Bitloos kaakgekruist of sidepull of touwhalster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaakgekruist
15 (23%)
Sidepull
38 (60%)
Touwhalster
10 (15%)

Totaal aantal stemmen: 63

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:43

Hallo :wave:

Ik vraag me af wat jullie nu het fijnste vinden rijden met je paard/pony en waarom?
Zelf heb ik een touwhalster en kaakgekruist uitgeprobeert, touwhalster beviel ons beter. Met kaakgekruist luisterde mijn pony niet echt naar mijn tempo en ging dus eigenlijk onder mij uitlopen. Ik kon hem wel houden maar niet op het tempo wat ik wilde.

Sindsdien ben ik eigenlijk weer met bit gaan rijden wat ik persoonlijk best wel jammer vind.

Wat vind jij fijner om te rijden en waarom? Misschien weet je ook waarom je pony beter op het één reageert als op het ander? Dan zou ik dat ook graag willen horen. :D
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 19-06-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

boooo

Re: Bitloos kaakgekruist of sidepull of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:46

Onze pony loopt het best op een sidepull, touwhalster gaat ook wel voor een keertje. :j
Op kaakgekruist ontspant ze moeilijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:48

Sidepull!
Mis nog even een poll maken?
Overigens, als ik iets "scherpers" wil, dan pak ik gewoon een touwhalster en knoop het om tot sidepull.
Anders rijd ik gewoon met een stalhalster dat goed aansluit, of zoals nu met m'n barefoot amber sidepull.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:50

Wat maakt de sidepull dan beter dan kaakgekruist? Ik snap wel dat veel ook op een touwhalster het goed doen, dat deze minder gebruikt wordt gezien het meer een optoming is voor buitenritten etc. (niet dressuurmatig)

Edit; Poll toegevoegd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:54

Omdat een sidepull logisch is. (Het is immers gewoon wijken voor de druk, op dezelfde manier als het paard als veulen met het halster al leerde.) Ook is de release perfect, kan zeker weten geen vertraging in zitten zoals bij kaakgekruist.

Ik ben tot nu toe altijd gewoon zo weg gereden op deze manier. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:56

Mij leek juist altijd kaakgekruist omdat er toch wat meer druk op komt te staan.. Ik vond dat je een sidepull altijd goed met een gewoon stalhalster kon vergelijken en als je een drammerig paard hebt wat dat grassprietje moet hebben dat ook gewoon doet. :+
Maar dat zie ik dan dus verkeerd?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:58

ik rijd mijn paardje prettig weg met een kaakgekruist hoofdstel, wel met rondgenaaide kaakriemen voor betere release. Hij snapt het prima (werkt bijna hetzelfde als een halster, druk op de neusband en kaak aan de tegenovergestelde kant van waar hij heen moet, in plaats van voornamelijk neusband bij een halster), ontspant prima, maar met een stalhalster kunnen we ook zo wegrijden. Touwhalster vind ik voor dressuurmatig rijden niks, maar voor dingen als wandelen vind ik een touwhalster juist weer wel ideaal.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:59

Op mijn sidepull komt meer als voldoende druk te staan. De simpelheid en eenvoud is wat ik er prettig aan vind. Het is heel duidelijk hoe je hulpen doorkomen.
Heb vandaag op m'n sidepull touwhalster een pittige rit met flink crossen gedaan, paard was flink heet maar optoming was prima om haar te houden. Nu werk ik ook niet met een superdikke neusriem dus het is wel scherp.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 19-06-11 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:59

Sidepull is heel begrijpelijk voor paarden. Ook met Sidepull kun je dressuurmatig rijden.
Ik rij met FRA Pardoes. Ik kan wel 1 nadeel bedenken (naast zeker vele voordelen). Hoofdstel zit mij soms wat te los, waardoor het redelijk dicht bij de ogen komt. Weet niet of dat met gekruisd ook zo is?
Mijn tinker is drammerig tijdens rijden, maar juist heel licht en niet drammerig met deze sidepull.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:01

Heb je misschien een foto van de FRA Pardoes? Daar heb ik nog niet van gehoord. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:10

Niet opgeven hoor, en zeker ook een sidepull gaan proberen!

Misschien heb je ook iets aan dit filmpje met uitgebreide uitleg:

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:12

Het opgeven ligt er ook een beetje aan dat het nog steeds in mijn oren zit dat je paard bitloos sterker is / kan zijn dan met bit. Ik weet dat het niet zo is, maar hoe krijg ik dit eruit als ik op mijn paard zit. :')

Bedankt voor je filmpje, die ga ik morgen bekijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:15

Somebitch schreef:
Het opgeven ligt er ook een beetje aan dat het nog steeds in mijn oren zit dat je paard bitloos sterker is / kan zijn dan met bit. Ik weet dat het niet zo is, maar hoe krijg ik dit eruit als ik op mijn paard zit. :')

Door het te gaan doen en ervaren. :)
Ken je deze pagina al? http://www.bitloospaardrijden.info/overstappen.php . Daar staan tips over hoe je kunt gaan overstappen. Wanneer je eenmaal hebt gevoeld dat je echt geen bit nodig hebt, en het zelfs zonder bit beter gaat en veel fijner is, zijn al je twijfels verdwenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:16

Ach Modena had ook niet echt ervaring met bitloos, maarja ik heb niet eens een bit dus gewoon zo gaan rijden, hop naar buiten en ze reageert echt niet slechter. Zelfs paarden (een noriker, dus echt wel sterk) die eerst met een menbit (!) gereden werden, reageerden bij mij opeens veel beter op een sidepull. Niet meer tege de hand maar gewoon braaf luisteren, heerlijk joh.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:18

De keren dat ik het dus geprobeert had was mijn pony sterk, vooral de laatste keer met het kaakgekruisde hoofdstel. Toch val ik iedere keer weer ineens naar bitloos met mijn gedachten..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:20

Dat kan ook zijn omdat ze het niet snapte? Welke optomingen heb je al geprobeerd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:22

Tuurlijk dat weet ik ook wel. :j Maar iets in me houdt me dan weer tegen, stom he..

Touwhalster en kaakgekruist dus, waarop hij op het touwhalster wel redelijk goed reageerde. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:37

Ik vind een Cross-Rope-Bridle en een hackamore het fijnst. Juist bij paarden die slim en rennerig zijn , daarbij heb je niks te vertellen met andere optomingen maar de CRB en hack blijven een duidelijk signaal geven , erg fijn als je ook kunt remmen als ze bvb. hun neus een beetje in de lucht steken of de nek erop zetten :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:40

Hhm da's dan nog best knap, imo werkt een touwhalster enkel als je paard neckreining kent.
Denk dat je dan met een sidepull wel eens goede resultaten zou kunnen boeken. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:42

Ik heb ook een leren sidepull en heb totaal geen last van schuiven.

Zelf gebruik ik kaakgekruist of een sidepull.
Ook heb ik een Nurtural bitless bridle binnen gekregen maar die past helaas niet. :(
Die staat te koop en dan wil ik er een andere voor terug kopen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:42

De mijne best op kaakgekruist, op sidepull durft ie nogal tegenwerken :)
Maar geen gewone Dr Cook, een Nurtural (speciaal systeem, zoek maar op :P)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:43

moonfish13 schreef:
Ik heb ook een leren sidepull en heb totaal geen last van schuiven.

Zelf gebruik ik kaakgekruist of een sidepull.
Ook heb ik een Nurtural bitless bridle binnen gekregen maar die past helaas niet. :(
Die staat te koop en dan wil ik er een andere voor terug kopen.

Jammer dat hij niet past... Zijn geweldige hoofdstellen héh *D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:45

Ik kies voor touwhalster. Dit is heel duidelijk voor mijn verzorgpaard.
Sidepull heb ik nog nooit geprobeerd. Wil ik misschien wel gaan doen in de toekomst, maar zolang het touwhalster goed werkt zie ik geen rede om dit te veranderen ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:46

Ik heb helemaal fan van de sidepull. Heb eerst een kaakgekruisde gehad, maar dat beviel mijn paard niet goed, dus toen voor de sidepull gegaan, en dat gaat heel goed. Touwhalster is wel leuk voor een keertje, maar voor echt trainen gebruik ik mijn sidepull, en ook voor buitenritten..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:53

Ik rijd met een kingekruist hoofdstel. Ik denk dat je vooral moet wennen met bitloos rijden dat je aangewezen bent op je zit ipv steunen op je handen. Ik ben toen ik overstapte erachter gekomen dat ik onwijs op mijn handen leunde in galop, wat met bitloos dus niet kan. Voelde me net een beginner.

Heb 20 min in de wei gereden, rengalopje gedaan, gewoon kunnen remmen en meteen naar buiten gegaan. Heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn paard sterker was dan met bit, het tegen overgestelde juist! Paard hersteld veel sneller als hij ergens van schrikt, reageert 100 keer beter op mijn zit en ik leer nu eindelijk eens wat echt rijden is. Heb net nog een goeie rengalop gedaan buiten en op mijn zit vertraagde het paard meteen.

Ik rijd overigs met de F.R.A Igor en ben nu een leren bitloos aan het zoeken omdat ik deze echt ontzettend lelijk vind.