Bit gezocht, paard met zgn. Harde mond, kauwt moeilijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PalermoZ

Bit gezocht, paard met zgn. Harde mond, kauwt moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:16

Ik ben opzoek naar tips voor een gepast bit voor mijn paard.

Mijn paard heeft een zogenaamde harde mond, hij laat dus moeilijk los. (ik laat wel degelijk los, in stap kauwt hij al wat meer dan voorheen maar nog niet in draf)

Ik begin eraan te denken dat het aan het bit ligt, ik heb al verscheidene bitten geprobeerd maar heb nog niet het 'loslaat' / 'kauw' en 'schuim' effect wat ik ambieer.

Iemand opties/tips?

Anoniem

Re: Bit gezocht, paard met zgn. Harde mond, kauwt moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:19

suikerklontje geven voor je dat je gaat rijden!

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:22

volbloedfan schreef:
suikerklontje geven voor je dat je gaat rijden!

Waarvoor dat dan?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:40

Bitloos gaan rijden?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:42

Een myler bitje proberen? Mijn paard laat ook niet fijn los en had al goede ervaringen ermee bij pony dus die bij paard ook gebruikt en hij liep er aanzienlijk fijner op :j
Je kunt ze 2ehands zien te vinden of uitproberen via zo'n site, zou even op moeten zoeken wat dat ookalweer was. :j

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:29

@volbloedfan, doe ik al :)
@e_Horse, ik respecteer mensen die bitloos rijden zeer maar het is niet echt iets voor mij en mijn paard :)
@melanieB, dat is er een die ik kan proberen! Ik zal even kijken of iemand op stal er 1tje heeft! Heb je dan nog een specefieke bittip :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:31

Ik zelf gebruik de eggbutt Comfort snaffle level 2.
Zonder gaten int bit voor de teugels, deze zijn nml. niet toegestaan op wedstrijd. Gladde ringen wel. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:33

Mijn haflinger kauwde en schuimde ook niet.
Ik heb nu de "Dynamic RS" van Sprenger en daar laat hij fijn op los.
Hij schuimt ook veel meer en speelt met het bit.
Ze zijn alleen niet goedkoop :=

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:05

Ik heb hiervoor destijds een myler gekocht, level 1 dubbel gebroken. Ik moet zeggen dat ik niet veel verschil merk. Volgens mijn instructrice is dit ook geen bit die een stille aanleuning bevorderd, dus ik heb nu een andere besteld, een HH gold brass dubbel gebroken. Eens kijken of een ander materiaal wat wil helpen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:16

Ben wel benieuwd waarom je instructrice dat zegt/vind :)
Mijn paard is een stuk stiller in de aanleuning dan dat ie was met een dubbelgebroken KK bitje.
Level 1 is ook niet echt verschillend want die is niet zo mooi anatomisch gevormd.

Citaat:
Myler Comfort Fase 1
Myler comfort Fase 1:
* Heeft een naar voren gebogen mondstuk.
* Gebruikt druk op de tong en op de lagen, maar grotendeels op de tong. Myler comfort fase 1 verdeeld de druk over de tong regelmatiger dan de traditionele bitten.
* Hebben de eigenschap van knijpen & weerstand bieden met loslaten.

Wanneer te gebruiken:

•Als het paard net zadelmak is of licht is aangereden.
•Het paard de basis gangen aanleren.
•Het paard begint na te geven.
•Om het myler systeem te proberen.

Vooral dat knijpen staat me niet zo aan, is dan vrij logisch dat de aanleuning niet lekker is dan ja..

voor level 2;
Citaat:
Wanneer te gebruiken:

•De basisafrichting is bevestigigd.
Het paard na geeft en blijft nageven met een licht teugelcontact
•Het paard in staat is tot complexere vaardigheden, zoals stelling en buiging, verzameling, zijgangen en enkelvoudige galopchagementen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:18

ik heb nu ook een dynamic Sprenger bit en ik moet zeggen dat hij daar erg fijn op loopt. Misschien is dat een idee?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:23

Haf_Kadans schreef:
ik heb nu ook een dynamic Sprenger bit en ik moet zeggen dat hij daar erg fijn op loopt. Misschien is dat een idee?

Dat bit heb ik ook en daar loopt mijn paard heel fijn op.
Ook rijd ik bitloos erbij en dat gaat ook prima.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:24

om kauwen te stimuleren gebruik ik bij mijn paard een dubbelgebroken speelbitje. Hier hangen een soort 'sleuteltjes' aan, die in de mond bewegen. Een vriendelijk bit, wordt ook bij jonge paarden gebruikt. Wel moeilijk in winkels te vinden. Mijn paard hield vooral vast in de kaak, en hield zijn mond helemaal stil. Door dit bit is het duidelijk beter geworden.

ik heb er momenteel 1 over van 11,5 cm voor een uitprobeer-prijsje, pb mocht je geïnteresseerd zijn :)

edit: typefoutje :)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:29

Je staat er wel open voor om een ander bit te proberen, maar niet bitloos? Er komen hier genoeg verhalen voorbij van mensen die ook dachten dat dat niet te oplossing voor hun paard was, maar die zo met hun handen in het haar zaten dat ze het toch maar probeerden en het wel leek te werken. Misschien is er bij jou op stal iemand met een hoofdstel dat je mag lenen en er staan er tegenwoordig ook al veel tweedehands op internet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:32

Als je dit gaat oplossen door bitloos te gaan rijden is het paard nog steeds niet nageeflijk, maar zal door de druk op de neus/kaak wellicht wel in een houding lopen waardoor het lijkt alsof hij dat wel is. Ik zou een andere instructeur nemen die je kan uitleggen hoe je je paard weer licht en zacht krijgt.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:40

Mindfields: hoezo is een bitloos paard niet nageeflijk?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:42

ik heb er juist voor gekozen een zacht bit te nemen ik rijdt met een Robart dubbelgebrokenbit met plat tussenstuk.
De bitstukken kunnen afzonderlijk draaien wat zacht is voor de mond.
Dus een linker ophouding blijft ook een linkerophouding, harde mond paarden ervaren dit als prettig en het stimuleerd de speekselwerking.

+ ik heb ook een tijd met een ander paard met een koperen rolletjes D-Trens gereden vond ik ook wel prettig alleen de inwerking was pittiger.

Bitloos rijdt ik voor de afwisseling, mijn paard is weer een happy en nu met zachte hand te rijden paard geworden,niet meer zo'n vechter tegen het bit, mede door veel training oefening en aanpassingen hoor, het hangt simpelweg niet alleen maar af van een bit! Je zit is nog belangrijker en het gymnastiseren van je paard waardoor het lopen voor hem prettiger word.

ben benieuwd hoe je zelf de oplossing ziet. Groetjes Yvonne

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:46

mcsjelle schreef:
Mindfields: hoezo is een bitloos paard niet nageeflijk?

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat als je dit probleem gaat willen oplossen door er een bitloos hoofdstel om te hangen, je het probleem niet oplost maar negeert. Zijn mond zal er niet zachter van worden. Sowieso heb ik van bitloze optomingen nog geen enkel paard fijn zien lopen en er ook al een boel in mijn lessen gehad die compleet stug waren op bitloos, onderhalzen erop zetten door de gekruiste werking etc. Ik zeg altijd: Werk aan je handen en gevoel en dat lost je problemen op. Andere optomingen niet want daar zitten nog steeds dezelfde handen aan vast.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:48

ik denk dat mindfields bedoeld dat DIT paard waarschijnlijk ook bitloos niet nageefelijk gaat lopen. Omdat hier al een "probleem" is. Dat is iets anders dan dat je bitloos geen nageeflijkheid kan bekomen...

Ik ben van mijn merrie van een enkelgebroken watertrens overgestapt naar een dubbelgebroken watertrens met koper tussenstuk, waardoor ze iets fijner werd en lichtjes begon te knabbelen en schuimen, over een dubbelgebroken kneveltens met bristol tussenstukje met en zonder robart, naar uiteindelijk een dubbelgebroken koperen onderlegtrens en hier loopt ze zeer fijn op. Hard schuimen zal ze vermoed ik nooit doen, dat is niet haar aard (vgl paardendie al schuimen van zodra er een bit in hun mond zit). Maar het bit komt er niet langer kurkdroog uit en ik heb geen betonblok in mijn handen (soms wel als ik of zij ons dagje niet hebben :o )

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:41

Jennyyy!! 8-)
Ik heb zo'n ouderwets koperbitje dat je wel kan proberen als je wilt.. Bij Amber werkt dit super. Misschien bij die van jou ook?

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:38

Ik heb een K&K/Sprenger dubbel gebroken bustrens gehad werkt erg goed.
Heb nu een dubbel gebroken bustrens van kunstof/appelbit.
Paard begind nu eindelijk te schuimen, heb de zelfde 'problemen' gehad als jou :)

Succes!

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 08:53

Hee Daph! Ik heb er nu een sorrt myler trens in hangen. Van argentaan volgens mij... We gaan het eens proberen vandaag...

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:08

Ik lees hier even mee.......

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:21

Mijn paard was ook niet echt constant in de aanleuning, moeilijk nageeflijk te rijden en niet loslaten in de kaak.
Ik heb er nu een ander zadel op en de aanleuning is vrijwel helemaal goed.
Mijn oude zadel lag wel goed, maar waarschijnlijk zat ik er zelf niet helemaal ontspannen op.
Het hoeft dus niet persee aan het bit te liggen.

pip12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:08

misschien moet je bitloos rijden gaan proberen
als dat niet werkt, dan kan het inderdaad nog aan het zadel liggen