Nu de zomer weer in zicht komt en ik toch al een tijdje spaar, heb ik besloten om eens rustig rond te kijken naar datgene wat ik zoek.
Het heeft geen haast en wil wel de tijd nemen, zodat ik niet zomaar iets aanschaf.
In 2008 heb ik een Excelsior Trekpaardenzadel gekocht voor mijn mooie Kimmes.
Dit was toch wel een verademing, na anderhalf jaar op een klein Haflingerzadeltje te rijden (die overigens wel op Kims rug paste).
Ons oude zadel;
Meisje wat erop zit is 1.58m en je kunt je dan ook wel voorstellen dat het zadel qua inch te klein is voor mijn nogal forse derrière.

Ons Trekpaardenzadel;
Ik ben ondertussen al ruim 6 of 7 kilo extra afgevallen dan op deze foto.

Het zadel op de tweede foto is een Excelsior.
Hij ligt prima op Kim's rug, maar de kwaliteit van het leer is zwaar knudde..

Aansingelen aan de singelstoten is onmogelijk, aangezien de stoten erg dik en hierdoor ook gelijk heel erg stug zijn.
Buigen (om de singel strakker vast te maken) is dan ook onmogelijk.
Ik moet nu noodgedwongen met 'singelverlengers' (lees; stukjes beugelriem) te rijden.
Wat dus niet ideaal en ook niet geheel ongevaarlijk is.
Ook schuift het zadel behoorlijk..
Nu is gisteren de zadelmaker langs geweest op de manege en hij zou ook even kijken bij de pony van mijn vriendin.
Ik had Kim even in de bak gezet, aangezien zij de lente in haar bol had en de poetsplaatst niet meer vrij was.
Toen de zadelmaker klaar was, wilde ik hem eigenlijk alleen vragen of hij over een aantal maanden eens bij Kim wou kijken.
Ik kan me zo voorstellen dat hij misschien wel helemaal geen zadels zou kunnen vermaken of aanpassen voor een [ras] als Kim.
Hij stelde zelf voor om eens bij Kim te gaan meten, dus we liepen de bak in en Rowan haalde Kim's zadel op.

Na even de schoft opgemeten te hebben, kwam dan ook het oordeel;"Die is... breed!"

Ook zei hij dat hij snapte waarom ik een ander zadel wilde (slechte kwaliteit).
Hij raadde mij aan om een breed tweedehands zadel aan te schaffen en dan zou hij daar dingen van kunnen aanpassen.
Ook noemde hij een groot aantal merken die ik beter niet kon nemen (kieffer, Stubben, K&K etc).
Het was volgens hem ook niet slim om een Wintec te kopen.
Hij zei dat een Pagony of Knightrider dan het beste zou zijn.
Nu heb ik zelf de ervaring met Pagony dat het leer stug is en de kwaliteit ook een stuk minder is, maar dan heb ik het over hoofdstellen en halsters.
Met een zadel van Pagony heb ik geen ervaring.
Ik heb ook al even rond gekeken naar Knightrider zadels en ook dat ziet er best goed uit.
En als ik dan toch een beter zadel ga kopen, wil ik het ook gewoon goed doen en vandaar heb ik ook een aantal 'eisen'.
- Veelzijdigheid
- 19inch (ik val wel af, maar zal zowiezo nooit slank worden)
- Extra, extra (extra) wijde boom
- Lange en brede zweetbladen (ben zelf 1.80m)
- Gewoon goed leer, zodat ik tenminste zonder singelverlengers aan kan singelen.
Ik blijf natuurlijk wel reeël en weet dat ik met deze eisen geen nieuw zadel aan zal kunnen schaffen.
Het zal dus zowiezo een tweedehands zadel worden, die dan waarschijnlijk door de zadelmaker aangepast zal worden.
Ik ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen van andere mensen met een Koudbloed.

Kim heeft op zich nog redelijk veel schoft voor een [ras].
Liever niet discussieren over mijn 'eisenlijstje'..

Alvast bedankt!
Groetjes, [naam]
Ik zal straks de OP even laten lezen aan een ander meisje dat er gister bij was, aangezien mijn geheugen niet optimaal is en ik vast nog wel wat vergeten ben.

met de nadruk op droom, want zelfs een tweedehandse zal te duur zijn, tenzij ik de lotto win.. 
Ik was me later nog aan het bedenken dat we hadden moeten vragen wat Hulsebos voor een optie zou zijn, die kunnen voor zover ik weet heel breed en zie ik vaker in combi met wat rondere grote paarden.
Gevolg: Zodra paard maar beetje schoft heeft, gaat het drukken.