Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:32

:wave:

Nu de zomer weer in zicht komt en ik toch al een tijdje spaar, heb ik besloten om eens rustig rond te kijken naar datgene wat ik zoek.
Het heeft geen haast en wil wel de tijd nemen, zodat ik niet zomaar iets aanschaf.

In 2008 heb ik een Excelsior Trekpaardenzadel gekocht voor mijn mooie Kimmes.
Dit was toch wel een verademing, na anderhalf jaar op een klein Haflingerzadeltje te rijden (die overigens wel op Kims rug paste).

Ons oude zadel;
Meisje wat erop zit is 1.58m en je kunt je dan ook wel voorstellen dat het zadel qua inch te klein is voor mijn nogal forse derrière. :D
Afbeelding

Ons Trekpaardenzadel;
Ik ben ondertussen al ruim 6 of 7 kilo extra afgevallen dan op deze foto.
Afbeelding

Het zadel op de tweede foto is een Excelsior.
Hij ligt prima op Kim's rug, maar de kwaliteit van het leer is zwaar knudde.. :=
Aansingelen aan de singelstoten is onmogelijk, aangezien de stoten erg dik en hierdoor ook gelijk heel erg stug zijn.
Buigen (om de singel strakker vast te maken) is dan ook onmogelijk.
Ik moet nu noodgedwongen met 'singelverlengers' (lees; stukjes beugelriem) te rijden.
Wat dus niet ideaal en ook niet geheel ongevaarlijk is.
Ook schuift het zadel behoorlijk..

Nu is gisteren de zadelmaker langs geweest op de manege en hij zou ook even kijken bij de pony van mijn vriendin.
Ik had Kim even in de bak gezet, aangezien zij de lente in haar bol had en de poetsplaatst niet meer vrij was.
Toen de zadelmaker klaar was, wilde ik hem eigenlijk alleen vragen of hij over een aantal maanden eens bij Kim wou kijken.
Ik kan me zo voorstellen dat hij misschien wel helemaal geen zadels zou kunnen vermaken of aanpassen voor een [ras] als Kim.
Hij stelde zelf voor om eens bij Kim te gaan meten, dus we liepen de bak in en Rowan haalde Kim's zadel op. :j

Na even de schoft opgemeten te hebben, kwam dan ook het oordeel;"Die is... breed!" _O-
Ook zei hij dat hij snapte waarom ik een ander zadel wilde (slechte kwaliteit).
Hij raadde mij aan om een breed tweedehands zadel aan te schaffen en dan zou hij daar dingen van kunnen aanpassen.
Ook noemde hij een groot aantal merken die ik beter niet kon nemen (kieffer, Stubben, K&K etc).
Het was volgens hem ook niet slim om een Wintec te kopen.
Hij zei dat een Pagony of Knightrider dan het beste zou zijn.

Nu heb ik zelf de ervaring met Pagony dat het leer stug is en de kwaliteit ook een stuk minder is, maar dan heb ik het over hoofdstellen en halsters.
Met een zadel van Pagony heb ik geen ervaring.

Ik heb ook al even rond gekeken naar Knightrider zadels en ook dat ziet er best goed uit.

En als ik dan toch een beter zadel ga kopen, wil ik het ook gewoon goed doen en vandaar heb ik ook een aantal 'eisen'.
- Veelzijdigheid
- 19inch (ik val wel af, maar zal zowiezo nooit slank worden)
- Extra, extra (extra) wijde boom
- Lange en brede zweetbladen (ben zelf 1.80m)
- Gewoon goed leer, zodat ik tenminste zonder singelverlengers aan kan singelen.

Ik blijf natuurlijk wel reeël en weet dat ik met deze eisen geen nieuw zadel aan zal kunnen schaffen.
Het zal dus zowiezo een tweedehands zadel worden, die dan waarschijnlijk door de zadelmaker aangepast zal worden.

Ik ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen van andere mensen met een Koudbloed. :j
Kim heeft op zich nog redelijk veel schoft voor een [ras].

Liever niet discussieren over mijn 'eisenlijstje'.. :)

Alvast bedankt!

Groetjes, [naam]

Ik zal straks de OP even laten lezen aan een ander meisje dat er gister bij was, aangezien mijn geheugen niet optimaal is en ik vast nog wel wat vergeten ben.

Duhelo

Re: Trekpaard|19inch|VZ|XX(X)wijd|kwaliteit; bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:12

Waarom overweeg je geen boomlooszadel?
om dergelijke dingen te vermijden (zelfs wintec met wijdste boom is veels te smal, voor mijn relatief licht gebouwde merrie mét schoft)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:51

Hoi Kim!!

Heb je al eens aan MAssimo gedacht?
Die gaan erg ver met hun boommaten en maen op vraag zelfs nog bredere bomen!
Ze hebben oor Wodan ook een specaile boom gemaakt, verder maken zij ook zadels met 19'' zittingen!
Kwa Model lijkt me dr Trail echt iets wat nij jullie past ;)

Kijk anders een op www.massimo-der-sattel.de

Zeitler zelf zijn hele aardige mensen en als je ze belt of mailt dan zullen ze je vast te woord staan!

Greotjes Loes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:17

Idd een massimo was gelijk mijn gedachten :) misschien kun je daar voor een informeren bij county mill? nieuwprijs (waar je wss wel aan zal moeten met de uit zonderlijke maten) valt ook nog wel mee. De trail zit rond de 1300 euro dacht ik

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:17

Wat raar dat de zadelmaker juist de (imo) betere merken afraadde. Wat gaf hij als reden als ik vragen mag?

Pagony vind ik niks, leer (en boom) kwaliteit vergelijkbaar met excelsior. Dan zou ik eerder Rossner of Quur nemen. Met Knightrider heb ik geen ervaring.

Je zou ook kunnen overwegen om andere singelstoten op je trekpaardzadel te laten zetten. Lijkt me iig een stuk veiliger en dan kun je even vooruit. Want een zadel met dergelijke maten (voor bredere en langere ruiters bedoel ik vooral) is lastig te vinden. De boommaat van de excelsior (tenminste, als ik dezelfde had, wat ik wel vermoed) is 42 cm. Misschien heb je er iets aan met zoeken? Sowieso zou ik opletten geen al te smal zadel (34 noemen ze al breed := ) te nemen, de hele kussens zijn anders gebouwd dan. De boom een cm of 2, 3 laten aanpassen is imo zo'n beetje de max.

Ik begrijp dat je wel tevreden bent over de excelsior (behalve de leerkwaliteit)? Misschien zou een zadelmaker het zadel kunnen namaken, maar dan van beter leer. Of bijv. de zweetbladen vervangen als deze op zijn. Maar dat zou allebei wel eens heel prijzig kunnen worden, dus ook niet zo'n superidee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:44

Safiera schreef:
Wat raar dat de zadelmaker juist de (imo) betere merken afraadde. Wat gaf hij als reden als ik vragen mag?

Waarschijnlijk omdat we het over een trekpaard hebben en die merken zijn niet echt verkrijgbaar in zulke brede maten. Daar zit het probleem omdat die zadels vrij standaard geleverd worden als we het over bomen hebben dus daar kun je eigenlijk niets mee.

Ik denk dat massimo ook een aanrader is. Ze hebben een uitgebreid assortiment en heel belangrijk ze kunnen hele brede bomen maken/leveren. Verder kan ik eigenlijk niet zo gauw een merk bedenken, wintec opzich vindt ik wel een goed merk maar die hebben ze geloof ik niet in 19 inch dus dat valt al af en of ze breed genoeg zijn betwijfel ik ook. Misschien de XL versie maar geen idee hoe breed die daadwerkelijk zijn en hoe die pasvorm voor de rest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:58

Duhelo, boomloos lijkt mij niet zo fijn.. :)

Loes'sCorner & Nini_roosje: Massimo is mijn droom.. :+: met de nadruk op droom, want zelfs een tweedehandse zal te duur zijn, tenzij ik de lotto win.. :')
Toch zal ik straks even op de site gaan kijken.. :j

Safiera: De reden weet ik eigenlijk niet eens..
Misschien had het te maken met bepaalde modellen?
Ik weet het niet, maar ik ben ook geen zadelmaker.. :)
Nieuwe singelstoten zou ook kunnen, maar het is niet alleen de kwaliteit daarvan, maar van het hele zadel.
Ik wil graag eentje die nog jaren mee gaat en ook gewoon goed ligt voor zowel Kim als mijzelf.

Laatste alinea is best een goed idee, maar inderdaad, die prijs wordt dan waarschijnlijk heel hoog.

Tigra_: Ik denk ook dat dat de reden is.. :j
Veel zadels worden vooral bij de schoft te smal of te hoog, of ze klemmen..
Ik denk ook dat dat komt omdat het rijden op Trekpaarden niet zo superveel voor komt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 05:09

@ Tigra: Een wintec zou ik sowieso niet doen. De breedste boom voor de XL (wide) is 37 cm. Daar komt bij dat ze geen 19 inch hebben en ook nog geen nieuw model Wide, dus de pasvorm van de kussens vind ik niet optimaal.

Ik ben toch wel erg benieuwd naar de redenen van de zadelmaker. Al zal het best dat die zadels niet geschikt zijn voor de rug van een trekpaard, ze worden op model 'warmbloed' gemaakt.

Zelf ben ik erg tevreden met mijn nieuwe (tweedehands ;) ) Thorowgood. Die kussens zijn al veel beter gebouwd voor platte ronde paardjes. Ik schijn trouwens een endurancemodel te hebben. Maar geen idee of ze ook grotere maten hebben. En natuurlijk is kunststof echt anders dan leer. Ik koos er bewust voor ivm lichtgewicht (ben vrij zwaar in verhouding met mijn poown) en het geringe onderhoud. Ook denk ik dat '
het skelet' van het zadel meer aandacht heeft gehad dan bij leren zadels van vergelijkbare prijs. Maar dat is mijn ervaring, die waarsch. enigszins gekleurd is door allerlei gebroken en scheve bomen... Kadet, interhippique, Pfiff, helemaal merkloos...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:27

Uhm even denken wat de zadelmaker zei over die merken (ik stond erbij :D ), veel zadels waren qua opbouw sowieso te smal/te recht naar beneden voor Kim (dat is wat ik me herinner van Kieffer/Prestige iig, en sowieso van dressuurzadels in het algemeen- veelzijdigheid had je daarom de meeste kans mee volgens de zadelmaker), Stubben heeft hij wel genoemd maar verder de reden niet van uitgelegd, Passier heeft hij niks over gezegd maar kan me indenken dat de smalle bouw van het zadel ook niet goed zit, en verder was er nog wat met Euroriding maar dat weet ik niet meer :o Ik was me later nog aan het bedenken dat we hadden moeten vragen wat Hulsebos voor een optie zou zijn, die kunnen voor zover ik weet heel breed en zie ik vaker in combi met wat rondere grote paarden.

Maar het kwam er inderdaad op neer dat je in de wat alternatievere merken terecht komt, omdat de standaard "dure" dressuurzadels echt heel erg warmbloedgericht zijn qua breedte en vorm. En Kimmes heeft natuurlijk wel een iets anders bouw dan dat :D Tenminste, dat is wat ik uit de weinige woorden van de zadelmaker wist op te maken, de goeie man is er een van weinig woorden :D (maar wát hij zegt slaat gelukkig wel meteen de plank raak voor zover ik dat kan beoordelen, dat scheelt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:45

Safiera: Klopt.. :j
Mijn vriendin heeft een grote D-pony met een beetje de bouw van een haflinger/fjord.
Zij heeft nu geloof ik al de extra wijde boom..
De Pfiff is inderdaad ook dikke rotzooi, maar heb ook naar de Kadet gekeken en die vond ik er toch wel fijn uit zien.
Interhippique is geloof ik die site die altijd op Marktplaats staat, voor koudbloeden, toch?

Hilde, klopt.. veelzijdigheid had zowiezo mijn voorkeur.. :j
Ik vertrouw inderdaad op zijn oordeel en ben blij dat hij zelf voorstelde om even te meten enzo..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:47

IH zou ik ook niet doen, is ook veel rotzooi en Kadet is ook niet lang mooi (singelstoten scheuren, kleur vervaagt snel enz.)
Ik zou toch maar even door sparen voor een Masimo, daar heb je ook heel je leven plezier van :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:30

Zou een Wow zadel geen mogelijkheid zijn? Daar is veel aan te verstellen, dus misschien een optie?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:33

Hier zeg ik ook gelijk Massimo!
Het is jammer dat je een 19 inch zoekt, ik heb een 17,5 inch met redelijk vlakke zit te koop die voor de rest aan je eisen voldoet :P

Ik zou eens een Massimo dealer laten langs komen om te passen, dan weet je ook waar je tweedehands naar op zoek kunt gaan wb boommaat etc. De trails zijn zeer regelmatig tweedehands te vinden in 18,5 inch in zeer diverse boommaten :j Oók voor nette prijzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:36

Een Wow-zadel is ook even heel snel door mijn hoofd gegaan, maar die zijn nog duurder dan de Massimo..

Ik ga toch maar even internet langs kijken of er ergens een site is met tweede(derde,vierde)hands Massimo zadels..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:31

Van Kadet is er bij ons gewoon eens een boom gebroken, zonder dat er iets met het zadel was gebeurd oid. Ging zo langzaam, dat we het niet gemerkt hadden tot de osteophaat ons de ogen opende.

Inmiddels weet ik gelukkig waar ik op moet letten. En dat is voor mij ook zorgen dat er geen Kadet op staat. Beetje hard, maar ik weet wat een onding het voor de rug van onze pony is geweest.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:22

Toevallig vandaag een Wintec Isabell Werth en een Wow op Tych gehad, Tien!
Heeft de zadelpasser gezegd wat Kimmes d'r boommaat is? Tychje heeft nl maar 34.... Maar goed, hij groeit nog he.

Een Wow en Massimo is idd een enorme uitgave, maar je weet wel waarvoor je betaalt ;)
Bij een Wow is het mooie, dat je onder je zweetblad niets meer hebt, waardoor de schouder als het ware vrijer ligt. En je kan echt álles aan laten passen :)

Maar over hele brede maten.
Ik heb een Merano op Tych gehad, was een hele brede, ook echt wel fijn zadel, maar sjitte is, dat hoe breder een zadel wordt, hij helaas ook altijd een stuk platter wordt..... :\ Gevolg: Zodra paard maar beetje schoft heeft, gaat het drukken.
Kijk ook eens naar een Ruitergilde Tokyo of Salto. Die gaan tot boommaat 36 en zitten écht fijn! (heb ik ook paar keer mee op Tych gereden) :)
Verder kan je nog denken aan Thorowgood (T4 of T6 Cob) Leonie (leun, van Liza) heeft die ook en Liza is ook écht heel breed.
Knightrider zit ook best fijn, maar geen idee tot hoe wijd die gaan....
Wintec Wide gaat tot 37, als ik het goed heb, dus dat zou zeker ook misschien nog wel een optie zijn hoor! Niet gelijk afschrijven, zitten echt wel fijn! :j

Lastig he?!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:25

Ik heb verder niet heel veel verstand van echte koudbloedzadels, maar als je marktplaats in de gaten houdt kom je soms wel een WOW tegen voor de prijs van een nieuwe Pagony oid :)

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:39

ik heb zelf ook vrij brede paarden boommaat 42/44
ben heel tevreden over de massimo zadels ,

ik zou het internet in de gaten houden voor een tweede hands, je kan van de massimo de boommaat 2 maten groter of kleiner laten maken

.kijk ook eens op de site van green distance. staan diverse betaal mogelijk heden.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:45

hay hay
een vriendin van mij heeft ook een breed terkpaard
zij heeft een Wintec Cair 500 WIJD

Wintec Cair 500 WIJD is een kunststof veelzijdigheidszadel, dat de voordelen heeft van een leren zadel maar niet de nadelen, zoals urenlag poetsen. Verder is het zadel voorzien van het cair systeem, de kussens zijn hierbij gevuld met lucht en foam wat er voor zorgt dat de druk zich gelijkmatig over het gehele zadel verdeeld wordt.Met verwisselbare voorboom.

Kleur: Zwart

Maten: 17, 17,5 en 18 inch.

met lange singelstoten!
kan dus zonder singelverlenger rijden
het zadel kan echt wijd.
kwaliteit is prima
kost rond de 600 euro kaal

suxcces

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:04

Hoi Tineke!
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar de dame waar ik mijn zadel destijds heeft gekocht, heeft ook een huur-systeem. Na 3 jaar huur betalen is het zadel dan van jou. Misschien is dat een optie voor je?
http://www.greendistance.nl/index.php?id=147
Welke boommaat had de zadelmaker gemeten? Teun heeft maat 42 in zijn massimo trail en ik heb zitmaat 18,5. Afwijkende zitmaten zijn duurder, maar een halve inch is 1,25 cm :D Zoveel moet dat niet uitmaken dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:13

Safiera: Dan wordt hem dat dus niet.. :=
Belachelijk..

Jaan, nee, hij heeft volgens mij niet gezegd wat voor boommaat Kim heeft..
Ik heb ook even op Marktplaats gekeken naar Wow zadels, maar de tweedehandse zijn al 1000 - 1500 euro..
Ja, Kimmes heeft inderdaad ook best veel schoft, dus dat maakt het nog weer extra moeilijk.
Ik ga die merken eens bekijken, die je opnoemt. :j
Inderdaad lastig..

Upendo, ik ga op zoek.. :j

Twister10: Die green distance site ben ik tegen gekomen, maar zal er nog eens goed op gaan kijken.

Lovemeintje: Ik wil echt een 18,5/19 inch zadel. :)

Ingeborg, het lijkt mij geen fijn idee om te 'leasen'.. :o
Ik wil niet constant in spanning zitten of ik wel uitkom in de maand..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:33

Maar boomloos lijkt je niets lees ik?
Waarom niet een barefootzadel proberen?
Het wordt even zoeken met de pommel vermoed ik, misschien ook met het model zadel.
Maar ik zou het persoonlijk niet afschrijven voordat je het geprobeerd hebt.
In Beilen zit een barefootdealer die alle* testzadels heeft.
*ik durf niet met zekerheid te zeggen dat we ze allemaal hebben.
Barefootzadels zijn aardig goed 2e hands te krijgen, dat scheelt ook aardig in de kosten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:42

Mmmm, ik heb wel ervaring met Knightrider zadels en ik ben helemaal niet tevreden! Je zegt dat het leer van het zadel dat je nu hebt zo stug is, de Knightrider heeft het probleem de andere kant op. Het leer is zo slap dat het niet lang mooit blijft. Daarnaast moest ik mijn Knightrider zadel werkelijk om de haverklap opvullen omdat het leer op de kussens niet mooi in vorm bleef. Daarnaast vind ik dat je altijd een gok neemt als je een zadel zo enorm ver laat uitbouwen.

Mijn advies, spaar nog even door. Zet de ergernissen nog even opzij en zorg dat je een zadel kunt kopen wat van betere kwaliteit is en wat al dichter bij de vorm ligt die je wilt hebben.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:44

Hey Hoi Tineke

Ik heb voor Wups een Thorowgood T6
Helemaal nieuw voor 650 euro
Ik kan nog 2 andere maten boom erin zetten (jahhh nou dat laat ik dan doen want ik sleutel zelf liever niet aan een zadel)
Wuppert is natuurlijk nog jong en die groeit nog wat dus ik heb daarom voor de T6 gekozen. Met dit zadel (en de optie voor nog 2 andere maten boom) kan ik het wel uitzingen tot het tijd is voor het echte werk: de Massimo.
Zelf zal ik niet snel voor een WOW kiezen, omdat de kussens hiervan lucht gevuld zijn. Prima voor ruiters met de perfecte zit en het perfecte figuurtje ... maar daar hoor ik niet bij. Elke keer als jij of je paard beweegt word de druk op de kussens anders, het zadel is dus voortdurend in beweging.
Op mijn vorige paard heb ik een Hulsebos gehad. Prima en zeer degelijk zadel, maatwerk, maar erg prijzig. Om nu te zeggen dat ik helemaal waus was van dit zadel ... nee dat niet echt. Het zadel is erg zwaar en ik kreeg het bijna niet op mijn paard getild. Moest het ook echt elk jaar laten opvullen.
Ik parkeer mijn kont toch het allerliefst in een Barnsby, maar als die niet te krijgen zijn in maatje trekpaard, dan een Massimo.

Tijdens mijn zadel-zoektocht heb ik ook een keer een westernzadel op Wupseflups gelegd, nahhh ook niet verkeerd. Heeft me wel even aan het twijfelen gebracht maar omdat de hele western look niet echt mijn ding is is de keus toch maar op de Thorowgood gevallen. Owww ja, het allerteerste zadel op Wups was een Kadet. Binnen no time was de boom gebroken. Laten repareren en hup weer stuk. Klaar met Kadet hahaha ik vind het maar bagger.

Boomloos/Barefoot heeft mijn voorkeur ook niet. Ik heb een tijdje een Shire gereden met een Barefoot ... hermetiet wat een onding. Paard hoefde maar te struikelen en het zadel verschoof en ja hoor dan hadden we al heel snel een rodeo. Daarna een grote reus KWPN gereden, die had helaas ook een boomloos zadel geval ... Paard stond bekend om zijn nare streken met rijden, heb er toen een keer mijn Barnsby opgegooid en poef ... alle streken tijdens rijden als sneeuw voor de zon verdwenen. Volgens mij was het paard net zo ontevreden met het zadel als ik hihihiii. Ik vind die dingen echt voor geen meter zitten.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:45

ik heb Dirk destijds beleerd met een stubben siegfried
een superfijn en degelijk zadel, ding was al 10 jr oud maar nog in Superconditie !
helaas voor jou heb ik die een tijdje geleden verkocht..
anders was dat zeker wat voor Kim geweest.

met Wembley heb ik ook goede ervaringen,
Degelijk zadel van hele goede kwaliteit.
die heb ik ook nog liggen alleen past die niet op kim.

misschien kan je een van die zadels in goede 2e hands ergens vinden??

Succes