wat voor bit voor jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

wat voor bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:59

wat voor bit kan je het beste gebruiken bij een jong paard (3 jaar).
ik zit zelf te denken aan een dubbel gebroken bitje maar nu zegt de ene
dat een watertrens rustige in de mond is dan een bustrens en andersom.
Maar wat is nou waar? want naar mijn mening is toch dat een watertrens draait
en minder rustig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:01

Ik zou voor een jong paard voor dubbel gebroken, ongebroken of leer gaan. Dat dan gecombineerd met een D-ring of knevel.

Zacht in de mond en door de vaste ring kan je ook zijwaarts druk op het hoofd zetten. Dat is bij de jonkies wel handig omdat ze nog niet alles snappen. Dan hoef je geen extra kracht te gaan zetten om duidelijk te zijn.

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:03

heej.. er zijn veel verschillende meningen over.. zelf heb ik een africhtingsbitje.. dubbel gebroken.. heet ook gewoon 'een africhtingsbitje' wel makkelijk.. heel fijn zacht bitje.. waar je nog wel mee door kan rijden tot ze er niet meer op werken.. vriendin van mij heeft ook africhtingsbitje en rijd er nu 2 jaar mee.. sinds dat haar paard beleerd is wel absolute aanrader wat mij betreft :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:03

Kneveltrensjes worden toch ook wel vaak gebruikt voor jonge paarden?

Mitxa

Re: wat voor bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:06

ik heb voor mijn 3 jarige ook een knevel :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:19

ik zou ok voor een kneveltrens gaan.
Die ligt rustig in de mond

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:28

Knevel, bustrens en D-trens liggen allemaal stil in de mond, een watertrens ligt lossen maar sommige paarden vinden dit dus ook fijner.

Verder is een ongebroken en een dubbelgebroken erg vriendelijk, maar geeft meer druk op de tong een enkelgebroken geeft meer druk in het gehemelte en op de lagen. Ik denk dat het voor een jong paard even uitproberen is, verschilt namelijk erg per paard!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:30

geen bit!

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:32

Ik gebruik een gewoon metalen dubbel gebroken metalen bit massief...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:37

Ik heb zo'n rubberen staaf, en wil ook bitloos doen uiteindelijk ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:55

Dubbelgebroken of ongebroken inderdaad. Water, bus, D of knevel -trens is helemaal afhankelijk wat het paard prettig vind. Ik gebruikte bij een paard wat een watertrens prettig vind wel bitringen(van die rubberen) zodat het wel stabiel ligt in de mond(zijn ze officieel niet voor maar helpt wel, het drukken van de ring van het bit op de kaak komt dan net zo fijn door als een bus, knevel of D-trens.)

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:08

Ik zou voor een bustrens gaan, die liggen het meest stil in de mond.
Gewoon een simpel bitje. waar je wel op moet letten is dat ie niet massief is maar hol van binnen.
Dan is ie lekker ligt in de mond. Dat vind persoonlijk voor elke bit gelden dat je kiest voor een jong paard.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:11

coulash schreef:
geen bit!

dat vraagt ze toch niet..

ik zou voor een knevel trens gaan om meer duidelijkheid te geven :)! ik ga qua materiaal ook mee met mensen hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:15

Mijn ervaring is dat dat echt niet veel uit maakt. :P Ik rijd met watertrens. Eerst had ik een bustrens maar daar kon ik juist niet mee overweg omdat hij zo 'vast' lag.
Ik zou gewoon beginnen met een enkelgebroken of dubbelgebroken water/bustrens. En van daaruit verder kijken mocht het niet werken.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:55

Bij een watertrens zou ik wel kiezen voor bitringen, dan heb je ook niet het gevaar van beknelde velletjes ;)

Een dubbelgebroken kneveltrens vind ik wel erg fijn :) De scharen helpen bij het sturen, door lichte druk uit te oefenen op de wangen van het paard. Ook blijft dit bit rustig in de mond liggen :)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:59

Ik rijd jonge paarden het liefst met een enkel- of dubbelgebroken kneveltrens, dat is een vriendelijk bit en ze liepen er allemaal erg fijn op :j

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:15

Gewoon lekker eenvoudig met een kneveltrensje of een bustrens. Die liggen wat rustiger en steviger in de mond.
Met een kneveltrens wordt voorkomen dat het bit door de mond 'schuurt'.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:29

Kan iemand mij vertellen waarom een kneveltrensje? (sorry, ik snap het nog steeds niet zo na de post hierboven mij van Fiegeltje)
Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor bitje om te beleren. En ik was eigenlijk blijven hangen op een dubbelgebroken bustrens...

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:55

Geaa: de knevels van een kneveltrens werken in aan de buitenkant van de mond. Als jij druk op de teugel zet komt dat eerst tegen de zijkant van de mond aan, en dat is voor jonge paard vaak duidelijker. Daarbij voorkomen de knevels ook dat het bit door de mond schuift, het ligt dus een stuk stiller, vooral in combinatie met lage neusriem. Ik rijd jonge paarden altijd met kneveltrens+lage neusriem :j

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:23

moet je het golden wings bit van stubben proberen! :D hebben er hier hele goede ervaringen mee, er zitten een soort vleugels buiten de mond bij de mondhoeken, en hij is dubbel gebroken. Het schijnt erg fijn en rustig in de mond te liggen een zachte inwerking te hebben en goed te werken.

Voor 67,95 te bestellen op http://www.bitsvoorpaarden.nl (stubben center nederland)

Afbeelding
Afbeelding

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 07:03

Ik heb zelf ook even info gevraagd aan iemand die dus les geeft en hiervoor geleerd heeft enz. maar die zegt dus gewoon heel simpel een dubbelgebroken watertrens dus het maakt het voor mij wel heel lastig om nu een jeuste keuze te maken. ik weet wel dat hij is ingereden met een watertrens met bitringen en dat ging gewoon goed.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:06

ik gebruik een dubbelgebroken bustrens

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:09

aahhp schreef:
moet je het golden wings bit van stubben proberen! :D hebben er hier hele goede ervaringen mee, er zitten een soort vleugels buiten de mond bij de mondhoeken, en hij is dubbel gebroken. Het schijnt erg fijn en rustig in de mond te liggen een zachte inwerking te hebben en goed te werken.

Voor 67,95 te bestellen op http://www.bitsvoorpaarden.nl (stubben center nederland)

dat lijkt me eigenlijk wel een fijn bit het combineerd de voordelen van zowel watertens (bewegelijkheid van de ringen) als bustrens (stabielere ligging, het niet "pitsen" en het niet uitslijten van de bussen)

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:16

Wauw, die ziet er heel fijn uit ja!
Probleem is alleen dat ik een bitje moet hebben voor mijn MINI shetlander, ongv 9cm lengte dus. Zie dat maar eens aan te komen haha!
Ik heb dus wel een dubbelgebroken bustrens gevonden van die maat, gelukkig.

Jammer dat m'n pony niet groter is en ik niet rijker (67 euro voor een bit is nogal wat, in mijn ogen), maar anders had ik zeker over zo'n strubben bitje na willen denken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:20

Laat eerst even tandarts komen ivm doppen/wolfskiesjes.

Edit. Lees dat paard al met een bepaald bit ingereden is. Zou dan zelfde bit gebruiken in eerst instantie.