Hard in de mond ander bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Hard in de mond ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:11

Heey:)

Ik heb een vraagje mijn paard is nogal hard in de mond (ja ik weet dat je dat alleen kunt oplossen met een vriendelijke hand en ontspanning, dit heb ik ook wel alleen ik wil haar nog een klein beetje ontlasten wat het bit betreft;))
Ik rijd nu emt een enkelgebroken watertrens maar ik wilde eigenlijk iets anders om te proberen en kijken of fat helpt. Weten jullie misschien een soort bit wat mijn paard kan helpen?:)
Ik dacht zelf aan een dubbelgebroken watertrens.
(liever niet over bitloos te beginnen want ik wil het graag proberen op te lossen maar dan wel gewoon met bit)
groetjes roos

Daihyo

Re: Hard in de mond ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:13

Ik zou voor een dubbelgebroken bustrens kijken. Of een kneveltrens. Die liggen wat stiller in de mond dan een watertrens.
Een ongebroken trens is ook nog een optie.
Zijn allemaal vriendelijke bitten.
Ook even afhankelijk van de mond van je paard wat er het beste inpast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:14

Enigste manier waarop een ander bit een stugge mond kan helpen is als het huidige bit niet past. Je kan ook scherper pakken maar dit helpt dan alleen in het begin, de oorzaak is namelijk nog steeds aanwezig en hier stompt ie dan ook op af. Probeer is wat bitten van andere te lenen en uit te proberen.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:16

Bedankt Amanda ik denk dat ik toch ga kijken voor een dubbelgebroken bitje :)

En Assyaa een scherper bit wil ik absoluut niet want dan vererger je het alleen maar.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:18

volgens mij geeft ze ook aan een minder scherp bit te willen :)

en TS ik ga met Amanda mee, gewoon kijken wat het best werkt. niet iedere mond is natuurlijk hetzelfde

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:20

@vizsla_love
Ja precies ik ga denk ik gewoon wat bitten proberen om te kijken of ze er anders op reageert :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:20

Ik heb een dubbelgebroken sprengerbit voor mijn paard, hier reageert ze heel goed op.
Zij was heel gevoelig met haar mond, en ik heb een paar soorten bitten uitgeprobeerd.
Sprengerbitten staan er ook om bekend dat ze zacht zijn voor de paardenmond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:21

Ik zeg ook nergens dat je een scherper bit moet pakken ;) Ik zeg alleen maar dat je het kan doen en wat er dan gebeurt :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:22

@asyaa
Nee ok dat snap wel hoor maar zelf wil ik het liever toch niet proberen, wel bedankt voor de tip hoor :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:26

Ik heb sinds kort een leren bitje om dezelfde reden. Paard loopt er gelijk veel meer ontspannen mee en laat nu ook los. Ik heb ook de nodige bitten uitgeprobeerd, maar ze gaven niet de resultaten die ik nu met het leren bitje bereik.
Ze zijn oa te koop via de website van Emiel Voest.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:28

Ik zou net als Amanda eerst voor een dubbelgebroken bustrens gaan. Zachter en ligt stiller.

Heb je verder les met je paardje? Als je een instructrice hebt, heb je het met haar (of hem ;)) al over een ander bit gehad?

En super dat je dit op probeert te lossen met een zachter en stiller liggend bit!

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:06

@fjordnina
Kouwen ze dat niet gauw kapot?

@priscaZ
Ja ik heb gewoon les em met haar heb ik het er al over gehad en ze vond eht om te proberen een goed idee maar ze wist ook niet precies welke de beste keuze zou zijn dus ik dacht ik vraag het even hier:)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:08

Nee, niet als je het goed bevestigd. Het bit ligt immers op een plek waar geen tanden zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:39

mika11 schreef:

Onmogelijk. Een stuk metaal kan nooit 'zacht' zijn. Ook die van Sprenger niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:41

JoviBan schreef:
mika11 schreef:

Nee want een lap leer over een neus al dan niet in combinatie met achter de oren en onder de kaak is wel zacht als je er aan hangt? :z

Edit: gaat trouwens ook lekker offtopic.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:59

ik zou ook voor een dubbelgebroken gaan! of kneveltrens die liggen mooi stil in de mond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:18

Asyaa schreef:
JoviBan schreef:

Nee want een lap leer over een neus al dan niet in combinatie met achter de oren en onder de kaak is wel zacht als je er aan hangt? :z

Ok dus aan een bit gaan hangen is geen probleem volgens jouw post hier, maar aan een stuk leer gaan hangen is slecht.

Kom op zeg, gedraag je een beetje normaal in een disucssie, met zo'n post als deze bereik je helemaal niets. Behalve dan dat je de discussie torpedeert.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:06

JoviBan schreef:
mika11 schreef:

Ik gebruik eigenlijk helemaal geen bit meer, behalve in het bos nog.
Maar toen ik ze nog veel gebruikte vond ik deze het 'zachtste' voor de paardenmond.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:15

Ook bij Sprenger hangt het natuurlijk wel van het type bit af. Ook sprenger heeft bitten die niet in de buurt van mijn paard mogen komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:50

Arabesk schreef:
Asyaa schreef:

Ok dus aan een bit gaan hangen is geen probleem volgens jouw post hier, maar aan een stuk leer gaan hangen is slecht.

Kom op zeg, gedraag je een beetje normaal in een disucssie, met zo'n post als deze bereik je helemaal niets. Behalve dan dat je de discussie torpedeert.

Met die post heb ik precies bereikt waar ik heen wou, namelijk iemand laten zeggen wat jij net zei :)
Het gaat om hoe je het gebruikt. Een bit is bij slecht gebruik slecht, bij correct gebruik is dit helemaal niet aan de orde. Daarom sloeg de opmerking van JoviBan ook nergens op.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:15

Ik denk dat ik ook wat informatie over die kneveltrens ga opzoeken want al ene aantal mensen hebben het hier over dus misschien kan het geen kwaad om daar ook even naar te kijken:) dankjewel allemaal:)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:19

oja en als ik nou een dubbelgebroken bitje neem maakt de dikte dan ook ngo veel verschil? want ik was even op epplejeck aan het kijken en daar is er een van 18mm dik en een van 20mm dik, wat is dan vriendlijker?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:22

Hangt af van de mond van je paard! Heeft je paard weinig ruimte dan heb je een minder dik bit nodig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:23

Hangt van jou af :)
Heb je een zeer rustige, vriendelijke hand is het dunst het vriendelijkst, omdat deze het minste ruimte in nemen. Omgekeerd heb je dit nog niet dan kan je wss iets dikker zoeken, maar ook hier geld, te dik is ook niet goed vanwege het wel of niet passen.

Ik zou in jou geval voor de 18 mm gaan.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:24

Ok dan heb ik nog even een dingetje wat opvalt als ik haar hoofdstel om doe dan zie je zegmaar haar tong tussen haar lippen (lijkt er net op of ze haar tong op hara lippen legt) kan eht dan ook zijn dat er nu een te dik bit in haar mond ligt?