Rijden met peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tequilaatje

Rijden met peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:51

Hoihoi,

Even een vraagje: Mijn bijrijder vroeg me vandaag waarom ik nooit met beenbeschermers rijd. Ik gebruik ze wel maar alleen als ik ga springen, dus niet dagelijks. Het leek mij opzich niet noodzakelijk en alleen maar heel warm, het is al enorm broeierig altijd bij ons in de bak maar verder heb ik er eigenlijk geen goede rede voor.

Hoe doen jullie dat? Wat zijn de voordelen/nadelen van het rijden met peesjes?

Alvast bedankt!

HindaFree

Re: Rijden met peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:53

voor deel... geen idee volgends mij vooral mode... ( uitgezonderd springsport) na deel: witte strepen en stippen op de plek van het klitte band meestal(met de tijd) en pezen worden te warm

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:54

Voordeel: beschermt een beetje beter als bandages als je paar op zijn hiel trapt nadeel: als de klittenband versleten is, kan je get uitvallen.. En dat lijkt me niet zo een strak plan :D

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:55

wij reden met mijn bijrijdpaard eerst wel met peesjes maar omdat het alleen maar warm worden eigenlijk idd meer mode is, wilde de eigenaar liever geen peesjes meer om hebben.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:57

HindaFree schreef:
voor deel... geen idee volgends mij vooral mode... ( uitgezonderd springsport) na deel: witte strepen en stippen op de plek van het klitte band meestal(met de tijd) en pezen worden te warm

Als je tegen dat nadeel oploopt hebben de peesbeschermers te strak gezeten. Witte plekken zijn nergens voor nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:57

HindaFree schreef:

Dan doe je ze te strak (je bedoeld dat de haren wit worden begrijp ik hieruit).

Verder geeft het bescherming als het paard snel zijn benen openslaat bij vaak springen (met ijzers).

Maar vaak is het gewoon mode!

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:59

MarkusHaifa1 schreef:
Voordeel: beschermt een beetje beter als bandages als je paar op zijn hiel trapt nadeel: als de klittenband versleten is, kan je get uitvallen.. En dat lijkt me niet zo een strak plan :D

Klopt de hiel kwestie eigen lijk? Want ik twijfel een beetje...

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:00

ZusJacobs en brankaz: ik zelf gebruik ze alleen voor een foto vind het mooi staan bij mij fries op een foto.
dat van die witte haren kom ik vaak tegen op mijn werk ( pension stal) dus inderdaad dat ze ze te strak vast maken

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:00

Ik doe ze altijd om
Gewoon goede ventilerende.
Ze beschermen je paard zijn of haar benen tegen o.a blessures.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:26

Tnx voor al jullie antwoorden:)
Kortom niet doen dus alleen met springen, hoewel mijn paard geen ijzers heeft. (ik heb nl geen goed geventileerde)

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:02

Ik heb met rijden en longeren altijd peesbeschermers om! Voornamelijk omdat mijn bijrijdpaard al peesblessures heeft gehad, en met peesbeschermers, bescherm je die ook! Ze hoeven zich maar 1x goed aan te tikken, en voila, je hebt een peesblessure of een schievel! En dat kan ook zonder ijzers :P

Het is wel dat het wat warmer wordt, maar je kan de benen na het werk ook even afspuiten met koud water :D
Maar.. ieder zijn eigen mening natuurlijk! :D Het is ook maar net wat je ervaring is denk ik.

Toopje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:28

Ik gebruik op een van mijn verzorgpaarden peesbeschermers omdat deze strijkt..

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:31

Ik gebruik de peesbeschermers met springen. En bij 1 paard ook met dressuur omdat hij zichzelf nog wel eens aantikt ( de voorbenen) en daardoor al eens wondjes heeft gehad

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:37

Bij mij ligt het aan het paard of ik ze om doe. Er loopt hier zo'n lompe jonge merrie die haar eigen benen nog een keer kapot trapt. Ijzers zijn bij haar ook altijd een groot succes. Geef haar drie dagen en ze liggen eraf. Ze is gewoon heel lomp dus bij haar doe ik ze er wel altijd om ook met longeren.
Bij de andere merrie doe ik het juist niet. Zij is heel voorzichtig in het lopen en vooral met warmte ben ik bang haar pezen op te warmen en dat zou jammer zijn. Ze had een blessure dus toen is het tijdelijk wel gedaan om haar been extra te beschermen.
Ik doe het liever niet maar soms is het een stukje verstandiger.
Bij het springen gebruik ik ze liever wel. Dan kan het geen kwaad omdat ze niet lang omzitten en loop je minder risico's.

KimAlFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:42

Ik doe ze altijd om bij mijn paard, omdat hij een schieffel heeft. Dat is gekomen omdat hij waarschijnlijk een x vast heeft gelegen of in de molen zichzelf heeft aangetikt. Met rijden doe ik dus altijd peesjes om.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:50

Voordeel: Bij het trainen van nieuwe oefeningen (dressuur) doe ik mijn paarden peesbeschermers om, om te voorkomen, dat ze blessures krijgen.
Verder heb ik ze ook bij springen en de buitenritten om, voor de bescherming van de benen/pezen.

Nadeel: Ik rij ook regelmatig zonder peesbeschermers, omdat ik merk, dat mijn paarde laks worden en gaan aantikken/ slepen met de benen langs elkaar.
Als ze zichzelf dan weer een keer aantikken, zonder peesbeschermers, dan weten ze dat ze actiever moeten blijven opletten waar ze hun benen neerzetten.

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:54

Ik rijd ook nooit zonder, mijn paard heeft ze echt nodig. Haar voorbenen 'schuren' altijd langs elkaar.
Nadeel vind ik wel is dat de pezen zo warm worden..

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:59

ik rij altijd met. als hij wel een keer raar doet of tijdens oefeningen met zijn benen tegen elkaar aan komen dan krijgt hij tenmiste geen wondjes (van witte haren heb ik helemaal geen last...) als je paard daar gevoelig voor is kun je ook 3 in een beschermers nemen die zijn zachter voor de huid.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:06

Een van mijn oude verzorgpaardjes reden we altijd met peesbeschermers, maar dat was omdat hij zichzelf aantikte. Die ander rijd ik nooit met peesbeschermers. Heeft ze niet nodig. En zeker met dit weer is t alleen maar warm...
Als je paard ze verder niet nodig heeft, zou ik ze er ook niet extra onderhangen...

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:59

ik rijd met beenbeschermers omdat mijn paard met haar achterbenen op der voorbenen komt (rijd vaak ook met hoefschoenen) en met strijklappen omdat ze met haar achterbenen tegen elkaar aan komt. dus voor mij is het echt noodzakelijk voor bescherming voor de benen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:26

Bij mijn paard heb ik met rijden en longeren altijd beschermers om. Hij is een beetje lomp en soms ook nog wel eens aan het stuiteren en dan tikt hij zich zelf wel eens aan.
Nadeel is idd wel dat het er warm onder wordt dus na het rijden/longeren spuit ik zijn benen af.

Bij mijn vorige paard deed ik ze alleen om bij het springen en op het strand etc. Met gewoon rijden en longeren had hij ze niet nodig.

Marco_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:33

ik gebruik ze alleen bij het hoognodige zoals springen
uit onderzoek is ook gebleken dat ze meer fout doen dan goed

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:14

Standaard met! Ze hoeven zich maar aan te tikken en je hebt zo een blessure te pakken :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:52

Ik rijd er nooit mee. heb ze ook niet.
Ik rijd enduracne en heb gehoord dat de benen heel warm worden eronder.
De peesbeschermers kunnen ook zorgen voor peesblessures, als ze er altijd zitten dan kan het gaan schuren in het been zegmaar tegen de pees aan ( beetje moeilijk uit te leggen) en dan kun je gaatjes krijgen in je pees of zoiets meende ik.

Opzich is het niet echt nodig, tenzij je springt dan zou ik het wel doen maar voor de dressuur is het volgens mij niet echt nodig.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:07

Ik heb sinds kort een setje. Ik gebruik achter eigenlijk altijd omdat ze heel erg aantikt maar voor gebruik ik alleen met springen. Meningen over 't gebruik ervan zijn verschillend, dus iedereen moet 't maar lekker zelf weten en kijken wat ze het fijnst vinden :)