Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Duhelo schreef:we zoeken een bit voor een shire, die over het algemeen redelijk gevoelig is in de mond, maar als ze het in haar koppie haalt ze zich gigantisch vastzet op het bit en haar eigen gang gaat.
op een enkel en dubbelgebroken trens loopt ze niet zo denderend goed, ze verkiest duidelijk haar ongebroken liverpoolstang.
ik vind dit echter geen geschikt bit om mee te rijden, daar ze ook voor de koets loopt met dit bit en ze wel goed controleerbaar moet blijven voor de koets.
ik ben niet de enige die er mee rijdt, er rijden ook beginnende ruiters mee, dus met tips als: neem les ben ik niks.
Dus om het kort te maken, ik zoek een ongebroken bit, met weinig of geen hefboom (er mag wel mogelijkheid zijn om een hefboom te kunnen gebruiken, maar dan denk ik aan van die D ringen met gleufjes in, dat we kunnen kiezen tussen de ring of een van de gleufjes)
Maar vooral: het paard mag het niet kunnen vastzetten, ze weet heel goed hoe ze het moet doen, en komt dan simpelweg gevaarlijk.
ik dacht aan een ongebroken bit met van die rolletjes, maar ik weet niet in welke mate dit een zacht bit is?

Nouks schreef:Voor ons paard hebben we een dubbelgebroken bit dat een stang vormt zodra het paard (of de ruiter) er te hard aan trekt. Dat werkt heel goed. Paard snapt nu dat zo lang hij z'n kop er niet voor zet, het bit zacht blijft.

Duhelo schreef:Paard moet gewoon luisteren, alles past, ze heeft geen lichamelijke problemen, en ze hoeft heus niet te hard te werken
Maroesjka schreef:Ga toch nog eens pleiten voor bitloos, van FRA is er ook de Tinver. Bokker Koudbloedkim rijdt haar Belgisch trekpaard er mee en met veel plezier. Met het hoofdstel kun je prima dressuurmatig rijden, de meeste paarden zijn bitloos zelfs gevoeliger dan met bit (de mijne liep bijv. weer scheef door ongelijke hand, terwijl ik dacht dat de druk gelijk was, met bit liep hij recht).
De Tinver staat op onderstaande site en ik weet dat er in België op dit moment een inhaalslag gemaakt gaat worden op NH gebied, FRA komt ook in België en Frankrijk in de winkels te liggen, wellicht iets om op in te springen![]()
En ik ben niet anti bit, maar het zorgt niet altijd voor dè oplossing van het probleem, liever zoeken naar de oorzaak (en dit geldt ook voor bitloos) natuurlijk.