Dikke tong + bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lodinn

Dikke tong + bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:53

Hallo allemaal,

Ik ben nu al weer een paar jaren bezig met mijn 6 jarige IJslandse ruin om uit te zoeken welk bit nou geschikt voor hem is. Vanaf het eerste moment dat hij het bit in kreeg begon hij het naar achter te gooien met zijn tong naar zijn kiezen en blijft zo constant kauwen. Na een tijd ben ik begonnen met bitloos te gaan rijden. Dit gaat goed maar ik wil wedstrijden gaan rijden en dan is een bitje toch wel erg handig. Ik heb laatst de tandarts weer laten komen en zij zag dat mijn paard een dikke tong heeft en weinig ruimte in zijn mond. Ze raadde een dun bitje aan dat niet te veel beweegt in zijn mond (stangetje).

Ik heb een dunne enkelgebroken, dubbelgebroken en myler bitje voor een lange tijd gebruikt zonder positief resultaat. Nu ben ik begonnen aan een dunne rechte stang.

In de winkel raadde ze me 't stangetje aan maar ook een van Sprenger K&K ( http://www.ooteman.nl/media/p_full_4911 ... oteman.jpg )
Heeft iemand ervaring met dit bitje bij een paard met mondproblemen? Ik vraag mij af of dat hogere stuk niet gaat steken in de gehemelte van het paard aangezien hij al een wat dikkere tong heeft.

Heeft iemand het zelfde probleem en misschien is het probleem al opgelost? Ik hoor het graag want ik heb echt geen idee waar ik nu aan moet beginnen..
Tips hoor ik ook graag! Tandarts is al langs geweest, paard heeft absoluut geen pijn :) Zadel is ook prima in orde, alles is nagekeken.

Groetjes!

ZusJacobs

Re: Dikke tong + bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:58

Die van K&K heeft een grotere tongvrijheid, zou dus heel geschikt kunnen zijn voor jouw paardje ja :j

Wat voor wedstrijdjes ga je rijden? (IJslandse of?), kan het daar namelijk niet gewoon bitloos? Als het goed gaat, en het mag, waarom dan met bit gaan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:59

Ik neem aan dat je een ongebroken trens bedoelt ipv een stang. Dit is een veelgemaakte fout in termen in de paardenwereld...Als je iets dunners zoekt dan de standaard ongebroken trensen zou je een onderlegtrensje kunnen proberen.

Ik heb een ongebroken trens gehad voor mijn ruin met dikke tong en weinig ruimte, maar dit beviel niet goed. Het enige dat bij mij een oplossing bracht was de Myler, maar die heb je al geprobeerd. Mag ik vragen welke variant je had van Myler?

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:09

ZusJacobs: Ja ik dacht dat het ook geschikt zou zijn inderdaad.. Ik wil IJslandse wedstrijden gaan rijden maar ook wil ik graag een keer dressuur wedstrijden gaan proberen. Ik weet bij de IJslanders dat je na de recreatiegroep een bitje verplicht is.

Rijerijerije, o ja sorry dat bedoel ik inderdaad! Ik heb de engelse myler lvl 1 met bustrens geprobeerd. Ik hoorde dat dat goed zou moeten werken voor paarden met mondproblemen. Maar na een lange tijd hem te geprobeerd te hebben blijft mijn paard maar kauwen..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:12

De level 1 heeft geen ruimte voor de tong, misschien dat ie daarom maar blijft kauwen. De level 2 (bijv MB04) wel. Afbeelding

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:20

Is dat bit een beetje t zelfde idee als die ik in de link had gezet? Of toch anders?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:23

Heb je al eens een leren bit overwogen? Dat is gewoon een plat "riempje" in de mond. Dunner kun je het niet hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:28

Het idee van tongvrijheid is wel hetzelfde, maar de Myler kan door het scharnierrolletje aan beide kanten onafhankelijk inwerken. Dat kan met de K&K niet, aangezien dat één geheel is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:57

manex schreef:
Heb je al eens een leren bit overwogen? Dat is gewoon een plat "riempje" in de mond. Dunner kun je het niet hebben.

Leerbit is dikker dan een gemiddelde onderleg of westerntrens. Was hier geen succes, heb nu een ongebroken shank erin hangen, was toen enige mondstuk wat pony accepteerde en nog steeds de beste die ik heb kunnen vinden. Al heeft deze pony voornamelijkeen laag verhemelte en wil een voorspelbaar, dus stil bit. Met die dikke tong zou ik inderdaad gaan zoeken richting bit met tongvrijheid als low port barrel (western) of verder kijken naar de mylers. Er is een bitbank met een heel kundige eigenaar hier in NL, maar ik weet de naam en de website niet meer. Als je daar je probleem voorlegt is de kans heel groot dat hij een geschikt bitje kan aanraden en als ik het goed begrepen heb kan je die ook op proef krijgen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:07

Een leren bit is echt niet dik hoor. Rij er al jaren mee, dus ik weet waar ik het over heb.
In het begin is het even wat stugger, maar het gaat helemaal naar de mond van je paard staan.
Ideaal vind ik. Bij die van mij komt er geen ijzer meer in.

TS, mocht je interesse hebben, kijk dan even hier http://divoza.com/shop/a.visit/4de53d58 ... a8c06406c0
En mocht je er zo één willen aanschaffen, dan heb ik ook nog wel een goedkoper adres voor je.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:30

Bedankt allemaal voor de snelle reactie! :D

manex: is een lerenbit toegestaan bij de wedstrijden? Want ik ben alleen echt op zoek naar een bit waar ik wedstrijden mee kan rijden. Anders ga ik gewoon verder met het bitloos als er echt geen optie is voor een bit.

tamary: een pas service is wel een erg goed idee! weet jij er toevallig een in de buurt van Rotterdam?

Rijerijerije: ik vroeg het even aan een vriendin waarvan ik het Myler bitje mocht lenen. Dat was de MB04 zei ze.... Hè bah zo word het allemaal steeds lastiger..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:31

RT-P >> HAR

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:33

Geen idee of je dat op wedstrijden mag gebruiken (die rij ik zelf al jaren niet meer). Is dat niet ergens in de reglementen na te kijken?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:35

Mijn paard heeft ook een dikke tong/weinig mondruimte en bij ons is het fijnste bit, een ongebroken kunstof/happymouth/appelbit. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:37

Ik heb even meegelezen maar nu ook een vraagje:
Dat leren bitje bij divoza is er maar in 1 maat zo te zien.
Of kun je ze aanpassen of zo que grootte?
Mijn paard heeft 13.5 maat bit.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:40

Astridhorse: Ik heb inderdaad ook een happymouth bitje gehad. Die heeft hij kapot gebeten.....

manex: ik denk het niet, maar ik kan het natuurlijk altijd navragen :)
Laatst bijgewerkt door Lodinn op 31-05-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:41

Die had ik dus ook, maar die beviel bij ons dus niet, juist omdat die HM bitten vrij dik zijn. Oh schiet me net iets te binnen: je hebt ook Nathe bitten, zelfs ook met tongboog mocht je dat willen, die zijn ook ongebroken, maar net iets dunner en ook flexibeler dan HM.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:46

Ik dacht ook aan een leren bitje. Die luisteren qua maat minder nauw dan metalen bitjes, maar er zijn wel meerdere maten. Wij hebben een leren bitje van Voest.
Hier een link naar zijn site, daar staat ook een gebruiksaanwijzing bij: http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF0059F656

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:53

Ik heb even gekeken op de site van Emiel Voest.
Er staat maat M voor normale mond en L voor grote, brede mond.
Mijn paard heeft normaal 13.5 maat bit.
Is dat M of L (voor wie ervaring heeft met die bitten)

TS
Mijn paard heeft geen dikke tong, maar wel gevoelig met het bit.
Ik heb een happy mouth bit geprobeerd maar die had ze zo stuk gekauwd.
Het beste ging nog met een sprenger bit, die ik heb is niet zo dik, zodat ze meer ruimte in de mond heeft.
Tot nu toe is dit nog het beste bit voor haar geweest.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-05-11 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:54

mika11 schreef:
Ik heb even gekeken op de site van Emiel Voest.
Er staat maat M voor normale mond en L voor grote, brede mond.
Mijn paard heeft normaal 13.5 maat bit.
Is dat M of L (voor wie ervaring heeft met die bitten)

Ik weet bijna zeker dat je dan een M nodig hebt, die is ongeveer 13cm.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:58

Mika11: een Sprenger, het zelfde als die ik in het begin als link had gezet? Dit bit werd mij ook aangeraden in de winkel. Ik denk dat mijn voorkeur daar toch naar uitgaat..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:08

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:00

Mika11: oh oké! Het zijn inderdaad wel fijne bitten. Ik ga morgen weer even naar een andere winkel en daar wat meer informatie vragen!

Iedereen in ieder geval bedankt voor al jullie reacties en meningen :D!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:30

TS ik kom je redden :+

Voor mijn IJslandse ruin, die een in verhouding klein smoeltje met een dikke vleeslap (tong) erin heeft heb ik een myler M04. Dat is het bit dat rijerijerije laat zien, dus een bustrens met tongboogje. Het verschil tussen de mylerbustrens met en zonder tongboogje is makkelijk te zien :j

Houd er met die sprengerbitten rekening mee dat ze vaak wat dikker zijn dan de myler, en ook massief. Voor mijn paard waren ze te zwaar (van gewicht), terwijl mijn paard wel een enorm hoofd heeft. Wat voor proeven zou je willen starten? Denk dat je een gewoon recreatieproefje wel bitloos mag starten, volgens mij schrijft de FIPO niet voor dat je met bit MOET rijden, zolang je maar een zadel en hoofdstel hebt die geschikt zijn voor een IJslands paard. En anders even vragen aan de organisatie? Ontzettend leuk paard heb je trouwens, ik vind 'm op z'n vader lijken maar dan met een wat dromeriger uitstraling :)

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 09:08

Hestejente: hé dat komt mij bekend voor, een kleine mond en een dikke tong haha! Ja ik zit nu te twijfelen want ik heb wel eens een myler te leen gehad. Maar ik denk niet dat hij die tongvrijheid had. Dus ik ga zo eens naar de winkel en wat meer informatie vragen want je hebt wel gelijk dat die sprenger dikker zijn dan de myler. Ik vind het gewoon handig als paard met bit en zonder bit kan rijden. Anders moet je altijd ergens op letten als je bijvoorbeeld wedstrijden moet gaan rijden. Ook is mijn grote vriend een beetje dominant en wilt bitloos vaak zijn eigen zin doordrijven. (Geen rem buiten). Met bit gaat dit veel beter..
Haha bedankt! :D Ik ben echt helemaal gek op 'm. Hij is zo lief!
Ik zit nu op mijn mobiel en moest even antwoorden want hier heb ik echt heel veel aan! Een IJslander met het zelfde haha :) maar ik hoop dat ik op alles heb geantwoord! Bedankt!!