Been bescherming paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Been bescherming paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:17

Beste mensen,

Ik vroeg mij af wat nu de beste bescherming is tijdens het rijden voor mijn dressuurpaard.
Je ziet namelijk dat tegenwoordig veel mensen met van die 3 in 1 beschermers rijden maar ook de peesbeschermer is populair maar welke is nu het beste voor het paard??

Mochten jullie fijne bescherming weten kwa merk/model dan mag je dat ook rustig vermelden

Alvast bedankt,

minikatje

Re: Been bescherming paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:18

zolang het echt niet nodig is, niet doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:19

Als je paard niet strijkt heb je ze niet nodig (mijn mening dan..)
Het is niet voor niks dat je er niet mee mag starten. Als je paard correct loopt zal ik niks om zn benen knuppen. het doet meer kwaad dan goed!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:20

Geen bescherming

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:02

Ik gebruik zelf 3 in 1 beschermers (pro max van BR), omdat ik bescherming van het been belangrijk vind (tegen aantikken e.d.). Ik doe het dus puur ter bescherming en niet ter ondersteuning. De 3 in 1 beschermers beschermen het been rondom en zijn aan de zijkant en achterzijde voorzien van een harde plaat die tikken goed op kan vangen. Ik rijd meestal alleen met bescherming voor, maar als ik oefingen ga doen waarbij de achterhand meer risico loopt (bijvoorbee;d keertwendingen, achterwaarts etc.) dan doe ik ook achterbeenbescherming om.

Het is belangrijk dat je voor jezelf nagaat waarvoor je de bescherming wilt gebruiken, bandages hebben i.m.o weinig nut (bieden te weinig bescherming bij aantikken). Geen bescherming zou ik persoonlijk niet voor kiezen, door de oefeningen die je vraagt en mogelijke onbalans bij het paard heb je toch altijd meer risico op verwondingen dan wanneer een paard vrij op het land loopt, maar dat is eigen keuze...

marcella_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:32

hallo,

ik rijd gewoon met peesbeschermers en strijklappen.
alleen wel van shofshell... het voelt fijn om de benen en beschermt optimaal.
ik heb het merk van equtheme maar er zijn meer merken van

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:54

Die van mij heeft ook helemaal geen bescherming om haar benen.
Ze krijgen hier alleen bescherming om hun achterbenen als ze voor het eerst op ijzers staan. Puur omdat ze dan misschien gaan strijken. En de volgende keer als de hoefsmid komt melden we dit dan. En dan houd hij er rekening mee bij het bekappen.

Bescherming om de benen is niet zo goed, omdat dan de warmte niet goed weg kan komen. En daardoor dan eerder een blessure oplopen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:32

Citaat:
Geen bescherming zou ik persoonlijk niet voor kiezen, door de oefeningen die je vraagt en mogelijke onbalans bij het paard heb je toch altijd meer risico op verwondingen dan wanneer een paard vrij op het land loopt, maar dat is eigen keuze...

Op het land doen paarden behoorlijk ongecontroleerd, wordt er geslagen, etc. Als je tijdens het rijden meer risico op verwondingen hebt, dan vraag ik me af hoe je rijdt :+

Kan me voorstellen dat bij de (hogere) springsport beenbescherming wordt gebruikt, maar bij Dressuur kan ik me er niets bij voorstellen, wellicht bij erg wiebelige jonger paarden wel

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:42

Ik zou het alleen doen als je intensief bezig gaat met dressuur rijden, dus veel overgangen, gauw weg laten rijden en bij zijgangen.

Ben nu bezig met inrijden van mijn jonge pony, die krijgt ook niks. Want als ik nu al bezig ga met bescherming, voelt hij tijdens het rijden niet wanneer hij zich aantikt. En dan is de kans dat als ie een keer zonder bescherming gereden word, of als hij gek doet in wei/longe, dat het een blessure word, omdat ie nooit geleerd heeft om voorzichtig te lopen. :)

Toopje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:33

Ik gebruik peesbeschermers van BR, ben er erg tevreden over! ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:38

Ik doe bij springen springschoenen en peesbeschermers, voor de rest eigenlijk alleen maar springschoenen, ik houd de pezen liever vrij omdat het niet gezond is als die zo warm worden. de springschoenen zorgen er alleen maar voor dat hij zich niet met zijn achterste hoeven aantik tegen zijn voor hoefbal. Dat doettie welleens, maar eigenlijk is het zoieso allemaal niet zon ramp. ze zijn niet van suiker :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:42

Idd...al denk ik soms dat sommige paarden wel van suiker zijn :')

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:36

Colway schreef:
Citaat:
Geen bescherming zou ik persoonlijk niet voor kiezen, door de oefeningen die je vraagt en mogelijke onbalans bij het paard heb je toch altijd meer risico op verwondingen dan wanneer een paard vrij op het land loopt, maar dat is eigen keuze...

Op het land doen paarden behoorlijk ongecontroleerd, wordt er geslagen, etc. Als je tijdens het rijden meer risico op verwondingen hebt, dan vraag ik me af hoe je rijdt :+

Kan me voorstellen dat bij de (hogere) springsport beenbescherming wordt gebruikt, maar bij Dressuur kan ik me er niets bij voorstellen, wellicht bij erg wiebelige jonger paarden wel

_/-\o_ wat een toffe reactie weer! Motiveert echt om hier in topics reacties te plaatsen, je kunt echt alles uitleggen zoals je wilt he +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:38

Zoveel paarden als er zijn, zoveel antwoorden zijn er mogelijk. De ene heeft achter wat nodig omdat hij strijkt, de ander vangt met het achterbeen wel eens het voorbeen (hoef) en heeft springschoenen nodig. Dus een advies zo over internet is bijna niet te geven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:40

Wanja schreef:
Colway schreef:

_/-\o_ wat een toffe reactie weer! Motiveert echt om hier in topics reacties te plaatsen, je kunt echt alles uitleggen zoals je wilt he +:)+

:= Ik vond het niet eens zo'n hele rare reactie hoor!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:42

Het gaat om de manier waarop er hier gereageerd wordt op geplaatste berichten! Maar goed, laat maar, het schijnt de normaalste zaak van de wereld te zijn dat je zulk soort reacties plaatst!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:47

Colway schreef:
Citaat:

Heel normaal, mijn paarden doen zo overigens niet op het land, als ze vaak genoeg buiten komen hebben ze die overschot aan energie niet ;)
Als je met een jonger die begint met wijken en verder in de opleiding apuyementen enz zijn peesbeschermers fijn voor als ze aantikken als ze nog net iets te enthousiast reageren op je hulp bv. Dat jij daar niet bij stil staat zegt 0.0 over Wanja haar rijden.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:48

Ik doe meestal bescherming aan bij het springen en als ik buiten wil galopperen (wegens lompheid hahaha), maar om dressuur te rijden laat ik 'm liever puur natuur. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:48

Wanja schreef:
Het gaat om de manier waarop er hier gereageerd wordt op geplaatste berichten! Maar goed, laat maar, het schijnt de normaalste zaak van de wereld te zijn dat je zulk soort reacties plaatst!

Volgens mij een een forum om met elkaar in discussie te kunnen treden. Een discussie heb je als je van mening verschilt

apart dat je mij reactie zo bijzonder vind, zou me bijna afvragen wat je dan op en forum doet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:51

Citaat:
Heel normaal, mijn paarden doen zo overigens niet op het land, als ze vaak genoeg buiten komen hebben ze die overschot aan energie niet ;)
Als je met een jonger die begint met wijken en verder in de opleiding apuyementen enz zijn peesbeschermers fijn voor als ze aantikken als ze nog net iets te enthousiast reageren op je hulp bv. Dat jij daar niet bij stil staat zegt 0.0 over Wanja haar rijden

Dan nog..als je paar 24/7 buiten komt is het risico op aantikken altijd nog groter in het land dan tijdens het rijden volgens mij

heeft niets te maken met stilt staan bij....

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:52

Ik doe alleen beschermers om als ik ga springen verder nooit......

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:02

Ik nooit!
Paard vind die dingen vervelend. Bovendien worden de pezen veelste warm onder de bescherming.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:10

de enige bescherming die ik gebruik is 3in1beschermers voor een merrie van 20 jaar als ik weet dat we veel heuvels en mul zand tegenkomen.
dit op aanraden van de dierenarts om de merrie wat slijtage in de benen heeft (na een succesvolle endurance carriere )

en heb je wel eens een kudde paarden gek zien doen?"
en ze staan hier echt wel 24/7 buiten, maar de gekke 10 minuten zijn er nogsteeds.

elllenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:05

ik doe de mijne alleen als ik weet dat hij te veel energie heeft bescherming om... maakt niks uit wat ik dan ga doen met hem, of ik hem nou buiten zet of ga longeren.

verder doe ik altijd als ik ga springen bescherming om.
dit omdat ik weet dat hij nogal een kneusje is met springen...
gelukkig vind hij springen nog wel leuk. (misschien zelfs leuker dan dat ik het vind...)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:12

Met de dressuur krijgt die van mij geen bescherming om. Met springen en buitenritten wel. Dan heb ik beschermers van BR Pro Max. Met dressuur rijden tikt hij ze eigen vrijwel niet aan en als hij het wel doet weet hij voor de volgende keer dat hij ze benen anders moet neerzetten.
De pezen worden ook snel warm als je bescherming om doet en dat is niet zo best voor de pezen.
Daarom spuit ik na het springen of buitenrit ook de benen af met koud water om de warmte sneller weg te krijgen.