[WN] snel ebay vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

snel ebay vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:56

ik en op ebay aan het rondkijken, zonder doel eigenlijk, gewoon voor de lol. en daar kom ik een heel goedkoop, leren westernzadel tegen dat er nog best leuk uitziet.

16'' en middelgrote boom, volgens de verkoper. ligt nu op een sporthaflinger en zou dan eventueel op een arabier komen te liggen. de arabier in kwestie is vrij rond en breed voor een arabiertje en dus zeker niet het stereotype smalle sprietje.
toevallig hebben ze er gisteren een endurance zadel opgelegd, was eigenlijk voor een ander paardje maar die is nog niet ruitermak dus zo konden we ook kijken hoe het zadel zat.
het zadel zou van een tinker komen en op haar lag het perfect ( helaas niet op het paardje waar het voor bedoeld was dus is het weer teruggegaan :D )

ik wil best bieden, en ik zou het heel leuk vinden om een westernzadeltje erbij te hebben, maar ik ga niet bieden op iets waar ik niks aan heb.

mijn bates dressuurzadel is 17-17,5'' met een medium boom. het podium endurance zadel wat erop lag was ook 17''. maar ik had ergens gelezen dat een westernzadel een kleinere inchmaat had oid. dus dat 16'' op een westernzadel al richting de 17'' op een engels zadel gaat, klopt dat? ik heb zelf trouwens maat 38 ong van broeken, en ik ben nog aan het afvallen, ik ben 1.70m lang.

mijn vraag is dus eigenlijk, wat is de inchmaat in vergelijking met een dressuurzadel en zou dit kunnen passen.
het zadeltje zou mij ( als mijn bod erdoor komt natuurlijk) zo'n 50 euro kosten, dat heb ik er wel voor over om het te passen en mocht het toch niet passen dan verkoop ik het weer door, maar ik ga geen 50 euro uitgeven voor een zadel waar ik niet in zou passen haha.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:04

Ik kan mij weinig goeds voorstellen bij een westernzadel van 50 euro..... :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: snel ebay vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:06

Nee zou ik idd niet doen.
Als je puur voor de look en de knop etc. zoiets wilt hebben, koop dan een Barefoot Nevada oid 2ehands.
Is iets van 250 euro als je geluk hebt, heb je ook een stoer zadel, waarvan je weet dat 't goed is en wat bovendien op maat te maken is.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:07

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:08

Gypsy schreef:
Nee zou ik idd niet doen.
Als je puur voor de look en de knop etc. zoiets wilt hebben, koop dan een Barefoot Nevada oid 2ehands.
Is iets van 250 euro als je geluk hebt, heb je ook een stoer zadel, waarvan je weet dat 't goed is en wat bovendien op maat te maken is.

barefoot is toch boomloos? want daar heb ik echt niks mee namelijk.

ik was er ook niet naar opzoek maar het kwam ineens langs en ik vond het wel leuk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:14

Heel kort... niet doen, die rotzooi wil je niet op je paard leggen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:15

abeltje_xx schreef:
het ziet er anders best leuk uit, maar ik zal even een link neerzetten.
maar dan mogen jullie niet tegen me op bieden hoor! hahaha
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Niet kopen :n Rommel, waarschijnlijk niet eens degelijk genoeg om een barkruk van te maken :')

Jaycee_

abeltje_xx schreef:
het ziet er anders best leuk uit, maar ik zal even een link neerzetten.

maar dan mogen jullie niet tegen me op bieden hoor! hahaha

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Daar WIL ik nog niet eens op bieden.
Zoiets moet je niet op je paard leggen. Kwaliteit is 0,0
Ik zou het niet doen als ik jou was....

Gypsy

Jep, maar de nevada heeft dus wel die western look.
Heb 'm zelf ook. Geloof me probeer het eens een weekje, lekker kilometers maken, en je bent om.
Ik kon de eerste dag wel janken, khad een zadel gekocht waar ik niet eens fatsoenlijk mee kon galoperen! Maar na een paar dagen veel oefenen had ik het door, ik moest niet zo stijf als een plank zitten maar meebewegen. Sindsdien geen rugklachten meer op lange ritten, niet stijf meer, en blije paardjes die er goed onder lopen.
Echt een heerlijk zadel dus voor buitenritjes enzo. Goed voor je zit, en doordat je minder opgesloten zit kun je van houding varieren, scheelt heel veel.
(Sorry haha ik ben na al die tijd nog steeds zo gelukkig met mijn zadel, ik kan je niet dwingen maar raad het van harte aan. :o )

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:18

Ik heb geen verstand van westernzadels, maar een zadel van 26 euro kwam niet op mijn paard!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:21

Idd, als ik zo weinig geld had voor een zadel dan...
Kocht ik een lolly en ging zonder zadel rijden. :+

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:23

hahaha prulletje dus,
mag ik vragen waar jullie aan zien dat het een slecht zadel is behalve de prijs( dan kan ik in de toekomst erop letten, mocht ik weer eens ergens tegenaan lopen)

wendy: jij vind het bijv erg kort, waar zie je dat aan?

ik wil trouwens even heel duidelijk maken dat ik niet probeer om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, ik ben niet aan het zoeken naar spotgoedkope zadels omdat ik niks te besteden heb. ik kwam heel toevallig dit zadel tegen, de prijs vond ik erg leuk en nu vraag ik dus om wat extra info.
dat even tussendoor ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:26

Zijn al vele topics over...
Voor een degelijk westernzadel moet je rekenen vanaf 500 euro.
Dacht je echt dat een zadel van 26 euro goed zou zijn?? :?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:29

Ik zou sowieso geen zadel via internet kopen. Het moet natuurlijk maar net passen :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:30

abeltje_xx schreef:
mag ik vragen waar jullie aan zien dat het een slecht zadel is behalve de prijs (dan kan ik in de toekomst erop letten, mocht ik weer eens ergens tegenaan lopen)

De verhoudingen kloppen niet en de rigging (ring waar de singel aan wordt bevestigd) is veel te dun, bijvoorbeeld.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:36

Sancha schreef:
Ik zou sowieso geen zadel via internet kopen. Het moet natuurlijk maar net passen :)

het dressuurzadel dat ik er nu op heb liggen heb ik ook via internet ( marktplaats dan ) gevonden, moet wel zeggen dat we al wisten dat dat merk haar goed lag. voor een ander paardje zijn we nu op zoek naar een wintecje voor het beleren, daarvor zitten we ook op internet. en even helemaal los van kwaliteit, voor de prijs had ik het best willen proberen ;)

Citaat:
abeltje_xx schreef:
mag ik vragen waar jullie aan zien dat het een slecht zadel is behalve de prijs (dan kan ik in de toekomst erop letten, mocht ik weer eens ergens tegenaan lopen)

De verhoudingen kloppen niet en de rigging (ring waar de singel aan wordt bevestigd) is veel te dun, bijvoorbeeld.
abeltje_xx schreef:

dankjewel! :)
hoe bedoel je dat btw met de verhoudingen? zitten er dingen scheef? :+ vind het nu wel interessant worden :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:22

vanwege jullie antwoorden ben ik nu eens gaan kijken naar de fabricage van westernzadels ( tja als je je verveeld op een zondagavond :o ) ik vind het allemaal ontzettend interessant! sowieso ben ik best wel een zadel-addict dus ik vind het best leuk om me nu eens te verdiepen in westernzadels.

ik ben nu aan het kijken welke vergelijkingen ik kan maken met het ebay-zadeltje en kwaliteitszadels. ik kan alleen deze zin: ''der abstand der kammer, vorn innen gemessen ist ganze oben 12 cm und ganz unten 42 cm'' niet ontcijferen.
wat word hiermee bedoeld?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:24

De afstand van de kamer, van binnen gemeten is helemaal boven 12 cm en helemaal onder 42 cm. Dus dat is hoe het zadel bij de schoft komt te liggen geloof ik?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:58

dankje gypsy!
dus dat is dan de afstand tussen de ( meteen even kijken of ik de terminologie een beetje beheers inmidels :P ) bars helemaal bovenaan waar ze aan de pommel vastzitten en helemaal onderaan waar het dragend oppervlak eindigd, heb ik dat zo goed?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:01

Dat weet ik net weer niet hoor. :+ Ik heb vooral verstand van boomloos. :o
Hoef je immers geen professor voor te zijn, is wat ik er fijn aan vind.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:08

hahaha geeft niet hoor! ;)

maar het heeft me nu helemaal gegrepen, nu moet ik gewoon weten hoe het allemaal in elkaar zit :D
ik had al gezegd dat ik een zadel-addict ben en ik heb dus weer een nieuwe manier gevonden om in mijn verslaving te voorzien haha :o

als iemand anders het wel weet dan hoor ik het graag!
wat ik me ook afvraag: heb ik het goed dat een westernzadel geen vulling heeft zoals een engels zadel dat heeft? waar engelse zadels wol of lucht of foam of weetikveelwat erin hebben zitten kan ik tot nu toe, als ik zoek op fabricage en opbouw van westernzadels, alleen vinden dat er dikke lagen leer en wol of fleece over de boom heen gaan, klopt dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:29

Dat klopt. Vandaar dat de bars (de boom) dus zo goed de vorm van de rug moeten volgen en er altijd een goede pad onder moet om de schokken op te vangen.
Overigens worden westernzadels altijd in inches (") aangeduid.

Als je je idd goed wilt inlezen op westernzadelgebied kun je nog wel even vooruit dus :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:37

abeltje_xx schreef:
hahaha geeft niet hoor! ;)
maar het heeft me nu helemaal gegrepen, nu moet ik gewoon weten hoe het allemaal in elkaar zit :D
ik had al gezegd dat ik een zadel-addict ben en ik heb dus weer een nieuwe manier gevonden om in mijn verslaving te voorzien haha :o

Hier kan je een boel info over westernzadels vinden: http://www.vaquero.nl/anl/nlhome.html

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:44

haha ja ik ben nog wel even bezig :D
maar als het in inches word aangeduid dan gaat dat toch over maat van het zitoppervlak. of is dat aleen bij engelse zadels?

dan nog een vraagje over het meten van de boom:
mijn engelse bates zadel heeft een verwisselbare boom, maatje medium dat overeen komt met 31 cm. de engelse boommaat word gemeten ter hoogte van de beugelophanging aan de voorkant. dus de ruimte tussen de kamer.
voor zover ik nu heb kunnen vinden wordt de boom van een westerzadel in maten als semi-quarter, full-quarter enz aangegeven, maar kan je ook tussen de conchos meten. wat ik niet kan vinden is wat je dan meet...meet je net als bij engelse zadels de boommaat ( oftewel kan je de ruimte tussen de conchos op dezelfde manier gebruiken als de ruimte tussen de beugelophanging?) of meet je iets anders?

ik zoek een beetje een referentiekader namelijk, ik ben zeker geen expert, maar ik ben goed op de hoogte van het hoe en waarom bij engelse zadels en ik probeer die kennis een beetje te vergelijken met wat ik nu leer van westernzadels om het te begrijpen en te kunnen plaatsen.

als je bijvoorbeeld dat ebay-zadeltje neemt, daar worden twee maten gegeven: 12 cm bovenin de kamer en 42 cm onderaan de kamer. ik ging er eerder vanuit dat dit de maten zijn van de bars bij de pommel ( bij de voorkant dus :P ) en dan dus het hoogst dragende punt en laagst dragende punt van de bars, maar klopt dit wel. en is dit een manier die vaak word gebruikt om de maten aan te geven bij een westernzadel, of moet je bijvoorbeeld als je het wilt vergelijken met de maten van een engels zadel ergens tussen het hoogste en laagste punt meten?

sorry vor de vele vragen hoor, maar ik vind het ZO ONTZETTEND interessant! ik wil er echt zoveel mogelijk over te weten komen :D :D

@wranglerbutt: bedankt! daar ga ik meteen even kijken!
ik heb al een helehoop sites afgewerkt, euroriding, green distance... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:56

Aan de manier van maten weergeven kun je dus al zien dat verkoper er weinig tot geen verstand van heeft :)

Verder is het leuk om de afstand tussen de concho's te weten (in inches dus ook), maar dan weet je nog niets over de stand van de bars (holling oftwel rock) en of je een ovale of een ronde stand van de ribvorm nodig hebt.