Het meest vriendelijke bitje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Het meest vriendelijke bitje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:04

Hallo!

Ik ben sinds een tijdje de zee van informatie aan het uitpluizen wat betreft bitten.
De reden: Een aantal dieren van een fokker heeft een "moeilijke mond". En met moeilijk heb ik het over de anatomie. Ze hebben een kleine mondspleet, een vrij brede tong, en doordat ze zo'n klein mondje hebben dus ook weinig ruimte tussen tong en gehemelte.
Ik heb zelf al vrij veel paarden beleerd, en doe eigenlijk nooit zo moeilijk over bitten. Alle paarden van groen tot Z niveau lopen gewoon op een K&K dubbel gebroken trensje. Ik ben er ook van overtuigd dat een goede aanleuning niet uit een bitje komt, maar uit een correct rijden! Ik heb ze dus met een heeeeeel zachte hand ingereden en heb eigenlijk niet echt problemen wat rijden betreft.
Die mondjes blijven me echter toch een beetje knagen. Ik weet dat het vroeger bij deze dieren werd opgelost door de neuriem zo strak mogelijk te trekken. (Ze openen snel hun mond en trekken de tong terug). Maar dat is imo niet de oplossing.
Ik wil het liever zo comfortabel mogelijk maken!
Ik ben normaal groot voorstander van de K&K bitjes, die anatomisch gevormde dubbel gebroken. Maar is er bij jullie iets bekend wat minder druk op de lagen geeft, en dus niet te grof is dat hij in het gehemelte prikt?
Heb ook het eea over Myler bitten gelezen, maar daar vind ik zeer verschillende meningen over..

p.s: Voor ik de hele discussie over bitloos rijden over me heen krijg: deze paardjes zijn bitloos prima rond te sturen op zit- en beenhulpen, maar ze moeten toch echt ook op bitje lopen. Hier dus liever geen discussie over! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:10

Je zou kunnen denken aan een leren bitje, maar die zijn volgensmij niet toegestaan op concours.
Zie voor meer info [HAR] 'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel
(dit bitje kan je ook gebruiken met bakstukken, kopstuk, frontriem)

Verder zou ik voor zulke kleine mondjes met weinig ruimte denken aan een dun ongebroken bitje, liefst met grote ringen zodat je genoeg ruimte hebt om het bit op de goede hoogte in de mond te hangen. Met kleine ringen en een kleine mondspleet hangt het bit soms te hoog, omdat je de bakstukken niet genoeg kunt verstellen.

Liselot

Re: Het meest vriendelijke bitje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:15

wat denk je van de KK dynamic? een anatomisch gevormd bit die wat dunner is dan de meeste bitten en dus heel geschikt is voor paarden met weinig ruimte in de mond. Door de D ring ligt dit bit ook nog eens heel stabiel.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:19

Die dynamic heb ik ook al aan zitten denken Liselot!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:20

De merrie die ik reed had ook een erg klein bekkie en reageerde daar heel fijn op :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:21

Ik maak niet uit je verhaal op dat ze niet met bit kunnen lopen? Waarom zou je dan niet bitloos gaan? Bitloos betekend niet geen aanleuning! Met het juiste bitloze hoofdstel kan je prima met aanleuning rijden.
En wanneer je het nodig acht(dus bijv. voor wedstrijden? Ik weet niet waarvoor het bit moet in je laatste zin) kan je dan toch een bit gebruiken.
Dan is het dus even uitvinden wat prettig is maar wat dan ook mag op wedstrijd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:23

Ik heb de dynamic ook een tijdje gehad bij Diva, maar die reageerde er totaal niet fijn op.. Heel veel paarden lopen daar goed op, maar er is ook een slag die er echt tegen in protest komt.. Ik heb het vaker gelezen op bokt :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:23

Air schreef:
Ik maak niet uit je verhaal op dat ze niet met bit kunnen lopen? Waarom zou je dan niet bitloos gaan? Bitloos betekend niet geen aanleuning! Met het juiste bitloze hoofdstel kan je prima met aanleuning rijden.
En wanneer je het nodig acht(dus bijv. voor wedstrijden? Ik weet niet waarvoor het bit moet in je laatste zin) kan je dan toch een bit gebruiken.
Dan is het dus even uitvinden wat prettig is maar wat dan ook mag op wedstrijd.

Zou jij het prettig vinden als je normaal altijd onderbroeken mag dragen maar één keer in de maand ondergoedloos over straat moet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:31

WTF is dat voor vergelijking? :=
Als je een vergelijking wil maken, doe dan een passende en niet iets wat nergens op slaat.

Als je een vriendelijke hand hebt en een goedpassend bit zoekt moet er geen probleem zijn. Is dat er wel dan is er iets dus toch niet zo prettig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:33

Ts geeft al aan geen zin hebben in een bit/bitloos discussie.

Daarnaast.. Ben ik van mening dat dat net zo moet voelen voor een paard. Als je iets gewend bent en opeens moet je op een hele andere manier toch een prestatie leveren.. Da komt nie goed nie ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:42

Als het op een hele andere manier moet doe je toch iets niet goed. TS zegt dat ze vriendelijk in dr handen is, als je dan een goedpassend bit zoekt moet de overstap geen enkel probleem geven.... geeft de overstap terug toch problemen dan geeft het paard dus aan dat er iets niet prettig is.
Als dat een reden is om het niet te doen onderduk je dus liever de gevoelens van je paard en heb je daar dus blijkbaar schijt aan.

Dit is geen discussie, ik geef dr een optie.
En dat is geloof ik niet aan jou om te beslissen of de TS dat wel of niet wil horen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:43

Nogmaals: ik zou de onderste alinea nog een keer goed lezen. TS vraagt om een bitadvies. Niet om een bitLOOS advies ;) ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:49

Aangezien het woord advies niet in dr laatste zin voorkomt heb je mij niks te verwijten.
Daarnaast heb ik even getemd want het lijkt mij niet de bedoeling dat je offtopic reacties waar de TS niks aan heeft gaat rondspuien omdat je zelf vind dat mijn reactie niet klopt. Jou mening is nog niet die van de TS, dan hoef je dus ook niet te reageren voor de TS.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:50

Oh, prima, je mag op me temmen hoor. Vind het alleen jammer dat je niet ter harte neem dat de TS een BITadvies wil en geen BITLOOS. :) Want daar heeft ze al ervaring mee dus...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:56

Het is alleen jammer dat je dat beweert maar er iets anders staat.
Daarnaast staat er op zit-en beenhulpen en leg ik uit dat er bitloos prima met aanleuning gereden kan worden.

Dan is het haar keus of ze met mijn reactie iets doet, niet de jouwe. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:57

Maar lees nou eens goed!

Die hele eerste alinea gaat over bitadvies, TS zegt daaronder dat de paarden prima reageren op bitloos, maar dat ze toch zoekt naar een bitje.

Dan is je reactie toch nutteloos?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:02

De tip "probeer eens bitloos" is niets mis mee, evengoed is er niets mis het antwoord "nee, ik zoek echt bit-advies en bit of bitloos is een andere discussie maar dat is mijn vraag niet".

Een korte mondspleet is lastig, aangezien veel bitten dan al snel laag hangen. Heb je al een licht gebogen ongebroken trens geprobeerd? Deze zijn stabiel en ontzien de lagen en kunnen niet in het gehemelte prikken.

Afbeelding

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:03

Je zegt het zelf al: een Myler bitje, maar dan wel een level 1. Deze zijn niet zwaar, mooi dun en perfect voor een klein bekkie

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:09

delerium schreef:
De tip "probeer eens bitloos" is niets mis mee, evengoed is er niets mis het antwoord "nee, ik zoek echt bit-advies en bit of bitloos is een andere discussie maar dat is mijn vraag niet".

Een korte mondspleet is lastig, aangezien veel bitten dan al snel laag hangen. Heb je al een licht gebogen ongebroken trens geprobeerd? Deze zijn stabiel en ontzien de lagen en kunnen niet in het gehemelte prikken.

Afbeelding

Hier dacht ik ook direct aan, maar veel mensen denken dat een ongebroken bit juist minder
vriendelijk is. Imo is het een vriendelijk en duidelijk bit. Het bit komt niet in contact met de
lagen en bij het sluiten van de hand wordt alleen druk uitgeoefend op de tong en onderkaak.

Ik heb ze al bij verschillende paarden gebruikt en ze liepen er allemaal even fijn op.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:16

Weet iemand van jullie dan ook hoe het zit met ongebroken trensjes op dressuurwedstrijden mbt het regelement?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:16

Je mag bij mijn weten daar gewoon mee rijden op wedstrijden :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:53

Ja, mag gewoon. Vallen gewoon onder trensjes. Ik heb mijn paard er van het L t/m Z mee gereden en nooit enig probleem gehad.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:54

het meest vriendelijke bitje......................is de hand die het hanteert.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:57

robbedoes schreef:

Dat is ook niet de vraag... Ff de OP goed lezen...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:04

robbedoes schreef:

Ja, en het allervriendelijkst is een bitje wat past bij het paard en wat met een zacht hand wordt hanteert :P.

Het is een beetje lastig om zo advies te geven welk bit. Ik heb meerdere paarden met een klein mondje gereden. De een loopt goed op de KK dynamic in 14 mm.
Een ander paard heb ik dat bit ook in gehad, maar dat was een drama. Nog een gewone dubbelgebroken er in gehad, was ook niks. Het best liep hij op een enkelgebroken bit, tot mijn verbazing omdat naar mijn idee die ringetjes in het midden in zijn gehemelte prikte.
De Myler heb ik zelf toen ook aan gedacht, maar kon er geen een vinden zonder koperinlage. Weet niet of die bestaan? Twee metalen in een bit vind ik niet fijn. Een ongebroken trens wordt ook wel eens aanbevolen.
Wat ik je zou aanraden bij het zoeken is om niet dikker te gaan dan 16 mm, liefst 14 mm.