Zit mijn borsttuig goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zit mijn borsttuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:20

Het is een maat full en hij zit overal op z'n langst. Ik heb nog nooit zo'n borsttuig gehad en ik weet niet precies hoe hij moet zitten, ik vind hem aan de hoge kant? Het is een Kentaur.

Afbeelding
Afbeelding

Als meneer bukt..
Voorkant
Detail
Voorkant/zijkant
Andere zijkant

Zijn nogal veel foto's dus maar ff linkjes. :+ Hij zit niet helemaal lekker naar mijn idee?

Anoniem

Re: Zit mijn borsttuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:48

hmmm.... ikzelf ken er niets van, maar ik vind het wel een super mooi borsttuig ;)

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:03

naar mijn idee zit hij iets te hoog op de borst. Het middenstuk moet op het borstbeen (bot) van het paard drukken, anders drukt hij namelijk op de luchtpijp als hij te hoog zit. Verder ziet het er goed uit. Ik heb geen ervaring met dit borsttuig dus kan je er verder niets over zeggen. Ik heb zelf niet zo'n borsttuig maar een "gewone" met elastiek. en leermiddenstukje.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:13

zo te zien zit hij inderdaad goed bevestigd alleen dat middenstuk moet idd lager anders dan zit dat in de weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:25

Hij zit inderdaad wat te hoog. Zo te zien is de onderste riem langer te zetten dan de bovenste. Je zou ze dus eens om kunnen wisselen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:37

Hij zit perfekt, net een stukje boven het boeggewricht (waar hij NIET op mag liggen aangezien dat de beweging stoort). Je kunt dit borsttuig best vergelijken met een borsttuig bij koetspaarden (qua ligging in ieder geval).

De luchtpijp afdrukken...Hoe komt men daarbij? De luchtpijn ligt meer terug en niet direct aan de keel ...Moet je dat ding wel erg raar ophangen voordat je dat af kunt drukken :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:40

lijkt mij ook dat als je hem lager hangt dat je de beweging van op schouder/borst enorm gaat beperken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:03

Weten jullie ook hoe het met de singel zit? Vind hem daar erg los zitten of heb ik hem daar verkeerd gedaan? :')

Marlou die heb ik idd ook altijd gehad :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:31

Nee hij moet daar juist niet te strak zitten, want je paard moet ook naar voren kunnen strekken. :j
Ook met normaal borsttuig moet er genoeg ruimte tussen zitten. :j

Mooi, apart borsttuig, hij zit idd wel wat te hoog, klein beetje zakken nog.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:34

Adil schreef:
Hij zit perfekt, net een stukje boven het boeggewricht (waar hij NIET op mag liggen aangezien dat de beweging stoort). Je kunt dit borsttuig best vergelijken met een borsttuig bij koetspaarden (qua ligging in ieder geval).

De luchtpijp afdrukken...Hoe komt men daarbij? De luchtpijn ligt meer terug en niet direct aan de keel ...Moet je dat ding wel erg raar ophangen voordat je dat af kunt drukken :+

Volgens mij hangt ie ook inderdaad goed.

Bij ons op school (bij de menpaarden) is ons geleerd een vuistbreedte boven de boeg.

Had even op je profiel gespiekt.
Je hebt ook al zo'n prachtig hoofdstel! Past echt perfect bij je tuig!
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 17-05-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:34

Ik vind hem prima zitten :j

En hoezo te hoog? Ik heb mijn tuig altijd zo zitten!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:38

Ehm, tuigpaarden dragen hun hoofd normaal/hoger, als je springt hoort een paard zn hoofd meer naar beneden te doen.
Lijkt me dan niet bepaald fijn.

Zal ook niet veel zijn, 1 a 2 gaatjes, maar wel iets, dus Anthea, als je nog even een gaatje bijprikt (want dat kan nog :)) ) en dan nog een foto maakt ligt ie denk beter. :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:49

MelanieB: De meeste paarden lopen met springen toch wel enigszins "met de kop erop" en dan komt hij er zeker niet tegen aan, ook als hij op een normale hoogte nageeflijk loopt spannen ze hun hals ook zodanig aan dat ze er niet tegenaan komen volgens mij.

Volgens mij zit je borsttuig gewoon goed zo, ja als je pony tijdens het rijden zijn hoofd zo laag brengt als op die ene foto dan zit hij niet goed :Y) , maar ik neem als je normaal aan het rijden bent het rijden bent loopt het paard er zo niet met zijn luchtpijp ertegen aan, ook ongeacht of hij nagefelijk loopt of niet.

En wat een mooi apart borsttuig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:53

Oef, gaatjes erbij maken, daar moet ik over na denken, vind hem eigenlijk te duur om gaatjes in te prikken :')

Thanks Cchanny, nu alleen het zadel nog.. :+ Beetje zonde zo. :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:15

Eef_Bam schreef:
MelanieB: De meeste paarden lopen met springen toch wel enigszins "met de kop erop" en dan komt hij er zeker niet tegen aan, ook als hij op een normale hoogte nageeflijk loopt spannen ze hun hals ook zodanig aan dat ze er niet tegenaan komen volgens mij.

Volgens mij zit je borsttuig gewoon goed zo, ja als je pony tijdens het rijden zijn hoofd zo laag brengt als op die ene foto dan zit hij niet goed :Y) , maar ik neem als je normaal aan het rijden bent het rijden bent loopt het paard er zo niet met zijn luchtpijp ertegen aan, ook ongeacht of hij nagefelijk loopt of niet.

En wat een mooi apart borsttuig!

Heb het niet over nageeflijk of niet, maar springen.
Met gewoon rijden nu zal ie er idd geen last van hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:55

Met springen bukt en paard in principe boven de sprong, maar niet zoveel (mits het paard normaal springt uiteraard) dat hij belemmert zou worden door dit borstuig. Natuurlijk kan het paard boven de sprong ook de rus wegdrukken, maar dan heet hij zeker geen last van dit tuig :Y) .
Verder is springen tussen de hindernissen tussendoor toch ook gewoon rijden :?
Als je helemaal volgens het boekje rijd loopt je paard netjes nagefelijk tussendoor, en zoals ik al aangaf lopen de meeste paarden eerder wat met de kop erop met springen, maar ook dan zal dit borsttuig hem niet in de weg zitten, omdat ze hun hoofd verheffen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:00

Ach, ik bedoel springen als in hindernis springen, niet gewoon rijden in het springparcour.
Hij zou niet veel belemmert worden dat ie niet kan springen nee, beetje overdreven, maar voor het fijne zou een cm of 2 fijner zijn, maar dat zien we vanzelf wel een keer op de foto's van TS. Ligt er ook aan hoe je paard springt natuurlijk.

Maar zoals bij mijn paard zou ie te hoog zitten omdat ie graag het hoofd wat naar beneden brengt, ook omdat het bt van de TS wat breder is.
http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... 1304970182

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:45

Hey TS,

Ik heb zelf geen verstand van borsttuigen, maar wil je wel even zeggen dat het een super mooi tuig is! Ziet er echt super uit op je paard!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:08

Allereerst, wat een mooi borsttuig!
Volgens mij zit hij prima zo, hij mag niet tegen het boeggewricht hangen en ik ben bang dat dat wel gebeurt als je hem laat zakken.

http://www.ersite.nl/laureen/anatomie.asp

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:19

leuke kopie van het passier borsttuig

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:17

Adil schreef:

Precies, hij ligt goed.
Ik moest aan precies hetzelfde denken als wat jij al geschreven had, belemmering beweging als het lager hangt, en luchtpijp wordt niet afgeknepen zo.

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:48

Hij ligt prima hoor! niets meer aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:20

albert1975 schreef:
leuke kopie van het passier borsttuig

Ik heb de Passier ook in m'n handen gehad, maar vond die voor het geld wat goedkoop afgewerkt.. En ze hadden helaas niet de kleur die ik wou, de bruin was te donker -O- Kentaur was maar een paar euro duurder en vond die een stuk netter afgewerkt en de goede kleur, al was de passier iets zachter.

Myca, die afbeelding is heel duidelijk, thanks!

Mel, die van mij springt zo ook wel een beetje? Heb geen foto's van onder het zadel, maar hier zie je dat ook wel :j
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat ik hem vandaag even laat springen met borsttuig.. Thanks iedereen!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:03

ik vind dat die prima zit :)

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:58

Naar mijn idee zit die inderdaad goed, alleen de riem die tussen de voorbenen gaat zou ik wel iets strakker doen, daar kunnen ze met hun hoef inkomen. En het zou niet de eerste keer zijn dat het gebeurd..

Verder heel mooi tuig hoor! :)