Boomloos rijden heel erg wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Boomloos rijden heel erg wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:43

ik heb sinds kort een boomloos zadel ( cheyenne maat 1 ) maar moet echt enorm wennen om goed te kunnen rijden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Quir

Re: Boomloos rijden heel erg wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:48

Verschrikkelijke dingen, maar je zou er denk ik ook gewoon aan moeten wennen ja. Ik begin er in ieder geval niet aan. :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:50

Ik heb er helemaal niet aan hoeven wennen, maar sommige mensen voelen nu pas hoe beroerd hun échte eigen zit eigenlijk is doordat ze nu geen steun meer hebben van kniewrongen of een diepe zit.
Veel oefenen en wennen, maar uiteindelijk heb je dan ook een echte mooie zit en niet een voorgevormde :)
Verder zou je even naar topics kunnen zoeken, er staat bijvoorbeed heel veel info in het topic "voor- en nadelen boomloos zadel" waar Pmarena veel reageerd ("dealer" van barefoots)
Ik vind het in ieder geval een heerlijk zadel, heb zelf ook een Cheyenne en zowel mijn paard als ik doen het er super goed op, ik blijf in elke situatie zitten in het zadel.
(jammer genoeg ook toen hij struikelde en hij vervolgens mijn knie plette door er op te vallen :P Maar dat is denk ik vooral omdat normale mensen zich eraf werpen als hun paard valt, en ik blijf zitten omdat ik gewend ben met rare wendingen te blijven zitten in het zadel/op blote rug van paard)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:30

Hoi.
Ik heb dus nu ook sinds 4 weken hetzelfde zadel als jij. De eerste paar keer moest ik even wennen aan het lichtrijden. De eerste keer had ik zoiets van dat ik mijn kont niet omhoog kreeg, maar na een paar keer gaat het goed. Doorzitten vond ik gelijk al heerlijk en had ik totaal geen moeite mee en galop ook niet.
Illo had voordat ik het zadel had hele harde spieren achter het zadel bovenop zijn rug. Ik dacht eerst dat het harde vet ophopingen waren, maar vandaag voelde ik ineens dat ze weer soepel waren. Een vriendin laten voelen die het eerder had opgemerkt dat het zo hard was, en zij voelde ook duidelijk verschil! Dus al verbetering na 4 weken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:24

Ja het is enorm wennen, maar omgekeerd als je teruggaat naar een gewoon zadel vind je dat echt vreselijk :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:27

Ik moest helemaal in het begin wel even wennen, ik zat met lichtrijden steeds tegen het voorboogje aan (achteraf eigenlijk gewoon doordat ik te ver uit het zadel stuiterde natuurlijk) maar nu wil ik echt niet anders meer. Ik kan t zelfs echt geen half uur meer volhouden op een boomzadel, vreselijk harde rotdingen vind ik dat nu :=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:28

Arabesk schreef:
Ja het is enorm wennen, maar omgekeerd als je teruggaat naar een gewoon zadel vind je dat echt vreselijk :D

precies wat ik wilde zeggen!
Rij er nog even op door en stap dan weer eens op je oude zadel. Dan mis je ineens je BFje :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:30

Door de relatief vrije zit die je boomloos vaakt hebt, in combi met 'goed je paard kunnen voelen' moet je vaak echt even wennen aan boomloos. Vermoedelijk komt dat je zit (op den duur) juist ten goede. :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:32

Ik was er redelijk snel aan gewend, en idd: je voelt je paard goed en dat vind ik een fijn voordeel.

Voor de geïnteresseerden: mijn boomloze Cheyenne maat 1 is te koop, zie onderschrift!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:34

waarom is ie te koop dan hafjelinger?
(hoewel ik een groot boomloos fan ben hoor, maar gewoon nieuwschierig)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:34

Arabesk schreef:

Dat is andersom gewoon weer wennen, als je lang boomloos hebt gereden (ik toen een half jaar) en dan op een prachtige diepe zit brede wrong rossner komt te zitten wordt je spontaan claustrofobisch (nog heel erg bedankt hoor M.! leuke tijd :)) ), maar als je daar dan een paar keer mee hebt gereden is een barfoot ook weer enorm wennen!

Als je het mij vraagt, voor de ruiter zeker een wereld van verschil maar zowel boomloos als een boomzadel hebben de voor en nadelen. Het heerlijkste van boomloos vind ik dat je je paard tot de lichtste spanning en scheefheid kan aanvoelen. Ik heb rechtrichten geleerd op een BF, de eerste 2 of 3 keer had ik wel een boomzadel, maar met de boomloos voelde je echt super goed wat er werd bedoeld :))

De keuze voor boomloos hangt voor mij af van het paard en het rijdoel, niet zozeer mijn zit, hoewel ik dan wel mijn voorkeur voor specifieke merken heb.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-04-11 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:35

Citaat:
Verschrikkelijke dingen, maar je zou er denk ik ook gewoon aan moeten wennen ja. Ik begin er in ieder geval niet aan.

Je spreek jezelf erg tegen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:36

Natuurlijk heeft alles zijn voor- en nadelen, maar ik denk dat het qua zit belangrijk is jezelf te kunnen redden zonder diepe zit in je zadel. :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:36

zodiacje schreef:
waarom is ie te koop dan hafjelinger?
(hoewel ik een groot boomloos fan ben hoor, maar gewoon nieuwschierig)

Ik verkoop hem omdat hij te lang is voor mijn c-pony, anders ging hij echt niet weg hoor!
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 12-04-11 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:38

kijk, vandaar!
Ik heb vandaag toevallig ook met mijn BF op een Haf gereden en dat lag idd een heel stuk minder voordelig dan bij mijn anda

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:18

ik heb een tijdje geleden op een eentje boomloos gezetten en ben verkocht!Ben nu voor mijn fjord aan het kijken.Het was wel even wennen maar ik vind het het echt heerlijk zitten.Ik heb gewoon het gevoel zonder zadel te rijden.Ik heb alleen nog geen sprongeje gemaakt toen,maar volgens de eigenarese moet dat ook super gaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:20

Ja hoor, dat gaat ook gewoon goed :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:20

tis idd dat hij je minder steun geeft, dan merk je idd je eigen gebrek een stuk beter... je leert t wel :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:46

het zit een stuk breder en vooral zachter dan een boomzadel, het ding is ook lekker licht van gewicht. ik vind het jammer dat hij wel makkelijk scheef zakt maar verder een heerlijk (en de winter warm) zadel!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:49

Zalig :+:

Het wennen viel me oh zo mee (gezien de Barefootsite, ze waarschuwen er voor)
Juist als ik op een boomzadel zit vind ik het doodeng

:+

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:56

ik heb er 1 keer mee gereden , iemand op stal had hem te leen , ik vond hem heerlijk zitten , vooral met doorzitten en de galop. maar had heel erg moeite met het lichtrijden.

ja zat de reacties hier in je topic ook al ff door te spitten omdat ik zelf ook wel interesse heb in het zadel maar ook iets wat twijfel wegens het lichtrijden.
(ik dacht zelf ook dat het zadel daar wellicht niet geschikt voor zou zijn)maar blijkt ws gewoon wennen.

alles goed met je fjortje secret ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

ik heb ook enorm moetten wennen dus ja

helaas is het zadel wat ik had niet geschikt voor het geen waar ik hem voor gebruik en niet voor mijn paard dus ik ben weer terug en heb het zadel weer in de verkoop

ik heb ruim een jaar zonder zadel gereden en ook dat was weer verschrikkelijk wennen

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:04

Ik heb er 1... heb hem nu ruim 4 maanden en ik begin er nu pas een beetje aan te wennen. Bij mij is het echt niet zo dat ik altijd een diepe zit en kniewrongen heb gehad, heb altijd veelzijdigheidszadels gehad en die hebben dat echt een heel stuk minder. Dit was volgens de vorige eigenaresse het enige zadel wat op mijn fjord past. Ik ga voorlopig stug erop door rijden want ik heb geen geld voor een ander zadel. Ik vind het niet echt lekker zitten.
Maar als het geld er is komt er in ieder geval een ander zadel. Tenzij ik tegen die tijd niet meer zonder kan natuurlijk :+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 01:48

ik ben mijn australian stockzadel gewend :D dus erg verwend qua stevig zitten.

ben overgestapt op boomloos omdat mijn merrie ( fjord ) ook al bijna weer 20 is en mijn lederen stock wel erg zwaar vond worden voor haar rug. rij dr al 2 jaar ook bitloos.

merk wel dat ze nu veel lekkerder en ontspannen loopt, ik zit wel wat meer gespannen maar zal wel moeten wennen ik zal het langzaam aan opbouwen want zie mezelf nu nog niet galoperen ( paard lief doet graag een vreugde bokje haha) en gezien ik alleen recreatief met haar buitenrij en ik geen super ruiter ben :P ( ai mis mijn stock met vasthoud knop haha)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 02:20

Ik hou ook niet van boomloos.
Al hangt het er ook heel erg vanaf op welk type paard je zit. Zowel voor je zelf als voor de ligging op je paard.
Op mijn KWPN-er ligt het geen eens goed, maar op een paardje wat ik wel eens rij (merens) wel.
Ik vind het erg raar zitten omdat je gewent bent meer steun te hebben.

Misschien moet je er idd gewoon aan wennen, maar mijn ding is het niet