Juiste (bitloze???) hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Juiste (bitloze???) hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 23:38

Hoi allemaal,

We hebben net een nieuw paardje gekocht. Het is een jonge tinkermerrie, vijf jaar ( ik vraag het me af, ik laat de tandarts er binnenkort nog even naar kijken of ze echt wel vijf is).
Ze is net beleerd onder het zadel en voor de kar, 6 weken geleden zijn ze begonnen.
Er zit geen kwaad in, het is een schatje. Bokt niet, stijgert niet, bijt niet, trapt niet. Ze is alleen onder het zadel ERG voorwaarts.

Nu ga ik haar natuurlijk doorrijden en dat wil ik graag zo paardvriendelijk en veilig mogelijk doen. Ik heb nu 2 keer op haar gereden (ze blijft nog 2 weken bij de oude eigenaar die haar verkeersmak aan het maken is en voor de kar aan het beleren). Het valt me op dat ze het bit erg vervelend vindt. De tweede keer had ik ruim de tijd en heb voor haar een heel zacht bitje meegenomen, een dikke kunststof stang (buigt beetje mee), die hadden we toevallig liggen. Ik heb haar toen expres geen neusriem omgedaan om te kijken hoe ze reageerde.
De eerste vijf tot tien minuten heeft ze geprobeerd het bit uit te spugen, wat natuurlijk niet lukte. Dat was ook zo de eerste paar minuten dat ik er op zat. Toen ging het langzaamaan beter en aan het einde van het kleine uurtje rijden hield ze haar mond dicht.

Ze is te lief om zich echt te verzetten tegen het bit door de ruiter er af te gooien, bijvoorbeeld, maar
haar een hele tijd zien proberen het bit uit te doen, doet mij toch wel overwegen bitloos te gaan rijden.

Nu is het probleem dat ze heel erg voorwaarts is en ook een beetje schrikkerig (ik heb haar meteen op meer ruwvoer en pabo podo supply laten zetten, ipv kuil, mais en veel sportbrok, dus ik verwacht dat dat nog wel gaat zakken).
We hebben voor onze haflinger een heeeeeele zachte sidepull (zo'n western drie-in-een ding, wij hebben hem op sidepull staan) en de haf doet t er prima op, maar de tinker snapte er vandaag niets van. Ik had degene die haar ingereden heeft gevraagd of hij haar even hiermee een paar rondjes in de bak wilde laten lopen, maar na 1 rondje, waarin ze gestapt, gedraafd en gegaloppeerd heeft, al was allen stap de bedoeling, zei die jongen: zou t niet doen.

Ze is nog niet op je zit terug te rijden, hoewel ze op het bit wel heel licht reageert.

Goed, je snapt mn probleem: ik wil haar uiteraard liever geen bit in doen, maar ik durf niet meer met de zachte sidepull.
Wat zal ik nou doen? Scherpere sidepull, glucksrad (ik heb n hele zachte hand), iets anders of toch eerst maar met bit tot ze op zit terug te rijden is?

Ik wil haar nu wel blijven rijden, ongeveer 2 x in de week en niet eerst alleen grondwerk doen (al gaan we dat zeker ook doen!!!). Ik denk dat t goed is haar regelmatig onder t zadel te houden en haar verder door te rijden.

Het is alweer een tijd geleden dat ik een pony doorgereden heb, in die tijd dacht je niet eens aan bitloos!

Help help, wat te doen???
Ohja, ik hoef niet perse constante druk, maar de pony wel, zonder leiding vindt ze het echt heel eng! Dat krijgen we er nog wel uit, maar vooralsnog is een touwhalster of hackamore dus niets voor ons...

Alvast bedankt voor jullie tips!

Olikea

Re: Juiste (bitloze???) hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:17

Ik heb voor mijn brave maar voorwaartse pony een glucksrad. Heerlijk vind ik dat rijden.
Een poosje heb ik met de shankjes gereden, zeker buiten, dan had ik net wat meer te vertellen.
Maar dat is nu echt niet meer nodig.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:31

Ik denk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven: je bit is gewoon veel te dik. Ze heeft waarschijnlijk geen plaats voor zo'n dikke stang en probeert m daarom gewoon uit te spugen. Bitloos inrijden vind ik zelf lastig omdat je hulpen indirecter zijn, en je paard er van in de war kan raken. Ik zou eerder een veel dunner (=vriendelijker!) bit proberen, bijvoorbeeld een myler level 1 bustrens. Hier rijden wij al onze jonge paardjes eigenlijk probleemloos mee in.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:32

Een ongebroken trens heb je, geen stang denk ik?
Dunner is niet altijd vriendelijker. :n

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 11:33

@ olikea:

Ik had ook al aan glucksrad zitten denken, maar pony vraagt om heel veel teugelcontact, is nog te onzeker. Kan dit wel met glucksrad?

Wist trouwens niet dat er shanks bestonden, is idd wel iets voor buiten in begin, denk ik.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:33

Dunner = vriendelijker? Is dat echt zo?
Dunner werkt volgensmij juist scherper in. Kijk, te dik is natuurlijk ook niet fijn. Maar dat werkt volgensmij wel zachter in de mond...
Correct me if I'm wrong ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:36

Een bit is zo vriendelijk of onvriendelijk als je hand.... Maar moet wel in de mond passen! De meeste bitten zijn eigenlijk te dik voor de paardenmond en lopen klem op de tong, verhemelte en lagen, waar ze op de lange duur ernstige schade aanrichten. Ik heb heel wat schedels en monden met schade gezien, en geloof me, dat is niet fraai! Er zijn eigenlijk heel weinig bitten op de markt die dun genoeg zijn om goed te passen, dan kom je al snel op de westernbitten uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:38

Nouja, dat is dan een verschil van mening zullen we maar zeggen.

Ik vindt namelijk niet dat je kunt zeggen dunner=vriendelijker.
In principe is een breder bitje prettiger, mits er ruimte is in de mond.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:39

Die ruimte is er dus eigenlijk nooit, loop eens een dagje met een tandarts mee , dan weet je wat ik bedoel

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 11:42

Het is trouwens inderdaad een ongebroken trens, een hele zachte. Ik ben er van overtuigd dat dat, als je op de juiste manier rijdt, dat zachter is dan een gebroken trens.

Als je op google kijkt, op ongebroken trens, is het de eerste lichtgroene die je ziet. Wij hebben wel de versie voor voor de kar, met mogelijkheid tot hefboomwerking, maar die mogenlijkheid gebruik ik niet.

Bij mijn weten is dunner idd scherper, denk aan boodschappentas vasthouden met ijzerdraadjes.

Wat ik wel vergeten was te zeggen: op gebroken trens liep ze na een uur nog heel moeilijk te doen en die stang was dus aan het einde van de 3 kwartier, uur, wel geaccepteerd. Althans, toen hield ze haar mond gewoon dicht...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:50

Chaos schreef:
Nouja, dat is dan een verschil van mening zullen we maar zeggen.

Ik vindt namelijk niet dat je kunt zeggen dunner=vriendelijker.
In principe is een breder bitje prettiger, mits er ruimte is in de mond.

En dat is het ook, een dun bitje = scherper juist, maar als het paard niet zoveel ruimte in de mond heeft is een dunner bitje juist vriendelijker.
Een myler raad ik ook aan, is tenminste naar de mond gevormt, niet te dik, niet te dun, rijd beide paarden er al jaren mee en mn pony wilt ook niets anders :j

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:00

Thanx voor al jullie reacties so far, maar eigelijk hoopte ik op wat meer bitloze adviezen. Iemand?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:06

Ik rij met de S-Hackamore en ben daar erg tevreden over. Duidelijk als het duidelijk moet zijn en voor de rest kun je met een los teugeltje rijden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:54

Zelfs Emiel Voest, mr bitloos himself, beleert al zn paarden met bit en gaat daarna pas op bitloos over...

Het verhaal dat bikke bitten fijn zijn voor je paard is toch echt al lang achterhaald jongens, kom op zeg. Je hand is vriendelijk of onvriendelijk, daar gaat het om, en als je zoveel druk geeft als er op het handvat van een boodschappentas staat ben je verkeerd bezig. Je bit moet gewoon goed in de mond passen en jij bent degene die het vervolgens vriendelijk maakt...

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:37

Hmmm, ik zat ook te denken, eerst met bit en als er vertrouwen is en de pony wijken voor druk begrijpt, over op bitloos...

Zo ongelloofelijk dik is die ongebroken trens nou ook weer niet, ik bedoelde alleen te zeggen Dat t geen heel dun ijzeren stangetje is... Denk dat als ik toch bit blijf gebruiken, dit wel mijn voorkeur heeft...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:58

Je kunt met een glucksrad gewoon met een contactteugel rijden, zonder problemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:34

Ik zou ook voor een Myler bitje gaan denk in in dit geval.
Bitloze optomingen zou je een hackamore kunnen overwegen.

Ik heb trouwens nooit ervaren dat ik minder controle heb met een sidepull.
Wel dressuurmatig, maar niet qua stuur en rem..
Ik wil wel eens een bloemhackamore proberen, maar ik vind ze wat duur.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:11

@olikea: thanx voor de tip, rijd je met kinketting of met strap? En zou je aanraden eerst met shanks, of alleen hefboom of helemaal niks? Heb geen ervaring met glucksrad, maar wat ik er zo over lees, lijkt me wel goed. Las alleen ook op paard natuurlijk dat de verschillen tussen sturen en stoppen voor t paard moeilijker te voelen zijn, omdat alle handelingen resulteren in druk op de neus. Hoe ervaar jij dat? Wil met zo'n jong paard nl wel hele duidelijke hulpen kunnen geven en dat lukte met onze mega zachte sidepull niet bepaald...

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:30

je kunt ook een kaakgekruisd hoofdstel proberen. (dr cook)
Die kun je op bijna elk paard gebruiken wat al een bit kent. Daar kun je ook gewoon met contact mee rijden.
Sidepull is mooi om mee te sturen, maar de remmende werking is wat slechter.
Hackemore is goed om mee te remmen, maar het sturen kan soms iets moeilijker zijn.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:35

ik rijd sinds een paar weken met de F.R.A igor en ik wil nooit meer anders.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:55

Ik had dat dus ook.. een sidepull was het gewoon niet, het was niet duidelijk genoeg.
En mijn paardje ging er erg op hangen..
Ik gebruik gewoon de straps, en met bontje op de neus..
In de bak gebruik ik nooit de shanks.. dat is enkel voor op buitenrit. Hij is dan toch wat enthousiaster..
Wat ik het voordeel van de glucksrad vind is dat je die op verschillende standen kunt gebruiken. Het is
gewoon even uitvogelen hoe je paardje reageert.

Misschien kun je het eens testen, dat heb ik toen ook gedaan.. een hele berg verschillende geprobeerd.
Voor elk paard en elke ruiter werkt weer iets anders.

Mijn pony stopt op stemcommando, dus dan is de stop op welke optoming dan ook snel aangeleerd.
Succes met je paardje

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:17

Nu ik deze reacties allemaal zie neig ik steeds meer naar een GR of bloemhack...
Het is het gewoon net niet allemaal tot nu toe.
Terwijl ik drie paarden tot mijn beschikking heb.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:38

een glucksrad valt zeker te proberen! Deze kan je namelijk ook instellen op zachte of scherpe inwerking.. valt te zien waar je je teugels bevestigd..
Als je paard niet goed reageert bitloos, is het eigenlijk wel uitermate aan te raden om eerst grondwerk te doen!
Zo leren ze het wijken voor of net naar de druk toe kennen, en snappen ze dus ook een bitloos hoofdstel veel beter!

Als je dus wilt dat je paard het bitloze volledig begrijpt, is het niet zo belangrijk om ze eerst door te rijden op het bit, of kunnen terug te nemen op de zit (wat natuurlijk ook handig is) maar 'moet' je dus eigenlijk nu gewoon dringend aan de gang met grondwerk! als je vaak oefent op de grond met bvb een touwhalster en op die manier hem echt de richtingen leert kennen, zal hij het ook perfect doen onder het zadel op een touwhalster! Nu snapt hij gewoon niet dat druk op de neus, stop betekent, gezien hij het bit nu gewend is. Als je even op die manier gewerkt hebt, kan je het bvb eerst uittesten met de lange lijnen, gezien hij ook voor de kar beleerd word..

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 01:03

En de moraal van het verhaal is altijd weer grondwerk.

En terecht.

Ik wil ook zeker grondwerk gaan doen als ze thuis is, maar zolang ze nog bij haar oude baas staat, is dat
ee beetje lastig. Ik wilde eigenlijk kijken of ik haar meteen al bitloos zou kunnen rijden, maar dat zit er toch niet in, geloof ik. Dan maar met bit, de 'goeie knoppen erop bouwen' zodra ze hier staat en dan bitloos aan de slag.

Onze haflinger dunja heeft in 1 middagje geleerd dat als ik mn benen vooruit doe en ho halt zeg, ze direct stil moet staan en dat gaat prima, maarja, die is 15, heeft ervaring en leert heel snel, eens kijken hoe lang tinker Rosalie er over gaat doen. En we willen ze allebei de one rein stop aanleren VOORDAT we gaan buitenrijden. Dunja hebben we ook nog net geen maand, geloof ik...

Anyway, bedankt voor jullie adviezen, ik ga nog eens goed nadenken over welke bitloos optuiging!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:20

Lastig hé.

Ik heb ook veel hoofdstellen.
Momenteel heb ik een Marylot crosslink, een Micklem multibridle, een lederen sidepull en een Libby's sidepull.
Dan heb ik nog een kingekruiste neusriem, touwhalster en crossropebridle.

Alles heeft wel iets moet ik zeggen.

De Marylot bevalt bitloos heel goed door de verstelmogelijkheden en in zijn werking.
De Micklem gebruik ik eigenlijk alleen met bit omdat ik het voor bitloos wat twijfel aan de verbindingen.
Kingekruist vind ik te streng en niet fijn met de ringen, touwhalster en crossropebridle vind ik te vaag.
De leren sidepull vind ik heel fijn, alleen het hangerige valt wat tegen. Maar dat verschilt zo per paard..

Het enige wat ik dus nog niet getest heb is de hackamore. Dat wil ik eigenlijk nog steeds eens testen..
Maar het zijn mijn paarden niet dus dat moet ik eens vragen, plus dat het niet mag op wedstrijd.