Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne007

Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:35

Sinds twee maanden heb ik een eigen paard. Maar loop tegen een klein probleempje op.

Probleem is alleen met buitenrit en niet met rijden in de bak of als hij alleen in het bos is.
Paard is braaf met rijden, maar op buitenrit in een groep is hij in de galop zoooooo sterk! Soms pakt hij zijn bit ook vast. Meestal maakt hij zich vanuit zijn nek sterk en is dan gewoon stug en sterk in de mond.
Hij heeft nu een heel dik (denk wel 20mm? geen idee hoor) dubbelgebroken watertrens van HH 12,5 cm:
http://www.harryshorse.com/nl/catalogus/view/watertrens-dubbelgebroken-dik/itemcode.41101009/

Heb ook gewoon iedere week les. En zou een eventueel sterker bit alleen gebruiken voor de buitenrit.
Vind het belangrijk om gewoon lekker ontspannen te rijden en wil gewoon net iets meer controle. En vind het gewoon zelf ook gezellig met anderen en hij is ook minder kijkerig/schrikkerig dan (eigenlijk totaal niet meer).
Heb van mezelf een zachte hand.

Dit is waar ik over na denk:
- een iets dunner dubbel gebroken bit met plat tussenstukje
- zo'n danger bit, dat is gewoon dubbelgebroken en bij veel druk wordt het een ongebroken bit
- pessoa (is misschien wel erg extreem?)

Zou graag horen welk bit jullie denken dat beste bij ons past!
Groetjes,
Yvonne
Laatst bijgewerkt door Yvonne007 op 03-05-11 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:36

Ik ben niet zo van de sterke(re) bitten :/
Ik raad je aan om advies aan je instructeur/instructrice te vragen.
Om je paard kalm en in bedwang te kunnen houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:43

als je echt een stabiele/zachte hand hebt, een goed onafhankelijke zit en met 2 teugels kan rijden, dan zou ik voor een pessoabit gaan met 2 teugels. Dan kan je gewoon op je trensteugel rijden en indien je paard zich sterk maakt of probeert vast te zetten op het bit, dan even de "stangteugel" op nemen voor die extra controle
zo'n dangerbit kan ook helpen, maar als je paard zich probeert vast te zetten op het bit juist minder effectief. doordat het een ongebroken bit wordt...

ik heb zo ook een tijdje een pessoabit met 2 teugels gebruikt of een slof op wandeling. onder het moto "better safe than sorry"
Paard is met bakwerk ook goed te controleren en super braaf op wandeling alleen, maar in groep net wat heter. En er hoeft er maar eentje even de controle te verliezen en dan kan ik het ook schudden met m'n ex-renpaard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:54

Pessoa/Pelham/hackemore met buitenrijden en gewoon in de bak je normale bit gebruiken.

Dat paard uit mijn profiel op de crossfoto reed ik in de cross zoals petitparis aangaf. Met buitenritten vond ik een hackemore net even wat fijner met dat paard. Die maflander wil gewoon altijd voorop lopen en liefst 100 meter voor de rest uit. Rustig buitenrijden met een ander paard erbij resulteerde altijd in een geflipte hupsende knol maar met een hackemore bleef het tempo wel van mij.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:28

Ik zou even overleggen met je instructrice (zij kent je paard beter dan wij) en dan toch een ander bit proberen. Buitenrijden is leuk, ook voor je paard, maar dan moet je wel wat te vertellen hebben.

Natuurlijk valt er wat aan te oefenen/trainen, maar om dat veilig te laten verlopen zou een pessoa- of thiedemann-bit met lichte hefboomwerking misschien nét dat beetje extra zijn dat je nodig hebt. Als je lichtjes contact hebt merkt je paard ook vrij weinig van de hefboom. Dat zou ik dus verkiezen boven een slof, zelfs als die loshangt beperkt hij de bewegingsvrijheid imo.

Er zijn nou eenmaal paarden die erg heet kunnen worden in een groepsgalop buiten. Met mijn ponykindjes deed ik vaker inhaal- en slalomoefeningen buiten. Uiteindelijk in alle gangen. Dat helpt ook om de controle te vergroten. Voorop laten gallopperen wil ook wel eens helpen, dat is namelijk veel 'enger', dus kan het best zijn dat hij minder hard gaat. Met anderen voor zich wordt het vaak een wedstrijdje. Probeer je paard te leren dat hij af en toe (vol) mag gaan, maar alleen als jij dat toestaat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:43

Ik heb ook een tijdje met een pesoa gereden, maar ben steeds meer gaan afbouwen tot een trenje.
Eerst reed ik op de onderste ring (ik heb zo'n bit met één klein ringetje onder de grote) en dat ging goed, toen reed ik langs de weg alleen nog op de onderste en in het bos op de grote.
Nu rijd ik met een trensbitje die ik in de bak ook gebruik, behalve als ik met zijn 2e of meer ben, dan heb ik een yankee trens (die heeft een kleinere hefboom, dus minder druk achter de oren etc,)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:09

Scherper bit met buitenrijden is op zich geen probleem, als je straks maar niet steeds scherper nodig hebt om hem te kunnen houden...

Ik zou zelf voorlopig even niet galopperen buiten tot 'ie beter in de hand is

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:10

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:50

Pessoabit met 2 teugels vind ik persoonlijk ook een goede optie. Maakt ie zich sterk dan gewoon de onderste teugel wat meer erbij nemen.

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:21

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Mijn instructrice rijdt zelf met slof en zou mij dat ook aanraden om te proberen.

Ik vind zo'n pelham wel een behoorlijke optoming. Of ligt dat aan mij? Het ziet er zo heftig uit.

Omdat hij nu een bit in heeft, wat je normaal gebruikt voor paarden die nog nooit een bit in hebben gehad, en het gewoon een pittig paard is, mag er naar mijn mening wel iets scherpers in.
Het paard heb ik natuurlijk nog niet zo lang, en misschien heb ik over een tijdje een scherper bit op buitenrit ook niet meer nodig.
Maar ik vind nu veiligheid gewoon belangrijker en wil graag iets te vertellen hebben. En als hij normaal doet, merkt hij niets van scherper bit.

Een pessoa bit gaat al langer door mijn hoofd, maar ik dacht misschien is dat al te scherp.
Ik denk toch dat het een goed idee is, of zo'n yankee bit wat hierboven ook genoemd is.
En moet het dan gewoon weer dubbel gebroken zijn? Want die zijn meestal enkelgebroken toch?

Meer reacties zijn nog steeds welkom!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:44

Een oude verzorgpony van mij reed ik inderdaad ook op pelham buiten. Was even oefenen met 2 teugels maar uiteindelijk erg fijn. Reed de hele tijd op de bovenste trens teugel en alleen als hij echt te heftig werd pakte ik heel kort de stang erbij. Voordeel is dat je niet continu op de stang rijdt en hij daar dus ook geen gewenning op krijgt en nog stugger wordt. Even onverwachts doorpakken op de stang heeft dan nog een verassingseffect waardoor je sneller de aandacht en controle terug krijgt.

Mijn eigen pony rij ik op een hack. Zij loopt altijd op een losse teugel en neckreining maar als ze te heftig wordt kan je net even kort die druk/kracht geven zonden achterover te hoeven gaan hangen. Dat is beter voor je eigen balans en je hebt een snellere release zodra hij wel netjes terug komt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:16

een (ongebroken) pelham is idd ook een optie. Ik opteerde destijds voor een pessoa, omdat dit hetzelfde mondstuk had dan mijn gewone watertrens (beide dubbelgebroken), dus de inwerking bleef in gewone omstandigheden hetzelfde. Alleen in geval van nood had ik die extra teugel waarmee ik pittiger kon inwerken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:18

Ik reed met mijn oude paard jarenlang met slof buiten, ik maakte de slof dan wel aan de zijkanten aan de singel vast en niet tussen de voorbenen want dan dook hij juist in de slof.
Een korrektiebit is ook een optie.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:50

Ik zou eerder een pessoabit dan een yankee pakken. De pessoa is beter te regelen, de yankee heeft maar een bevestigingsring voor de teugel. Je hebt dubbelgebroken pessoa's, als jou dat fijner lijkt zou ik die pakken, maar zelf vind ik enkelgebroken ook geen no-go.

Slof kun je allicht een keer proberen, of dit wellicht voor jullie fijn is. Maar een slof op buitenrit zou ik zelf alleen in een uiterst noodgeval doen. Kleine sprongetjes gaan dan al niet meer, je moet opletten dat er geen tak in komt te hangen en vooral dat je paard er niet in gaat staan wanneer je 'm los hebt. In de bak staat er sneller iemand bij om je dan te redden, dan buiten. Verder beperkt ook een losse slof, zoals ik al zei, de bewegingsvrijheid te veel imo.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:50

Je kan eens nadenken over een PESSOA Magic System bit. Dit is een gewone dubbel gebroken trens met koperen tussenstukje. Alleen verandert dit bit bij meer dan ... graden in een stang. Zeg maar een soort van noodrem. Zodra jij die extra druk weer van de teugel haalt is het weer gewoon een trens.

Misschien is dit iets voor je voor net dat extra stukje controle op dat moment? Ik ken mensen die het bit gebruikten bij paarden die te sterk werden tijdens het springen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:57

Zelf zou ik eerder kiezen voor een slof dan voor een scherper bitje.
Een slof ligt nl, mits bij correct gebruik, logischer in de lijn van een rijtechnische oplossing dan dat een scherper bit dat doet.
Dat is slechts een paardenmiddel en rijtechnisch van geen waarde qua oplossing.
Misschien eens met je instructrice overleggen of iemand anders met verstand van zaken en die jou en je paard kent?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:02

Ik denk wel dat een pelham eigenlijk vriendelijker is dan een pessoa. Een gebroken bit met hefboom is vrij scherp en de kinketting van een stang verdeeld de druk beter en voorkomt dat het bit heel ver doorslaat wat ook erg vervelend is voor het paard.

Ik zou wel sowieso proberen om met twee teugels te rijden dus teugels aan de bril/bovenste ring en teugels die wel de hefboomwerking benutten. Zodat je alleen in geval van nood de tweede teugels gebruikt om te corrigeren. Ik ken trouwens ook wel mensen die een soortgelijk probleem hebben opgelost met een slof het voordeel daarvan is ook dat je hem alleen gebruikt op het moment dat je paard gaat vervelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:33

Trennie schreef:
Een slof ligt nl, mits bij correct gebruik, logischer in de lijn van een rijtechnische oplossing dan dat een scherper bit dat doet.
Misschien eens met je instructrice overleggen of iemand anders met verstand van zaken en die jou en je paard kent?

Nadeel van een slof op buitenrit is dat een paard continu in zijn houding wordt beperkt. Terwijl de meeste het buiten wel fijn vinden om lekker rond te kunnen kijken. Puur als noodrem zou ik dus echt gaan voor een dubbele teugel i.c.m. een pelham.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:41

ik denk dat het doorslaan van een pessoabit nog wel meevalt, want als noodrem hoor je maar aan 1 teugel te trekken. Plus het voordeel dat als je met 2 teugels rijdt, je op "hetzelfde" bit kan rijden dan anders.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:58

Een scherp bit is wel een tijdelijke oplossing: ik doe het ook altijd in het begin van het buitenrij seizoen anders heb ik weinig te vertellen. Veiligheid gaat voor alles! Ik reed eerlijk gezegd gewoon met een stangbit met een kleine tongboog in. Dat werd dan na een maand ofzo afgebouwd naar een dubbelgebroken watertrens en uiteindelijk (maar dat gaat echt niet altijd!) een bitloos hoofdstel.
elk jaar is het weer hetzelfde liedje. het ligt ook aan het temperament van je paard.

Als je voor het eerst met zo'n bit gaat rijden dan wel eerst het paard en jezelf laten wennen want een kleine beweging met dit soort bitten heeft enorme impact en je paard moet er niet bang van worden. Bovendien moet je zelf leren om niet teveel te "trekken"aan de teugel wat soms met een gebroken trensje gemakkelijker kan.
Zelf vind ik slofteugels of dubbele teugels erg onhandig met buitenrijden altijd weer zoeken ect. maar dat is net wat je jezelf aanwendt.

Ik heb ook een pessoabit gebruikt enkelgebroken met ik geloof 2 ringen en een losse ring.het had geen enkel effect. ik vind deze bitten niet echt scherp er is namelijk geen kinketting bij deze bitten en de ring zit los in het bit. Dus als je trekt draait de ring in het bit maar geeft niet veel extra druk achter de oren. zelfs niet als je de teugel op de onderste ring gespt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:04

Juliette86 schreef:
Trennie schreef:

Nadeel van een slof op buitenrit is dat een paard continu in zijn houding wordt beperkt. Terwijl de meeste het buiten wel fijn vinden om lekker rond te kunnen kijken. Puur als noodrem zou ik dus echt gaan voor een dubbele teugel i.c.m. een pelham.

Het lijkt mij niet dat je steeds op de slof rijdt?
Alleen in geval je paard sterk wordt gebruik je deze, verder gewoon weer ontspannen.
Dus wat jij zegt over continue in een houding beperken, is juist niet de bedoeling.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:06

Ik had een slof met mijn pony een aantal jaren geleden en die hing er gewoon als los teugeltje bij. Als ik hem nodig had, dan pakte ik hem erbij. Het was dus echt een hulpteugel en niet iets waar ik constant op reed. Dat gaf me misschien nog niet eens zoveel meer macht, maar vooral het zelfvertrouwen dat ik iets kon doen als het mis ging. Maar je moet hem inderdaad wel goed weten te gebruiken.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:09

Is het niet iets om in plaats van een strenger bit een tiedeman (of zoiets dergelijks) om te doen met buitenritten?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:14

Ik heb met mijn pony precies hetzelfde probleem,
in de bak rij ik gewoon met een dubbelgebroken watertrens, en als ik in me eentje naar buiten ga rij ik ook met een dubbelgebroken watertrens, daar kan ik ook gewoon mee galoperen en daar ken ik hem makkelijk mee houden. Alleen als ik in een groep rij is die gewoon echt sterk in de galop! Dus als ik met meerdere paarden rij dan rijd ik met een dubbelgebroken pelhambit van sprenger, ik vind het een fijn bit, en mijn pony loopt daar erg lekker op. ik had eerst een pelham bit enkelgebroken, maar daar liep die dus echt niet lekker mee, deze dubbelgebroken wel.

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:32

Ik ben ook gegaan voor een thiedeman en een robarth watertrens.
Werkte super... thiedeman kan je evt. heel los instellen als hij een volgend keer braver is...