Ik ben nu al weer een paar jaren bezig met mijn 6 jarige IJslandse ruin om uit te zoeken welk bit nou geschikt voor hem is. Vanaf het eerste moment dat hij het bit in kreeg begon hij het naar achter te gooien met zijn tong naar zijn kiezen en blijft zo constant kauwen. Na een tijd ben ik begonnen met bitloos te gaan rijden. Dit gaat goed maar ik wil wedstrijden gaan rijden en dan is een bitje toch wel erg handig. Ik heb laatst de tandarts weer laten komen en zij zag dat mijn paard een dikke tong heeft en weinig ruimte in zijn mond. Ze raadde een dun bitje aan dat niet te veel beweegt in zijn mond (stangetje).
Ik heb een dunne enkelgebroken, dubbelgebroken en myler bitje voor een lange tijd gebruikt zonder positief resultaat. Nu ben ik begonnen aan een dunne rechte stang.
In de winkel raadde ze me 't stangetje aan maar ook een van Sprenger K&K ( http://www.ooteman.nl/media/p_full_4911 ... oteman.jpg )
Heeft iemand ervaring met dit bitje bij een paard met mondproblemen? Ik vraag mij af of dat hogere stuk niet gaat steken in de gehemelte van het paard aangezien hij al een wat dikkere tong heeft.
Heeft iemand het zelfde probleem en misschien is het probleem al opgelost? Ik hoor het graag want ik heb echt geen idee waar ik nu aan moet beginnen..
Tips hoor ik ook graag! Tandarts is al langs geweest, paard heeft absoluut geen pijn
Zadel is ook prima in orde, alles is nagekeken.Groetjes!