kan ik met deze bijzet teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:10

Afbeelding

little_birdy

Re: kan ik met deze bijzet teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:12

nee zou ik niet doen nee,
als je paard schrikt en steigert liggen jullie samen achterover
waar heb je het eigenlijk voor nodig?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:12

Ik ben er geen voorstander van, zelfs niet met longeren.
Er zit geen rek in, en wanneer je er niet genoeg aan rijdt, verkrijg je een verkeerde nagevelijkheid.
Bijzetteugels werken alleen in aan de voorkant, terwijl het vanuit de achterkant moet komen.

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:13

mijn pony drukt verschrikkelijk zijn rug weg en heb al van alles geprobeerd.nu hoorde
ik dus van iemand data als ik hier twee of drie mee rijdt dit is een stoot teugel toch?
dat dit dan helpt om hem laag te houden en mij beter te verdragen....
ik was erg benieuwd voordat ik m aan ging kopen

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:14

Alles kan. Of het een positief effect heeft voor paard en ruiter is een ander verhaal. Ik ben zelf een keer op een pony gestapt dat zo'n ding omhad, omdat hij 'onhoudbaaar' scheen te zijn zonder. Na een rondje ben ik afgestapt en heb ik gezegd dat ik met dit ding niet verder zou rijden, echt een verschrikking. Ik ben uberhaupt niet van de hulpteugels, wat mij betreft kun je je geld beter in goede instructie steken, maar als je er dan zonodig iets om wilt hangen, gebruik dan svp niet deze.

Je paard drukt zijn rug weg, daar gaat dit niet beter mee worden. De enige die het paard over de rug kan krijgen is de ruiter, jij dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:15

Bijzetteugels, touwtjes ed zijn imo nooit geschikt om mee te rijden.
Wat Pion ook zegt, je fixeert in een bepaalde houding zonder dat het paard gestimuleerd wordt de achterhand beter te gebruiken. Ook ik ben geen voorstander van longeren met dit soort hulpteugels.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:15

Nope, dit is een bijzetteugel, geen stootteugel...das heel wat anders. (die zorgt er juist voor dat een pony niet met zijn hoofd heel ver naar beneden kan namelijk, wordt daarom vooral gebruikt bij van die kleine deugnieten met heule kleine ruitertjes die er anders steeds voorover afduvelen ;)
Edit: of ben ik nou weer in de war met iets anders? Nouja, daar gaat het ook niet over...

Ook ik raad je niet aan ermee te gaan rijden, neem liever een gewone martingaal. Buiten dat je je paard niet naar beneden moet dwingen, zijn alle hulpteugels die echt vastzitten imo te gevaarlijk om mee te rijden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:18

_Esther_87_ schreef:
Nope, dit is een bijzetteugel, geen stootteugel...das heel wat anders. (die zorgt er juist voor dat een pony niet met zijn hoofd heel ver naar beneden kan namelijk, wordt daarom vooral gebruikt bij van die kleine deugnieten met heule kleine ruitertjes die er anders steeds voorover afduvelen ;)
Edit: of ben ik nou weer in de war met iets anders? Nouja, daar gaat het ook niet over...

Ook ik raad je niet aan ermee te gaan rijden, neem liever een gewone martingaal. Buiten dat je je paard niet naar beneden moet dwingen, zijn alle hulpteugels die echt vastzitten imo te gevaarlijk om mee te rijden.

Naar mijn kennis is dit een stootteugel :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:19

Als het paard om lichamelijke/medische redenen echt zijn ''ruggebruik'' moet verbeteren met rijden.
Dan adviseer ik je de goque of een thiedeman.
Die zijn daar perfect voor en kan je gerust mee rijden, zonder dat je het paard ''vast'' zet.
Succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:19

Ik heb ze zelf hangen maar gebruik ze niet, zeker niet bij het rijden, even bij het longeren gebruikt omdat hij er continue vandoor ging, omdat hij niet oplette. Als ik dan eerst 10 minuten hiermee longeerde was die bij de les en kon ik hem de rest van de tijd zonder die dingen longeren. Na een paar keer hoefde ze niet meer en kon ik hem gewoon zonder iets longeren, en dat is toch denk ik het fijnste voor het paard ;) Hij komt namelijk 10 keer beter naar beneden zonder dan met!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:20

_Esther_87_ schreef:

Het is een stootteugel en dat is één van de vele soorten bijzetteugels :D
Maar eigenlijk niet om mee te rijden ivm gevaar van idd achterover klappen o.i.d. omdat het paard ''vast'' zit.

Van een martingaal gaat een paard zijn rug niet gebruiken.
Een martingaal heeft een hele ander soort inwerking dan het bevorderen van ruggebruik.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 03-05-11 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:20

Kan wel, de vraag is alleen of je er mee bereikt dat je paard beter over de rug gaat lopen. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:21

TS;
De reden waarom jij de bijzet wilt gebruiken is absoluut geen goede...
Zoek het eens in de ontspanning, neem goed les, ga bij jezelf te raden, hoe zit je er op? Ligt het zadel niet goed? Iets anders?
Waarom ontspant je pony niet? Ga dat eens uitzoeken ipv er een bijzet aan te hangen.

Gebruik in het ergste geval een goed afgestelde thiedeman... Maar ga je pony niet vastzetten.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 03-05-11 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:23

uvando schreef:
mijn pony drukt verschrikkelijk zijn rug weg en heb al van alles geprobeerd.nu hoorde
ik dus van iemand data als ik hier twee of drie mee rijdt dit is een stoot teugel toch?
dat dit dan helpt om hem laag te houden en mij beter te verdragen....
ik was erg benieuwd voordat ik m aan ging kopen

Symptoombestrijding.
Met een bijzet kan het hoofd niet meer omhoog dus jij denkt dat het goed gaat terwijl hij nog steeds zijn rug wegdrukt, uiteindelijk kun je niet meer zonder.
Zoek een goede instructeur, die kan jou leren zitten en dan verdraagd je pony je ook beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:24

het kan, je ziet het vaak genoeg bij jonge ruitertjes op "ondeugende" pony's. Maar als je paard/pony dit niet kent en erop panikeert kunnen jullie met 2 achterover slaan...

ikzelf rij ook zelden met "vaste" hulpteugels.
Alleen 1 uitzondering: op de renbaan gebruik ik dit type bijzet van de singel, tussen de voorbenen naar het bit. Dit is de enige manier waarop mijn paard "ontspannen" de baan rond gaat zonder dat ze constant aan mijn handen sleurt of er gewoon vandoor gaat (zij weet nl dat de renbaan gebruikt wordt voor het trainen op snelheid, maar heeft nog altijd niet door dat dit niet elke keer is).
Beter is een goed afgestelde martingaal of eventueel thiedemann en actief naar voren rijden en je paard/pony uitnodigen om over de rug te gaan lopen. misschien dat longeren met een pessoateugel ook kan helpen...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:39

Het kan op zich wel, ik heb het een jaar geleden ook gedaan, toen ik nog met die dingen longeerde.
Rijden ermee vond ik echter absoluut niet fijn en heb het dan ook maar een paar keer gedaan.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:58

_Esther_87_ schreef:

Een martingaal helpt je echt NIET om een paard over de rug te rijden :') Die werkt in als je paard zijn hoofd omhoog brengt, als ie zijn hoofd op normale hoogte houd zonder over de rug te lopen heb je helemaal niks aan een martingaal.

Ik zou zelf wel adviseren die bijzetter eraan te hangen. Wel even goed afstellen, niet te kort want dan dwing je je paard teveel in een houding en kun je het zelf nog niet leren. Te los is ook niet goed want dan werkt ie alsnog niet in. Ik zie liever een paard lopen met z'on bijzetter eraan dan al die paarden en pony's waarvan de ruiter ze niet over de rug kan rijden en ze daarom een onderhals ontwikkelen en de rug standaard wegdrukken waardoor het paard gegarandeerd rugproblemen krijgt. Dat neemt niet weg dat een ruiter het moet leren, maar ik ben zeker een voorstander van om zolang de ruiter het niet kan het paard met bijzetter te rijden!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:07

Ik gebruik ze ook af en toe bij onze zeer eigenwijze stoere en sterke fjord wanneer ons bijrijdstertje haar rijd..
Maar onze pony kent het wel.. zou het er niet zomaar aanknopen.
Misschien even oefenen met longeren voor je ze gebruikt..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:10

Vraag over harnachement.
RT-P >> HAR

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:15

Ik zou nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar je kunt hier prima mee rijden.

Ik woon in Duitsland en hier worden de pony's wel meer zo gereden. Ook met de 'duitse bixie' worden hulpteugels gebruikt.

Waarom?
Omdat een paard/pony dan nageeflijk over de rug loopt en de ruiter dus eerst kan leren zitten.
Voordeel:
De ruiter hoeft zich niet aan de teugels in evenwicht te houden waardoor hij stiller is in zijn hand.

Ben het er wel mee eens dat dit geen langdurige oplossing moet zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:12

12sterre34 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Een martingaal helpt je echt NIET om een paard over de rug te rijden :') Die werkt in als je paard zijn hoofd omhoog brengt, als ie zijn hoofd op normale hoogte houd zonder over de rug te lopen heb je helemaal niks aan een martingaal.

Nou kan je wel net doen alsof ik iets heel triests zeg, maar het grootste probleem bij het 'over de rug rijden' bij dit soort pony's is dat ze op druk van de ruiterhand omhoog gaan ipv omlaag...en juist op dat moment werkt de martingaal dus wel! Het echte aan de teugel rijden zal je inderdaad nog altijd zelf moeten doen, maar je paard kan niet meer zo gemakkelijk het je lastig maken door telkens het hoofd ver omhoog te trekken. In dat geval is het dus wel degelijk een goede hulpteugel waarbij je (en dat vind ik dan weer belangrijk) je paard niet dwingt of vastzet) Misschien even nadenken voor je zo reageert?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:26

De eerste regel die je zegt klopt wel, maar een martingaal helpt niet een paard over zijn rug te laten lopen.
Dat ben je het toch wel mee eens he? En dat is nu net waar het paard heen moet.
Probleem is niet dat het paard het hoofd ''extreem'' omhoog gooit. Een paard hoeft dat niet persee te doen wil het zijn rug weg drukken en dat is hier enkel het probleem.
Buiten het probleem om van de evt. onkunde van de ruiter zelf die eigenlijk gewoon goed les moet nemen

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:29

Waarom niet? Ken genoeg mensen die met een bijzet rijden. Nadeel van een bijzet vind ik echter wel dat het paard "vast " staat. Je kan dus niet rijdender weg de boel langer of korter maken wat bijv met een slof wel kan

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:57

MiniBoots schreef:
De eerste regel die je zegt klopt wel, maar een martingaal helpt niet een paard over zijn rug te laten lopen.
Dat ben je het toch wel mee eens he? En dat is nu net waar het paard heen moet.
Probleem is niet dat het paard het hoofd ''extreem'' omhoog gooit. Een paard hoeft dat niet persee te doen wil het zijn rug weg drukken en dat is hier enkel het probleem.
Buiten het probleem om van de evt. onkunde van de ruiter zelf die eigenlijk gewoon goed les moet nemen

Dat ben ik zeker met je eens, alleen lost een bijzetteugel dat ook niet op...daar kan een paard namelijk ook gewoon in gaan hangen, of met vastgezette kaak in gaan lopen, en dan denkt de ruiter oooh wat loopt hij mooi in de krul...terwijl hij nog steeds de rug wegdrukt. Je kunt een paard imo gewoon niet over de rug leren lopen dmv welke hulpteugel dan ook als er niet correct gereden wordt. En daarom zou ik in dat geval kiezen voor een 'kleiner' hulpmiddel wat het net even ietsje makkelijker maakt, in plaats van het paard te dwingen in de zogenaamd juiste houding maar het probleem niet op te lossen.
Het wegdrukken van de rug komt gewoon niet voort uit de hoofdhouding alleen, dat bedoel ik eigenlijk te zeggen. Dus kun je het ook niet oplossen door het fixeren van de hoofdhouding.

Ken jij het paard trouwens, dat je niet weet dat hij zijn hoofd omhoog gooit? Want dan weet je meer dan ik en dat maakt het oordelen wel iets makkelijker :) Gewoon nieuwsgierig, maakt verder niet uit.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:03

Lijkt mij duidelijk, anders had de ts wel een hulpmiddel gevraagt om zijn kop naar beneden te trekken. :o
Niet iets om zijn rug meer te gebruiken ;) Ga ik dan als goedgelovige maar van uit.
Zoals je in mijn reactie leest...uiteraard moet de ruiter bij zichzelf beginnen, is ook onkunde!

Ik heb manegeinstructie gegeven en daar was ook 1 merrie die medisch gezien altijd bevorderd moest worden in het ruggebruik
omdat ze er anders echt lichamelijke klachten van kreeg.
Aangezien niet elke manegeruiter dit kan gebruikte wij een Goque.
Dat liet haar wel haar rug ontspannen (wil uiteraard niet zeggen dat het bij elk paard werkt)maar het is een vriendelijke losse manier
waarbij vele paarden wel baat hebben. En aangezien de ts nu ook het géén ruggebruik ziet, kan ze vast ook wel zien dat hij het wel doet :D
Maar zoals ik al eerder zei, neem goede instructie die kan je veel beter op weg helpen.