Zadel boomloos of gewoon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Zadel boomloos of gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:37

Hoii

Ik heb op mijn verzorgpaard nu een westernzadel.
Ik denk dat ik daar heel erg aan moet wennen aangezien ik me als ik er nu in zit geen goed gevoel geeft.
Ik ben het ook niet gewend
Ik ben meer een vzh zadel gewend.
Ook dacht ik aan boomloos, maar dan zegt eigenaresse dat dat veel onsteviger zit dan western.
Is dit waar of alleen een gevoel wat je hebt.
Want ik heb op een manege ook op boomloos gereden en dat reed heerlijk en had ik een stevig gevoel.
Mijn oom heeft nog 1 liggen die overal op past.

Wat zouden jullie adviseren?

Verder gaan met westernzadel?
Een vzh (zoja welke maat?)
of die boomloos?

Dit is het paard waar die op moet:
Afbeelding

boooo

Re: Zadel boomloos of gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:38

Misschien kan je die van je oom eens proberen? :)
Maar het is niet zo dat een boomloos altijd past hoor.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:42

Deze wel. Niet elke maar die van hem heeft hij al op meerdere paarden gehad.

Maar het probleem is dat hij in Amersfoort woont en ik in Hoogezand.

Wel kan ik vragen of hij hem zondag mee neemt
want dan komen ze hier

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:43

Mmm, ik denk dat je je moet voegen naar de mening van de eigenaar ;)

Het duurt ook even voordat je echt gewend bent aan een westernzadel, geef dat even de tijd.
Op het westerndeel van Bokt staat een interessante discussie over boomzadels versus boomloos.
Misschien kun je je daar ook eens inlezen :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:44

Okee

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:45

Je kunt het altijd proberen toch? Maar als je ineens op een ander zadel rijdt, is het logisch dat je daaraan moet wennen, wie weet blijkt het toch een heerlijk zadel te zijn!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:48

Ja het is vooral de beugels die ik niet echt vertrouw

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:50

Wat vertrouw je niet aan de beugels? Kun je dat uitleggen?
Ik rij western en heb misschien wel wat zadel/beugeltips voor je :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:52

Nou die beugels geven niet genoeg steun voor mijn gevoel
Ik ben altijd van die gewone beugels gewend die ijzeren en die lopen niet af naar boven enzo...
Ik heb ook het gevoel alsof ze heel strak zitten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:54

Komt dat omdat ze bijvoorbeeld gedraaid zitten?
Of zijn ze te smal voor je voeten?
Of zijn je beugelriemen te lang of te kort?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:06

Dat weet ik niet

Ik heb wel foto:

Afbeelding

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:10

Qua lengte kan ik het niet zo goed zien, maar je voeten moeten er wat verder in.
De bal van je voet moet echt op de beugel leunen, dus niet alleen je teen.

edit: staat overigens erg mooi hoor!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:12

Ik heb juist het probleem dat met gewone beugels goed gaat en met dit soort beugels ik alleen me teen doe omdat ik anders bang ben dat ik klem

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:14

Mmm, als ik het zo lees dan lijkt het of je beugels dan te smal zijn.
Probeer eens je voet er goed in te doen, en dan te kijken of je echt 'klemt', of dat het 'tussen de oren zit'.
Zo ja, dan zou de eigenaar misschien een bredere beugel eraan kunnen doen.
Je kunt op Bokt of Marktplaats regelmatig western beugels kopen voor een leuk prijsje.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:16

Ja misschien zit het ook wel tussen me oren hoor met die beugels :o
Want dit paard is van eigenlijk van haar man maar die heeft geen tijd en hij past ook zegt ze.
Dus ja

Maar sowieso heb ik niks met western zadel
Ik heb het gevoel dat ik er zo uit val
En met boomloos zegt eigenaresse dat dat nog erger is maar dat heb ik van niet

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:20

Hihi, ik heb jaaaaren dressuur gereden. Toen ik omschakelde naar western moest ik ook heel erg wennen.
En nu vind ik een vzh zadel juist echt verschrikkelijk onstabiel zitten :D

Geef het nog eens een kans: probeer je voeten er goed in te doen en geef het even de tijd om te wennen.
Blijf goed op je billen zitten en je benen naar achteren houden.
Als de eigenaar niet wil dat je boomloos rijdt, dan is daar helaas niks aan te doen.
Succes!

Edit: nog een tip over het westernzadel: die achterste singel hoort los te hangen.
Die hoort dus eigenlijk niet eens tegen de buik aan de liggen, je moet er echt een handbreedte tussen hebben.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:23

Ow okee
Ja ik heb dat trouwens niet zo gedaan

Maar kan dat ook een reden zijn dat als ik wil opstappen dat ze dan heel stressig wordt en als ik erop zit dat het dan over is?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:28

Dat stressige kan natuurlijk van alles zijn.

Zo'n tweede singel of achtersingel wordt eigenlijk alleen gebruikt bij bergachtig terrein, of als je werkt met koeien.
En is bedoelt om te voorkomen dat een zadel gaat kieperen, als je een stier hebt gevangen aan je knop.
Die tweede singel hoort daarom los te zitten en ook verbonden te zijn met de voorste singel door een 'connectorstrap'
Als je dat niet hebt, dan kan die achterste singel op 'gevoelige plekjes' komen dan dat kan idd voor een paar bokjes zorgen ;)
Je kuhnt de singel er zelf helemaal vanaf laten, het heeft namelijk geen functie in jouw geval.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:31

Oke dan zal ik dat zeggen tegen de eigenaresse.
Want denk dat dat ook een reden is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:34

Je kunt het natuurlijk even de tijd geven en dan wen je wellicht wel aan het zadel.

Maar als de eigenaars het niet erg vinden als je met een ander zadel rijdt , en zelf vindt je het wel waard om een eigen zadeltje te regelen , dan zou ik lekker voor een eigen zadel gaan waar je je wèl fijn in voelt hoor !

De eigenaars mogen zelf bepalen wat er op hun paard terechtkomt natuurlijk , maar ze hoeven niet voor jou te gaan bepalen welk zadel JIJ lekkerder vindt zitten , dat kun je volgens mij namelijk zelf het beste :P

Fijn dat zij het niet stabiel vindt zitten , maar als jij dat wel vindt dan hoeft zij daar niet tegenin te gaan.

En bovendien zijn er zo veel verschillende boomloze zadels dat het sowieso een onzinnige opmerking is om te gaan roepen dat alle boomloze zadels weinig steun geven want dat is gewoon niet zo :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:03

Ik zou gewoon even proberen te wennen aan het zadel ;)
Zelf kreeg ik vorig jaar een verzorgpony die ook een westernzadel had , had ik pas 1x mee gereden toen k een jaar of 11 was in de 12 jaar dat ik heb gereden op engelse zadels.
Was echt ongelovelijk wennen voor mij , ik verloor telkens mijn beugels en kon mijn zit er echt niet op aanpassen. Maar uiteindelijk moest ik wel toegeven dat het zadel zeer zeker wel lekker en stevig zat!
Ben toch terug gegaan naar engels --> Dressuur omdat ik gewoon niet kon wennen aan de beugels en zit. Ook wel eens op een boomloos gereden , maar als dan kon kiezen tussen boomloos of western.... zou het toch western worden! (wat een ramp was dat boomloze zadel zeg haha)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:14

Sharkj:

Als het ene boomloze zadel waardeloos zit , geldt dat niet meteen automatisch voor alle boomloze zadels :P

Je hebt bvb. op een manege met boomzadels toch ook dat het ene zadel voor geen meter zit , en het andere veel fijner aanvoelt :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:10

whaha ik bedoelde dat ik persoonlijk het een ramp vind ;) is voor ieder weer anders.
je hoeft mij ook niet op een springzadel neer te zetten want dat vind ik ook niks :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:50

Hey, hier de eigenaresse! :D
Even wat uitleg over dit 'gevalletje'.. ;)
Het paard heeft op het moment (dus ook op de foto) een goed passend westernzadel, waar we heel blij mee zijn!
Want zo gemakkelijk is het niet een passend zadel te vinden!(en goedkoop ook niet :+ )
Het is natuurlijk flauwekul dat een zadel óveral op past, zo werkt het nu eenmaal niet, elk paard is verschillend.
Helly heeft nl. een heel korte rug, is niet zo heel gemakkelijk dat alles erop past (welk paard wel...)
Het zadel van oom is ook geen boomloos, (anders zou ik er evengoed niet voor kiezen), boomloos is nl. niet zo geschikt voor een paard met weinig bespiering.
Boomloze zadels staan erom bekend dat ze minder steun bieden voor je zit, dat heeft niet met mijn persoonlijke ervaringen te maken, ik rij overal op en ook zonder zadel kan ik me prima redden!
En de (ts) amazone heeft er in totaal denk ik 5 minuutjes opgezeten...dus ze moet gewoon nog maar even wennen, we gaan niet voor elk wissewasje een nieuw zadel aanschaffen!
Zou het zadel niet goed zijn voor het paard, is het een ander verhaal.
Ik heb zelf ook op het zadel gereden en het zit heerlijk!
En ik rij liever dressuurzadels, dus dat zegt wel wat!
De achtersingel zit idd wel wat strak, ze is een beetje dik geworden na dat lekkere gras... :9
Ze heeft er iig geen last van, reageert er niet eens op of en vind het helemaal niet eng, met longeren loopt ze niet anders met of zonder zadel...en het aansingelen vind ze ook prima.
Voor de extra stevigheid heb ik deze er toch maar aan, omdat de pad nieuw is en erg dik, dan is het wat gladder.
De beugels zijn heel breed, mijn man past met zijn maat 46 makkelijk in, op andere zadels bleef hij soms vastzitten.
Dus Daan, gewoon lekker op westernkamp op een westernzadel gaan rijden, dan wil je straks niks anders meer!
Dat Helly wat stresserig is, heeft waarschijnlijk met jouw gevoelens te maken, maar dat zal vanzelf beter gaan! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:00

Toch is het een beetje onzin hoor , ook al roepen veel mensen dat "boomloos" niet geschikt is voor paarden met weinig bespiering of dat het niet stabiel zit , of ook al heb je dat zelf een keertje ervaren , dan wil dat nog niet zeggen dat het ook de harde waarheid is. En dat is het dus ook niet :) Net zoals dat veel mensen roepen dat een "boomloos" zadel overal op past inderdaad , dat is zo'n zelfde onzin-uitspraak :)

Maargoed , daar gaat het verder niet over :P

Ik hoop dat TS kan wennen aan het zadel en als ze dat niet kan (niet elk zadel is geschikt voor elke ruiter) dat de eigenaars dan wel mee willen denken aan een oplossing voor een ander zadeltje (waar zowel ruiter als eigenaars een goed gevoel bij hebben) want anders is het ook niet leuk voor TS natuurlijk.

Hopelijk is het gewoon een kwestie van wennen , dat zou het mooiste zijn natuurlijk :)