op. Het blijft idd een rijkundige fout, maar wel een die veel voorkomt, en niet door iedere ruiter bij zichzelf herkent. Dus nee men kan strict gezien niet de fout bij een boomloos zadel leggen, maar dit verergert het probleem wel sneller bij het paard.

Samengevat, men zou met boomloze zadels eerst heel kritisch naar de rijkunsten van betreffende ruiter gekeken moeten worden. Tevens zou ook bij een boomlooszadel eigenlijk een expert naar de juiste pasvorm moeten kijken, niet lukraak een zadel van marktplaats/bokt halen en erop gooien onder het motto, het is boomloos en past altijd wel.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 29-06-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:05

@Juliette86&Rochiril: Duidelijk, dankjewel :j

even een zijstraat; een boomloos zadel zouden jullie dan dus ook niet aanraden voor iemand die SGW rijd, en daarbij tijdens de cross (en in training) langere stukken galoppeert in verlichte zit?