Hoe wassen jullie je dekjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Hoe wassen jullie je dekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 23:07

Ja, ik weet het, het klinkt nogal als een domme vraag :+

Maargoed, ik heb vandaag weer eens drie dekjes gewassen, en mijn dekjes lijken telkens na het wassen 'verpest' :( Deze zijn héél erg gaan kreukelen (wat dikkere dekjes van Harry Horse).. In het verleden heb ik veel Anky pads gehad en die zagen er na hun eerste wasbeurt ook niet meer zo goed uit: allemaal bobbeltjes, kreukels of zeepresten bij de stiksels :+ Niet meer mooi te krijgen..

Wat doe ik verkeerd :+? Was-experts, hoe krijgen jullie je dekjes mooi uit de wasmachine :D?

suuzepuus

Re: Hoe wassen jullie je dekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:09

De wasmachine niet te vol doen, vloeibaar wasmiddel gebruiken en ze meteen als de machine klaar is eruit ha;len en ophangen. Niet erin laten zitten dus.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 00:06

Dat erin laten zitten kan inderdaad wel eens het probleem zijn hier ;) En we hebben een wasmachine en dronger in één.. Ik denk dat een nat dekje op laten drogen aan de lucht een beter resultaat geeft?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:07

Ik was ze gewoon altijd in bad haha. :)
Eerst tijdje weken, dan nieuw warm water erbij met wasmiddel, het kost je wat tijd want als ze echt vies zijn moet je met een harde borstel boenen, maar geen enkel dekje is nog verpest door het wassen hierdoor.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 05:33

Mijn moeder wast mijn dekjes meestal. Zelf doe ik dan vast wat groene zeep op de zwarte vegen en dan vouwt ze hem dubbel en gaan er 1, soms 2, dekjes in de wasmachine op 30gr.
Als ie klaar is hangt ze hem op en heb nog nooit een dekje gehad die verkreukt uit de was kwam. :)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 05:44

Mijn moeder doet meestal 2 dekjes per keer, we hebben dan een 8 kg wasmachine. Die was ze dan op 30 graden. En doe er zeep bij.
Als de wasmachine klaar is met het wassen, hangt ze hem buiten.
Mijn dekjes die gewassen worden zijn BR, Anky, Imperial riding en nog een paar. En ze blijven allemaal goed.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 05:50

in de wasmachine met vloeibaar spul ;) en dan ophalen en drogen

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 05:52

Ik was altijd mijn dekjes zelf en nog nooit één verpest. Maar ik was er één per keer, kort programma 30 of 40 graden met een héél klein beetje poeder. Écht heel klein beetje. Niet in de droger maar direct eruit halen en plat laten drogen. Ik stofzuig ze trouwens wel van te voren om mn wasmachine beetje te sparen. Ik heb diverse merken zoals anky's, HH, qhp en eurostar maar ze blijven echt netjes in de was. Denk dat drie tegelijk en drogen het probleem is. Succes met je volgende was!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:06

Één dekje per keer, 30 graden, klein beetje vloeibaar wasmiddel en de wasmachine een extra keer laten spoelen. Laten drogen in de lucht, eerst nog even goed recht trekken (met flink wat kracht hoor, zodat ie weer helemaal in goed model is, anders krijg je van die ingekrompen dekjes). Ik droog ze op een kleerhanger voor rokken, met twee van die knijp-dingen eraan. Voordat ik ze in de wasmachine doe, haal ik met zo'n kleefrol (http://www.handiginhuis.com/ProductImag ... 328-Bg.jpg) alle haren eraf.

Was m'n dekjes al na 1x gebruiken, dus ze worden nogal eens gewassen. Komen er stuk voor stuk altijd netjes uit. :-)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:10

Ik veeg eerst met een bezem de ergste haren eraf (beter voor de wasmachine)

Witte of lichte dekjes doe ik met z`n 2 op 50 graden wassen, gebruik vloeibaar wasmiddel, na het wassen gelijk ophangen.
Donkere dekjes ook 2 in wasmachine op 40 graden, gelijk ophangen om te drogen.

Ik heb geen last van bobbels of krimpen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:15

Ik ga eerst met de stofzuiger over de dekjes heen en daarna gaan ze in de wasmachine met een beetje vloeibaaar wasmiddel. Ze komen er altijd weer netjes uit :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:30

In de wasmachine (heb er 1 speciaal voor mn paardenspullen) op 40 graden met vloeibaar wasmiddel, en dan op een bokje laten drogen..
Doe wel altijd 1 voor 1 anders worden ze bij mij niet goed schoon.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:08

Hier worden ze gewassen op 30 graden.
Maar ze worden niet vaak uitgewassen want elke keer na het rijden spoel ik ze met de slang helemaal af zodat het ergste vuil en zweet eraf is. Laten drogen en dan kan ik ze langer gebruiken en blijven ze ook langer mooi.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:10

Een goedkopen hogedrukspuit kopen helpt ook heel goed :D. Dan heb je geen wasmachine meer nodig, zijn je dekjes zo schoon en zien ze er weer als nieuw uit. Binnen een halfuur heb ik zo'n 10 dekjes gedaan en dekens.

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:15

Ik doe ook altijd gewoon met de tuinslang, zeep en een harde borstel. Worden best goed schoon maar ik doe altijd alleen de binnenkant, buitenkant is nooit vies eigenlijk. Lekker opdrogen in de zon een idd binnen een half uur 7 gewassen ;) Alleen witte dekjes gaan in de wasmachine, mijn moeder wil geen haren in de wasmachine Y;(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:15

Zo'n rubberen borstel van de Blokker is ideaal om haren te verwijderen, ze vliegen eraf!
Ik denk dat als je de wasmachine op minder toeren zet met centrifugeren je niet zo'n last hebt van kreukels!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:38

Thanks :) Ga eens kijken of met jullie tips mijn dekjes het de volgende keer wel overleven :D Deze ga ik maar proberen te strijken ofzo, of nog eens nat maken en dan hopen dat ze recht opdrogen :P

Christah schreef:
Één dekje per keer, 30 graden, klein beetje vloeibaar wasmiddel en de wasmachine een extra keer laten spoelen. Laten drogen in de lucht, eerst nog even goed recht trekken (met flink wat kracht hoor, zodat ie weer helemaal in goed model is, anders krijg je van die ingekrompen dekjes). Ik droog ze op een kleerhanger voor rokken, met twee van die knijp-dingen eraan. Voordat ik ze in de wasmachine doe, haal ik met zo'n kleefrol (http://www.handiginhuis.com/ProductImag ... 328-Bg.jpg) alle haren eraf.

Was m'n dekjes al na 1x gebruiken, dus ze worden nogal eens gewassen. Komen er stuk voor stuk altijd netjes uit. :-)

Na één keer?! Waarom dat als ik vragen mag :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:52

ik steek ez in den auto en vraag aan mijn moeder om die te wassen... probleem opgelost

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:57

Droger lijkt mij inderdaad niet zo goed voor je dekjes.
Ik doe er ook altijd 1 of 2 in de machine met vloeibaar wasmiddel. Gaat doorgaans goed, behalve bij mijn gebroken witte Anky pad, die krijgt van die lelijke strepen (stof/vuil) die er niet uitgaan. Iemand daar toevallig ervaring mee?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:59

Ik doe 2 dekjes in een 8kg wasmachine, op 30 graden en op 800toeren centrifugeren. Ik gebruik een programma van 15 minuten en vloeibaar wasmiddel. Daarna laat ik ze drogen aan de lucht.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:02

Ik stofzuig ook eerst de dekjes, dan apart in de wasmachine met een klein beetje waspoeder op 30 graden. Ik hang ze dan over een stoel om te drogen. Zien er allemaal nog mooi uit, alhoewel sommige een beetje te vaak gewassen zijn en de kleuren wat minder worden (zoals zwart). Ik wacht ook nooit te lang om ze wassen. Meestal na 5x gebruik :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:39

mijn moeder wast ze gewon in de wasmachine. volgensmij doen wij er niks bijzonders bij.
meestal staat erop hoeveel grade.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:12

Gewoon in de wasmachine :D

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:53

mijn mening, 1 dekje per keer(bij tromml voor 6 kg) weinig wasmiddel(eetlepel is meer dan genoeg), kort programma(wol/zijde/ syntetisch kort oid) en eigenlijk niet laten centrufigefen.(is daar geen optie voor dan op het laagste toerental.)
Ik hang ze helemaal uit op om aan de lucht te laten drogen.
Dus niet in de droger.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:59

Eerst stofzuigen en als ze heel erg vuil zijn eerst soppen in een emmer.
Daarna in de wasmachine, max met twee tegelijk en dan aan de wasdraad drogen.