[WN] Stop and turn bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Stop and turn bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:17

Jimbo

Re: Stop and turn bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:29

is verschrikkelijk scherp bit in de verkeerde handen. als je het ook maar iets aantrekt heeft het een enorme hefboomwerking op de mondhoeken en op de neus. ik ben ook niet zon fan van de ketting als bit.
Wel goed dat ze zegt dat je er stille handen voor nodig hebt, maar ik denk dat je het snel verkeerd gebruikt, ondanks de aanwijzingen
maar ja, ik ben dan ook een simpele dressuur/buitenrijder

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:35

Ik heb verschillende Amerikaanse forums doorgelezen, helft zijn positieve reacties, andere helft negatief.
Ben vooral benieuw naar de mening van de bokker (of dat nu western of dressuur ruiters zijn, maakt allemaal niet uit ;) ).

Ik weet zelf niet goed wat te denken over het bit. Dat het ongelofelijk scherp kan inwerken was ook het eerste wat me opviel.
Maar volgens mij kans zelfs het lichtste bitje enorm scherp worden gebruikt door een onwetende ruiter.

Ben benieuwd wat andere er van denken.

Zou liefst ervaringen krijgen, maar ik vrees dat er niet veel zijn die dit bit ooit al in handen gehad hebben.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:43

ik denk dat je als onervaren ruiter toch minder kwaad doet met een normaal trensje. En op wedstrijd is het natuurlijk wel fijn als je paard direct reageert op je lichtste hulp, maar als je zoiets nodig hebt..... dan rijd je of heel goed of heel erg slecht (controle, angst, mishandeling)
het ziet eruit alsof je zomaar de mondhoeken open kan trekken.
ik heb nog nooit met stang gereden en maar een enkele keer een westernlesje gehad, dus aan mijn ervaringen zul je niet veel hebben.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:49

Ik vind dit wel een heel heftig ding,
Dat kettingkje in de mond met een ernorme hefboomwerking en inwerking op neus en kaak. Paard moet gehoorzamen anders gaat zowel mond als neus aan gort met het minste teveel druk..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:56

Da's geen optoming, da's een martelwerktuig. ;(

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:00

Daar kan ik me idd wel in vinden Isegrim.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:03

Ik vond het raar dat er helemaal geen negatieve reacties onder het filmpje staan, maar de reacties moeten eerst worden goedgekeurd door de plaatser van het filmpje. :')

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:04

Dat verklaard een hoop!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:12

Op het moment dat je dit besluit te gebruiken ben je ver heen..... Zelfs in de lichtste handen kan ik mij niet voorstellen dat het geen enkele pijnscheut geeft bij het paard... :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:20

Dit is typisch een bit dat je inzet als je hem niet gebruikt ;) Dus dit bit zou je pas moeten willen gebruiken als je je paard in principe op zit en neckreining kan rijden, maar als je dat kan heb je in principe zo'n bit al niet meer nodig ;) Dan kom je met een "normale" shank imo net zo ver.

In de handen van een kersverse (western)ruiter of een ruiter met een harde hand zou ik dit bit niet graag zien... ;(

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:21

En het is blijkbaar bedoeld voor barrel racing, bij uitstek een sport waar het nog wel eens kan gebeuren dat je het paard flink in de mond zit. Ja, stoppen en draaien wil 'ie wel met zoiets...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:23

Isegrim schreef:
En het is blijkbaar bedoeld voor barrel racing, bij uitstek een sport waar het nog wel eens kan gebeuren dat je het paard flink in de mond zit. Ja, stoppen en draaien wil 'ie wel met zoiets...

Klopt, maar juist met barrelracing/polebending gaan de ruiters nog weleens op in de hitte van het moment, en dan is een klein beetje te veel met dit bit een buitengewoon scherpe "hulp" voor het paard.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:29

MLoeser schreef:
Klopt, maar juist met barrelracing/polebending gaan de ruiters nog weleens op in de hitte van het moment, en dan is een klein beetje te veel met dit bit een buitengewoon scherpe "hulp" voor het paard.

Da's precies mijn punt. Heel erg slecht idee dus om zoiets te gebruiken...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:39

Als je zo'n bit nodig hebt om je paard te rijden, kun je volgens mij beter gaan dammen. En als je het niet nodig hebt, hoef je 'm er ook niet in te hangen. Ik wil best geloven dat dit bit geen pijn doet bij een perfect rijdende ruiter op een perfect getrained paard, maar hoe vaak komt dat voor? Zeker bij barrelracing (bedoel ik niets naars mee, maar 't gaat er 'n stuk heftiger aan toe dan bv pleasure).

Waar ik nog het meest van schrok is dat ze er een meisje van 5 (!) jaar oud mee laat rijden. Alle respect voor 't meiske, ongelofelijk knap dat ze op haar leeftijd al zoveel durft en kan, maar met dít bit?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:42

Traiectum schreef:
Waar ik nog het meest van schrok is dat ze er een meisje van 5 (!) jaar oud mee laat rijden. Alle respect voor 't meiske, ongelofelijk knap dat ze op haar leeftijd al zoveel durft en kan, maar met dít bit?

Mee eens, puur en alleen al om de fysieke ontwikkeling van de fijne motoriek zou ik liever iets milders gebruiken. Nu is ze natuurlijk ook wat klein om "overwicht" op het paard te hebben, maar een paard dat niet wil luisteren naar een lichte ruiter is niet geschrikt als kinderpony.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:43

Ik heb het idee dat dat meisje ook met een normaal bit wel overwicht zou hebben, talent heeft ze wel volgens mij. :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:24

Imo ziet het bit er, zoals heel veel bitten, erger uit dan het is. Een ketting als mondstuk lijkt heel erg onvriendelijk, maar het paard heeft geen ijzeren staaf door de mond die overal tegenaan kan prikken of druk kan geven, de druk wordt gelijkmatig verdeeld over het hele oppervlakte van de ketting over tong en dus niet enkel op de lagen zoals je bij veel bitten ziet. Enige minpunt daarbij is met een verkeerde ketting, tegendruk van het paard of plotselinge bewegingen van de hand dat de schakels los kunnen bewegen en een velletje ertussen zou kunnen komen, maar als de ruiter gewoon correct rijd en het paard volgt de hand dan zal dit niet gebeuren en blijven de schakels netjes aan elkaar en heb je juist een vriendelijk mondstuk wat geen onnodige druk uitoefent.
Probeer het zelf maar, neem een ketting en trek die strak over een gevoelige plek bij jezelf, je pols bijvoorbeeld, en vergelijk dat met een bit waar je dezelfde hoeveelheid druk op zet, dan vind ik iig de ketting prettiger en minder pijnlijk aanvoelen :) .

De neusband van dit bit vind ik dan weer niet bepaald vriendelijk, op het lage punt werkt het heel scherp en pijnlijk in, op het hoge punt heb je die dunne ijzeren curb, ontzettend scherp, zou dat een platte leren strap en neusband zijn zou het een heel stuk vriendelijker zijn en fijner voor het paard.

De combinatie van neusband en bit in 1 zorgt voor betere drukverdeling, dus niet alleen druk op de neus zoals bijvoorbeeld met een bitloos hoofdstel en ook niet alleen druk in de mond zoals enkel een bit, maar diezelfde druk word met een bit als deze gelijkmatig over de tong verdeeld door de ketting die meevormd met de mond en met platte leren neusstraps zal de druk ook over die oppervlakten over de neusbrug en onder de kin/kaak door worden verdeeld met als resultaat dat het paard minder druk voelt over een groter oppervlakte dan met een eenvoudigere optoming.

Het is niet een bit waar ik snel voor zal kiezen maar ik zoek dan ook andere eigenschappen die bij mijn rijden en mijn pony passen (kettingmondstuk is daar overigens wel een optie bij maar op dit moment in de training nog niet).
Bitten worden nog veel te vaak beoordeeld op hun uiterlijk zonder dat mensen zich beter verdiepen in de exacte werking, niet elk bit is voor elke ruiter en elk paard en elke combinatie geschikt. Mensen zouden wat bewuster moeten gaan nadenken bij het kiezen (en beoordelen) van optomingen, dat zou al een hele hoop misvattingen kunnen voorkomen :) .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 11:44

Super bedankt voor je visie, iceprincess.

Wat je zegt over de neusriem had ik zelf ook al in gedachten. Ik ben voorstander van de druk te verdelen over neus en mond. Dat is ook de reden dat ik dit topic opende.
Ik vind een ketting als mondstuk veel vriendelijker dan een brug of een staaf. Ketting 'breekt' op alle punten en veroorzaakt dus op een hele andere manier druk dan een staaf.

Ben benieuw naar nog meerdere meningen.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:50

Het mondstuk is ook nog eens een gag, of ophaal mondstuk.
Paard krijgt daardoor voldoende signaal om te reageren, voordat de neusriem en kindeel gaan werken.
Kan me voorstellen dat een paard hier goed op reageert, wel in combinatie met een goede ruiter natuurlijk.

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:19

IcePrincess schreef:
Imo ziet het bit er, zoals heel veel bitten, erger uit dan het is. Een ketting als mondstuk lijkt heel erg onvriendelijk, maar het paard heeft geen ijzeren staaf door de mond die overal tegenaan kan prikken of druk kan geven, de druk wordt gelijkmatig verdeeld over het hele oppervlakte van de ketting over tong en dus niet enkel op de lagen zoals je bij veel bitten ziet. Enige minpunt daarbij is met een verkeerde ketting, tegendruk van het paard of plotselinge bewegingen van de hand dat de schakels los kunnen bewegen en een velletje ertussen zou kunnen komen, maar als de ruiter gewoon correct rijd en het paard volgt de hand dan zal dit niet gebeuren en blijven de schakels netjes aan elkaar en heb je juist een vriendelijk mondstuk wat geen onnodige druk uitoefent.
Probeer het zelf maar, neem een ketting en trek die strak over een gevoelige plek bij jezelf, je pols bijvoorbeeld, en vergelijk dat met een bit waar je dezelfde hoeveelheid druk op zet, dan vind ik iig de ketting prettiger en minder pijnlijk aanvoelen :) .

De neusband van dit bit vind ik dan weer niet bepaald vriendelijk, op het lage punt werkt het heel scherp en pijnlijk in, op het hoge punt heb je die dunne ijzeren curb, ontzettend scherp, zou dat een platte leren strap en neusband zijn zou het een heel stuk vriendelijker zijn en fijner voor het paard.

De combinatie van neusband en bit in 1 zorgt voor betere drukverdeling, dus niet alleen druk op de neus zoals bijvoorbeeld met een bitloos hoofdstel en ook niet alleen druk in de mond zoals enkel een bit, maar diezelfde druk word met een bit als deze gelijkmatig over de tong verdeeld door de ketting die meevormd met de mond en met platte leren neusstraps zal de druk ook over die oppervlakten over de neusbrug en onder de kin/kaak door worden verdeeld met als resultaat dat het paard minder druk voelt over een groter oppervlakte dan met een eenvoudigere optoming.

Het is niet een bit waar ik snel voor zal kiezen maar ik zoek dan ook andere eigenschappen die bij mijn rijden en mijn pony passen (kettingmondstuk is daar overigens wel een optie bij maar op dit moment in de training nog niet).
Bitten worden nog veel te vaak beoordeeld op hun uiterlijk zonder dat mensen zich beter verdiepen in de exacte werking, niet elk bit is voor elke ruiter en elk paard en elke combinatie geschikt. Mensen zouden wat bewuster moeten gaan nadenken bij het kiezen (en beoordelen) van optomingen, dat zou al een hele hoop misvattingen kunnen voorkomen :) .

Mooi gezegt en duidelijk uitgelegd!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:42

Idd heldere uitleg, maar dan vraag ik me wel af: als een kettingbit niet scherper inwerkt als een 'gewone' shank, waarom is 'n kettingbit dan niet toegestaan op shows? (geen aanval, oprechte interesse)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:01

Een ketting in de mond wordt hier gebruikt bij paarden waarbij niets anders meer werkt en staat bij menig paardenmens bekent als het middel wat wordt gebruikt door mensen die niet in staat zijn het paard op 'normale' wijze te rijden of op te voeden. Ik heb ooit een paard hier gehad wat gehanteerd werd met ketting door de mond en was dus ook op geen enkele andere manier meer te hanteren. Levensgevaarlijk. Ketting moest het gebrek aan opvoeding compenseren, maar er was steeds meer nodig.

Ketting is id meer gebroken dan bv trens, maar ook aanzienlijk smaller en scherper. Gecombineerd met de hachamore neusriem met scharen (als je hem dan laag hangt heb je meer te zeggen, wordt verteld--- ergo... je kunt dan gewoon zijn neus breken als ie niet luistert... dat zal hem leren) en met een ijzeren 'kinriem' die dus niet meegeeft en zeer scherp inwerkt.

In persoonlijk vind het belachelijk. Als je dit nodig hebt om je paard te controleren of verfijnt te laten luisteren, is er m.i iets goed fout gegaan in de opvoeding en/of africhting.
Mensen die niet kunnen rijden, kunnen hiermee mond en neus kapot maken, mensen die goed rijden hebben dit absoluut niet nodig.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:45

Sjessus dat zou echt niet in en aan mn beessies bekkie gaan!!
Hoop toch eigenlijk wel dat ze in Belgie op de barrelraces ook niet toegelaten zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:05