Denk je dat je eruit ben , komt de twijfel weer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharkj

Denk je dat je eruit ben , komt de twijfel weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:38

Ik ben al een tijdje gewoon langzaam aan het rond kijken voor een nieuw dressuurzadel , simpel weg omdat mijn huidige zadel niet aan mijn eisen voldoet.
Het zadel ligt wel goed op mijn pony dus heb er verder geen haast mee en kijk rustig naar een geschikt zadel.

Het verhaal is namelijk zo , dat ik door een lichte afwijking in mijn linkerbeen vaak links iets inknik en dat been vaak ook niet goed stil kan houden. Nou zegt iedereen dat het zwabber been wel meevalt maar ik stoor me er hevig aan! :') Mijn zadel helpt me daar ook echt niet bij , het is namelijk een gemiddeld diepe zit met zeerweinig/tot geen wrong en weet uit ervaring met een ander zadel dat ik gewoon stiller en rechter zit in een zadel met flink diepe zit en aardig wat wrong. Nu is alleen mijn probleem dat ik vrijwel had besloten welk zadel ik wilde hebben , maar tijdens het rondkijken toch steeds weer andere zadels zie waarvan ik denk; die zou ook fijn kunnen zijn voor mij!

Mijn vraag dus , als jullie mijn verhaaltje zo lezen met de volgende eisen en opgenoemde zadels , wat jullie denken dat het beste is voor mij? Uit ervaring of van horen en spreken. Mogen ook andere zadels suggereren , maar hou er wel rekening mee dat ik een bepaald budget heb.

De volgende eisen heb ik aan het zadel:
- Diepe/zeer diepe zit
- Veel kniewrong
- Mag vast zitten , iets bewegelijkheid mag ook.
- Liefst van leer , ben er nog niet uit of ik kunststof nou fijn vind of niet.
- Medium boom
- Budget van +/- 800 euro. Voor zowel nieuw als tweedehands.

De volgende zadels was ik zelf op terecht gekomen:
- Kentaur Medea I of II
- Kentaur Penelopa
- Euroriding Diamond
- Euroriding luxor (vond het alleen een nadeel dat de wrong op het zweetblad ligt...weet niet of dit nadelig werkt?)
- Rossner Amerika Plus (weet alleen niet of ik de wrong dik genoeg vind)
- Wintec isabell werth (weet alleen nog niet of ik wel fan ben van kunststof zadels)

Was er eigenlijk min of meer van overtuigd dat het de Kentaur Penelopa ging worden , maar begin nu meer richting Euroriding Luxor (wel tweedehands dan) uit te neigen ;( Ik weet het gewoon niet meer!
Ik ben ook van plan om er tegen die tijd een zadelmaker bij te roepen , dus hier hoef je me niet meer op te attanderen ;) Maar wilde graag wat ervaringen horen van jullie , en misschien ook van mensen die het zelfde probleem hebben als ik.

Bedankt! :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Denk je dat je eruit ben , komt de twijfel weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:43

De Penelopa heeft wel wat wrong, maar niet zo veel als ik soms bij andere zadels zie. Hij beviel mij erg fijn, heeft een vaste zit, maar toch niet opgesloten op de verkeerde manier. Nog genoeg ruimte om te kunnen "voelen", zeg maar. Kunststof zou ik toch echt niet doen, maar da's mede persoonlijk.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:51

Kunststof twijfel ik ook heel erg over ga liever voor leer , ondanks dat ik de Wintec Isabell Werth wel erg lekker vond zitten.

Wat ik bij de penelopa zag vond ik er fijn uit zien kwa wrong en zit , ik hoef ook geen zadel waar ik echt niet meer in kan bewegen ;)
Maar hier in de buurt zitten volgens mij geen winkels die kentaur verkopen om er eens even goed naar te kijken ;(

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:55

Kijken heb je ook niks aan natuurlijk hè :P

Je moet voelen of het wat is. Een zadel dat er heerlijk uitziet kan helemaal niks voor je zijn, en andersom net zo...

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:58

haha dat is duidelijk ja ;) bedoelde ook meer kijken in de vorm van even op zitten om te kijken of het bevalt voordat ik op mijn pony ga passen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:02

Kentaur Elektra! Echt een aanrader en voldoet aan al jouw eisen. :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:06

een fryso redelijk gedwongen zit diepe zit en veel wrong.
eventueel een zadelmaker laten komen die met hoop zadels komt van alle merken zodat je kan uitproberen

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:07

Kentaur elektra heb ik ook overwogen , maar vind die wrong niet zo :') (ben geen zeurpiet)

Ikke20: Ik wil zowiezo een zadelmaker laten kijken of het zadel goed ligt. Fryso gaat mij net even iets boven het budget van wat ik gezien heb tot nu toe.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:09

Toen ik je verhaal in het begin las dacht ik meteen aan euroriding luxor.. en vervolgens zag ik pas dat je er zelf ook aan dacht! ik zou als ik jou was eens proberen om dat zadel uit te proberen. Ik gebruik hem zelf al jaren en ben nog steeds heel tevreden! heb nooit problemen gehad met dat de wrong er op zit. zorgt er naar mijn idee wel voor dat je nog meer wrong hebt wat ik wel fijn vind :)

succes met de zoektocht :D

watjijwil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:12

Bel anders arno brandt even is een zadelmaker heeft supermooie tweede hdnase zadels en nieuwe voor weinig geld, hij heeft ook een wedsite even googlen. Maar weet zeker dat hij wat voor jou heeft voor weinig geld en dan past die hem ook nog helemaal aan op je pony.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:13

De Luxor vind ik er ook echt super lekker uitzien! Alleen heeft niemand die ik ken zon zadel om eens even te voelen en te kijken.
Mijn grootste twijfels gaan tussen de Kentaur modellen (medea en penelopa...evt. ook artemis nog) en de Euroriding Luxor :')

watjijwil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:38

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:43

Wat wel weer een nadeel is van de gedwongen zit, is dat je ook daadwerkelijk gedwongen wordt. Dus het kan zijn dat je dan juist gaat verstijven in je rug, heupen en bovenbenen. Daar moet je wel voor blijven waken. Anders werkt zo'n zadel natuurlijk altijd tegen je en krijg je je onafhankelijke zit niet voor elkaar.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:50

watjijwil: Dankje , ik had de site al gevonden! Ga eens even rond kijken.

fiegeltje: Bedankt voor de tip. Ik merk wel dat in het zadeltje wat ik nu heb dat ik steeds beter van mezelf ga zitten , alleen die benen krijg ik gewoon echt niet voor elkaar en dat heeft gewoon met die afwijking te maken. Heb een tijdje in een ander dressuur zadel gereden , daar kan ik het merk niet van achterhalen want dat is er al afgevaagd (handig) wat een diepe zit heeft en meer wrong maar toch niet TE overdreven zodat ik nog wel zelf kon gaan zitten. Alleen waren mijn benen meer ondersteund door de wrong. Het is ook zeer zeker niet de bedoeling dat ik een zadel ga zoeken waar ik echt zelf niet meer in op of neer kan , maar dat zal ik pas merken of het fijn is als ik er daadwerkelijk op zit. Blijf toch naar de Kentaur Penelopa neigen... :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:51

als je de isabel lekker vond zitten kijk dan eens bij bates,dat is van hetzelfde merk alleen leer. daar heb je ook een teruggelegde beugelophanging en die kan jou ws helpen met je beenligging

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:54

De Bates heb ik naar gekeken , ook de wintec versie ervan by the way , maar die heeft zon soort contourblock op het zweetblad zitten wat uitsteekt en je benen op zijn plaats houden , en dat ik nou net wat ik niet zoek ;) als ik het niet verwar met een ander zadel. :+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:42

Ik kan je zeker de Kentaur Penelopa aanraden! Ik vind het persoonlijk echt een super zadel die zacht zit met een heel mooi formaat kniewrong (geeft heel veel steun maar is niet zo heftig dat je er bij wijze van spreken overal achter blijft hangen). De electra heeft natuurlijk weer meer wrong, maar imo heeft dat geen toegevoegde waarde omdat je al steun genoeg hebt aan de grootte van de kniewrongen bij de Penelopa. Ik zou zeggen, als het kan, probeer de zadels dan eens een keer uit (voor zover dat kan) en maak dan je keuze welke het lekkerst zit voor jouw en het beste ligt op je paard. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:06

nee je hebt ook de batas zonder dat blok,je hebt de isabel, identiek aan de wintec,ook met die losse wrongen die je er zelf in kan plakken op klitteband en de caprilli,ook met lsse wrongen de caprilli heeft een smallere zit [voor vrouwen ,of zoals jij last met bovenbeen?]

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:07

Ik dacht ook meteen aan de Luxor. Vond dat zelf wel een prettig zadel, ondanks de gedwongen zit. Maar ik heb ook gemerkt dat een zadel echt een kwestie is van uitproberen, want wat lekker zit in stap, kan je in draf belemmeren. Hulsebos, Brandt, Fryso en Tietse's choice zijn ook goede zadels, ook meer gedwongen zit en veel wrong. Nieuwprijs is wel boven je budget, maar wie weet tweedehands?

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 09:48

Bedankt allemaal voor de tips :D Ik denk dat het van mij uit de Euroriding Luxor of Kentaur Medea gaat worden , eerst even een winkel zoeken waar ik die zadels even kan bekijken en op kan zitten voordat ik iemand ga laten komen ;)

Knollentuin: Ik heb niet echt last van een brede zit , alleen mijn linker been is zeer bewegelijk als ik niet genoeg steun heb. Heb er geen pijn aan dus een bredere zit zou voor mij niet zon probleem zijn. Het probleem zit meer in mijn knie waar ik afwijk naar links (dit zie je ook met lopen) en daardoor in mijn heup iets inknik om toch te proberen het stiller/stabieler te houden ;)

(p.s. weet er iemand een winkel in Z-H die Kentaur zadels verkoopt? Ik heb ze nog nooit in een winkel zien liggen hier ;( )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:07

Van Rijs verkoopt ze denk ik wel. Alleen zou ik die liever niet laten komen om een zadel aan te laten meten..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:11

Ehm...
Je zou het geld ook kunnen uitgeven aan wat goede zitlessen (bijv. door een goede centered riding instructeur).
Ik denk dat het je uiteindelijk meer winst oplevert dan een zadel wat zich voegt naar jou vorm.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:15

Als je wintec IW goed vind zitten, maar niet echt van kunststof houdt, kan je misschien uitkijken naar een tweedehands Bates. Dit is de lederen versie van wintec...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:19

senna21 schreef:
Ehm...
Je zou het geld ook kunnen uitgeven aan wat goede zitlessen (bijv. door een goede centered riding instructeur).
Ik denk dat het je uiteindelijk meer winst oplevert dan een zadel wat zich voegt naar jou vorm.

Als een zadel niet bij je past, dan hebben zitlessen ook geen zin..