Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
).
Dus dit bit zou je pas moeten willen gebruiken als je je paard in principe op zit en neckreining kan rijden, maar als je dat kan heb je in principe zo'n bit al niet meer nodig
Dan kom je met een "normale" shank imo net zo ver.
Isegrim schreef:En het is blijkbaar bedoeld voor barrel racing, bij uitstek een sport waar het nog wel eens kan gebeuren dat je het paard flink in de mond zit. Ja, stoppen en draaien wil 'ie wel met zoiets...
Traiectum schreef:Waar ik nog het meest van schrok is dat ze er een meisje van 5 (!) jaar oud mee laat rijden. Alle respect voor 't meiske, ongelofelijk knap dat ze op haar leeftijd al zoveel durft en kan, maar met dít bit?
.
. IcePrincess schreef:Imo ziet het bit er, zoals heel veel bitten, erger uit dan het is. Een ketting als mondstuk lijkt heel erg onvriendelijk, maar het paard heeft geen ijzeren staaf door de mond die overal tegenaan kan prikken of druk kan geven, de druk wordt gelijkmatig verdeeld over het hele oppervlakte van de ketting over tong en dus niet enkel op de lagen zoals je bij veel bitten ziet. Enige minpunt daarbij is met een verkeerde ketting, tegendruk van het paard of plotselinge bewegingen van de hand dat de schakels los kunnen bewegen en een velletje ertussen zou kunnen komen, maar als de ruiter gewoon correct rijd en het paard volgt de hand dan zal dit niet gebeuren en blijven de schakels netjes aan elkaar en heb je juist een vriendelijk mondstuk wat geen onnodige druk uitoefent.
Probeer het zelf maar, neem een ketting en trek die strak over een gevoelige plek bij jezelf, je pols bijvoorbeeld, en vergelijk dat met een bit waar je dezelfde hoeveelheid druk op zet, dan vind ik iig de ketting prettiger en minder pijnlijk aanvoelen.
De neusband van dit bit vind ik dan weer niet bepaald vriendelijk, op het lage punt werkt het heel scherp en pijnlijk in, op het hoge punt heb je die dunne ijzeren curb, ontzettend scherp, zou dat een platte leren strap en neusband zijn zou het een heel stuk vriendelijker zijn en fijner voor het paard.
De combinatie van neusband en bit in 1 zorgt voor betere drukverdeling, dus niet alleen druk op de neus zoals bijvoorbeeld met een bitloos hoofdstel en ook niet alleen druk in de mond zoals enkel een bit, maar diezelfde druk word met een bit als deze gelijkmatig over de tong verdeeld door de ketting die meevormd met de mond en met platte leren neusstraps zal de druk ook over die oppervlakten over de neusbrug en onder de kin/kaak door worden verdeeld met als resultaat dat het paard minder druk voelt over een groter oppervlakte dan met een eenvoudigere optoming.
Het is niet een bit waar ik snel voor zal kiezen maar ik zoek dan ook andere eigenschappen die bij mijn rijden en mijn pony passen (kettingmondstuk is daar overigens wel een optie bij maar op dit moment in de training nog niet).
Bitten worden nog veel te vaak beoordeeld op hun uiterlijk zonder dat mensen zich beter verdiepen in de exacte werking, niet elk bit is voor elke ruiter en elk paard en elke combinatie geschikt. Mensen zouden wat bewuster moeten gaan nadenken bij het kiezen (en beoordelen) van optomingen, dat zou al een hele hoop misvattingen kunnen voorkomen.